برای کاهش وزن باید تلاش کنیم یا نه؟

رابطه ما با غذا به خاطر رابطه بین مغز و روده و به علت نیازمان به انرژی به اندازه نیازمان به پاداش، پیچیده است. دیدن و بوی غذا ما را به خوردن ترغیب می کند بنابراین می دانیم چشمان و بینی مان به اندازه دهانمان در غذا خوردن نقش دارند. تمام حواسمان، سیستم عصبی روده، […]

برای کاهش وزن باید تلاش کنیم یا نه؟
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 6 دقیقه

تعداد بازدید 3700

تاریخ انتشار

برای کاهش وزن باید تلاش کنیم یا نه؟

رابطه ما با غذا به خاطر رابطه بین مغز و روده و به علت نیازمان به انرژی به اندازه نیازمان به پاداش، پیچیده است. دیدن و بوی غذا ما را به خوردن ترغیب می کند بنابراین می دانیم چشمان و بینی مان به اندازه دهانمان در غذا خوردن نقش دارند. تمام حواسمان، سیستم عصبی روده، میکروبیوم ( باکتری طبیعی که در مسیر گوارشمان زندگی می کند)، ساختار ژنتیکی و آرایش هورمون ها، آنزیم ها و نورون ها همگی با هم کار می کنند و روی احساس گرسنگی، سیری، هوس ها و عادات غذایی و پتانسیلمان برای کاهش و افزایش وزن تاثیر می گذارند.

می توانیم تمام این شاخص ها را کنترل کنیم تا به خوبی احساس گرسنگی و هوس های غذایی غیر قابل کنترل را مهار کنیم؟ آیا می توانیم اشتهایمان را سرکوب کنیم، معده و مغز را گول بزنیم تا در برابر پرخوری مقاومت کنند و تصمیمات ناسالم غذایی نداشته باشند؟ اصلا ارزشش را دارد که تلاش کنیم؟ اینها سوالاتی هستند که نه تنها ذهن جمعیت مرد و زن چاق را به خود مشغول کرده بلکه دانشمندان و متخصصان سلامت نیز دوست دارند جوابی قاطع به این سوالات چالش برانگیز بدهند.

برای محققان و متخصصان سلامت، علاقه به کنترل وزن ریشه در مسائل بهداشت عمومی ( مانند هزینه مراقبت های درمانی ) و دانش آنها از وضعیت هایی مانند دیابت، بیماری های قلبی، فشار خون بالا، آرتروز و دیگر مشکلاتی که به دلیل اضافه وزن تشدید می شوند دارد. با این حال مشخص شده این مشکلات همیشه با کاهش وزن بهبود پیدا نمی کنند. همچنان بسیاری از متخصصان بر این عقیده هستند هر مقدار وزن اضافی می تواند ما را در خطر بیماری های مزمن و مرگ زودرس قرار دهد. در همان زمان افرادی که وزن طبیعی دارند نیز دچار همین بیماری های مزمن می شوند یا در سنین پایین می میرند و ممکن است افرادی که خارج از مرز سلامت هستند طول عمر بالایی داشته باشند. سایز نمی تواند سطح تناسب یک فرد را تعریف کند، مخصوصا اگر یک فرد مرتب ورزش کند. بهترین کاری که می توانید به عنوان یک شخص منحصر به فرد انجام دهید، این است که به سابقه سلامت خانواده و سپس به خطراتی که خودتان را در معرض بیماری های مزمن قرار می دهد نگاه کنید. باید تصمیم هایتان را بر اساس وزن و سلامت کلی بدن بگیرید.

بنابراین در حالی که بعضی افراد اصلا درگیر وزنشان نمی شوند، برخی هستند که به تمام ابزارها و ترفندهایی که بتوان تصور کرد چنگ می زنند تا کمکشان کند کمتر غذا بخورند و وزن بیشتری کم کنند. شاید اضافه کردن وزن، انتخاب خودمان نبوده باشد اما اینکه تصمیم بگیریم دست به کاهش وزن بزنیم یا خیر یک انتخاب شخصی است که نباید توسط دیگران مورد قضاوت قرار بگیرد. هدف همیشه باید رسیدن به سلامت باشد اما نه از هر راهی! پس شیوه ای را پیش بگیرید که درباره خودتان احساس خوبی داشته باشید و پس از مدتی احساس مریضی نکنید.


کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی )

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*