استفاده از اسانس‌های غیرمجاز در برخی چای‌ها/ افزودن نامتعارف جوش‌شیرین در برخی نانهای سنتی

مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو گفت: بر روی برخی از انواع چای،اسانس غیرمجاز می پاشند، همچنین در برخی مراکز برای اینکه نان سریعاً پُف کند به آن جوش‌شیرین می‌زنند که اصلاً مجاز نیست. به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، حسین رستگار در مورد استفاده از اسانس و مواد افزودنی غیرمجاز […]

استفاده از اسانس‌های غیرمجاز در برخی چای‌ها/ افزودن نامتعارف جوش‌شیرین در برخی نانهای سنتی - 2 - - اخبار
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 5 دقیقه

تعداد بازدید 1000

تاریخ انتشار

استفاده از اسانس‌های غیرمجاز در برخی چای‌ها/ افزودن نامتعارف جوش‌شیرین در برخی نانهای سنتی - 4 - - اخبار مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو گفت: بر روی برخی از انواع چای،اسانس غیرمجاز می پاشند، همچنین در برخی مراکز برای اینکه نان سریعاً پُف کند به آن جوش‌شیرین می‌زنند که اصلاً مجاز نیست.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، حسین رستگار در مورد استفاده از اسانس و مواد افزودنی غیرمجاز در مواد غذایی گفت: اسانس فرآورده‌ای است که برای بسیاری از فرآورده‌های غذایی استفاده می‌شود اما برخی از آنها مجاز و برخی غیرمجاز هستند.
وی ادامه داد: بسیاری از اسانس‌ها وجود دارند که غیرمجاز هستند البته استفاده از اسانس‌های مجاز نیز حد و حدودی دارد که از یک حدی بیشتر نمی‌توان استفاده کرد چرا که برای بدن مضر است.
رستگار گفت: در حال حاضر در کارنجات چای‌سازی وقتی که چای به صورت خام از خارج وارد می‌شود بر روی آن اسانس می‌پاشند و در بسته‌بندی می‌گذارند و توزیع می‌کنند. این اسانسی که بر چای پاشیده می‌شود باید مجاز و در حد استاندارد باشد.
مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو تصریح کرد: این آزمایشگاه بر اساس آزمون‌هایی که انجام می‌دهد حد مجاز اسانس‌ها را بررسی و اعلام می‌کند و غیر مجازها را رد می‌کند. در حال حاضر بسیاری از چای‌های مجاز را اعلام و بسیاری را نیز رد کرده ایم.
وی در مورد عوارض استفاده از اسانس‌های غیرمجاز گفت: اسانس‌های غیرمجاز عوارض بسیار خطرناکی دارند و از اسانس‌های مجاز نیز تا جایی که می‌شود نباید استفاده کرد. این اسانس‌ها معمولاً برای طعم دهندگی استفاده می‌شوند که در چای و شربت نمونه‌های آن را می‌بینیم.
رستگار گفت: معمولاً ذائقه ایرانی‌ها به طعم و اسانس‌های شدید علاقه مند است به همین علت نمک و شکر بالایی مصرف می‌شود در نتیجه ذائقه کودکان به این صورت شکل گرفته و در بزرگسالی آنان را با مشکلاتی مواجه می‌کند.
مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو در رابطه با استفاده از جوش شیرین در نان مصرفی نیز گفت: جوش شیرین بر روی معده اثر منفی می‌گذارد و در جذب برخی عناصر در معده کارایی را پایین می‌آورد بنابراین نباید از جوش شیرین در نان استفاده کرد.
رستگار ادامه داد: نانی که به صورت سنتی تهیه می‌شود باید خمیر آن به مدت یک شبانه‌روز آماده و سپس پخت شود اما در کشور می‌بینیم سریعاً خمیر را آماده پخت می‌کنند و برای اینکه پف کند به آن جوش شیرین می‌زنند.
وی تصریح کرد: با اینکه نانوایی‌ها کنترل می‌شوند اما نظارت دقیقی بر روی پخت نان انجام نمی‌شود به همین دلیل نان صنعتی به مراتب بهتر از نان سنتی است.
امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*