چرا خانم های باردار باید به سلامت دهان و دندان خود اهمیت دهند

بارداری تغییرات زیادی را سبب می شود و بدن یک خانم باردار را آماده چندین ویزیت دکتر می کند. چندین آزمایش و سونوگرافی می دهید، مکمل هایی برایتان تجویز می شود، ورزش ها و برنامه غذایی مخصوص خود و خیلی چیزهای دیگر را تجربه می کنید. بهداشت دهان و دندان نیز چیزیست که باید در […]

چرا خانم های باردار باید به سلامت دهان و دندان خود اهمیت دهند
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 7 دقیقه

تعداد بازدید 2678

تاریخ انتشار

چرا خانم های باردار باید به سلامت دهان و دندان خود اهمیت دهند

بارداری تغییرات زیادی را سبب می شود و بدن یک خانم باردار را آماده چندین ویزیت دکتر می کند. چندین آزمایش و سونوگرافی می دهید، مکمل هایی برایتان تجویز می شود، ورزش ها و برنامه غذایی مخصوص خود و خیلی چیزهای دیگر را تجربه می کنید. بهداشت دهان و دندان نیز چیزیست که باید در طول بارداری به آن اهمیت ویژه ای دهید، می خواهید بدانید چرا؟ ادامه این مقاله را مطالعه بفرمایید:

در دوران بارداری بهداشت دهان و دندانتان دستخوش تغییرات بسیار زیادی می شود بنابراین باید تحت نظر یک متخصص قرار بگیرید. در این دوران تنها به ویزیت های روتین دندان پزشکی که هر شخصی باید داشته باشد اکتفا نکنید و تعداد مراجعات را بالا ببرید.

متاسفانه بسیاری از خانم ها حتی در دورانی که باردار نیستند هم به سلامت دهان و دندان اهمیتی نمی دهند. هیچ وقت برای انجام چک آپ دیر نیست.

در طول بارداری بهترین زمان برای تست بهداشت دهان و دندان چه وقتی است؟

سه ماه اول بارداری زمانی است که باید تست بهداشت دهان و دندان را بدهید، چون آزمایشات بعدی ممکن است سلامت شما یا فرزندتان را به خطر بیاندازد.

تست سلامت دهان و دندان در طول بارداری بی خطر است؟

انجام چک آپ دهان و دندان در طول بارداری بسیار سر راست و ساده است، و برای شما و کودکتان می تواند مفید باشد. اما بسیار مهم است که به دندان پزشک خود بگویید که باردار هستید.

آزمایش دهان و دندان با اشعه X در طول بارداری بی خطر است؟

تمام روش ها و آزمایش های دهان و دندان که فرای یک معاینه ساده باشد در طول سه ماه دوم بارداری بی خطر تر است. اگر در طول بارداری به چیزی بیشتر از یک آزمایش ساده دهان و دندان نیاز داشتید توصیه می شود این کار را در طول سه ماه دوم بارداری انجام دهید.

بارداری چگونه می تواند روی سلامت دهان و دندان شما تاثیر داشته باشد؟

بارداری می تواند به دلیل تغییرات هورمونی که این دوره می تواند مسببش باشد روی بهداشت دهان و دندان تاثیر داشته باشد. بسیاری از خانم های باردار دچار مشکلی به نام ورم لثه می شوند، شرایطی که در آن لثه های فرد متورم یا قرمز می شوند و ممکن است خونریزی هم داشته باشد. چکاپ مرتب، مسواک زدن، و شستشوی دهان می تواند به التیام ورم لثه ها کمک کند.

جدای هورمون ها، حالت مریضی صبحگاهی خانم های باردار نیز می تواند روی سلامت دهان و دندان تاثیر بگذارد. بالا آوردن مکرر می تواند باعث شود دندان ها در معرض اسید های معده قرار بگیرند. اسید معده در مینای دندان ها حل می شود. با اینکه شاید نتوانید حالت تهوع را کنترل کنید، با شستشوی دندان ها می توانید از تاثیر اسید های معده روی دندان ها جلوگیری کنید. جویدن ادویه جاتی مانند میخک می تواند جلوی حالت تهوع را بگیرد و حتی برای بهداشت دهان و دندان نیز مناسب است. اما، اگر چندین مرتبه بالا آوردن داشته باشید، باید با مشورت پزشک و دندان پزشک خود به فکر راه حلی برای محافظت از دندان ها باشید.

وضعیت بهداشت دهان و دندانتان تا چه میزان روی سلامت کودک تاثیر می گذارد؟

بین بهداشت دهان و دندان شما و سلامت کودک رابطه وجود دارد. تحقیقات بیماری های لثه ای را با نوزادان نارس و یا وزن پایین هنگام تولد کودک مرتبط دانسته اند. بنابراین، تشخیص زودهنگام بیماری های لثه ای بسیار مهم است.

شایع ترین علائم که باید آنها را زیر نظر گرفت کدامند؟

برخی علائم شایع از جمله خونریزی لثه ها، بوی بد دهان، افتادن دندان، و یا از هم فاصله گرفتن دندان ها در این مورد باید تحت نظر قرار بگیرند.


کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی )
امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*