این بدن شماست از نمای خیلی خیلی نزدیک

این بدن شماست از نمای خیلی خیلی نزدیک در کتاب علم زیباست ( Science Is Beautiful ) عکس های زیبایی با جزئیات میکروسکپی توسط کولین سارتر قرر داده شده است. در ادامه تماشایی ترین عکس های این کتاب به همراه قسمتی از متن این کتاب را خواهید دید. تصویر سروتونین که توسط پلاکت های خونی […]

این بدن شماست از نمای خیلی خیلی نزدیک - 10 - - اخبار
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 9 دقیقه

تعداد بازدید 3272

تاریخ انتشار

این بدن شماست از نمای خیلی خیلی نزدیک

این بدن شماست از نمای خیلی خیلی نزدیک

در کتاب علم زیباست ( Science Is Beautiful ) عکس های زیبایی با جزئیات میکروسکپی توسط کولین سارتر قرر داده شده است. در ادامه تماشایی ترین عکس های این کتاب به همراه قسمتی از متن این کتاب را خواهید دید. تصویر سروتونین که توسط پلاکت های خونی در طول لخته شدن آزاد شده است، در اینجا سروتونین مانع انقباض رگ های خونی می شود. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی مهم در مغز است و کمبود آن نشانه ی داشتن افسردگی است.

این بدن شماست از نمای خیلی خیلی نزدیک

سلول های خالی چربی:
سلول های چربی یکی از بزرگترین سلول های بدن هستند. آنها یک لایه عایق ضخیم زیر پوست تشکیل می دهند تا هم محافظ ما باشند و هم انرژی ذخیره کنند. در این عکس چربی ذخیره شده در سلول حذف شده است و ساختار شش گوش سلول آشکار شده است. وقتی وزنمان بالا می رود، این سلول ها با چربی اضافه متورم می شوند، و در نتیجه وزنمان بالا می رود.

این بدن شماست از نمای خیلی خیلی نزدیک

پوست انسان:
لایه بیرونی پوست، بشره ( قسمت بالایی عکس ) شامل سلول های مرده است که به طور مداوم ریخته می شوند و لایه های زیرین جایگزینشان می شوند. این سلول های متراکم حاوی سطوح بالایی از پروتئینی هستند که کراتین نام دارد ( نقاط زرد ) که برای محافظت ارگان های داخلی پوست را ضد آب و قوی می کند. در این عکس حتی می توانید فولیکول های مو را نیز ببینید ( نقاط سیاه ).

این بدن شماست از نمای خیلی خیلی نزدیک

ذرات ویروس آنفولانزا A H1N1:
ویروس های آنفولانزا A می توانند انسان ها، خوک ها، پزندگان و اسب ها را آلوده کنند. نوع H1N1 در سال 2009 باعث ایجاد آنفولانزا خوکی شد. در مرکز هر ویروس اثر انگشت ژنتیک وجود دارد ( بخش صورتی ) که توسط لایه ی پروتئنی حفاظت می شود ( بخش زرد رنگ ).

این بدن شماست از نمای خیلی خیلی نزدیک

کریستال سنگ صفرا:
سنگ صفرا بیشتر شامل کلسترول می شود، اما می تواند حاوی کلسیم و بیلی روبین نیز باشد.

این بدن شماست از نمای خیلی خیلی نزدیک

سنگ تعادل در گوش داخلی:
حس تعادل ما توسط سنگی کوچک که در هر کدام از گوش ها قرار دارد هدایت می شود. این سنگ ها در گوش داخلی از ذخیره کریستال کربونات کلسیوم ساخته می شوند.

این بدن شماست از نمای خیلی خیلی نزدیک

لخته خون:
سلول های قرمز خونی توسط تار نازک سفید و زردی که از فیبرین ساخته شده است به دام افتاده اند. فیبرین یک پروتئین غیر محلول است که توسط پلاکت ها ( قطعات سلول های سفید خون ) ساخته می شود. لخته های خون ممکن است بر اثر یک جراحت یا ایجاد مشکل برای یک رگ داخلی روی سطح پوست دیده شوند. لخته های داخلی به نام ترومبوز شناخته می شوند، که ممکن است بر اثر داشتن پلاکت زیاد اتفاق بیوفتند و منجر به سکته قلبی شوند.

این بدن شماست از نمای خیلی خیلی نزدیک

کریستال های آدرنالین:
آدرنالین که به نام اپی نفرین نیز شناخته می شود، معمولا به صورت مقادیر کم در خون حاضر هستند. آدرنالین هورمونی است که توسط غده آدرنال در بالای کلیه ساخته می شود. این غده ها توسط هیپوتالاموس، بخشی از مغز که مسئول غریزه و احساسات است کنترل می شوند. در موقعیت های استرس زا آدرنالین بیشتری وارد جریان خون می شود. این هورمون راه های هوای ریه را بازتر و رگ های خونی کوچک را منقبض می کند. این عمل باعث می شود عضلات سخت تر کار کنند و پاسخ شدیدی بدهند.

این بدن شماست از نمای خیلی خیلی نزدیک

کریستال های انسولین:
این کریستال های شش ضلعی از هورمون انسولین هستند. انسولین در پانکراس تولید می شود و کارش تنظیم سطح قند خون است. تولید نارسای انسولین باعث تجمع گلوکز در خون می شود که در نهایت منجر به دیابت نوع 1 می شود. دیابت نوع 2 زمانی که مقدار زیادی انسولین وجود دارد اما سلول های بدن درست به آن پاسخ نمی دهند می تواند اتفاق بیوفتد. نوع سوم نیز دیابت بارداری است، خانم های بارداری که سطوح بالای گلوکز تولید می کنند دچارش می شوند.

این بدن شماست از نمای خیلی خیلی نزدیک

سلول های مغز:
این عکس دو سلول مهم پشتیبانی ( سلول های گلیال ) مغز انسان را نشان می دهد. لکه ی سبز یک سلول میکروگلیال است، که به واکنش های ایمنی در سیستم عصبی مرکزی پاسخ می دهد. سلول های میکروگلیال نواحی آسیب دیده و ملتهب را شناسایی می کنند و عمل بلع باقیمانده های سلولی را انجام می دهند. سلول بزرگ ارگان شکل دیگر الیگودندروسیت است. هر تکه از الیگودندروسیت می تواند با میلین تعداد زیادی سلول عصبی را تغذیه کند. کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی )

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*