افسردگی مزمن خطر سکته مغزی را بالا می برد

افسردگی مزمن خطر سکته مغزی را بالا می برد اگر عزیزان پا به سن گذاشته ی شما دچار افسردگی مزمن شده اند باید مواظب باشید: این افراد در خطر شدید سکته مغزی قرار دارند. تحقیقات اخیر نشان داده خطر حتی بعد از تمام شدن افسردگی نیز ادامه خواهد داشت. دکتر فیلیپ گورلیک، سرپرست تحقیق می […]

امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 6 دقیقه

تعداد بازدید 1623

تاریخ انتشار

افسردگی مزمن خطر سکته مغزی را بالا می برد

افسردگی مزمن خطر سکته مغزی را بالا می برد

اگر عزیزان پا به سن گذاشته ی شما دچار افسردگی مزمن شده اند باید مواظب باشید: این افراد در خطر شدید سکته مغزی قرار دارند. تحقیقات اخیر نشان داده خطر حتی بعد از تمام شدن افسردگی نیز ادامه خواهد داشت.
دکتر فیلیپ گورلیک، سرپرست تحقیق می گوید: این تحقیقات نشان داد اگر فردی دچار افسردگی مزمن باشد دو برابر بیشتر در خطر سکته مغزی قرار دارد. علاوه بر این اگر مشکل افسردگی حل شود هنوز تا 66 درصد در خطر سکته مغزی قرار دارید.
این مطالعه توسط یک گروه از محققان بهداشت عمومی در دانشگاه هاروارد، دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو، دانشگاه واشنگتن و دانشگاه مینه سوتا انجام شد، و در آن اطلاعات 16000 فرد 50 سال و بالاتر که طی چندین سال جمع آوری شده بود مورد بررسی قرار گرفت.
بین سال 1998 تا 2010 هر دو سال از این افراد در مورد افسردگی و سابقه سکته مغزی سوال پرسیده شد و همچنین عادات آنها که موجب افزایش خطر سکته مغزی می شد مورد مطالعه قرار گرفت.
ما می دانیم افرادی که افسردگی یا نشانه های افسردگی دارند بیش از دیگران در خطر سکته مغزی هستند. چیزی که نمی دانیم این است که اگر علائم افسردگی از بین برود خطر سکته مغزی نیز کم می شود یا خیر.
در این تحقیقات مشخص شد افرادی که مدتی دچار افسردگی مزمن شدند و سپس توانستند این مشکل را حل کنند همچنان در خطر سکته مغزی قرار داشتند.
محققان مطمئن نیستند که چرا علائم کم نمی شود. افسردگی را با رفتارهای ناسالم که خطر بیماری های قلبی را بالا می برد می شناسیم، مانند نداشتن فعالیت فیزیکی و سیگار کشیدن، اما محققان بر این عقیده هستند که چنین مواردی نمی تواند به طور کامل یافته هایشان را توضیح دهد.
یکی دیگر از احتمالات تغییرات بیولوژیکی از جمله افزایش فعالیت پلاکت، التهاب و شرایطی مانند فشار خون بالا، چربی خون و دیابت است.
دکتر گورلیک می گوید: من از نتایج بدست آمده متعجب نشدم، من فکر می کنم افسردگی بیش از آنچه ما فکر می کنیم ادامه پیدا می کند، به همین دلیل خطر تا مدتی بعد از بهبود نیز به قوت خود باقی است. به همین دلیل من از نتایج متعجب نشدم چون هنوز خطر وجود دارد و دلیلش منطقی است.
دکتر گورلیک می گوید از اینکه رابطه ی بین افسردگی و سکته مغزی تشخیص داده شده بسیار خوشحال است و امیدوار است این مسئله به صورت گسترده ای اطلاع رسانی شود. بسیار از پزشکان از این رابطه بی اطلاع هستند، پزشکان باید این را بدانند که اگر بیماری افسرده دارند بهتر است بیشتر مواظب باشند چون خطر سکته مغزی یا قلبی در این افراد بیشتر است.
در برخی از شیوه های پزشکی پیشرفته تر بیمار را از نظر افسردگی و مشکلات قلبی عروقی بررسی می کنند و اگر این مشکلات در او دیده شد یک تیم ویژه که حالا روانپزشکان نیز به آن اضافه شده اند وظیفه ی رسیدگی به او را پیدا می کنند.
این تحقیق از اولین گامها در این زمینه است و باید در آینده مطالعات روی سنین دیگر صورت بگیرد تا اطلاعات پزشکان و همچنین تشخیصشان در مورد بیماری های قلبی عروقی دقیق تر شود.

کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی )

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*