آنچه باید درباره جلوگیری از بارداری و کاهش وزن بدانید

دنیس مراجع 37 ساله ام در اولین جلسه ای که با هم صحبت می کردیم گفت: ببین من همه چیز را درست انجام می دهم اما هنوز شلوار جینم به ران هایم چسبیده. نفخ دارم، بدنم ورم کرده و به شدت احساس غیر جذاب بودن دارم، معمولا هم بدون هیچ دلیلی احساس افسردگی می کنم. […]

آنچه باید درباره جلوگیری از بارداری و کاهش وزن بدانید رژیم لاغری دکتر کرمانی
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 10 دقیقه

تعداد بازدید 4341

تاریخ انتشار

آنچه باید درباره جلوگیری از بارداری و کاهش وزن بدانید رژیم لاغری دکتر کرمانی

دنیس مراجع 37 ساله ام در اولین جلسه ای که با هم صحبت می کردیم گفت: ببین من همه چیز را درست انجام می دهم اما هنوز شلوار جینم به ران هایم چسبیده. نفخ دارم، بدنم ورم کرده و به شدت احساس غیر جذاب بودن دارم، معمولا هم بدون هیچ دلیلی احساس افسردگی می کنم.

دنیس به خاطر اینکه از سندروم کنترل پس از زایمان رنج می برد و بعد از اینکه تصمیم گرفته بود قرص هایش را کنار بگذارد، با من مشاوره می کرد. وقتی سابقه پزشکی اش را بررسی می کردم متوجه شدم پزشکش اخیرا چندین دور داروهای آنتی بیوتیک برای عفونت مجرای ادرار تجویز کرده، همچنین بیماری کرون در خانواده مادری اش شایع بود و در خانواده پدری اش سابقه افسردگی شدید دیده می شد. به عنوان یک پزشک که تخصصم کمک به بیماران مبتلا به خود ایمنی و متعادل کردن هورمون هایشان بود خطری موازی بین علائم دنیس و سلامت روده اش کشیدم.

 کنترل بارداری و سلامت روده

تحقیقات نشان داده حتی یک دوره کوتاه آنتی بیوتیک می تواند به مدت دو سال، برای روده مشکل ساز شود. اما این تنها خبر شوکه کننده نبود، قرص های ضد بارداری نیز می توانند روده را به هم بریزند. به دنیس گفتم: داروها مشکلاتی در روده ات ایجاد کرده که ممکن است خودش را به چندین شکل نه چندان خوشایند نشان دهد.

در میان این مشکلات، تحقیقات نشان داد مصرف خوراکی داروهای ضد بارداری روی فلور روده، سوخت و ساز استروژن و تمام عواقب ناشی از آن از جمله مقاومت به کاهش وزن، تاثیری ناخوشایند می گذارد. این داروها همچنین خطر بیماری های التهابی روده مانند کرون را افزایش می دهند. ما هنوز نمی دانیم چرا مصرف خوراکی داروهای ضد بارداری، مشکلات التهابی مانند کرون را تحریک می کند اما محققان حدس می زنند عملکرد ضعیف سیستم ایمنی، باکتری های نا متعادل روده و نفوذ پذیر شدن روده از دلایل اصلی آن باشد.

ریشه ی مشکل چیست؟

وقتی به مشکل دنیس نگاه می کنم یک کلمه به ذهنم می آید: التهاب. به هر حال التهاب مزمن تقریبا در هر بیماری، از جمله چاقی نقش دارد و مسلما این برای روده گران تمام خواهد شد.

بیایید با مشکل دنیس برای کاهش وزن شروع کنیم. من متوجه شدم هر بیماری که داروها را کنار می گذارد و رویکردی عملی را پی می گیرد وزنش کاهش می یابد. دلیلش این است که تحقیقات نشان داده التهاب مزمن چاقی و دیگر علائم سندروم متابولیک، مانند فشار خون بالا و سطح نامتعادل کلسترول را تشدید می کند. وقتی یک بیمار وزن کم می کند، التهاب را نیز پایین می آورد که باعث بهبود سلامت قلب و بهبودی کل بدن می شود.

و سپس افسردگی که دنیس تقصیر آن را گردن ژنتیک می انداخت، اما تشخیص من مشکل روده بود. می دانستید حدود 95 درصد سروتونین در روده تولید می شود؟ داروها فلور سالم روده دنیس را دچار عدم تعادل کرده بودند – به لطف التهاب – این یعنی دنیس مقدار کافی از این انتقال دهنده عصبی احساس خوب، که در تحرک روده نیز نقش دارد تولید نمی کرد.
به همین دلیل بود که به شدت ورم داشت. با این حال تحقیقات جدید نشان می دهد که این تمام داستان نیست. افسردگی می تواند تنها به دلیل التهاب مزمن نیز اتفاق بیفتد. به عبارت دیگر اگر روده یا دیگر قسمت های بدنتان دچار التهاب شوند بیشتر در خطر احساس افسردگی قرار می گیرید.

و سپس روده چکه کننده؛ هنگام عبور ذرات کوچکی که نباید از دیواره روده عبور کنند یک واکنش ایمنی شکل می گیرد که باعث خرابی می شود – حدس بزنید این مساله با چه چیزی همراه است؟ بله، التهاب.

حل مشکل دنیس چندین ماه طول کشید اما من متوجه شدم این استراتژی ها برای او و بسیاری از بیماران دیگری که مشکلشان مانند اوست کاربردی است.

1- غذاهای حاوی قند

تحقیقات نشان داده برنامه غذایی غربی – سرشار از قندهای اضافه شده، روغن های گیاهی التهاب آور و دیگر مواد مضر فرآوری شده – یکی از ساده ترین راه ها برای افزایش بیماری های التهاب مزمن است و باعث می شود وزن زیادی اضافه کنید و احساس بدی داشته باشید. من از دنیس خواستم غذاهایی را که می خورد یادداشت کند و از میان آنها تعدادی منابع پناه قند از جمله شیر بادام
(برخی از انواع آن حاوی قند هستند) را شناسایی کردم.

2- کنترل استرس

تحقیقات، استرس روانی را با IBS و دیگر بیماری های التهابی مرتبط دانسته اند. هر کسی استراتژی متفاوتی برای دفع استرس دارد: برای دنیس مقابله با استرس به معنای خوردن قهوه با دوستش و انجام روزانه 10 دقیقه حرکات یوگا بود. برای شما ممکن است تنفس عمیق، مدیتیشن و یا یک حمام آب گرم باشد.

3- روی غذاها و مواد مغذی ضد التهابی تمرکز کنید.

ماهی هایی مانند سالمون از غذاهای ضد التهابی عالی هستند و دنیس خیلی کم از این نوع غذا می خورد. البته دنیس از ماهی بدش می آمد و من مجبور شدم دیگر غذاهای ضد التهابی مانند سبزیجاتی که برگ سبز دارند و یا سبزیجات چلیپایی و همچنین ادویه جاتی مانند زردچوبه را پیشنهاد بدهم. علاوه بر این، به او مکمل روغن ماهی با کیفیتی نیز دادم. تحقیقات نشان داده اسید چرب ضد التهابی موجود در روغن ماهی می تواند برای بیماری های التهابی روده مفید باشد.

4- خوب خوابیدن

تحقیقات بسیاری تا به حال نشان داده بی خوابی می تواند عملکرد سیستم ایمنی را ضعیف کند و التهاب را افزایش دهد. 8 ساعت خوابیدن در طول شب، کمی دشوار به نظر می رسد اما بعد از چند هفته دنیس کاملا عادت کرده بود و از نتایجی که به همراه داشت شگفت زده شد.

امتیاز کاربرها
این مطالب را از دست ندهید ...
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*