با این تغییرات کوچک زندگی خود را بهبود ببخشید

گاهی تغییرات بزرگ با تغییر جهت های کوچک صورت میگیرد. اگر میخواهید بهتر غذا بخورید، فعالتر باشید یا از جرم ها در امان باشید نیاز نیست که کل زندگی خود را عوض کنید. برخی از این تغییرات را از زبان کسانی که آن را امتحان کرده اند برای شما میگوییم. به یخچال فریزرم سرو سامان […]

امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 13 دقیقه

تعداد بازدید 1601

تاریخ انتشار

گاهی تغییرات بزرگ با تغییر جهت های کوچک صورت میگیرد. اگر میخواهید بهتر غذا بخورید، فعالتر باشید یا از جرم ها در امان باشید نیاز نیست که کل زندگی خود را عوض کنید. برخی از این تغییرات را از زبان کسانی که آن را امتحان کرده اند برای شما میگوییم.

با این تغییرات کوچک زندگی خود را بهبود ببخشید - 8 - - برنامه ریزی رژیم

به یخچال فریزرم سرو سامان دادم، ابتدا میوه ها و سبزیجاتم را داخل محفظه های تمیز قرار دادم و کنار ماست گذاشتم درست جایی که مقابل دید باشند. حالا هر موقع که در یخچال را باز میکنم این گزینه نظرم را جلب میکنند. باقی مانده ی غذاها را هم دور ریختم چون باعث میشدند به خوردن بیشتر تشویق شوم. با اتخاذ کردن این سیستم جدید به صورت ناخود آگاه غذای سالمتری میخورم، و این کار کمک کرده فشار خونم پایین بیاید.

از حدود یک سال پیش، به جای مطالعه در طول 15 دقیقه استراحت بین کارم، اطراف اداره شروع میکنم به پیاده روی سریع. بعد از چند ماه تغییر شکل بدنم مرا واقعا متعجب کرد و متوجه شدم این مقدار ورزش با اینکه کم بوده ولی خیلی موثر واقع شده. میان تنه ام باریک تر شده و پاهایم حجم گرفته. حالا در طول روز بیشتر انرژی دارم و شب ها هم بهتر میخوابم.

درمانشناسم توصیه کرد برای مدیریت استرس از نفس عمیق استفاده کنم. من دبیر ریاضی پایه هشتم هستم، و بعضی روزها سطح استرس بالایی را تجربه میکنم. تا پنج میشمارم و به آرامی نفس را به داخل میکشم، دوباره به آرامی تا پنج میشمارم و نفسم را نگه میدارم، و سپس نفس خود را تا پنج شماره به آرامی بیرون میدهم. این کار خیلی سریع ارامم میکند و میتوانم تمرکز کنم. این تمرین را به عنوان سه دقیقه استراحت در هر زمان و هرجایی میتوانید استفاده کنید.

با این تغییرات کوچک زندگی خود را بهبود ببخشید - 10 - - برنامه ریزی رژیم

در اداره ای که من کار میکنم کلی غذای شیرین و چرب پیدا میشود. به همین خاطر عادت کرده بودم صبح ها و عصر ها میان وعده های چرب و پرکالری میخوردم. اوایل امسال شروع کردم به سالم غذا خوردن ( میان وعده هایی مثل پرتقال ماندارین، آجیل و… ). از زمانی که این غذاهای چرب و شیرین که جز کالری هیچ چیز دیگری نداشتند را از برنامه ام کنار گذاشته ام، دیگر عصرها افت نمیکنم و با انرژی هستم.

وزنه زدن انعطاف پذیری بدنم را بهبود بخشیده و درد و خشکی گردن،شانه ها و پشتم فروکش کرده. بیشتر عمرم بر این باور بودم که ورزش قدرتی باعث میشود بدنم شبیه مردان شود اما حالا که این ورزش را به صورت متعادل انجام میدهم میبینم که چقدر روی بدنم تاثیرات مثبت گذاشته.

تمام عمرم با مشکل اضافه وزن دست و پنجه نرم کردم، تا اینکه چند ماه پیش برنامه ی ورزشی دختر 10 ساله ام را انجام دادم، 40 دراز و نشست ، 10 شنا، او این روتین را برای کلاس ژیمناستیکی که میرفت انجام میداد و من هم هر روز همان 10 دقیقه اولی که از خواب بیدار میشدم این روتین را انجام میدادم، با انجام این ورزش نه تنها انرژی بیشتری پیدا کردم بلکه به انجام تمرینات بیشتر و کاهش وزن نیز تشویق شدم.

با این تغییرات کوچک زندگی خود را بهبود ببخشید - 12 - - برنامه ریزی رژیم

قبلا وقتی برای رفتن به سرکار آماده میشدم قهوه ام را میخوردم، اما بعد از آن هنوز احساس خستگی میکردم. تا زمانی که مربی ورزشی ام توصیه کرد قبل از نوشیدن فنجان قهوه ام آب بنوشم. او میگفت این کار باعث میشود سوخت و سازم فعال شود و هوشیار شوم. چند وقت است اول صبح آب مینوشم و سپس میانه روز قهوه ام را مینوشم این شیوه باعث شده انرژی و تازگی بیشتری را احساس کنم.

روزهایی که صبحانه ی سنگینی میخوردم سرکار احساس بی حالی میکردم، کارهای روزانه ام مانند ارسال ایمیل ها و آماده شدن برای جلسات نیازمند تلاش بیشتری بود. اما از زمانی که صبحانه ای سبک میخورم سرکار انرژی بیشتری دارم، چون سعی میکنم غذایی سالم مانند میوه ها یا غلات کامل را به عنوان صبحانه استفاده کنم.

پایه ریزی برنامه ی خواب و پایبند بودن به آن، بیخوابی مرا درمان کرد. من هر روز در زمان خاصی به رختخواب میروم و زمان خاصی نیز بیدار میشوم. برای اینکه به خوابیدنم کمک کنم روی رختخوابم اسطوخودوس پاشیدم و قبل از خواب به آهنگ های آرامش بخش گوش میدهم. وقتی شب را به صورت کامل استراحت میکنم صبح فردا از نظر خلق و خو و تمرکز در سطح بالایی هستم.

تصمیم گرفتم به تاثیر غذاها روی بدنم توجه بیشتری نشان دهم و برنامه ی غذایی روزانه ام را بر این اساس تنظیم کنم این کار باعث شگفتیم شد. برای مثال، وقتی فهمیدم کمبود چربی در وعده هایم باعث ناراحتی معده و نفخ در من شده، مقدار بیشتری چربی سالم مصرف کردم، خیلی زود نتیجه این تغییر را دیدم.

از وقتی فهمیدم چیزهایی که لمس میکنیم به اندازه ی هوایی که تنفس میکنیم میتوانند باعث بیماری مان شوند، تمام اعضای خانواده را تشویق کردم مرتب دستهای خود را بشویند. از وقتی این کار در خانه تبدیل به یک عادت شده خیلی کم کسی مریض میشود و تا مدت طولانی کسی نه مدرسه اش را از دست میدهد نه یک روز کاری را.

با این تغییرات کوچک زندگی خود را بهبود ببخشید - 14 - - برنامه ریزی رژیم

بعد از مطالعه روی دلایل کمر درد وخستگی که داشتم متوجه شدم فرم بد نشستنم میتواند علت این مشکلات باشد. پس برای اینکه به صاف نشستن خودم کمک کنم به جای صندلی کاری از یک توپ طبی استفاده میکنم. مشکل کمرم خیلی بهبود پیدا کرده و دیگر بیش از پیش حواسم به شکل نشستنم است.

قند همیشه بزرگترین گناه من بوده، همیشه بعد از ناهار دسر میخوردم و حتی قبل از شام به فکر چیزی بودم که بعد از آن میخواهم بخورم. مدتی است خوردن چندین مرتبه دسر در روز را رها کردم و به جای بستنی خودم را با یک تکه شکلات تلخ یا میوه راضی میکنم. این کار کمکم کرده میزان مصرف قند روزانه ام را پایین بیاورم.

قبلا فکر میکردم کشیدن بدن به نوعی وقت تلف کردن است، اما بعد از مشکلی که برای زانویم پیش آمد به من توصیه شد تا هر روز حرکات کششی انجام دهم، از آنجا بود که متوجه شدم کشش چه تفاوت بزرگی ایجاد میکند. وقتی بعد از یک تمرین بدنم را میکشم خیلی کمتر از قبل احساس درد و خستگی میکنم. قبلا احساس سنگینی در پایم داشتم اما حالا این حس کاملا از بین رفته.

به لطف خواندن اطلاعات تغذیه ای روی غذاها من و فرزندانم دیگر میتوانیم بفهمیم کدام غذا برایمان خوب است یا خیر. اگر غذایی آنچه ما به دنبالش هستیم را نداشته باشد آن را نمیخریم. ما دوست داریم بدانیم دقیقا چه چیزی را میخواهیم وارد بدنمان کنیم.

حدود پنج سال پیش وقتی پس از مدتی دوباره به سرکار برگشتم، متوجه شدم بیدار شدن در همان ساعت که همسرم و فرزندانم از خواب بیدار میشوند باعث میشود احساس بد خلقی کنم. اینکه باید صبحانه آماده میکردم و همزمان دیگران را نیز برای رفتن آماده میکردم احساس درماندگی به من میداد. حالا هر روز نیم ساعت زودتر از دیگران بیدار میشوم یک فنجان چای یا قهوه مینوشم و یک برنامه شاد از تلوزیون نگاه میکنم یا یک متن طنز میخوانم، با این روتین روزانه احساس هوشیاری بیشتری دارم و اخلاقم نیز سرجایش آمده.

کاری از گروه ترجمه به اندام (دکتر کرمانی)

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*