کالری غذاهای نذری + ترفندهای جلوگیری از افزایش وزن در ماه محرم

کالری غذاهای نذری در ماه محرم و صفر یکی از مهمترین دغدغه‌های کسانیست که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند. به ویژه آنکه بسیاری از غذاهای نذری این ماه روغن و نمک زیادی دارند و شاید همه جا نکات اصولی آشپزی و تغذیه را رعایت نکنند. در این مقاله به بررسی کالری انواع غذاهای نذری می‌پردازیم […]

با محاسبه کالری غذاهای نذری و توجه به نوع تغذیه، می‌توان از چاقی در این ماه پیشگیری کرد.
5 از 5

زمان مطالعه 21 دقیقه

تعداد بازدید 43708

تاریخ انتشار

کالری غذاهای نذری در ماه محرم و صفر یکی از مهمترین دغدغه‌های کسانیست که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند. به ویژه آنکه بسیاری از غذاهای نذری این ماه روغن و نمک زیادی دارند و شاید همه جا نکات اصولی آشپزی و تغذیه را رعایت نکنند.

در این مقاله به بررسی کالری انواع غذاهای نذری می‌پردازیم و راه‌هایی را بررسی می‌کنیم که چگونه دراین ماه‌ها مراقب نحوه غذا خوردن و تناسب وزن خود باشیم. با مجله سلامتی دکتر کرمانی همراه شوید:

بررسی کالری غذاهای نذری

وقتی می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید، با یک میدان مین از رژیم‌های لاغری و مدهای آمیخته با اطلاعات و حقایق خوب مواجه می‌شوید. اما سخت است که همیشه دقیقا بفهمیم چه چیزی خوب است و چه چیزی بد، به‌ویژه وقتی در ماه محرم با غذاهای پرکالری اما وسوسه‌انگیز مواجه می‌شویم.

با بررسی کالری غذاهای نذری و پیروی از رژیم لاغری اصولی، می‌توانید از اضافه وزن در این ایام جلوگیری کنید.

با بررسی کالری غذاهای نذری و پیروی از رژیم لاغری اصولی، می‌توانید از اضافه وزن در این ایام جلوگیری کنید.

برای این که بتونید با خیال راحت از این غذاها لذت ببرید و نگران رژیم‌تان نباشید، برای شما عزیزان لیستی از غذاها و نوشیدنی‌هایی که در ماه محرم متداول هستند را تهیه کردیم.

این جدول شامل لیستی از غذاهای محرم  است که میزان کالری هر کدام را بیان کرده است؛ مانند کالری عدس پلو دکتر کرمانی، کالری خورش قیمه دکتر کرمانی، کالری حلوا دکتر کرمانی و…

نام غذا مقدارغذا کالری
خورش قورمه سبزی 1 قاشق 44
برنج 1 قاشق 27
عدس پلو 1 قاشق 40
خورش قیمه 1 قاشق 44
حلوا 1 قاشق 60
آش رشته 1 لیوان 261
قیمه عربی 1 قاشق 44
شیرکاکائو 1 لیوان 200
حلیم 1 لیوان 289
عدسی 1 لیوان 250
شله زرد 1 لیوان 250
جوجه کباب 1 سیخ 231
کباب کوبیده 1 سیخ 270
آش جو 1 لیوان 150
آبگوشت 1 لیوان 320
شربت گلاب 1 لیوان 120
خرما 1 عدد 22
کیک یزدی کوچک 120
کیک یزدی متوسط 173
نان قندی کف دست 61
فسنجان 1 قاشق 58
شربت آبلیمو 1 لیوان 120
کلوچه 1 عدد 300
نبات 1 شاخه 49
چای 1 لیوان 0
قند 1 حبه 11.6
شربت خاکشیر 1 لیوان 70.2

کالری غذاهای نذری اغلب بالاست. برخی از خوراکی‌ها و غذاهایی که در این ماه بیشتر برای نذری استفاده می‌شوند و بهتر است در خوردن آن‌ها دقت شود، عبارتند از:

خرما و آجیل مشکل‌گشای محرم

این خشکبارها با حدود 282 کالری در هر 100 گرم، می‌توانند یک بمب کالری پنهان باشند. اگرچه خوردن آن‌ها در مقادیر کم، می‌تواند بسیار مفید باشد، اما زیاده‌روی در مصرف آن‌ها می‌تواند بر سطح قند خون ثابت تأثیر بگذارد و باعث افزایش وزن شود.

پیروی از یک رژیم لاغری استاندارد به شما کمک خواهد کرد مانع جذب قند و چربی اضافه شوید:

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

شیر کاکائو و شربت نذری

اگرچه کالری شیرکاکائو و شربت به میزان قند آن‌ها بستگی دارد، اما عموما کالری این نوشیدنی‌ها نیز مانند کالری غذاهای نذری بالاست و باید در نوشیدن آن‌ها حد اعتدال رعایت شود. یک لیوان شیرکاکائو معمولا حدود 200 کالری و یک لیوان شربت آبلیمو حدود 120 کالری انرژی دارد.

آب‌میوه‌های نذری

به‌طورکلی آب‌میوه‌ها به‌ویژه آبمیوه‌های صنعتی محتوای قند بالا و مواد افزودنی زیادی دارند و قطعا برای همه مناسب نیستند.

کالری غذاهای نذری از جمله یک قاشق غذاخوری شله زرد،42 کالری و 1.7 گرم چربی است.

کالری غذاهای نذری از جمله یک قاشق غذاخوری شله زرد 42 کالری و 1.7 گرم چربی است.

سالادهای پر از سس

یک قاشق سس مایونز 120 کالری انرژی دارد. بنابراین، قبل از خوردن یک وعده سالاد پر از سس بهتر است به فهرست کالری مصرفی روزانه خود نگاهی بیاندازید.

سس مایونز حاوی سدیم، شکر و برخی مواد نگهدارنده است که آن را در فهرست بدترین چاشنی‌های پرکالری قرار می‌دهد و حتی انواع بدون چربی آن نیز با توجه به شکر و مواد نگهدارنده موجود، سالم نیست.

علاوه‌براین، این واقعیت که مایونز با تخم‌مرغ درست می‌شود، اما می‌تواند ماه‌ها در قفسه سوپرمارکت بدون خراب شدن بماند، نیز برای اغلب کارشناسان تغذیه نگران‌کننده است.

کیک‌ها و کلوچه‌های عصرانه نذری محرم

یک تصور غلط رایج این است که کلوچه جایگزین سالمی برای غذاهای پرکالری است اما کلوچه‌ها و کیک‌های صنعتی مملو از شکر، چربی و مواد نگهدارنده هستند و برخی از آن‌ها بیش از 300 کالری دارند.

مصرف زیاد شکر سفید تصفیه‌شده موجود در این تنقلات نذری با بیماری‌های مختلفی مانند افزایش خطر دیابت نوع 2، بیماری قلبی و چاقی مرتبط است.

نوشابه

کالری غذاهای محرم به موارد بالا محدود نمی‌شود، چون معمولا در کنار غذاهای نذری یا حتی کیک‌ها نوشابه یا آب‌میوه هم سرو می‌شود. نوشابه‌ها معمولا از ترکیباتی مانند قندها، رنگ کارامل، بیسفنول A (BPA) و آسپارتام تشکیل شده‌اند. رنگ‌های مصنوعی و قندهای افزودنی باعث افزایش سایز دور کمر و چاقی می‌شوند.

غذاهای سرخ شده نذری محرم

مرغ سرخ شده، سیب‌زمینی سرخ شده یا غذاهای دیگر سرخ شده نذری، علاوه‌بر محتوای چربی و کالری بالا، حاوی سطوح بالایی از مواد التهابی پیشرفته گلیکاسیون نهایی یا AGEs هستند. این ترکیبات زمانی تشکیل می‌شوند که غذاها برای مدت طولانی در دمای بالا پخته شوند.

بر اساس یک بررسی در سال 2015 کارشناسان به این نتیجه رسیدند که مصرف زیاد و مداوم این مواد، به‌تدریج سیستم دفاعی بومی را از بین برده و زمینه را برای استرس اکسیداتیو و التهاب غیرطبیعی که پیش‌سازهای بیماری‌های مختلف مانند چاقی و سرطان هستند، فراهم می‌کند.

کالری غذاهای نذری مانند یک قاشق غذاخوری قیمه سیب زمینی، 44 کالری است.

کالری غذاهای نذری مانند یک قاشق غذاخوری قیمه سیب زمینی، 44 کالری است.

جوجه کباب و کباب کوبیده نذری محرم

کباب کردن یک روش عالی برای آشپزی است، اما وقتی گوشت کباب می‌شود، آمین‌های هتروسیکلیک یا HCA در آن پدید می‌آید. کراتین، قندها و اسیدهای آمینه موجود در گوشت به دمای بالای منقل واکنش نشان می‌دهند. چندین مطالعه منتشر شده HCA‌ها را با افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های روده بزرگ، پانکراس، سینه و پروستات مرتبط دانسته‌اند.

افزودن عصاره ادویه‌های غنی از آنتی‌اکسیدان، مانند رزماری به گوشت قبل از کباب کردن می‌تواند تولید HCA را تا 90 درصد کاهش دهد. همچنین در ماه محرم مراقب باشید که کباب سوخته نخورید، زیرا گوشت سوخته حاوی غلظت بالاتری از HCAs است. هر سیخ کباب کوبیده 270 کالری و هر سیخ جوجه کباب با استخوان و پوست 231 کالری انرژی دارد.

حلوای نذری محرم

100 گرم حلوا 469 کالری انرژی و 21.5 گرم چربی دارد که به اندازه یک وعده غذایی کامل است. یک قاشق غذاخوری از این نذری خوشمزه نیز حاوی حدود 60 کالری انرژی و 3 گرم چربی است که به اندازه نصف یک لیوان شیر یا دو قاشق غذاحوری برنج پخته است.

بنابراین، حلوا جزو غذاهای پرکالری محسوب می‌شود که برای سوزاندن کالری یک قاشق غذاخوری از آن نیاز به 7 دقیقه دویدن است. و البته باید توجه داشت که قند حلوا هم برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند می‌تواند مسئله‌ساز باشد.

100 گرم حلوا 469 کالری انرژی و 21.5 گرم چربی دارد

100 گرم حلوا 469 کالری انرژی و 21.5 گرم چربی دارد.

شله زرد نذری

کالری غذاهای محرم معمولا بالاست. یک قاشق غذاخوری شله زرد نذری، 49 کالری، 9 گرم کربوهیدرات، 64 گرم قند و 2.1 گرم چربی دارد. بنابراین، باید در ماه محرم مراقب مقدار مصرف این نذری اصیل ایرانی هم باشید.

حلیم نذری محرم

1 فنجان حلیم روغن حاوی حدود 289 کالری، 10 گرم چربی و 15 گرم چربی است. معمولا ظروف نذری‌ حلیم حدود دو الی سه برابر این مقدار، وزن دارند و بنابراین کالری حلیم را بالاتر می‌برند.

البته افزودنی‌های مختلف به حلیم مانند شکر، کنجد، روغن، پودر نارگیل یا خورش قیمه (در شهرهای خراسان رضوی) هم باعث افزایش کالری این غذای محبوب ایرانی می‌شوند.

در میان کالری غذاهای نذری، کالری 100 گرم حلیم 184 است.

در میان کالری غذاهای نذری، کالری 100 گرم حلیم 184 است.

آش رشته نذری

100 گرم آش رشته 250 کالری انرژی، 10 گرم چربی، 83 گرم کربوهیدرات و 9 گرم قند دارد. آش رشته معمولا نماینده نذری‌های محرم قلمداد می‌شود که به‌وضوح نشان می‌دهد کالری غذاهای محرم زیاد است.

برای سوزاندن کالری یک لیوان آش رشته باید یک ساعت پیاده‌روی آرام یا نیم ساعت پیاده‌روی سریع را در برنامه خود داشته باشید.

چه کار کنیم با وجود غذاهای نذری دچار اضافه وزن نشیم؟
هر وقت یه مناسبتی مثل عزا، عروسی، جشن تولد یا ماه محرم از راه می‌رسه، اگه اضافه وزن داشته باشی همه‌ی دغدغه‌ت اینه که چطوری به رژیمت پایبند باشی یا وزنت بالاتر نره!
نگران نباش. تو رژیم دکتر کرمانی ما با یه برنامه اصولی بهت کمک می‌کنیم تا هم وزن کم کنی، هم غذاهای نذری خوشمزه رو از دست ندی.

برای ثبت‌نام همین حالا اقدام کن
رژیمت رو از اینجا بگیر
call-to-action

چه کنیم با وجود غذاهای نذری، دچار اضافه وزن نشویم؟

با وجود این‌که برخی از غذاها در فهرست غذاهای نذری وجود دارند که به‌نظر نمی‌رسد مقاومت در برابر آن‌ها ساده باشد، بهترین کار برای حفظ سلامتی در کنار بهره بردن از غذای نذری محرم این است که سعی کنید انتخاب‌های سالم‌تری داشته باشید و ترفندهای زیر را به‌کار ببرید:

  • در مصرف پروتئین کوتاهی نکنید: پروتئین برای سالم نگه‌داشتن ماهیچه‌های بدن و احساس سیری بسیار مهم است.
  • میان‌وعده‌های سالم بخورید: کالری غذاهای محرم زیاد است. بنابراین، خوردن میان‌وعده‌های سالم مانند کرفس یا هویج قبل از رفتن به مراسم عزاداری محرم به جلوگیری از حذف وعده‌های غذایی که می‌تواند منجر به پرخوری شود، کمک می‌کند.
  • قبل از خوردن نذری آب بنوشید: قبل از رفتن به پیاده‌روی‌های عزاداری ماه محرم، یک بطری آب برای خودتان تهیه کنید و آن را در کنار خود نگه دارید تا یک یادآوری دائمی برای سالم ماندن باشد.
برای مدیریت کالری غذاهای نذری، یک ساعت قبل از خوردن غذا، آب بنوشید تا اشتهای شما را کم کند.

برای مدیریت کالری غذاهای نذری، یک ساعت قبل از خوردن غذا، آب بنوشید تا اشتهای شما را کم کند.

  • ورزش کنید: مطمئن شوید که ورزشی را پیدا می‌کنید که برای شما مفید است و می‌تواند در این ماه یا حتی برای مدت طولانی شما را پایبند به خود نگه دارد.
  • فیبر بخورید: فیبر سبزی و میوه به ما کمک می‌کند تا احساس سیری طولانی‌تری داشته باشیم، بنابراین احتمال این‌که بخواهید کمی بعد از خوردن فیبرها به سراغ یک میان‌وعده بروید، کمتر می‌شود.
  • نذری‌های شیرین و پرکربوهیدرات را حذف کنید: کالری غذاهای محرم بالاست. مراقب باشید که این مواد غذایی می‌خواهند شما را وادار کنند بیشتر و بیشتر غذا بخورید و گرسنه شوید.
به منظور در امان ماندن از کالری بالای غذاهای نذری، قبل از غذا سالاد مصرف کنید.

به منظور در امان ماندن از کالری بالای غذاهای نذری، قبل از غذا سالاد مصرف کنید.

  • از بشقاب‌های کوچک‌تر استفاده کنید: این کار به شما کمک می‌کند تا کنترل بیشتری روی وعده‌هایی که می‌خورید داشته باشید.
  • آب گازدار بنوشید: کربناسیون به شما کمک می‌کند تا احساس سیری کنید، درحالی‌که آب، بدن شما را هیدراته می‌کند. آب گازدار به‌عنوان یک سرکوب کننده اشتها عمل نموده و بهانه‌ای برای پرهیز از مصرف نوشابه‌های شیرین به شما می‌دهد.
  • با سالاد شروع کنید: سعی کنید قبل از مصرف کالری غذاهای محرم، روی خوردن سالاد بدون سس اضافه تمرکز کنید. سبزیجات سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ریزمغذی‌ها و فیبر هستند که به‌طور طبیعی منجر به کاهش وزن شده و اشتها را سرکوب می‌کنند.
برای خوردن غذاهای نذری از بشقاب کوچک‌تر استفاده کنید تا کالری زیادی دریافت نکنید.

برای خوردن غذاهای نذری از بشقاب کوچک‌تر استفاده کنید تا کالری زیادی دریافت نکنید.

  • بعد از غذا کمی پیاده‌روی کنید: پیاده‌روی در ماه محرم و بعد از خوردن نذری به هضم غذا و پیشگیری از نفخ کمک می‌کند.
  • از رسیدن به نقطه‌ای که احساس گرسنگی شدید می‌شود، اجتناب کنید: اگر ساعت‌های زیادی را بدون خوردن غذا بگذرانید، بدن شما به غذاهای با شاخص گلیسمی بالا یا فرآوری‌شده میل پیدا خواهد کرد که غذاهای نذری معمولا در این دسته قرار می‌گیرند.

آنچه از مقاله کالری غذاهای نذری آموختیم:

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که کالری غذاهای نذری معمولا بسیار بالاست و می‌تواند به سلامت جسمی افراد آسیب وارد نموده و یا باعث چاقی و اضافه وزن ناخواسته شود. از جمله غذاهای پرکالری نذری محرم می‌توان به شیرکاکائو، شربت، نان، آب‌میوه، آجیل‌های شور و شیرین، کیک‌ها و کلوچه‌ها، شله زرد، حلوا، آش، حلیم، نوشابه، غذاهای سرخ شده، چلوها، خورش‌ها و کباب‌ها اشاره نمود. برای پیشگیری از چاق شدن با این غذاهای وسوسه‌انگیز در ماه محرم استفاده از راهکارهایی مانند نوشیدن آب فراوان، خوردن میان‌وعده‌های سالم مثل هویج و کرفس، ورزش، پیاده‎‌روی بعد از غذا، نوشیدن آب گازدار، خوردن سالاد بدون سس قبل از نذری، خوردن سبزی و میوه و کوچک کردن بشقاب غذا مفید است.

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-امیرعلی 1402/05/07

سلام من میخوام بدونم رژیم کتوژنیک داری غذاهای بخصوص است است که فرد باید مصرف کنه یا نه؟

کارشناس به اندام 1402/05/08

سلام بله عزیزم نان برج ماکارانی شیرینی قندها حذفن بیشتر چربی ها وپروتئین وباید مصرف کنید گوشت مرغ ماهی تخم مرغ و...

فاطمه 1401/04/29

عدس پلو با گوشت هست یا بدون گوشت؟

کارشناس به اندام 1401/06/01

بله عزیزم عدس پلو با گوشت هر یک قاشق 50 کالری داره

زهرا خواجویی یزدی 1400/05/30

خب آبگوشت با روغن چی پس؟؟

کارشناس به اندام 1400/06/10

سلام زهرا خانم عزیز اینطوری که شما میگید طبیعتا کالریش بیشتر میشه

زهرا 1400/05/19

سلام یعنی میتونیم بخوریم . همین طور که محاسبه شده یا مثلا کالری را گفتین

کارشناس به اندام 1400/05/30

سلام زهرا جان از نظر دکتر کرمانی این هست که مشکلی نداره ولی به میزان گفته شده

رویا 1400/05/16

آب آبگوشت چند کالری داره بدون نخود و گوشت و..

کارشناس به اندام 1400/05/30

سلام رویا جان هر لیوان آبگوشت 115 کالری داره

نیکنام 1400/02/29

این مقدار غذا با مرغ یا گوشت اش محاسبه شده؟

کارشناس به اندام 1400/03/07

سلام دوست عزیز بله