رژیم هاشیموتو + بایدها و نبایدهای غذایی مبتلایان به هاشیموتو

رژیم هاشیموتو مخصوص بیمارانی است که دچار کم کاری تیروئید هاشیموتو شده‌اند. بیماری هاشیموتو یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به تیروئید حمله می‌کند. اگرچه این بیماری بسیار اذیت‌کننده است، اما خبر خوب این که درمان هاشیموتو سخت نیست و با پیروی از رژیم غذایی خاص می‌توانید آن را کنترل کنید. […]

رژیم هاشیموتو با کمک دارو و برنامه غذایی مخصوص خود قابل درمان است.
4.2 از 5

زمان مطالعه 23 دقیقه

تعداد بازدید 44999

تاریخ انتشار

رژیم هاشیموتو مخصوص بیمارانی است که دچار کم کاری تیروئید هاشیموتو شده‌اند. بیماری هاشیموتو یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به تیروئید حمله می‌کند. اگرچه این بیماری بسیار اذیت‌کننده است، اما خبر خوب این که درمان هاشیموتو سخت نیست و با پیروی از رژیم غذایی خاص می‌توانید آن را کنترل کنید.

از آنجایی که سیستم ایمنی بدن به تیروئید حمله می‌کند و باعث آسیب می‌شود، در صورت ابتلا به این بیماری ممکن است با علائمی ‌مانند افزایش وزن غیر قابل توضیح، خستگی، درد مفاصل و عضلات، پوست خشک، ناخن‌های شکننده، نازک شدن مو، مسائل باروری، سیکل‌های قاعدگی نامنظم و گواتر مواجه شوید.

محققان بر این باورند که بیماری هاشیموتو یک بیماری ژنتیکی است. عوارض کم کاری تیروئید از فشار خون بالا گرفته تا کلسترول بالا و نارسایی قلبی بسیار متغیر است. هاشیموتو در صورت عدم درمان حتی می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد.

در این مقاله به بررسی بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن در بیماران هاشیموتو و اینکه چه غذاهایی برای مبتلایان به این بیماری مفید و چه غذاهایی مضر است، می‌پردازیم.

درمان هاشیموتو

مهمترین درمان بیماری هاشیموتو علاوه بر مصرف برخی از داروها، کاهش وزن و پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش است. در ادامه به بررسی رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری و بهبود این بیماری می‌پردازیم:

رژیم هاشیموتو + بایدها و نبایدهای غذایی مبتلایان به هاشیموتو - 7 - رژیم هاشیموتو - بیماری

رژیم هاشیموتو چیست؟

پیروی از رژیم غذایی تیروئید هاشیموتو و مصرف بیشتر مواد غذایی زیر و حذف مواد غذایی تشدیدکننده این بیماری بخش مهمی از روند درمان را دربرمی‌گیرد:

مفیدترین رژیم هاشیموتو

درمان جدید هاشیموتو به رژیم غذایی بسیار مرتبط است. بهترین رژیم غذایی هاشیموتو رژیمی ‌است که سرشار از غذاهای کامل و فرآوری نشده، از جمله میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل با فیبر بالا، چربی‌های سالم و پروتئین‌های بدون چربی باشد.

افراد مبتلا به هاشیموتو اغلب رژیم‌های غذایی مختلفی را تجربه می‌کنند تا در نهایت رژیمی ‌را پیدا کنند که بهترین احساس را در آن‌ها ایجاد می‌کند. اما در همه انواع رژیم غذایی هاشیموتو یک چیز مشترک وجود دارد و آن استفاده از غذاهای کامل و فرآوری نشده است.

رژیم هاشیموتو + بایدها و نبایدهای غذایی مبتلایان به هاشیموتو - 9 - رژیم هاشیموتو - بیماری

در رژیم هاشیموتو مواد غذایی زیر را بگنجانید:

مواد غذایی مفید در رژیم هاشیموتو نمونه
انواع میوه‌ها و سبزیجات در وعده‌های غذایی خود مجموعه‌ای از میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ را مصرف کنید تا مطمئن شوید که ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را دریافت می‌کنید.
کربوهیدرات‌های پر فیبر مصرف فیبر برای کنترل وزن، داشتن قلب سالم و کنترل قند خون اهمیت بسیار زیادی دارد. میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، لوبیا و حبوبات سرشار از فیبر هستند.
پروتئین‌های بدون چربی مرغ، ماهی، بوقلمون، تخم مرغ، لوبیا و آجیل همگی پروتئین‌های سالم با حداقل یا بدون چربی اشباع هستند.
چربی‌های مفید ماهی سالمون، ماهی تن، آجیل، بذر کتان، دانه چیا و آووکادو سرشار از چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع از جمله امگا 3 هستند که باعث کاهش التهاب در بدن می‌شود.

ویتامین‌ها و مکمل‌های مفید برای افراد مبتلا به هاشیموتو

ویتامین‌ها و مکمل‌هایی که می‌توانند به کاهش التهاب و بروز علائم هاشیموتو کمک کنند، به صورت زیر هستند:

ویتامین‌ها و مکمل‌ها در رژیم هاشیموتو توضیحات
سلنیوم مطالعات نشان داده است که مکمل سلنیوم می‌تواند به کاهش آنتی بادی‌های ناشی از هاشیموتو کمک کند. اگر مکمل در اختیار ندارید، تخم مرغ، ماهی تن، مرغ، گوشت گاو و آجیل برزیلی سرشار از سلنیوم هستند.
ویتامین D مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به هاشیموتو سطح ویتامین D پایینی دارند. از آنجا که ویتامین D در منابع غذایی محدودی وجود دارد، مکمل ویتامین D3 برای حفظ سطح ثابت ویتامین D در بدن ضروری است. ماهی سالمون، لبنیات غنی شده و زرده تخم مرغ سرشار از ویتامین D هستند، اما بهترین منبع نور خورشید است.
فلز روی روی برای عملکرد تیروئید ضروری است. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف 30 میلی‌گرم از این ماده معدنی در روز، به تنهایی یا در کنار سلنیوم، ممکن است عملکرد تیروئید را در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید بهبود ببخشد.
کورکومین مطالعات حیوانی و انسانی نشان داده است که این ترکیب قوی ضد التهابی و آنتی اکسیدانی از تیروئید محافظت می‌کند.
ویتامین‌های ب-کمپلکس افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو معمولا کمبود ویتامین B12 دارند. مصرف ویتامین B کمپلکس با کیفیت بالا باعث افزایش سطح B12 و سایر ویتامین‌های مهم B می‌شود.
منیزیم سطوح پایین این ماده معدنی با افزایش خطر ابتلا به بیماری هاشیموتو و افزایش آنتی بادی تیروئید مرتبط است. به علاوه، اصلاح کمبود منیزیم ممکن است علائم را در افراد مبتلا به بیماری تیروئید بهبود ببخشد.
آهن افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو بیشتر در معرض ابتلا به کم خونی هستند و ممکن است به مکمل‌های آهن نیاز داشته باشند. مکمل‌های دیگر مانند روغن ماهی، اسید آلفا لیپوئیک و N-استیل سیستئین نیز ممکن است به افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو کمک کند.

توجه داشته باشید که مکمل با دوزهای بالای ید در غیاب کمبود ید ممکن است منجر به عوارض جانبی در افراد مبتلا به هاشیموتو شود. شما نباید از مکمل‌های ید با دوز بالا استفاده کنید، مگر اینکه پزشک به شما تجویز کرده باشد.

غذاهای مضر برای بیماران هاشیموتو

مهمترین درمان خانگی anti tpo بالا این است که از غذاهای تشدید‌کننده این بیماری اجتناب کنید. افرادی که از این بیماری خودایمنی رنج می‌برند اغلب به گلوتن، لبنیات و قند حساس هستند. برخی از غذاها می‌توانند پاسخ‌های نامطلوبی را در بدن مبتلایان بیماری هاشیموتو ایجاد کنند.

التهاب مهم‌ترین و نگران‌کننده‌ترین مسأله‌ای است که این افراد ممکن است با آن مواجه شوند، زیرا التهاب پاسخ سیستم ایمنی بدن به یک عامل تحریک کننده است. از به کار بردن غذاهای زیر در رژیم غذایی هاشیموتو خودداری کنید:

مواد غذایی ممنوع در رژیم هاشیموتو نمونه
غلات گندم، جو، برنج، گندم سیاه، ذرت، کینوا– گلوتن و دانه‌های التهابی می‌توانند بر عملکرد و سلامت تیروئید تأثیر منفی بگذارند.
لبنیات شیر، خامه، پنیر، کره، آب پنیر- پروتئین‌ها و قندها (لاکتوز) موجود در لبنیات باعث تشدید علائم کم کاری تیروئید می‌شود.
قندها و شیرین کننده‌ها عسل، قند، شکر، شربت افرا- قند برای تیروئید مضر است. افزایش قند خون و اثرات آن بر متابولیسم، همگی به سلامت تیروئید مربوط می‌شود و نباید در رژیم غذایی هاشیموتو وجود داشته باشد.
سویا شیر سویا، سس سویا، توفو، تمپه الکل
میوه‌های با شاخص گلیسمی ‌بالا هندوانه، انبه، آناناس، انگور
برخی سبزیجات گوجه فرنگی، سیب زمینی، فلفل، بادمجان

غذاهای فرآوری شده و کنسرو شده نیز از مضرترین غذاها برای افراد مبتلا به هاشیموتو است. با پرهیز از مواد غذایی فوق و پیروی از رژیم غذایی هاشیموتو می‌توانید بروز و تشدید علائم این بیماری را کاهش دهید.

همچنین برای افزایش طول عمر بیماران هاشیموتو پیروی از برنامه غذایی متعادل و کم‌کننده وزن ضروری است.

کاهش وزن در بیماران هاشیموتو

تاثیر کاهش وزن روی افراد مبتلا به هاشیموتو انکارناپذیر است.  یکی از رایج‌ترین مشکلات افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو، ناتوانی در کاهش وزن با وجود رژیم غذایی سالم و ورزش است.

حتی برخی افراد به دلیل مشکل تیروئید هر تلاشی که برای کاهش وزن انجام می‌دهند، با شکست مواجه می‌شود. به گفته محققان، حتی تغییرات جزئی در عملکرد تیروئید با افزایش وزن مرتبط است و درمان قطعی بیماری هاشیموتو تا حد زیادی به کاهش وزن فرد مبتلا مرتبط است.

اما افراد مبتلا به هاشیموتو نباید از کاهش وزن خود ناامید شوند، زیرا کاهش وزن می‌تواند به کاهش علائم آن‌ها کمک کند. پیروی از یک رژیم غذایی کم قند و بدون غذاهای فرآوری شده، اما غنی از غذاهای کامل و مواد مغذی ممکن است به بهبود سلامتی، مدیریت وزن و کاهش علائم مرتبط با هاشیموتو کمک کند.

اگرچه برای درمان یک بیماری خودایمنی مانند هاشیموتو هیچ راه‌حل سریعی وجود ندارد، اما پیروی از رژیم غذایی هاشیموتو و تغییر در شیوه زندگی می‌تواند علائم این بیماری را کمتر کند. اگر هاشیموتو دارید، پزشک برای مدیریت علائم شما دارو تجویز می‌کند.

برای کمک به درمان خود از رژیم غذایی سرشار از فیبر، چربی‌های سالم و پروتئین‌های بدون چربی استفاده کنید و قندهای تصفیه شده، غذاهای فرآوری شده و چربی‌های اشباع شده و ترانس بالا را محدود کنید.

صحبت‌های دکتر کرمانی در مورد غذاهای مفید برای کم کاری تیروئید

نمونه رژیم غذایی برای افراد مبتلا به هاشیموتو

مصرف غذاهای کامل، مانند ماهی، گیاهان، آجیل، میوه‌ها و سبزیجات و اجتناب از مواد غذایی ساخته‌ شده در کارخانه یا فرآوری‌ شده، از اصول رژیم غذایی هاشیموتو است. چند نمونه رژیم غذایی برای درمان خانگی بیماری هاشیموتو به صورت زیر است:

صبحانه: مخلوط سیب زمینی شیرین و تخم مرغ

 ناهار: ماهی تن همراه با سالاد کاهو

 شام: ماهی آزاد سرخ‌شده با کلم بروکلی

  • از آنجا که در رژیم غذایی هاشیموتو باید از غذاهایی که باعث التهاب می‌شوند، کاملاً اجتناب شود، ضروری است که وعده غذایی خود را با مقدار زیادی مواد سالم و مغذی پر کنید. ترکیب آبلیمو و دمنوش‌های گیاهی بدون کافئین هم می‌تواند مفید باشد.
کاهش وزن در بیماران هاشیموتو با کمک یک برنامه غذایی استاندارد و پر پروتئین ضروری است.

کاهش وزن در بیماران هاشیموتو با کمک یک برنامه غذایی استاندارد و پر پروتئین ضروری است.

 صبحانه: اسموتی توت

 ناهار: سالاد کلم پیچ با آووکادو و گوجه فرنگی

 شام: سینه مرغ کبابی، سیب زمینی شیرین با اسفناج پخته شده و گردو

  • رژیم غذایی پالئو (Paleo) محدودیت‌های زیادی دارد، اما می‌تواند در کمک به افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند بیماری هاشیموتو بسیار موثر باشد. بهترین رژیم مناسب بیماری هاشیموتو می‌تواند رژیم کتو باشد که بر مبنای پروتين و چربی سالم است.

رژیم هاشیموتو + بایدها و نبایدهای غذایی مبتلایان به هاشیموتو - 12 - رژیم هاشیموتو - بیماری

صبحانه: ماست نارگیل

 ناهار: سالاد چغندر و هویج رنده شده با سس وینیگرت (یک سس معروف ایتالیایی)

شام: کباب گوشت گاو ارگانیک، اسپاگتی کدو، مصرف غذاهای با سطوح شاخص گلیسمی ‌پایین می‌تواند به بیماری ‌هاشیموتو کمک کند.

  • از آنجایی که تیروئید مسئول عملکرد متابولیک است، افزایش منظم و بالا در قند خون می‌تواند باعث افزایش علائم کم کاری تیروئید شود. برخی از غذاهای با شاخص گلیسمی‌ پایین، عبارتند از سبزیجات سبز برگ، نخود، هویج خام، لوبیا قرمز و زغال اخته.
زیر نظر پزشک از تخم مرغ، ماهی و آجیل در رژیم هاشیموتو استفاده کنید.

زیر نظر پزشک از تخم مرغ، ماهی و آجیل در رژیم هاشیموتو استفاده کنید.

صبحانه: مخلوط تخم مرغ و سبزیجات

 ناهار: بوقلمون و آووکادو

شام: سالمون کبابی گیاهی، سالاد اسفناج

رژیم‌های غذایی زیادی وجود دارد که افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند. تنوع برنامه‌های رژیم غذایی هاشیموتو ذکر شده در بالا و همچنین رژیم‌های بدون غلات، بدون قند و لبنیات می‌تواند به کاهش علائم مرتبط با این بیماری خودایمنی کمک کند.

توصیه‌های غذایی برای افراد مبتلا به هاشیموتو

آنچه می‌خورید و نحوه مصرف آن می‌تواند تأثیر زیادی بر موفقیت طرح درمان بیماری هاشیموتو داشته باشد. پیروی از رژیم غذایی هاشیموتو می‌تواند کیفیت کلی زندگی افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو را بهبود بخشد. مطالعات متعددی فواید داشتن یک رژیم غذایی سالم را برای بیماری‌های خودایمنی مورد بررسی قرار داده‌اند.

تمرکز رژیم غذایی هاشیموتو معمولاً بر اجتناب از غذاهایی است که می‌توانند به ایجاد التهاب کمک کنند. وقتی التهاب در بدن شما وجود دارد، آنتی بادی‌های بیشتری تولید می‌شوند و فعالیت بیماری خودایمنی را افزایش می‌دهند. همچنین ممکن است غذاهای خاصی وجود داشته باشد که شرایط شما را تشدید کند.

چند توصیه کلی وجود دارد که در رژیم غذایی هاشیموتو باید رعایت شود:

  • غده تیروئید از ید، یک ماده معدنی موجود در برخی غذاها، برای ساخت هورمون‌های تیروئید استفاده می‌کند. اما افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو یا سایر انواع اختلالات خودایمنی تیروئید ممکن است به عوارض جانبی مضر ید حساس باشند.
  • مصرف غذاهایی که مقادیر زیادی ید دارند، مانند انواع جلبک دریایی یا مصرف مکمل‌های ید، ممکن است باعث کم کاری تیروئید یا بدتر شدن آن شود.
  • شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد فستینگ ممکن است به افزایش سطح هورمون محرک تیروئید (TSH) کمک کند. در حالی که به نظر می‌رسد خبر خوبی است، اما سطح TSH بالا در واقع نشان دهنده سطوح پایین هورمون‌های تیروئید است.
به منظور درمان هاشیموتو از غذاهای با شاخص گلیسمی پایین استفاده کنید تا قند بدن‌تان به سرعت بالا نرود.

به منظور درمان هاشیموتو از غذاهای با شاخص گلیسمی پایین استفاده کنید تا قند بدن‌تان به سرعت بالا نرود.

اگر رژیمی ‌را انتخاب کرده‌اید که بر محدود کردن برخی غذاها (مانند گلوتن یا سویا) یا افزایش برخی دیگر تمرکز دارد، به خاطر داشته باشید که این تغییرات رژیم غذایی به طور کامل وضعیت شما را درمان نمی‌کند. علاوه بر این، غذاهای بدون گلوتن ممکن است پرهزینه یا مملو از قند اضافه باشند.

  • قهوه و مکمل‌های غذایی با جذب داروهای تیروئید تداخل دارند. بنابراین بهتر است حداقل 30 دقیقه پس از مصرف داروهای‌تان چیزی جز آب مصرف نکنید.
  • تعداد وعده‌های غذایی برای افراد مبتلا به هاشیموتو مبتلایان به بیماری هاشیموتو باید هر سه وعده غذایی و میان وعده‌ها را میل کنند.

سوالات متداول رژیم هاشیموتو

راه درمان هاشیموتو چیست؟

این بیماری علاوه بر دارو با کمک رژیم غذایی مخصوص خود به راحتی قابل درمان است.

رژیم هاشیموتو چیست؟

این برنامه غذایی مملو از چربی‌های سالم، پروتئین‌های بدون چربی و سالم و میوه و سبزیجاتی با شاخص گلیسمی پایین است مانند توت‌ها، آلبالو، گیلاس و مرکبات.

غذاهای ممنوع در رژیم هاشیموتو کدامند؟

مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا که موجب می‌شوند قند بدن به سرعت افزایش یابد، مواد غذایی فرآوری شده و غلات حاوی گلوتن.

آنچه از مقاله رژیم هاشیموتو آموختیم:

رژیم هاشیموتو شامل مواد غذایی است که مصرف آن برای کاهش وزن در بیماران هاشیموتو ضروری خواهد بود. مواد غذایی حاوی آهن، ویتامین دی، روی، سلنیوم و انواع ویتامین‌های ب برای درمان هاشیموتو مفید هستند. بنابراین تا جایی که امکان دارد و البته زیر نظر پزشک خود، از پروتئین‌های بدون چربی، چربی‌های سالم و انواع سبزیجات و میوه‌جات با قند پایین استفاده کنید و از مواد غذایی فرآوری شده و حاوی قند مصنوعی اجتناب کنید تا علائم این بیماری کاهش و بهبود یابد.

منابع:

4.2 از 5
این مطالب را از دست ندهید ...
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
- 1402/12/15

سلام...من خبر نداشتم که پرکاری تیروئید و دیابت دو دارم بیست سال پیش باردار شدم بعد از تولد فرزندم چند سال بعد رفتم آزمایش متوجه شدم که تیروئید پرکار دارم الان فرزندم دوسال پشت کنکور هست تمرکز نداره و حافظه ضعیف و بسیار بی حال و کم رمق و رنگ پریده هست ولی وزن و قد و قیافه اش نرمال است آیا بخاطر اینکه من درمان نشدم یعنی خبر نداشتم که پرکاری تیروئید دارم اینطور شده ؟

کارشناس به اندام 1402/12/16

سلام عزیزم اگر مشکل خاصی هست باید چکاب بدن مشکلات تیروئید میتونه ژنتیکی باشه

-عهدیه منتظر 1402/10/20

ممنون عالی بود ولی من گلوتن ومتوجه نشدم چیه؟

کارشناس به اندام 1402/10/21

مرسی ازهمراهی شما عزیزم پروتئین موجود در گندم وجو هست که دربرخی افراد حساسیت ایجادمیکنه

-دیبا 1402/10/02

سلام. سوالی داشتم. مگه مصرف سبزیجات چلیپایی مثل کلم پیچ و بروکلی برای کمکاری تیرویید و هاشیموتو مضر نیست ؟ که توی جدول سبزیجات مصرفی ذکر کردید؟ ممنونم از راهنمایی تون.

کارشناس به اندام 1402/10/03

سلام عزیزم کاملا ممنوع نیست به میزان کم میتونین مصرف کنید

- 1402/08/11

سلام و عرض ادب اگر آنتی تی پی او بالا باشه ( ۶۷۰)اما هورمونهای T3. T4. TSH در حد نرمال باشه بیماری هاشیموتو محسوب میشه ؟

کارشناس به اندام 1402/08/12

سلام واحترام عزیزم بررسی وتشخیص به عهده پزشک معالج هست

سما 1402/06/05

سلام، من متوجه نشدم ید باید بخوریم یا نخوریم؟ فرمودید جلبک دریایی نخورید چون ید داره و باعث اختلال هورمون میشه، از طرفی میگید غذای ید دار بخورید! من هاشیموتو دارم و دیابت، بخاطر ۵ ساعت ورزش در هفته میخواستم به جای پروتئین های صنعتی جلبک دریایی مصرف کنم، اما الان نمیدونم میتونم جلبک اسپیرولینا استفاده کنم یا خیر؟ تیروئیدم کاملا کنترل شده ست

کارشناس به اندام 1402/06/06

سلام عزیزم بهتره قبل مصرف هر نوع دارویی با پزشکتون مشورت کنید به مقدار کم میشه استفاده کرد

-z 1402/03/15

سلام من مشکوک به بیماری هاشیماتو هستم تیروئدم کمی برجسته هست و اگه ورزش کنم به راحتی وزن کم میکنم و لاغرم رعایت همین نکات غذایی کافیه؟

کارشناس به اندام 1402/03/16

سلام عزیزم بله برنامه غذایی رو رعایت کنیددر صورت نیاز هم با نظر پزشک دارو مصرف بشه

-مینانصیری 1402/03/01

دکتر یه جاگفتیدسیب زمینی وگوجه مضره برای هاشیموتوبعدتوبرنامه غذایی گنجاندین حالابخوریم یانخوریم

کارشناس به اندام 1402/03/02

عزیزم مقدار مصرف متعادل باشه و حساسیتی نباشه میتونین مصرف کنید

علی 1401/11/16

سلام آقای دکتر،دینکه مسگن مصرف کلم برگ برای بیماران با مشکلات تیروئدی خوب نیست،شامل بیماری هاشیماتو هم میشه؟یعنی کلم برگ مضر هست؟

کارشناس به اندام 1401/11/17

سلام عزیزم بهتر هست میزان مصرفش کنترل شده ومتعادل باشه به برنامه غذایی ما خیلی بستگی داره ید حتما در برنامتون داشته باشید

حمیدرضا معصومی 1401/11/07

سلام .آقای دکتر برای کم کاری تیروئید و هاشیماتو باید تا آخر عمر قرص بخوریم

کارشناس به اندام 1401/11/08

سلام بله عزیزم البته به تجویز وتشخیص پزشک معالج هم بستگی داره

محمدرضا 1400/01/12

درود آیا بیماری هاشیموتپ در وضعیت التهاب تیروئید باعث درد در ناحیه سینه هم میشود ؟؟ دردی که از جلوی سینه به پشت کتف میزند.

کارشناس به اندام 1400/01/15

سلام دوست عزیز این درد جزء علائم هاشیموتو نمیباشد

نسرین منصوری 1399/11/23

سلام من دچار هاشیموتو و پرکاری تیروئید و سه تا ندول در تیروئید بودم که یک ماه هست که توتال تیروئیدکتومی انجام دادم الان دیگه تیروئید ندارم ایا این رژیم غذاییرو رعایت کنم در ضمن بعد از جراحی افت کلسیم و پتاسیم و زینک و منیزیم هم دچار شدم

کارشناس به اندام 1399/12/25

نسرین عزیز، با تغذیه میتونید مشکلتون کنترل کنید. عادت غذایی صحیح جلوی خیلی از بیماری ها و مشکلات رو میگیره.

زهره 1399/04/27

ید برای هاشیماتو مثل بنزین روی آتش است این مطلب کاملا غلط است بیمار هاشیماتو نیاز به مصرف ید ندارد

کارشناس به اندام 1399/05/01

زهره عزیز، در متن مقاله به این مورد اشاره شده که مقدار زیاد ید، باعث بدتر شدن مشکل تیروئید میشه.

r 1397/01/29

الان نمیدونم نظر قبلیم ثبت شده یا نه

r 1397/01/29

سلام.من ۲۴ سالمه تو شش ماه اخیر من متوجه شدم هم کم کاری تیرویید دارم هم کیست پلی کیستیک و هم امروز فهمیدم هاشیموتو و هم شالازیون. واقعا نمیفهمم چ بلایی داره سرم میاد. کلی تو سایتا میخونم میچرخم.ولی همه مبهمه الان مثل ید.من نفهمیدم بلخره من باید بخورم یا نباید بخورم؟ تو رو خدایی ی راهنمایی کنید تمام اعصابم ریخته بهم