آیا شما هم بیش از حد چربی دارید؟

  اگر به دنبال شاخصی هستید که میزان سلامتی تان را نشان دهد روی ترازو رفتن  را فراموش کنید و به میان تنه بیشتر دقت کنید. تحقیقات جدید می گویند مشکل اصلی افرادی که در کشور های توسعه یافته زندگی می کنند اضافه وزن نیست بلکه چربی بیش از حد است. نتیجه این تحقیقات می […]

بیش از حد چربی دارید؟ تحقیقات می گوید ممکن است! کاهش وزن دکتر کرمانی
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 7 دقیقه

تعداد بازدید 3610

تاریخ انتشار

بیش از حد چربی دارید؟ تحقیقات می گوید ممکن است! کاهش وزن دکتر کرمانی

 

اگر به دنبال شاخصی هستید که میزان سلامتی تان را نشان دهد روی ترازو رفتن  را فراموش کنید و به میان تنه بیشتر دقت کنید.

تحقیقات جدید می گویند مشکل اصلی افرادی که در کشور های توسعه یافته زندگی می کنند اضافه وزن نیست بلکه چربی بیش از حد است. نتیجه این تحقیقات می گوید حدود 90 درصد مردان و 50 درصد کودکانی که در کشور های توسعه یافته زندگی می کنند بیش از حد چربی دارند. بعلاوه بالای 80 درصد از خانم ها نیز در این دسته بندی قرار می گیرند.

چربی بیش از حد به مقدار بالای چربی بدن گفته می شود که می تواند روی سلامت تاثیر بگذارد. چربی بیش از حد حتی در افرادی که BMI طبیعی دارند نیز ممکن است دیده شود.

شاخص ساده ای وجود دارد که می تواند به شما بگوید بیش از حد چربی دارید یا خیر. اگر اندازه میان تنه بیش از نیمی از قدتان باشد در این دسته بندی قرار خواهید گرفت.

درباره چربی

چربی بیش از حد در دنیای پزشکی واژه جدیدی نیست اما خب چیزی هم نیست که به اندازه واژه اضافه وزن استفاده شود. محققان بر این باورند که میزان چربی در هر فرد از وزنش اهمیت بیشتری دارد.

BMI نمی تواند میزان چربی را نشان دهد و معمولا چربی همیشه پنهان می ماند. نمی خواهیم درباره چربی صحبت کنیم، درباره وزن صحبت می کنیم و همه چیز در جامعه ما بر پایه وزن سنجیده می شود. وزن عدد قابل توجهی نیست؛ این چربی است که وقتی در بدن بالا باشد نشان از مشکل دارد.

BMI یک شاخص دم دستی است تا پزشک خیلی سریع متوجه شود بیمار یا مراجعه کننده با توجه به سنش در چه وضعیتی از سلامت به سر می برد.

از دیگر عوامل استفاده زیاد آن سادگی اش است؛ BMI به آزمایش یا وسیله خاصی نیاز ندارد و فقط کافی است اندازه ها را به فرمول آن بدهید.

ترازو کامل و کافی نیست چون توانایی تشخیص نوع بدن را ندارد. برای مثال یک ورزشکار که عضلات زیادی دارد ممکن است عدد ترازو او را شخصی با اضافه وزن نشان دهد. این یعنی برای ترازو تفاوتی بین عضله و چربی وجود ندارد.

متاسفانه ما عادت کرده ایم که فقط به BMI بسنده کنیم و همین موضوع موجب اشتباهاتی در برنامه ریزی می شود.

همه چیز به برنامه غذایی مربوط می شود

محققان به این نتیجه رسیده اند که چربی بالا موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن می شود نه اضافه وزن. بیماری هایی که بر اثر چربی بالا ممکن است دچارش شوید عبارتند از دیابت، فشار خون و بیماری های قلبی.

علت فراگیر شدن چربی بیش از اندازه در افراد، ورزش کردن نیست بلکه غذایی است که می خورند. وقتی چربی بدن بیش از اندازه بالا می رود، سلول های چربی دچار اختلال می شوند که باعث افزایش التهاب و مقاومت به انسولین می شود و هر دوی اینها از عوامل اصلی بسیاری از بیماری ها هستند.

چگونه بفهمیم چربی بالایی داریم؟

محاسبه ساده ایست که می توانید در خانه هم انجامش دهید اما ابتدا یک متر نواری بردارید، قد خود را بگیرید و سپس دور شکمتان را اندازه گیری کنید. اگر اندازه دور شکمتان از نصف قدتان بیشتر بود در گروه کسانی قرار میگیرید که چربی بالایی دارند.

این تست بسیار بسیار ساده است و نتیجه اش نیز به همین اندازه دقیق است.

بسیاری از افراد اندازه قد خود را می دانند اما از این به بعد اندازه دور شکمتان را نیز به این موارد اضافه کنید و هر ماه اندازه گیری کنید تا از کنترل خارج نشود.

راه های پیچیده تری هم برای اندازه گیری چربی بدن وجو دارد که آنها نیازمند اسکن هستند و ممکن است برایتان وقت گیر باشند بنابراین از همین روش استفاده کنید.

امیدوارم در گروه کسانی نباشید که دور شکمشان از نصف قدشان بیشتر است و اگر بودید به خاطر سلامت خودتان در نوع غذا خوردن تجدید نظر کنید.

 


5 قانون پایه برای آب کردن چربی شکم

نویسنده: گیگن ماموسر

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
سیده مریم ابراهیمی 1397/07/26

وزن کم کردن