برای داشتن سیستم ایمنی قوی تر در برابر کرونا چه چیزی بخوریم؟

حتما تا به حال از گوشه و کنار زمزمه های تقویت سیستم ایمنی بدن برای جنگ با کرونا به گوشتان خورده. ویروس همه گیری که این روزها مردم را خانه نشین و کاسبی ها را تباه کرده، علاجی جز تقویت سیستم ایمنی ندارد. همه حسی که در هنگام سرماخوردگی به ما دست می دهد را […]

کرونا و غذا
4.7 از 5

زمان مطالعه 28 دقیقه

تعداد بازدید 123739

تاریخ انتشار

حتما تا به حال از گوشه و کنار زمزمه های تقویت سیستم ایمنی بدن برای جنگ با کرونا به گوشتان خورده. ویروس همه گیری که این روزها مردم را خانه نشین و کاسبی ها را تباه کرده، علاجی جز تقویت سیستم ایمنی ندارد.

همه حسی که در هنگام سرماخوردگی به ما دست می دهد را می دانیم. احساس درد در سینوس ها، خارش در گلو و سنگینی بدن. در حال مریض شدن هستید و خود را سرزنش می کنید که چرا بعد از دست دادن با همکار مریضتان دست خود را نشسته اید و یا اینکه چرا به اندازه کافی استراحت نکرده اید. هیچکس بیماری را دوست ندارد، به همین دلیل است که باید سیستم ایمنی خود را برای مقابله با بیماری ها به خصوص کرونا آماده نگه داریم. راز تقویت سیستم ایمنی بدن آنچنان هم که فکر می کنید، پیچیده نیست.

اگر از خود مراقبت کنید، سیستم ایمنی نیز از خودش مراقبت می کند. در ادامه می خواهیم درباره عادت های سالمی صحبت کنیم که با انجام روزانه ی آنها می توانید سیستم ایمنی بدنتان را قوی و آماده نبرد نگه دارید. قبل از آن باید با کار سیستم ایمنی بدن آشنا شوید.

کرونا و تقویت سیستم ایمنی بدن

بسیار خب وقت آن رسیده که تقویت سیستم ایمنی برای جنگ با کرونا را شروع کنیم. برای شروع این جنگ ابتدا باید خط دفاعی را تقویت کنیم.

مبارزه بدن برای ایمنی از دهان شروع می شود. شرط می بندیم نمیدانستید بزاق دهان حاوی آنتی بیوتیک های قدرتمند مانند لیزوزیم، آلفا-آمیلاز و لاکتوفرین است. هرگونه میکروبی که از اولین مانع عبور کند با اسید هیدروکلریک معده روبرو خواهد شد.
اگر باز هم جان سالم بدر ببرد، آنگاه با پروتئین و ترکیبات شیمیایی مواجه خواهد شد که در سیستم گوارش باکتری های بد را متلاشی می کند.
در آخر، جمعیت باکتری های خوبِ بدن شروع به کار می کنند. آنها از ورود باکتری های بد به جریان خون یا لنگر انداختنشان در روده کوچک و بزرگ جلوگیری می کنند. به این باکتری های خوب پروبیوتیک می گویند. آنها در واقع ارتشی قوی علیه بیماری ها ایجاد می کنند.

کرونا و غذا

پروبیوتیک ها را چگونه تامین کنیم؟

دستگاه گوارش ما بیش از 70  درصد سیستم ایمنی بدن را تشکیل می دهد. این دستگاه، خانه ی باکتری های خوب روده یا همان پروبیوتیک است که با بسیاری از بیماری ها مبارزه می کند. اگر می خواهید این باکتری ها برای شما کار کنند، باید به آنها غذا دهید. آنها عاشق غذاهای کامل، سرشار از مواد مغذی و فیبر هستند. اما غذاهای فرآوری شده، پرچرب و قندی چه؟ این موارد را زیاد دوست ندارند. به همین دلیل است که برنامه غذایی متعادل برای سلامت بسیار مهم است.
به عبارت دیگر اگر برنامه غذایی شما ناسالم باشد، بیشتر مریض می شوید و بیماری تان بیشتر طول خواهد کشید.

پِربیوتیک در برابر پروبیوتیک

میخواهید ارتشی آماده از باکتری های سالم داشته باشید؟ اینگونه سربازهای خود را سرحال نگه دارید.
پِربیوتیک ها به تغذیه دوستان میکروبی خوب ما کمک می کنند. اساسا، پِربیوتیک ها شکلی از فیبر نیمه هضم شده هستند که باید روزانه دو یا سه وعده از آنها مصرف کنید.

برخی از بهترین غذاهای حاوی پِربیوتیک عبارتند از:

سبزیجات: مارچوبه، سیر، کنگر فرنگی، تره فرنگی، پیاز
کربوهیدرات ها: جو، لوبیا، چاودار، گندم، سیب زمینی، سیب زمینی شیرین
میوه ها: سیب، موز، انواع توت، مرکبات، کیوی
چربی ها: دانه ی چیا و دانه ی کتان
حتی میتوانید مکمل های پِربیوتیک مصرف کنید. فقط به خاطر داشته باشید، مکمل به غذایی که میخورید اضافه می شود و جای آن را نمی گیرد. در ضمن، پِربیوتیک ها کمک می کنند سالم بمانید و وقتی مریض شدید سریعتر بهبود پیدا کنید.

میوه و سبزیجات

برخی از غذاهای حاوی پروبیوتیک عبارتند از:

لبنیات: ماست، پنیر و کفیر با باکتری های فعال و زنده
سبزیجات تخمیر شده: ترشی، کلم ترش، کیمچی
سویا تخمیر شده: میسو، تمپه
دیگر موارد: سس سویا، کامبوچا
میتوانید مکمل پروبیوتیک نیز استفاده کنید تا باکتری های معده تقویت شوند، اما قبل از این کار با پزشک مشورت کنید. مصرف پِربیوتیک و پروبیوتیک کمک می کند تا بهتر با ویروس هایی همچون کرونا بجنگید.

چه کنیم تا دچار کرونا نشویم؟

همانطور که از قدیم گفته اند: پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. بنابراین شما با تقویت سیستم ایمنی بدنتان می توانید از شر این دشمن سرسخت در امان بمانید. اما چگونه می توان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد؟

ناگفته های ویروس کرونا را از زبان دکتر کرمانی بشنوید:

الف- تقویت سیستم ایمنی برای جنگ با کرونا؛ مواد مغذی مصرف کنید.

به طور کلی برای تقویت سیستم ایمنی بدن چندین فاکتور لازم است. تغذیه، اصلاح عادت های غلط، سبک زندگی سالم و ورزش از بهترین راه های مقابله با ویروس هاست. در ابتدا به مواد غذایی اشاره می کنیم که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. یکی از مواردی که بالاتر به آن اشاره کردیم و به طور مفصل در مورد آن توضیح دادیم مصرف پروبیوتیک ها و پِربیوتیک هاست.

مواد غذایی که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند:

1- قارچ

قارچ از جمله مواد مغذی مفید و دارای مینرال ، سلنیوم و آنتی اکسیدان است. کمبود سلنیوم میتواند باعث بروز سرماخوردگی های شدید شود. همچنین در قارچ ریبوفلاوین، ویتامین B و نیاسین نیز یافت شده که نقشی مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. در تحقیقاتی که روی حیوانات انجام گرفت مشخص شد قارچها ضد باکتری ، ضد ویروس و ضد تومور نیز هستند.

2- هندوانه

هندوانه رسیده دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان های بسیار قوی و گلوتاتیون است. این ماده غذایی به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت ها کمک می کند. گلوتاتیون در قسمت قرمز هندوانه و نزدیک به پوست آن قرار دارد.

3- کلم

کلم از منابع تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و حاوی گلوتامین است. کلم امروزه تقریبا در تمام فصول یافت میشود. به غذاهای خود کلم اضافه کنید و یا مقداری از آن را به صورت سالاد مصرف کنید. نوع کلم مهم نیست ( کلم قرمز، سفید و یا چینی) هرکدام که بیشتر دوست دارید را مصرف کنید.

کلم

4- بادام

یک مشت بادام میتواند سیستم ایمنی بدن را از آسیب های استرس اکسیداتیو محفوظ نگه دارد. یک چهارم فنجان بادام نیمی از نیاز بدن به ویتامین E را تامین و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. همچنین بادام دارای ریبوفلاوین، نیاسین و ویتامین B  است که خاصیت ضد استرس دارد.

5- گریپ فروت

گریپ فروت دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین C است. اما محققان هنوز در اینکه آیا میتوان تنها با خوردن غذاها میزان لازم ویتامین C برای مبارزه با سرماخوردگی و تب را تامین کرد و یا مصرف قرص هم لازم است، تردید دارند. گریپ فروت حاوی فلاونوئید نیز هست. یک ماده شیمیایی طبیعی که به فعال سازی سیستم ایمنی بدن کمک می کند. اگر از گریپ فروت خوشتان نمی آید، پرتقال و نارنگی را امتحان کنید.

6- جوانه گندم

جوانه گندم بخشی از دانه ی گندم است که گندم از آن تغذیه می کند. به همین دلیل این قسمت سرشار از مواد مغذی همچون روی، آنتی اکسیدان، ویتامین B، دیگر ویتامین و املاح معدنی است. جوانه ی گندم ترکیبی از فیبر، پروتئین و چربی های مفید است که میتوان آرد آن را جایگزین بخشی از آرد در پخت غذانمود.

جوانه گندم

7- ماست کم چرب

روزانه یک فنجان ماست چکیده می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. ماست کم چرب میزان کلسیم بیشتری نیز به بدن میرساند. میتوانید ماست کم چرب غنی شده با ویتامین D استفاده کنید.

8- سیر

سیر دارای چندین نوع آنتی اکسیدان است که با دشمنان سیستم ایمنی مبارزه میکند. این ماده ی تند دارای خواص ضد سرطانی است.

نکته: برای استفاده از سیر در غذاها 15  الی 20 دقیقه قبل از پخت سیر را پوست بکنید وخرد کنید تا زمان پخت، آنزیم های کمک کننده به ایمنی بدن آن فعال شود.

9- اسفناج

اسفناج را به عنوان یک سوپر غذا میشناسند. اسفناج سرشار از مواد مغذی همچون فولات است که به بدن کمک میکند سلولهای جدید بسازد و DNA را ترمیم کند. همچنین به افزایش فیبر و آنتی اکسیدان ها و ویتامین C کمک میکند. برای اینکه بیشتر از مزایای اسفناج برخوردار شوید آن را خام یا نیمه پخته مصرف کنید.

10- چای

چای سبز یا سیاه؟ فرقی نمیکند هر دو سرشار از پلی فنول و فلاونوئید هستند. این آنتی اکسیدانها سلول های آسیب زننده به بدن را شناسایی و نابود میکنند. چای کافئین دار و بدون کافئین هر دو در این خاصیت یکسان هستند.

11- سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین هم مانند هویج دارای آنتی اکسیدان بتا کاروتن است که با رادیکال های آزاد آسیب زننده به بدن مبارزه میکند. سیب زمینی شیرین دارای ویتامین A نیز هست که باعث تاخیر در پیری و جلوگیری از انواع سرطان می شود.

سیب زمینی شیرین

12- بروکلی

بروکلی را به راحتی میتوانید در میوه و سبزی فروشی ها پیدا کنید. می توانید آن را با غذاها ترکیب کرده و از خواص آن بهره ببرید. بروکلی دارای ویتامین A ویتامین C و گلوتاتیون است و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشود.

مواد غذایی که موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شوند:

1- غلات و نان سفید

کربوهیدرات‌های ساده موجود در رژیم غذایی روزانه به « سونامی قند » کمک می‌کنند. غلات فراوری‌شده در نان‌ها به سرعت به گلوکز تبدیل می‌شوند. گلوکز فاقد مواد مغذی و سرشار از کالری است که موجب افزایش وزن می شود. طبق جدیدترین پژوهش ها، افراد چاق یکی از گروه های پرخطر ابتلا در برابر ابتلا به ویروس کرونا هستند.

2- قند

بی دلیل نیست که قند توسط متخصصین سلامت بدنام شده. ماده‌ای که ارزش غذایی آن صفر است و با پوسیدگی دندان و ایجاد مشکل در مغز ارتباط دارد. قند موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. بهتر است از خوردن غذاهای فرآوری‌شده، به دلیل میزان قند بالای آنها، در فصل آنفولانزا خودداری کنیم. آبنبات، شیرینی‌ها، نوشابه و بیشتر غذاهای بسته‌بندی جزو این غذاها هستند.

غذاهایی حاوی فیبر بالا مثل برنج قهوه‌ای، عدس و نخود می‌توانند میزان قند خون را تنظیم کنند و سیستم ایمنی را در وضعیت بهتری قرار دهند.

3- غذاهای چرب

دلایل زیادی برای حذف غذاهای سرخ‌ شده از رژیم غذایی وجود دارد. یکی از دلایل آن اثر منفی بر روی پاسخ بدن به عفونت‌ هست. محققین دریافته‌اند که چاقی و رژیم غذایی پر از چربی، مقاومت بدن را نسبت به بیماری‌ها کم می‌کند و احتمالاً حساسیت به ابتلا به برخی از انواع سرطان را نیز بالا می‌برد. می توانید استفاده از گوشت‌های حیوانی دارای چربی بالا را با عدس، لوبیا و پروتئین گیاهی جایگزین کنید.

غذای چرب

4- لبنیات غیرپروبیوتیک

بسیاری از محصولات لبنی، مثل ماستی که از فروشگاه می‌خرید، حاوی میزان زیادی قند هستند. همچنین ارتباط مستقیمی بین لبنیات و سلامت دستگاه تنفسی وجود دارد .در دایره‌المعارف کامل شفای طبیعی گفته شده که پنیر، شیر، بستنی، و دیگر محصولات لبنی می‌توانند انباشتگی ریه ها را تشدید کند.

ب- تقویت سیستم ایمنی برای جنگ با کرونا ؛ مرتب ورزش کنید.

ورزش کردن تاثیری بیش از باریک کردن میان تنه دارد. ورزش مرتب و تغذیه سالم مهمترین عوامل داشتن سیستم ایمنی قوی هستند. تحقیقات نشان داده افراد یکجا نشین نسبت به افراد فعال بیشتر در خطر سرما خوردگی، آنفولانزا، انواع عفونت ها و کرونا هستند. اگر می خواهید مبتلا به کرونا نشوید از همین امروز ورزش را شروع کنید.

ج- تقویت سیستم ایمنی برای جنگ با کرونا ؛ به اندازه کافی بخوابید.

وقتی سرتان خیلی شلوغ است و کلی کار برای انجام دادن دارید ممکن است از خوابتان بزنید. اما باید این را بدانید که اگر درست و به اندازه کافی نخوابید، سلامتتان را به خطر انداخته اید. بین کمبود خواب و بیماری رابطه ی مستقیمی وجود دارد. کسانی که به اندازه کافی نمی خوابند نه تنها در خطر بیمار شدن قرار می گیرند بلکه ممکن است بیماری های قبلی شان نیز دوباره عود کند. عود کردن بیماری قبلی زمانی رخ می دهد که یک ویروس قدیمی دوباره شروع به فعالیت در بدنتان کند.

د- تقویت سیستم ایمنی برای جنگ با کرونا ؛ نکات بهداشتی را رعایت کنید.

شستن دست ها یکی از راه های فوق العاده موثر برای جلوگیری از بیماری است. اما گاهی این کار را زیاد خوب انجام نمی دهیم. دست خود را تماما با آب و صابون بشویید و سعی کنید تا جای ممکن از صابون های آنتی باکتریال استفاده نکنید.

اگر بیرون هستید و به آب و صابون دسترسی ندارید بهترین کار این است که از ضد عفونی کننده استفاده کنید. معمولا ضد عفونی کننده ها در بیمارستان ها مصرف زیادی دارند اما انواع کوچک آن نیز این روزها در دسترس است. یکی از آنها را همیشه داخل کیف خود داشته باشید.

شستن دستها

ه- تقویت سیستم ایمنی برای جنگ با کرونا ؛ برنامه منظم چک آپ داشته باشید.

برای ویزیت دکتر حتما نباید منتظر بیمار شدن بود، منظورم این نیست که هر روز این کار را بکنید اما برنامه ریزی کنید هر چند وقت یکبار چک آپ شوید. سیستم ایمنی وقتی بدن را سالم نگه دارید بهتر کار میکند. برای همین است که ورزش و رژیم سالم بسیار اهمیت دارد. توصیه میشود بر اساس سن، سوابق خانوادگی و یا نشانه های بیماری برنامه ی چک آپ خود را تنظیم کنید.

و- تقویت سیستم ایمنی برای جنگ با کرونا ؛ استرس خود را کم کنید.

استرس میتواند روی سلامت و روان شما تاثیر بگذارد. اضطراب، مشکلات گوارشی، مشکلات قلبی، اختلال در تمرکز و حافظه از عواقب استرس زیاد است. همچنین استرس در تعداد سلول های سفید و دیگر عوامل موثر در قدرت سیستم ایمنی دخیل است. سعی کنید در روز زمانی را به خود اختصاص دهید و از کارهای مورد علاقه ی خود لذت ببرید. این کار میتواند خواندن کتاب، پیاده روی و یا نوشیدن یک فنجان چای باشد.

برای کمک به کاهش استرس می توانید فعالیت های دیگری را به برنامه روزانه خود اضافه کنید که باعث آرامش ذهنتان می شوند مانند مدیتیشن، پیاده روی های طولانی مدت، یوگا و تنفس عمیق.

توصیه می کنم برای حفظ آرامش و کاهش اضطراب، ویدئوی خانم دکتر استادیان رو که در بخش روانشناسی به اندام دکتر کرمانی تهیه و تدوین شده تماشا کنید:

ز- تقویت سیستم ایمنی برای جنگ با کرونا ؛ کمتر خود را در معرض مواد سمی قرار دهید.

به نظر ساده است، نه؟ بله ساده است اما گاهی مواد سمی و مضر جاهایی هستند که اصلا انتظارشان را نداریم. برای مثال در محصولات آرایشی بهداشتی. سموم می توانند به سیستم ایمنی بدن آسیب وارد کنند و موجب التهاب در بدن شوند. برای کاهش قرار گرفتن در معرض اینگونه مواد باید از فیلترهای آب استفاده کنید، مواد سمی موجود در خانه را با مواد غیرسمی جایگزین کنید و در زمان هایی که آلودگی هوا بالاست تا جای ممکن بیرون نروید. به خاطر داشته باشید اگر محصولی خریدید و نتوانستید نام یکی از مواد به کار رفته داخل آن را متوجه شوید مطمئن باشید بدنتان نیز قادر به درک آن نخواهد بود.

در صورت ابتلا به کرونا چگونه با آن مقابله کنیم؟

در صورتی که برخلاف راهکارهای بالا همچنان ویروس های کله شق کرونا به بدن شما وارد شدند و دمای بدن شما را بالا بردند، کافیست تنها به صدای بدن خود گوش کنید.

شاید گفته های گذشتگان تا حدودی درست باشد، بدن بسیار پیچیده است.زمانی که مریض هستیم اشتها کاملا واضح به ما می گوید که چه چیزی باید بخوریم ( یا نخوریم ).
برای مثال، افراد کمی وجود دارند که وقتی مبتلا به آنفولانزا یا اسهال و استفراغ شده اند میل به خوردن داشته باشند. این به آن دلیل است که مشکلاتی مانند آنفولانزا و عفونت های باکتریایی ایجاد التهاب هایی می کنند که منجر به سرکوب اشتها می شود. پس اگر بدنتان می گوید چیزی نخور، شاید بهتر است به حرفش گوش کنید.

در مورد ابتلا به تب نیز به جز کودکان که مغز آسیب پذیری دارند، افراد بزرگسال بهتر است به آن اجازه دهند تا کار خودش را در بدن انجام دهد و با ویروس ها مقابله کند.

4.7 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
سید 1400/12/07

خیلی دوست دارم دکتر عزیز و دوست داشتنی

آرمان افسا 1400/08/07

سلام خوبین مادر من کرونا گرفته چکار کنیم زود تر خوب شه ۲بار هم بردیم دکتر هیچ فرقی نکرده چکار کنیم چی بدیم بخوره

کارشناس به اندام 1400/08/30

سلام دوست عزیزم از گرمیجات و مغزیجات و مواد غذایی مقوی استفاده کنید که سیستم ایمنی بدنشون تقویت بشه

آرمان افسا 1400/08/07

سلام خوبین مادر من کرونا گرفته چکار کنیم زود تر خوب شه ۲بار هم بردیم دکتر هیچ فرقی نکرده

کارشناس به اندام 1400/08/22

سلام دوست خوبم از غذاهای مقوی و گرمیجات بیشتر استفاده کنه ولی بهترین راه مراجعه به پزشک هست وعمل به تجویزها و دستورات ایشان

..... 1400/06/17

سلام من و خانواده ام کرونا گرفتیم یک یک بچه ی ۱ ساله هم داریم که گرفته حالا چی بخوریم اگه میشه فقط بگید چی بخوریم خواهش میکنم😭😭

کارشناس به اندام 1400/07/06

سلام دوست عزیز به جای نگرانی اولا از داروهایی که پزشکتون تجویز کرده بخورید و همچنین از غذاهای مقوی که سیتم ایمنی بدنتون رو بالا ببره استفاده کنید از غذاهای مقوی و مغزیجات و میوه ها بیشتر استفاده کنید

مسعود 1400/06/11

سلام مطالب عالی بود من یه مقداری سینم درد میکنه تست هم‌دادم بخاطر کرونا نیست دکتر گفته بخاطر آب سرد سینت عفونت کرده سرفه هم میکنم میشه یخورده راهنمائیم کنید که باید چیکار کنم تا خوب بشم ممنونم

کارشناس به اندام 1400/06/23

سلام دوست عزیز سعی کن سیستم ایمنی بدنت رو تقویت کنی آب ولرم مصرف کن آب نمک رقیق قرقره کن و داروهایی که دکتر تجویز کرده رو استفاده کن

مریم 1400/05/10

عالی بود

f 1400/05/03

عالی بود ممنونم🙏🏻🌸

نگین 1400/04/04

سلام مادر من کرونا گرفته ۱۰روزه ۳بار بردمش دکتر خوب نشده تنگ نفسی داره چی بخور خوب بشه

کارشناس به اندام 1400/04/14

سلام دوست عزیز گرمیجات و مواد مقوی باید مصرف کنه

علی 1400/04/03

خیلی بده به خاطر اینکه یه نفر رعایت نکرده بقیه ی اعضای خانواده هم بگیرن :/

مریم 1400/04/01

من و خانواده‌ام کرونا گرفتیم واقعاگیج شدم نمی دونم چکار کنیم چی بخوریم یه پسر ۱۰ ساله دارم که دکتر گفته اونم مبتلا شده چی بهش بدم تا زود خوب بشه

کارشناس به اندام 1400/04/10

سلام دوست عزیز خونسردی و آرامشتون رو حفظ کنید بدن و سیستم ایمنیتون رو تقویت کنید از گرمیجات و آبمیوه ها تحت نظر پزشک استفاده کنید

آوينا 1400/03/23

من خانوادم اصلا رعايت نميكنن ولى خودم خيلى مراقبم ميترسم اونا بهم انتقال بدن 😔

کارشناس به اندام 1400/03/26

سلام دوست خوبم سیستم ایمنی بدنتون رو بالا ببرید و مراقبت کنید

امیر 1400/03/07

دستون دردنکنه ممنون که راهنمای کردید

محمدرضا 1400/03/06

فکر کنم درسته

حميد 1400/03/05

خوب بود

انسان 1400/02/27

ممنونم ازتون عالی بود🙏 امیدوارم این کرونا هر چه زود تر چمدون خودشو ببنده و بره تا مردم از شر این ویروس خلاص بشن.

علی 1400/02/26

ممنون از راهنماییتون انشالله خدا خیرتون بده

.... 1400/01/23

ممنونم عای بود ، لطفا دعا کنید کرونا زودتر بره ، مامان من پرستاره الان کرونا گرفته ترخدا دعا کنید

کارشناس به اندام 1400/01/30

امیدوارم هرچه زودتر سلامتیشون رو به دست بیارن

حسین 1400/01/23

عالی

NeDa 1400/01/19

چه انرژی بخش و جمالات و حس مثبت. عالی بود.

اشکان 1399/12/04

عالی بود ولی بزرگترین دشمن سلامتی تنگدستی است ، در رژیم غذایی تنگدستان ، قند نقش مهمی دارد ، چون هم ارزان است و هم جلوی ضعف و گرسنگی را می گیرد طرف با تکه نان و چای شیرین ، سیر می شود