مکمل هایی برای پوست، مو و ناخن

آیا یک پودر یا یک کپسول می تواند باعث باز شدن رنگ، قوی و درخشان شدن تارهای مو و رشد سریع ناخن هایی با استحکام شود؟ مطمئنا محصولات بسیاری بیرون وجود دارد که ادعا می کنند می توانند چنین کاری را انجام دهند. همچنین افراد معروف و بلاگرهای زیبایی بسیاری را می بینیم که سالم بودن […]

مکمل هایی برای پوست، مو و ناخن - 14 - مکمل های پوست - ورزش و سلامتی
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 10 دقیقه

تعداد بازدید 15498

تاریخ انتشار

مکمل هایی برای پوست، مو و ناخن - 16 - مکمل های پوست - ورزش و سلامتی

آیا یک پودر یا یک کپسول می تواند باعث باز شدن رنگ، قوی و درخشان شدن تارهای مو و رشد سریع ناخن هایی با استحکام شود؟

مطمئنا محصولات بسیاری بیرون وجود دارد که ادعا می کنند می توانند چنین کاری را انجام دهند. همچنین افراد معروف و بلاگرهای زیبایی بسیاری را می بینیم که سالم بودن پوست، مو و ناخن خود را مدیون مکمل یا اسموتی کلاژنی می دانند که استفاده می کنند. اما جدا از این تبلیغات، باید گفت پشت تاثیر اینگونه محصولات روی پوست، مو و ناخن دلایل علمی زیادی وجود ندارد. بسیاری از متخصصان پوست و مو برای افراد سالم مکمل های خوراکی تجویز نمی کنند. اما آیا این بدان معنا است که خرید بیشتر مکمل ها دور ریختن پول است؟

و یا آیا برخی از آنها مزایایی دارند؟

در ادامه می خواهیم آنچه باید درباره مکمل های معروفی مانند کراتین، بیوتین و ملاژن بدانید را در اختیارتان قرار دهیم.

1- بیوتین

مکمل هایی برای پوست، مو و ناخن - 18 - مکمل های پوست - ورزش و سلامتی

با نام ویتامین B7 نیز شناخته می شود، بیوتین نقش مهمی در سوخت و ساز پروتئین در بدن ایفا می کند. بیوتین برای ساخت سلول های سالم پوست، مو و ناخن نیاز است. افرادی که به شدت کمبود بیوتین دارند، نهایتا دچار ریزش مو، اگزما و شکنندگی ناخن می شوند. اینجا استفاده از مکمل می تواند مشکل را حل کند. اما اگر 30 میکرو گرم دوز مورد نیاز روزانه بیوتین را دریافت می کنید. نکته مورد توجه: مصرف اضافی بیوتین نمی تواند زیبایی تان را تقویت کند. تا زمانی که از یک برنامه غذایی سالم و متعادل استفاده کنید، مقدار مورد نیاز بیوتین خود را دریافت خواهید کرد. این ماده مغذی در تخم مرغ، سالمون، همبرگر، دانه های آفتاب گردان، سیب زمینی شیرین، بادام، بروکلی و اسفناج یافت می شود.

 

2- ویتامین های بارداری

مکمل هایی برای پوست، مو و ناخن - 20 - مکمل های پوست - ورزش و سلامتی

خانم های باردار معمولا موهای ضخیم و درخشان دارند که سریع هم رشد می کنند. اما بر خلاف باور عامه، دلیلش این نیست که از ویتامین های دوره بارداری استفاده می کنند. این بیشتر به خاطر هورمون های دوره بارداری است نه ویتامین ها. در واقع هیچ گونه مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ویتامین های دوره بارداری به رشد مو کمک کنند. بنابراین فقط در صورتی که باردار بودید از چنین مکملی استفاده کنید.

 

3- کراتین

مکمل هایی برای پوست، مو و ناخن - 22 - مکمل های پوست - ورزش و سلامتی

کراتین یک پروتئین ساختاری است که لایه بیرونی پوست، مو و ناخن را تشکیل می دهد. بدنمان مقدار زیادی از آن را خود می سازد اما برخی ادعا می کنند مصرف مکمل کراتین به قوی تر و درخشان شدن موها کمک می کند. در این مورد نیز هیچ مدرک علمی وجود ندارد. در واقع کراتین نسبت به اسیدهای هضم کننده معده بسیار مقاوم است، بنابراین مصرف مکمل بیشتر از فایده، برایتان ضرر دارد. گربه هایی که مرتب با زبان روی موهای خود می کشند، توپ هایی از جنس مو را به روده خود منتقل می کنند. این گربه ها به دلیل ناتوانی در هضم آن ها، نهایتا مجبور به بالا آوردن می شوند. شما که نمی خواهید چنین اتفاقی برایتان رخ بدهد؟!

 

4- کلاژن

مکمل هایی برای پوست، مو و ناخن - 24 - مکمل های پوست - ورزش و سلامتی

کلاژن نیز مانند کراتین، یک پروتئین ساختاری است که به پوست نرمی و ظاهر فربهش را می دهد. وقتی با بالا رفتن سن، تولید این پروتئین کم می شود چین و چروک ها خود را نشان می دهند. بنابراین آیا این مکمل می تواند عصاره جوانی باشد؟

تحقیقات نشان داده است: خانم هایی که به مدت 60 روز، روزانه سه قاشق از محصولی حاوی کلاژن استفاده کرده اند پوستشان کمتر خشک شده و چین و چروک برداشته است. اما این راه حل قطعی نیست. در روده، کلاژن ( که به واسطه غذا یا مکمل دریافت کرده اید ) به آمینو اسیدها تبدیل می شود. اینکه چگونه آمینو اسیدها استفاده شوند، به تصمیم بدنتان بستگی دارد. ممکن است به پروتئین تبدیل شود تا به رگ های خونی کمک کند، کبد را ترمیم و یا ذهن را تحریک کند. آمینو اسید ها ضرورتا تبدیل به کلاژن نمی شوند. شاید کلاژن ضد پیری باشد اما تضمینی وجود ندارد.

 

5- ویتامین C

مکمل هایی برای پوست، مو و ناخن - 26 - مکمل های پوست - ورزش و سلامتی

ویتامین C نوعی آنتی اکسیدان است. ویتامین C نشان داده که می تواند به صورت بالقوه با تقویت تولید کلاژن، پیشگیری از کاهش کلاژن و مقابله با تشکیل ملانین، به جلوگیری از پیری و رشد سلول های سرطان پوست کمک کند. مشکل کجاست؟

حتی در دوز بالا تنها مقدار اندکی از ویتامین C که دریافت کردید، به پوستتان راه پیدا می کند. محصولات موضعی حاوی ویتامین C تاثیر بیشتری دارند. به همین دلیل مصرف مکمل ویتامین C مگر در صورت کمبود شدید آن توصیه نمی شود.

 

6- امگا 3

مکمل هایی برای پوست، مو و ناخن - 28 - مکمل های پوست - ورزش و سلامتی

این هم مکملی که می تواند برایتان مزایایی داشته باشد. این اسید چرب های ضروری، مواد مغذی مورد نیاز برای داشتن پوست، مو و ناخنی سالم را در خود دارند. غشا سلولی پوستی ما از یک لایه حاصل از کلسترول تشکیل شده و به امگا 3 برای تثبیتش نیاز دارد. امگا 3 به همین روش، موها را نیز بهبود می بخشد. به عبارت دیگر دریافت کافی امگا 3 می تواند تارهای موی قوی تر و درخشان تری را برایتان به همراه بیاورد. اگر به صورت مرتب ماهی هایی مانند سالمون و ماهی تن نمی خورید، سعی کنید به صورت روزانه 500 میلی گرم امگا 3 دریافت کنید. این کار را با کمک مکمل ها می توانید انجام دهید.

امتیاز کاربرها
این مطالب را از دست ندهید ...
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-parinaz 1402/10/25

سلام خدا قوت آقای دکتر.خب الان ما باید برای مو ک ریزش دارا و میخاییم تقویتش کنیم ب جای مکمل مثلا فیتو ک میگن خوبه،از میوه و بعضی چیزازی ک نوشتید یا هستن رو هرروز بخوریم دیگه لازم نیس مکمل استفاده کنیم

کارشناس به اندام 1402/10/26

سلام سلامت باشید عزیزم اگرتغذیه کامل وخوبی داشته باشید نیازبه مکمل فقط یک دوره کوتاه هست

. 1400/02/22

عالی