از خواص میوه های پاییزی برای کاهش وزن و سرماخوردگی غافل نشوید!

احتمالا شنیده‌اید که می‌گویند میوه هر فصل را بهتر است در زمان خودش مصرف کنید از جمله میوه های پاییزی! علت این امر آن است که با توجه به خصوصیات فصل‌ها، محصولات کشاوزی مرتبط با هر فصل، کمک می‌کند بدن‌مان به بیماری‌های فصلی مقاوم شود. فصل زیبای پاییز با تغییرات و کاهش دما همراه می‌شود، […]

با شروع فصل سرما مصرف میوه‌های پاییزی بدن را در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌کند.
5 از 5

زمان مطالعه 24 دقیقه

تعداد بازدید 4921

تاریخ انتشار

احتمالا شنیده‌اید که می‌گویند میوه هر فصل را بهتر است در زمان خودش مصرف کنید از جمله میوه های پاییزی! علت این امر آن است که با توجه به خصوصیات فصل‌ها، محصولات کشاوزی مرتبط با هر فصل، کمک می‌کند بدن‌مان به بیماری‌های فصلی مقاوم شود.

فصل زیبای پاییز با تغییرات و کاهش دما همراه می‌شود، بنابراین ما بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا هستیم و باید مراقب خود باشیم و رژیم غذایی‌مان را با این شرایط جدید محیطی تطبیق دهیم.

به همین دلیل مصرف میوه های پاییزی و پخت غذاهای مخصوص فصل سرما مهم است، زیرا آن‌ها منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز در این زمان هستند. در این مقاله به معرفی خواص میوه های پاییزی می‌پردازیم.

خواص میوه های پاییزی

از دیدگاه طب سنتی، هر میوه‌ای را باید در فصل خودش مصرف کنیم، زیرا دارای خواصی است که از بیماری‌های آن فصل پیشگیری یا به درمان آن‌ها کمک می‌کند.

خوردن محصولات در فصل خودش به این معناست که میوه‌ها، سبزیجات و گیاهان را در اوج تازگی و طعم آن‌ها مصرف می‌کنید. فصل پاییز آغاز دوره سرماست به همین دلیل تا می‌توانید بدن خود را با غذاها و میوه های مخصوص این فصل، تقویت کنید.

میوه های پاییزی، میزان بالای آنتی اکسیدان و ویتامین C دارند که بدن را در برابر بیماری‌های مقاوم می‌کنند.

میوه های پاییزی، میزان بالای آنتی اکسیدان و ویتامین C دارند که بدن را در برابر بیماری‌های مقاوم می‌کنند.

از مهم‌ترین خواص میوه های پاییزی، میزان بالای آنتی اکسیدان و ویتامین C آن‌هاست که بدن را در برابر بیماری‌های فصلی و عفونی مقاوم می‌کنند.

بنابراین بهتر است سبزیجات و میوه‌هایی را بخرید که به صورت محلی و در فصل خود رشد می‌کنند. معمولاً ارزان‌تر و برای محیط زیست بهتر هستند.

خواص شاه میوه های پاییزی از دیدگاه کارشناس دکتر کرمانی:

میوه های پاییزی و خواص آنها

میوه های مفید برای سرماخوردگی در پاییز با انواع ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌هایی که دارند به تقویت بدن کمک می‌کنند:

به (به دانه)

این میوه‌ی معطر و نیمه شیرین بسیار مغذی است و برای پخت و پز نیز از آن استفاده می‌شود. بِه سرشار از ویتامین C است. چون بِه سرشار از پکتین (یک فیبر قدرتمند) است که برای مربا و ژله انتخابی مناسب می‌باشد، زیرا پکتین به صورت طبیعی ژله‌ساز است.

به یکی از میوه های پاییزی، سرشار از ویتامین سی است.

به یکی از میوه های پاییزی، سرشار از ویتامین سی است.

انار

انار میوه‌ای قوی در طعم و مواد مغذی است. بتی موری متخصص تغذیه می‌گوید: باید انار را به خاطر سطح بالای فلاونوئیدها (گروهی از ترکیبات پلی فنل‌ طبیعی هستند که به دفع سموم بدن کمک می‌کنند) ستود.

این میوه را می‌توان به اسموتی‌ها و سالاد نیز اضافه کرد. پوست قرمز و سفت بیرون انار نشان می‌دهد که خوب رسیده است. یک وعده آب انار حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان نیز هست.

انار یکی از میوه های پاییزی و منبع غنی آنتی اکسیدان است.

انار یکی از میوه های پاییزی و منبع غنی آنتی اکسیدان است.

فیبر بالای موجود در دانه‌های انار کمک فراوانی به کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام می‌کند. شما می‌توانید دانه‌های انار را  به سالاد خود اضافه کنید تا هم شکلی زیبا بگیرد و هم خوش طعم‌تر شود.

اگر از یک رژیم لاغری پیروی می‌کنید مقدار مجاز میوه های پاییزی و سبزیجات مخصوص این فصل را با توجه به برنامه غذایی روزانه خود میل کنید. همچنین می‌توانید به مقاله بهترین زمان خوردن میوه رجوع کنید.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

 گلابی

گلابی یکی دیگر از میوه‌های با ارزش فصل پاییز است که سرشار از ویتامین C و فیبر است.

خواص گلابی با داشتن 6 گرم فیبر، حاوی فیبر بیشتری نسبت به یک پیمانه کلم پیچ است! از کمک به حفظ وزن سالم گرفته تا کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، خوردن فیبر کافی برای یک رژیم غذایی متعادل ضروری است.

ویتامین C موجود در گلابی با رادیکال‌های آزاد (که می‌توانند سلول‌های شما را تحت تاثیر قرار داده و منجر به بیماری‌های مزمن شوند.) مبارزه می‌کند.

با وجود این که گلابی مقداری قند طبیعی دارد، محتوای فیبر بالای آن تضمین می‌کند که قند خون شما پس از خوردن آن بالا نمی‌رود که آن را به یک میان‌وعده عالی برای افراد مبتلا به دیابت تبدیل می‌کند.

گلابی یک میوه پاییزی آب‌دار است و یک گلابی متوسط دارای ۱۰۰ کالری می‌باشد.

گلابی یک میوه پاییزی آب‌دار است و یک گلابی متوسط دارای ۱۰۰ کالری می‌باشد.

گلابی را می‌توانید به همراه دارچین میل کنید و یا از آن کمپوت درست کنید. گلابی میان وعده‌ای سبک و آب‌دار است و یک گلابی متوسط دارای ۱۰۰ کالری می‌باشد.

گلابی را نصف کنید و آن را با کمی نمک ، فلفل و روغن زیتون آغشته کنید. سپس آن را روی کباب‌‎پز به مدت ۳ تا ۵ دقیقه بگذارید و بعد با پنیر بز و روغن بالزامیک تفت دهید.

خرمالو

این میوه‌ نارنجی زیبا هم بسیار خوش طعم است و هم مواد مغذی بسیار زیادی دارد. فصل این میوه از اوایل پاییز شروع می‌شود و تا اوایل زمستان ادامه دارد و حاوی ویتامین C، ویتامین A و انواع مختلفی مواد معدنی است.

خرمالو یک میوه پاییزی با طبع گرم و تر و حاوی ویتامین C و A است.

خرمالو یک میوه پاییزی با طبع گرم و تر و حاوی ویتامین C و A است.

یک خرمالو تقریبا حاوی ۸۰ کالری است و در کنار طعم خوبش دوست رژیم غذایی نیز هست. سعی کنید خرمالویی انتخاب کنید که پوستی درخشان و براق داشته باشد تا طعمی بهتر را تجربه کنید.

برای اینکه از خواص خرمالو بهره‌مند شوید، می‌توانید آن را با دارچین نیز میل کنید و یا در کنار چای سبز از خرمالو استفاده کنید تا میان وعده‌ای آرامش‌بخش در یک روز پاییزی میل کرده باشید.

سیب

سیب یکی از محبوب‌ترین میوه های پاییزی را نمی‌توان فراموش کرد. همان‌طور که مشهور است یک عدد سیب در برنامه غذایی روزانه، شما را از دکتر دور می‌کند. این گفته به دلایلی درست است.

سیب منبع بسیار خوبی از فیبر محلول است که به هضم غذا و کاهش وزن کمک می‌کند و کلسترل LDL را بهبود می‌بخشد.

می‌توانید میان وعده‌ای بسیار مقوی از مخلوط سیب خرد شده، کمی دارچین و بلغور جو داشته باشید. همچنین می‌توانید سیب را با کره بادام زمینی تفت دهید.

سیب به هضم غذا و کاهش وزن کمک می‌کند و کلسترل LDL را بهبود می‌بخشد.

سیب به هضم غذا و کاهش وزن کمک می‌کند و کلسترل LDL را بهبود می‌بخشد.

زغال اخته

زغال اخته سرشار از مواد ضد التهابی، ویتامین‌های C ، A و K است. همچنین زغال اخته برای گوارش و پوست فوق العاده عمل می‌کند و با وجود پروبیوتیک برای باکتری‌های روده مفید است.

علاوه بر این کلسترول بد خون را کاهش داده و یک ماده غذایی ضدسرطان است.

سبزیجات پاییزی و خواص آنها

برخی از سبزیجات با شروع فصل سرما به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بسیاری می‌کنند مانند:

تره

تره کالری کمی دارد و در عین حال سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. به خصوص دارای پروویتامین A، کاروتنوئیدها، از جمله بتا کاروتن هستند.

بدن شما این کاروتنوئیدها را به ویتامین A تبدیل می‌کند که برای بینایی، عملکرد سیستم ایمنی، تولید مثل و ارتباطات سلولی مهم است. تره همچنین خاصیت ضدمیکروبی و ضدویروسی در بدن را بالا می‌برد و برای بهبود گوارش به علت داشتن فیبر، گزینه مناسبی است.

یکی از غذاهای پاییزی تره است که خاصیت ضد میکروبی و ضد ویروسی دارد.

یکی از غذاهای پاییزی تره است که خاصیت ضد میکروبی و ضد ویروسی دارد.

 سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین یکی از محصولات خوب این فصل است که می‌توانید از آن در انواع دستور پخت‌ها استفاده کنید. متخصصین تغذیه و ورزش همگی بر این نظرند که سیب زمینی شیرین منبعی بسیار غنی از ویتامین A است.

یک وعده سیب زمینی شیرین حاوی ۷ برابر نیاز روزانه بدن به ویتامین A و منبع بسیار خوبی از فیبر، بتا کاروتن و ویتامین c نیز می‌باشد.

می‌توانید به عنوان یک اسنک سالم، تکه‌های سیب زمینی را در روغن نارگیل با کمی دارچین، نمک و فلفل در حرارت بالا حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه تفت دهید تا برشته شود.

یک وعده سیب زمینی شیرین حاوی ۷ برابر نیاز روزانه بدن به ویتامین A است.

یک وعده سیب زمینی شیرین حاوی ۷ برابر نیاز روزانه بدن به ویتامین A است.

کلم بروکلی

بروکلی گزینه‌ای بسیار سالم برای اضافه کردن به منوی غذایی پاییزتان است. این گیاه از خانواده کلم‌ها سرشار از ویتامین C، فیبر، بتا کاروتن، فولات و پتاسیم است.

می‌توانید به صورت بخار پز یا به صورت خام و در قالب سالاد بروکلی را در کنار بشقاب‌تان داشته باشید. همچنین می‌توانید کلم را با مقداری نمک، فلفل و روغن زیتون تفت دهید و در دمای ۴۰۰ درجه فر به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید. همچنین می‌توانید کلم را آب پز کنید.

تا می‌توانید کلم بروکلی را در غذاهای پاییزی خود به کار ببرید و از خواص بی‌نظیرش بهره‌مند شوید.

تا می‌توانید کلم بروکلی را در غذاهای پاییزی خود به کار ببرید و از خواص بی‌نظیرش بهره‌مند شوید.

کلم بروکسل

کلم بروکسل حاوی ماده‌ای به نام سولفورافن است که به کاهش چربی کمک می کند و خواص ضد سرطانی دارد. شاید کمتر این نوع کلم را دیده باشید، اما مدتیست فروشگاه‌ها توجه بیشتری به آن نشان می‌دهند پس شانس پیدا کردنش بیشتر شده است.

مصرف کلم بروکسل نیز در فصل پاییز و زمستان به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

مصرف کلم بروکسل نیز در فصل پاییز و زمستان به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

کلم پیچ

کلم پیچ یکی از اعضای مرسوم خانواده‌ی کلم‌ها است که به صورت ساده یا پیچ پیچ وجود دارد و سرشار از بتا کاروتن، فولات، ویتامین C و فیبر است.

همچنین کلم پیچ از قوی‌ترین سبزیجاتی است که حاوی کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. می‌توانید کلم پیچ را به تنهایی یا به همراه سالاد، غذا و سوپ استفاده کنید.

کلم پیچ نیز جزو سبزیجاتی است که با شروع پاییز بهتر است به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

کلم پیچ نیز جزو سبزیجاتی است که با شروع پاییز بهتر است به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

چغندر

چغندر آن‌قدر مغذی است که وقتی حرف از سوپرغذاها به میان می‌آید نمی‌توان به سادگی از کنارش گذشت. چغندر به طور طبیعی سرشار از ترکیباتی به نام نیترات است که آن‌ها را دوست‌دار قلب می‌کند.

نیترات‌ها با شل کردن رگ‌های خونی، کاهش سفتی شریانی و افزایش اتساع که به طور بالقوه فشار خون را کاهش می‌دهد، به بهبود جریان خون کمک می‌کند. کاهش فشار خون برای جلوگیری از بیماری قلبی و سکته، لازم است.

همچنین رنگدانه گیاهی که رنگ غنی و بنفش مایل به زرشکی را به چغندر می‌دهد، بتاسیانین است، یک عامل قدرتمند که به سرکوب برخی از انواع سرطان از جمله سرطان مثانه کمک می‌کند.

چغندر را می‌توانید در سالاد یا به صورت کبابی و آب‌پز در کنار دیگر سبزیجات میل کنید.

چغندر بسیار مقوی است، چون دارای ویتامین B-6 و مواد معدنی نظیر آهن و منیزیم است.

چغندر بسیار مقوی است، چون دارای ویتامین B-6 و مواد معدنی نظیر آهن و منیزیم است.

کدو مسما (خورشتی)

این نوع کدوی پاییزی به خاطر داشتن مقادیر بالای فیبر برای داشتن قلب و دستگاه گوارشی سالم ضروری است. کدو مسما دارای مقدار قابل توجهی پتاسیم و ویتامین B-6 نیز هست.

در یک فنجان از آن حدود نیمی از ویتامین C مورد نیاز روز خود را می‌گیرید. همچنین این نوع کدو دارای آنتی اکسیدان‌هایی نظیر بتا کاروتن است که بدن را از آلاینده‌ها و مواد شیمیایی محافظت می‌کند و خواص ضد التهابی نیز دارد.

کدو خورشتی را در پاییز بیشتر مصرف کنید زیرا حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین C است.

کدو خورشتی را در پاییز بیشتر مصرف کنید زیرا حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین C است.

بادمجان

علی رغم این که آماده کردن این سبزی ارغوانی رنگ، سخت به نظر می‌رسد، راه‌های ساده‌ای بریا تهیه آن نیز وجود دارد.

تکه‌های بادمجان را با کمی نمک، فلفل، روغن زیتون، پنیر موزارلا و سس گوجه فرنگی در دمای ۳۷۵ درجه فر به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید تا پنیر روی آن آب شود.

بعد از این که بادمجان را از فر بیرون آوردید و خنک شد، آن را با برگ ریحان تفت دهید. به جای سرخ کردن بادمجان در روغن زیاد از این طریق می‌توانید کالری و چربی را کاهش دهید.

در فصل پاییز از بادمجان بیشتر استفاده کنید؛ البته سعی کنید آن را به صورت کبابی یا بخارپز مصرف کنید.

در فصل پاییز از بادمجان بیشتر استفاده کنید؛ البته سعی کنید آن را به صورت کبابی یا بخارپز مصرف کنید.

کدو حلوایی

کدو تنبل سرشار از ویتامین A، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است و دوز زیادی از بتاکاروتن به شما می‌دهد که به ویتامین A تبدیل می‌شود.

ویتامین A می‌تواند به بدن شما در مبارزه با عفونت‌ها کمک کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین A به ویژه برای تقویت پوشش روده مهم است و آن را در برابر عفونت‌ها مقاوم‌تر می‌کند.

کدو مسما دارای مقدار قابل توجهی پتاسیم و ویتامین B-6 است.

کدو مسما دارای مقدار قابل توجهی پتاسیم و ویتامین B-6 است.

گل کلم

گل کلم حاوی کربوهیدرات بسیار کم، امگا ۳، ویتامین C و B ، فیبر و آب است و برای کاهش وزن، پیشگیری از یبوست، حفظ سلامت دستگاه گوارش و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده گزینه مناسبی است.

کولین یک “فاکتور شبه ویتامین” مهم و همه کاره در گل کلم است که به خواب، حرکت عضلات، یادگیری و حافظه کمک می‌کند. همچنین به حفظ ساختار غشاهای سلولی، انتقال تکانه‌های عصبی، جذب چربی و کاهش التهابات مزمن بدن، کمک می‌کند.

بهتر است در پاییز  گل کلم مصرف کنید زیرا حاوی ویتامین C و B و فیبر بالایی است.

بهتر است در پاییز گل کلم مصرف کنید زیرا حاوی ویتامین C و B و فیبر بالایی است.

آن چه از مقاله میوه های پاییزی آموختیم:

سبزیجات و میوه های پاییزی با آنتی اکسیدان و ویتامین C بالا، گزینه مناسبی برای حمایت بدن در برابر بیماری‌های فصول سرد سال است. اصولا میوه‌ها و سبزیجاتی که خارج از فصل هستند معمولا طعم کم کیفیت‌تری دارند زیرا پس از برداشت، ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل برای بیشتر بهره بردن از خواص میوه های پاییزی بهتر است آن‌ها را بیشتر در برنامه غذایی فصل سرمای خود قرار دهید و کمتر از میوه‌های فصول دیگر که در بازار عرضه می‌شوند و گلخانه‌ای هستند استفاده کنید.

منابع: 

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*