9 مورد از خواص آویشن و اثر آن بر سلامتی

خواص شربت و دمنوش آویشن

بسیاری از مردم از قدیم با خواص آویشن آشنا هستند و از آن در آشپزی و حتی به صورت دمنوش استفاده می‌کنند. آویشن گیاهی از خانواده نعناع است و یکی از مواد اصلی آشپزی ایران و بیشتر نقاط جهان است. گفته می‌شود گل، برگ و روغن آن فواید سلامتی متعددی مانند مبارزه با آکنه، تنظیم […]

خواص آویشن برای درمان سرماخرودگی و آنفولانزا، سرفه و تکسین دردهای قاعدگی بسیار موثر است.
4 از 5

زمان مطالعه 14 دقیقه

تعداد بازدید 1447

تاریخ انتشار

بسیاری از مردم از قدیم با خواص آویشن آشنا هستند و از آن در آشپزی و حتی به صورت دمنوش استفاده می‌کنند. آویشن گیاهی از خانواده نعناع است و یکی از مواد اصلی آشپزی ایران و بیشتر نقاط جهان است. گفته می‌شود گل، برگ و روغن آن فواید سلامتی متعددی مانند مبارزه با آکنه، تنظیم مخاط دهان، مبارزه با عفونت‌ها را دارد. در ادامه به بررسی خواص این گیاه ارزشمند می‌پردازیم. با مجله سلامتی دکتر کرمانی همراه باشید:

خواص آویشن برای سلامتی

آویشن به دلیل طعم متمایزش تا به امروز به عنوان یک ادویه اصلی در آشپزی باقی مانده است. اما این گیاه پرفایده چه تاثیری بر بدن دارد؟ در ادامه مهمترین اثر آویشن بر سلامتی را می‌خوانید:

منبع غنی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری

وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) گزارش می‌دهد که آویشن سرشار از مواد مغذی مفیدی برای بدن است، از جمله:

قاشق چای‌خوری آویشن دارای 1.28 میلی گرم ویتامین C است – طبق گفته سازمان غذا و دارو امریکا(FDA) که این تنها 1 درصد ویتامین سی مورد نیاز روزانه شما است.

9 مورد از خواص آویشن و اثر آن بر سلامتی - 1 - خواص آویشن - عادات غذایی
خواص گیاه آویشن

ضد آکنه

اگر از خرید و امتحان داروهای ضد جوش و آکنه خسته شده‌اید، این بار آویشن را امتحان کنید. آویشن به دلیل خواص ضد باکتریایی خود شناخته شده است. در یک مطالعه در سال 2010، مشخص شد که اسانس آویشن دارای فعالیت ضدباکتریایی است؛ باکتری‌هایی که تصور می‌شود باعث آکنه می‌شوند.

کاهش فشار خون

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که عصاره آویشن می‌تواند ضربان قلب را در موش‌های مبتلا به فشار خون بالا به طور قابل توجهی کاهش دهد. با این حال، برای تایید این اثرات به مطالعات انسانی نیاز داریم.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

ضد سرفه

اسانس آویشن، که از برگ‌های آن به دست می‌آید، اغلب به عنوان یک درمان طبیعی سرفه استفاده می‌شود. در یک مطالعه قدیمی‌تر در سال 2006، ترکیبی از برگ‌های آویشن و پیچک به کاهش سرفه و سایر علائم برونشیت حاد کمک کرد. یک مطالعه در سال 2018 نیز ترکیبی از عصاره آویشن و پامچال را برای کاهش التهاب و مخاط  در یک مدل حیوانی نشان داد. به همین دلیل اگر با سرفه یا گلودرد مواجه شدید، کمی چای آویشن بنوشید.

9 مورد از خواص آویشن و اثر آن بر سلامتی - 7 - خواص آویشن - عادات غذایی
از مهمترین خواص آویشن تسکین دردهای دوره قاعدگی و گم کردن بدن است.

کاهش دردهای قاعدگی

در یک تحقیق که در سال ۲۰۱۲ در مجله تحقیقات علوم پزشکی منتشر شد، محققان به ۱۲۰ دانشجوی دختر، مکمل آویشن(چهار بار در روز) و به برخی دیگر ایبوپروفن(سه بار در روز) برای درمان درد پریود دادند. پس از دو ماه درمان، هر دو گروه از زنان سطوح مشابهی از تسکین را گزارش کردند. این نشان می‌دهد که آویشن می‌تواند جایگزین مناسبی برای مسکن ایبوپروفن، با عوارض جانبی کمتر باشد.

بهبود خلق و خو

اسانس آویشن در رایحه‌درمانی نیز استفاده می‌شود زیرا ماده فعال آن کارواکرول است. در یک مطالعه حیوانی در سال 2013 نشان داده شد که کارواکرول غلظت سروتونین و دوپامین، دو هورمون تنظیم‌کننده خلق و خو را افزایش می‌دهد.

اگر به طور منظم از روغن آویشن یا گیاه آویشن استفاده می‌کنید، ممکن است تأثیر مثبتی بر احساسات و خلق و خوی شما داشته باشد. با این حال، مطالعات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

9 مورد از خواص آویشن و اثر آن بر سلامتی - 9 - خواص آویشن - عادات غذایی
مصرف گیاه آویشن به بهبود خلق و خو کمک می‌کند.

ادویه محبوب آشپزی

آویشن یک ماده فوق‌العاده است که در غذاهای سراسر جهان، به‌ویژه در فرانسه، ایتالیا و در سراسر دریای مدیترانه و همچنین ایران استفاده می‌شود:

  • هنگام تهیه گوشت یا مرغ می‌توان از برگ‌‎های تازه یا شاخه‌های آن کامل استفاده کنید. آویشن همچنین یک ماده عالی برای طبخ و طعم‌دار کردن ماهی است.
  • آویشن را می‌توانید به انواع سس پاستا استفاده کنید تا طعم بهتری به آن بدهید و طبع ماکارونی را که سرد است، متعادل کنید.

آویشن همچنین ممکن است تأثیر مثبتی بر ایمنی و ماندگاری روغن‌های پخت و پز داشته باشد. یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که عصاره آویشن ممکن است پایداری روغن آفتابگردان را در دماهای مختلف افزایش دهد و همچنین اثرات آنتی اکسیدانی در بدن ایجاد کند.

9 مورد از خواص آویشن و اثر آن بر سلامتی - 11 - خواص آویشن - عادات غذایی
برای بهره‌مندی از خواص آویشن، از برگ تازه آن برای طبخ انواع گوشت استفاده کنید.

ضد عفونت باکتریایی

آیا تا به حال مسمومیت غذایی داشته‌اید؟ آویشن ممکن است بتواند به پیشگیری از آن کمک کند.

یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2013 نشان داد که روغن آویشن به عنوان یک نگهدارنده طبیعی محصولات غذایی در برابر چندین باکتری متداول موجود در مواد غذایی که باعث بیماری انسان می‌شوند، می‌تواند اثر ضد باکتریایی از خود نشان دهد.

علاوه بر این، یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2011 نشان داد که روغن آویشن در برابر سویه‌های مقاوم باکتری‌های استافیلوکوک، انتروکوک، اشریشیا و سودوموناس مؤثر است.

مهم است که توجه داشته باشید که این بدان معنا نیست که مصرف روغن آویشن از مسمومیت غذایی شما جلوگیری می‌کند. به علاوه، اگر به طور منظم مکمل‌های آویشن مصرف می‌کنید، احتمالاً بسیاری از باکتری‌های خوب روده خود را نیز از بین می‌برید. پس بدون مشورت با پزشک و بیش از اندازه از آویشن استفاده نکنید.

9 مورد از خواص آویشن و اثر آن بر سلامتی - 13 - خواص آویشن - عادات غذایی
یکی از خواص آویشن خاصیت ضد باکتریایی آن است.

ضد سرطان

یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2018 نشان داد که هر دو اسانس آویشن و میخک باعث مهار سلول‌های سرطان سینه می‌شوند. یک مطالعه در سال 2021 این نتایج را تکرار کرد.

این مطالعات تنها شواهد بسیار ضعیفی از فواید بالقوه آویشن برای سرطان ارائه می‌دهند و مطالعات انسانی برای تایید هرگونه فواید بالقوه مورد نیاز است.

مطالعه ای که در لیسبون پرتغال انجام شد، نشان داد که عصاره آویشن ممکن است از افراد در برابر سرطان روده بزرگ نیز محافظت کند.

عوارض جانبی مصرف آویشن

آویشن در صورت استفاده کوتاه‌مدت به عنوان دارو احتمالاً بی‌خطر است اما ممکن است در برخی افراد واکنش‌های آلرژیک، سرگیجه و ناراحتی معده ایجاد کند. هنگامی که روغن آویشن روی پوست استفاده می‌شود در صورت استفاده کوتاه مدت، احتمالا بی‌خطر است اما برخی از افراد ممکن است دچار سوزش پوست شوند.

9 مورد از خواص آویشن و اثر آن بر سلامتی - 15 - خواص آویشن - عادات غذایی
مصرف گیاه آویشن ممکن است با برخی داروها تداخل دارد.

آویشن برای خانم‌های باردار مناسب نیست و احتمال دارد موجب سقط جنین شود. به همین دلیل بدون مشورت با پزشک خود از این گیاه استفاده نکنید.

تداخل با برخی داروها

  • داروهایی که لخته شدن خون را کند می‌کنند(داروهای ضد انعقاد/ ضد پلاکت) با آویشن تداخل دارند؛ زیرا آویشن ممکن است لخته شدن خون را کند کند. مصرف آویشن همراه با داروهایی که لخته شدن خون را کند می‌کنند، ممکن است خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد؛
  • داروهای خشک‌کننده(داروهای آنتی کولینرژیک) با آویشن تداخل دارند؛
  • استروژن با آویشن تعامل دارد.آویشن ممکن است مانند استروژن در بدن عمل کند و مصرف آویشن همراه با استروژن ممکن است اثرات استروژن را کاهش دهد؛
  • داروهای مختلف مورد استفاده برای گلوکوم، بیماری آلزایمر و داروهای کولینرژیک با آویشن تداخل دارند.
9 مورد از خواص آویشن و اثر آن بر سلامتی - 17 - خواص آویشن - عادات غذایی
اگر از رژیم لاغری پیروی می‌کنید قبل از مصرف آویشن با پزشک خود درباره مقدار مجاز آن مشورت کنید.

آنچه از مقاله خواص آویشن آموختیم:

خواص آویشن همه کاره است و اثرات مثبتی در کاهش علائم سرماخوردگی، سرفه، دردهای دوره قاعدگی، رشد سلول‌های سرطانی و کاهش فشار خون دارد. همچنین در گذشته که امکانات لازم برای نگه‌داری غذاها وجود نداشت، مردم از آویشن در غذاهای خود استفاده می‌کردند تا جلوی فاسد شدن گوشت و ابتلا به مسمومیت را بگیرند. همچنین زمانی که هنوز داروهای شیمیایی آنتی‌بیوتیک وجود نداشت استفاده از روغن آویشن بهترین روش برای بهبود زخم‌ها و پیشگیری از عفونت به شمار می‌رفت.

4 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-سوسن توسلی پور 1402/10/12

درباره آویش توضیحات جالبی دادید چون من استفاده میکنم بخصوص داخل عسل ریخته با پودر زردچوبه دارچین زنجبیل سیاهدانه وگرده گل خیلی بمن ساخته شب به اندازه نخود ناشتا شبم همینطور

کارشناس به اندام 1402/10/13

مرسی از همراهی شما عزیزم