اردبیل ، سومین استان چاق کشور

رییس مرکز بهداشت خلخال گفت: مردم استان اردبیل رتبه سوم را از لحاظ میزان چاقی در سطح کشور به خود اختصاص دادند. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، پرویز وکیلی در مراسم آغاز طرح آهن یاری در مدارس خلخال افزود: این آمار رسمی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور اعلام […]

اردبیل ، سومین استان چاق کشور - 2 - - اخبار
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 6 دقیقه

تعداد بازدید 1653

تاریخ انتشار

اردبیل ، سومین استان چاق کشور - 4 - - اخبار

رییس مرکز بهداشت خلخال گفت: مردم استان اردبیل رتبه سوم را از لحاظ میزان چاقی در سطح کشور به خود اختصاص دادند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، پرویز وکیلی در مراسم آغاز طرح آهن یاری در مدارس خلخال افزود: این آمار رسمی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور اعلام شده است. وی کم تحرکی همراه با مصرف بی رویه و زیاده از حد چربی ها و شیرینی ها در استان را از جمله عوامل افزایش وزن در بیشتر جمعیت استان اردبیل ذکر کرد و دانش آموزان را به رعایت اعتدال در مصرف خوراکی های چاق کننده به ویژه مواد غذایی پرچرب و شیرینی ها فراخواند.
وی اظهارکرد:درمصرف انواع روغن های خوراکی مردم ایران سه برابر مصرف استاندارد جهانی روغن مصرف می کنند که این امر موجب افزایش وزن در بین جمعیت کشور همراه با افزایش بیماری های غیرواگیردار قلبی و عروقی شده است.
وکیلی، مصرف زیاده از حد نمک برای سنین نوجوانی و جوانی را بسیار مضر دانست و گفت: بر اساس بررسی ها ، افرادی که در سنین دانش آموزی نمک زیاد مصرف می کنند در سن بالای 35 سال دچار عارضه فشار خون خواهند شد. وی بیان کرد: مصرف استاندارد روزانه نمک برای هر نفر در طول شبانه روز 2 تا 3 گرم است که این میزان در بین مردم شهرستان خلخال بسیار بالاتر از استاندارد لحاظ شده می باشد. رییس مرکز بهداشت خلخال هدف از اجرای طرح آهن یاری در مدارس دخترانه را تامین آهن مورد نیاز دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ذکر کرد.
وی افزود: در صورت کاهش میزان آهن در بین دانش آموزان دختر سطح یادگیری و هوش این دانش آموزان به دلیل کاهش اکسیژن در مغز به مراتب پایین خواهد آمد.
وی با بیان این که آهن مورد نیاز بدن را می توان از طریق مصرف مواد غذایی حیوانی و گیاهی تامین کرد ، گفت: جذب آهن مواد غذایی حیوانی مانند جگر و گوشت در بدن انسان بسیار بهتر و راحت تر از مواد غذایی همچون سبزیجاتی مانند اسفناج است. وکیلی با اشاره به هزینه های بالای اجرای این طرح برای دانشکده علوم پزشکی خلخال ، از دانش آموزان خواست تا قرص های آهن توزیع شده را همراه با مرکبات مصرف کرده و از دور ریختن آن پرهیز کنند.
مدیر آموزش و پرورش خلخال نیز از اجرای طرح آهن یاری در تمام مدارس دخترانه دوره اول دبیرستان این شهرستان خبرداد و گفت: این طرح با همکاری دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ، درمانی خلخال به مدت چهار ماه اجرا خواهد شد.
وی افزود: طرح آهن یاری دانش آموزان با توزیع قرص آهن در بین سه هزار دانش آموز دختر دوره اول 40 دبیرستان دخترانه خلخال اجرا و در مدت چهار ماه 46 هزار و 500 عدد قرص آهن به صورت یک روز در هر هفته توسط مربیان بهداشت توزیع خواهد شد.
وی افزایش سطح هوشی و یادگیری ، تقویت قوای جسمی و ذهنی و ترویج مصرف خوراکی های آهن دار در بین دانش آموزان در خانه و مدرسه را از اهداف عالی طرح سراسری آهن یاری در مدارس اعلام کرد.

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*