با غذا خوردن خشمتان را سرکوب نکنید!

خشم می تواند واکنشی درست به ترس، ناامیدی و یا درد باشد اما با این احساس به راحتی نمی توان کنار آمد چون در بسیاری از مواقع، این کار از نظر اجتماعی غیر قابل قبول است. برای برخی افراد یک نظر مخالف از اقوام یا یک اختلاف کوچک با همسر کافیست تا خشمشان را فوران […]

با غذا خوردن خشمتان را سرکوب نکنید!
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 8 دقیقه

تعداد بازدید 2946

تاریخ انتشار

با غذا خوردن خشمتان را سرکوب نکنید!

خشم می تواند واکنشی درست به ترس، ناامیدی و یا درد باشد اما با این احساس به راحتی نمی توان کنار آمد چون در بسیاری از مواقع، این کار از نظر اجتماعی غیر قابل قبول است. برای برخی افراد یک نظر مخالف از اقوام یا یک اختلاف کوچک با همسر کافیست تا خشمشان را فوران کند. احساس خشم کردن ساده تر از حس ضربه خوردن است یا شاید حداقل خشم، قدرت بیشتری به فرد می دهد.

برخی افراد وقتی خشمگین می شوند بلند داد می زنند یا جیغ می کشند، بعضی نیز با اینکه خشمگینند ولی باز هم آرامند ( درونی خشمگین می شوند)، خشمشان را از ترس یا نیاز در درون نگه می دارند تا از درگیری جلوگیری کنند. اگر پرخوری احساسی دارید یا خود را فردی معتاد به غذا توصیف می کنید، ممکن است با استفاده از غذا به سرکوب احساسات تان بپردازید. مانند زمان هایی که از خود یا شخصی دیگر خشمگین هستید و یا درست مثل بیشتر اوقات، وقتی خشمتان باعث اضطراب یا دیگر هیجانات در شما می شود.

همانطور که گفتم بعضی تنها با شنیدن یک نظر مخالف یا اختلاف پیدا کردن با همسر خشمگین می شوند. اگر از کسانی باشید که پرخوری احساسی دارند در چنین مواقعی ذهنتان مستقیم به غذا برمی گردد. در اینجا غذا مانند عامل پرت کردن حواس کار می کند. وقتی روی غذا خوردن تمرکز می کنید، تمرکزتان از روی احساسات برداشته می شود. خوردن باعث می شود حس بهتری پیدا کنید، حتی اگر برای چند لحظه باشد.

اما پس از غذا خوردن ممکن است احساسات دیگری بروز کند. ممکن است احساس گناه یا خجالت کنید و یا حتی از اینکه زیاد غذا خورده اید خشمگین شوید. برای واکنش به این احساسات ممکن است دوباره خود را در حال غذا خوردن ببینید.این چرخه تا زمانی که یاد بگیرید چگونه با خشمتان مقابله کنید و از راه هایی به جز تخریب خود، آن را کنترل کنید ادامه پیدا خواهد کرد.

درباره اش فکر کنید، شخصی چیزی گفته یا کاری کرده که شما خشمگین شده اید و صدمه دیده اید. این راه که با پرخوری آسیب بدتری به خود بزنید تا با درد مقابله کنید اصلا روش مناسبی نیست. شاید این روش به بدی دیگر راه هایی که افراد با خشم مقابله می کنند به نظر نیاید اما کاری که در واقع انجام می دهید، درونی کردن احساسات و برگرداندن آنها به خودتان است. به مرور زمان غذا خوردن برای از بین بردن خشم و دیگر احساسات، باعث افزایش وزن و تاثیر روی وضعیت فیزیکی و روانی می شود.

خشم یک احساس است و نباید از آن خجالت کشید. غذا خوردن در واکنش به خشم، یک رفتار عادی است و این مورد هم جای خجالت ندارد. همه افراد گاهی به خاطر دلایل احساسی به غذا خوردن روی می آورند و فقط زمانی مشکل به حساب می آید که با سلامت و کیفیت زندگی تان تداخل ایجاد کند. با اینکه خشم باعث می شود کمتر احساس آسیب پذیری کنید اما نمی تواند درد را از بین ببرد.

اگر غذا خوردن در پاسخ به خشم مشکل شما است، ابتدا باید متوجه شوید این احساسات است که به خوردن تحریکتان می کند نه احساس گرسنگی. سعی کنید هر زمان که خشمگین شدید درباره اش صحبت کنید، خیلی واضح با خود یا به شخصی دیگر بگویید که دلیل خشمتان چیست. حتی می توانید آن را روی یک کاغذ یا دفترچه یادداشت بنویسید. نوشتن یکی از بهترین راه های آزاد کردن احساسات به جای حبس کردنشان است. انجام فعالیت های فیزیکی به صورت روزانه، یکی دیگر از راه های سالم خنثی کردن خشم است. تحقیقات نشان داده افرادی که از ورزش برای مقابله با خشم یا دیگر احساسات منفی استفاده می کنند، کمتر دچار احساس افسردگی می شوند. دیگر راه های مقابله با خشم شامل تکنیک های ریلکسیشن و تمرکز حواس می شود مانند یوگا و مدیتیشن.


کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی )

منابع:

Fitzgibbons RP. The cognitive and emotive uses of forgiveness in the treatment of anger. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training. 1986;23(4):629-633.

Goodwin RD. Association between coping with anger and feelings of depression among youths. American Journal of Public Health. April 2006;96(4):664-669.

Schneider KL, et al. Trait anxiety but not trait anger predisposes obese individuals to emotional overeating. Appetite. December 2010;55(3):701-706

 

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
دکتراحمد 1402/01/28

عالی

کارشناس به اندام 1402/01/29

سپاس فراوان