تغذیه ناسالم بعد از سیگار مهمترین عامل مرگ زودرس در کشور

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشت گفت: در یک برآورد حدود 800 میلیون نفر از جمعیت جهان با گرسنگی مزمن زندگی می کنند. در گرسنگی مزمن، عده زیادی از مردم غذای اولیه برای سیر شدن و دریافت انرژی و پروتئین کافی را ندارند و دچار بیماری های مختلف و حتی مرگ نیز می […]

تغذیه ناسالم بعد از سیگار مهمترین عامل مرگ زودرس در کشور - 2 - - اخبار
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 6 دقیقه

تعداد بازدید 1180

تاریخ انتشار

تغذیه ناسالم بعد از سیگار مهمترین عامل مرگ زودرس در کشور - 4 - - اخبار

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشت گفت: در یک برآورد حدود 800 میلیون نفر از جمعیت جهان با گرسنگی مزمن زندگی می کنند.
در گرسنگی مزمن، عده زیادی از مردم غذای اولیه برای سیر شدن و دریافت انرژی و پروتئین کافی را ندارند و دچار بیماری های مختلف و حتی مرگ نیز می شوند که بسیاری از آنها را زنان و کودکان زیر 5 سال در کشورهای فقیر آفریقایی تشکیل می دهند.
به گزارش سلامت نیوز،دکتر مجید حاجی فرجی، رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و سازمان تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، در برنامه «مردم و سلامت» گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت با بیان اینکه بحث سوء تغذیه یک بعد دیگر هم دارد که آن در حالت چاقی و اضافه وزن فرد است، در این حالت انرژی زیادی به بدن می رسد؛ اما بدن دچار گرسنگی سلولی و کمبود بعضی ریز مغذی های مورد نیاز است، افزود: متاسفانه علائم کمبود ریز مغذی ها دیر ظاهر می شود و به دلیل تداخل دارویی، غذایی و بعضی از بیماری ها، جذب آنها کند و به صورت نامناسب صورت می گیرد.
در جامعه ما می توان از کمبود کلسیم، روی، آهن و بعضی از ویتامین های گروه B و D نام برد. وی ادامه داد: حدود 80 تا 90 درصد از جامعه ما در درجات مختلف با کمبود ویتامین D روبرو هستند.
همچنین به دلیل مصرف کم لبنیات و مواد حاوی کلسیم و جذب پایین آن، تنها یک سوم نیاز روزانه ما به کلسیم برآورده می شود. کمبود آهن هم مختص کشور ما نیست و در دنیا فراگیر است. وی با بیان اینکه «فائو» در یک نبرد با گرسنگی و رسیدن به امنیت غذایی، همراه با سازمان های بین المللی دیگر سیاستگذاری های کلانی را آغاز کرده است، افزود: فائو شروع این مبارزه را توجه به کشاورزی در کشورهای مختلف می داند و بهترین راه حل آن را نیز کشاورزی خانگی عنوان کرده است. به طوری که هر خانواده بتواند تهیه محصولات اولیه غذایی خود و حتی پرورش دام را برعهده گیرد.
این مسئله به عنوان کلید حل گرسنگی درنظر گرفته شده است. رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه گفت: بر اساس آخرین پیمایش کشوری در مورد عوامل خطر غیرواگیر که در سال 1390 و در تمامی استان ها انجام شد، پس از مصرف سیگار، تغذیه ناسالم به عنوان مهمترین عامل مرگ زودرس در گروه سنی 30 تا 70 سال معرفی شده است.
در تغذیه ناسالم افراد با مصرف زیاد نمک، قند و چربی مواجه هستند. متاسفانه عادات غلط غذاییِ سنتی در کشور ما با فرآورده های صنعتی پرکالری در قالب غذاهای آماده و نیمه آماده همراه شده است که عمدتاً به دلیل ذائقه سازی، چربی و نمک زیادی دارند.
حاجی فرجی در پایان با بیان اینکه در اواخر سال گذشته به ما ماموریت داده شد که با بخش صنعت غذا و فرآورده های غذایی وارد صحبت و مشاوره شویم تا راهکارهایی را جهت تعدیل مشکلات تغذیه ای پیدا کنیم، اظهارکرد: خوشبختانه با همکاری که با بخش صنعت غذا، سازمان استاندارد، سازمان غذا و دارو و دیگر ارگان ها داشتیم، در تولید مواد غذایی، اولویت در کاهش قند، نمک و چربی گذاشته شد. لذا برای امسال و سال آینده، یک برنامه ریزی ایجاد شده است که با همکاری بخش صنعت غذایی، حداقل صنعت غذا در این مسیر با ما همراه شود.

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*