خواص خرمالو برای سلامتی – چه کسانی نباید خرمالو بخورند؟

خواص خرمالو برای بهبود سلامت قلب و عروق، تقویت بدن در برابر بیماری‌ها به خصوص در فصل سرما و همچنین برای کاهش وزن و افزایش سوخت وساز بدن موثر و مفید است

خواص خرمالو موجب تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل سرما خواهد شد.
5 از 5

زمان مطالعه 14 دقیقه

تعداد بازدید 420

تاریخ انتشار

برخی افراد از خواص خرمالو برای سلامتی آگاه نیستند و به راحتی از کنار این میوه پاییزی خوشرنگ عبور می‌کنند. خرمالو میوه‌ای است که از درختان خاصی از تیره دیوسپیروس به دست می‌آید. میوه خرمالو در اواخر پاییز چیده می‌شود و گاهی تا زمستان روی درخت می‌ماند. بسته به نوع آن، رنگ خرمالو از زرد تا قرمز تیره و نارنجی متغیر است. در حالی که چندین نوع خرمالو وجود دارد، انواع هاچیا و فویو از محبوب‌ترین آنها هستند. در این مقاله به خواص خرمالو می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ارزش غذایی خرمالو

خرمالو منبع خوبی از ویتامین های A و C و همچنین منگنز است که به لخته شدن خون کمک می‌کند. آن‌ها همچنین دارای آنتی اکسیدان‌های دیگری هستند که به کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های جدی از جمله سرطان و سکته کمک می‌کنند. در هر ۱۰۰ گرم خرمالو مواد مغذی زیر وجود دارد:

کالری و ماده غذاییمقدار
کالری۷۰
چربی کل۲/۰ گرم
کربو هیدرات۱۹ گرم
فیبر۶/۳ گرم
پروتئین۶/۰ گرم
قند۱۳ گرم
کلسترول۰ میلی گرم
ارزش غذایی خرمالو

خرمالو همچنین دارای انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی زیر می‌باشد:

  • سدیم
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • آهن
  • کلسیم
  • ویتامین A
  • ویتامین D
  • ویتامین C
  • ویتامین B6
  • ویتامین B12
خواص خرمالو برای سلامتی – چه کسانی نباید خرمالو بخورند؟ - 1 - خواص خرمالو - عادات غذایی
از خواص خرمالو این است که کربوهیدرات کمی دارد.

طبع خرمالو

خرمالو با طبع گرم و ‌تر خود یک گزینه مناسب برای افراد با مزاج سرد و خشک می‌باشد. مصرف بی‌رویه خوراکی‌های گرم و تر، به افرادی که دارای طبع گرم هستند، توصیه نمی‌شود و پیشنهاد می‌شود چنین افرادی در صورت مصرف خوراکی‌های گرم، حتما مصلح آن را نیز مصرف کنند.

بهترین مصلح خرمالو، مواد غذایی ترش مانند انار، لیمو و نارنج است که در فصل پاییز، نیز یافت می‌شوند. مصرف عرق بهار نارنج نیز در کنار خرمالو می‌تواند طبع آن را اصلاح کند.

خواص خرمالو

خرمالو سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی مهمی مانند فیبر و ویتامین A است. این میوه مغذی همچنین خواص فراوانی برای سلامتی دارد. از جمله خواص فراوان خرمالو به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

خواص خرمالو برای سلامتی – چه کسانی نباید خرمالو بخورند؟ - 3 - خواص خرمالو - عادات غذایی
خرمالو موجحب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

سرشار از مواد مغذی

به غیر از ویتامین‌ها و مواد معدنی، خرمالو حاوی طیف گسترده ای از ترکیبات گیاهی از جمله تانن‌ها، فلاونوئیدها و کاروتنوئیدهاست که می‌تواند بر سلامت شما تأثیر مثبت بگذارد. برگ‌های میوه خرمالو همچنین سرشار از ویتامین C، تانن و فیبر هستند. این برگ‌ها به عنوان یک عنصر رایج در چای‌های درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

منبع عالی آنتی اکسیدان‌های قوی

خرمالو حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی می‌باشند. آنتی اکسیدان‌ها از آسیب سلولی جلوگیری کرده یا آن را کند می‌کنند. آسیب سلولی با برخی بیماری‌های مزمن از جمله بیماری قلبی، دیابت، سرطان و بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر مرتبط است. مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند خرمالو می‌تواند خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن را کاهش دهد.

خواص خرمالو برای سلامتی – چه کسانی نباید خرمالو بخورند؟ - 5 - خواص خرمالو - عادات غذایی
خرمالو حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی است.

رژیم‌های غذایی سرشار از فلاونوئیدها، که آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی هستند، در غلظت‌های بالا در پوست و گوشت خرمالو یافت می‌شوند. این آنتی اکسیدان‌ها با کاهش بیماری‌های قلبی، زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن و سرطان ریه مرتبط هستند.

خرمالو همچنین سرشار از آنتی اکسیدان‌های کاروتنوئیدی مانند بتاکاروتن است. این رنگدانه  در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات با رنگ روشن یافت می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی سرشار از بتاکاروتن با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ و سندرم متابولیک مرتبط هستند. علاوه بر این، تحقیقات دیگر نشان دادند افرادی که رژیم غذایی سرشار از بتاکاروتن دارند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

خواص خرمالو برای سلامتی – چه کسانی نباید خرمالو بخورند؟ - 7 - خواص خرمالو - عادات غذایی
یکی از خواص خرمالو تقویت بینایی است.

کمک به کاهش وزن

خرمالو کالری کمی داشته و سرشار از فیبر می‌باشد. همین خاصیت، آن را به یک غذای مناسب برای کاهش وزن تبدیل می‌کند. همچنین آب فراوان موجود در خرمالو باعث احساس سیری طولانی‌مدت در افراد می‌شود.

این میوه رنگارنگ و مغذی، تقریبا بدون چربی و دارای میزان بسیار پایینی از کربوهیدرات می‌باشد. مصرف خرمالو در وعده صبحانه برای کاهش وزن در کنار یک تغذیه اصولی می‌تواند مفید باشد.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

مفید برای سلامت قلب

ترکیب قدرتمند مواد مغذی موجود در خرمالو آن را به یک انتخابی عالی برای تقویت سلامت قلب تبدیل می‌کند. خرمالو حاوی آنتی اکسیدان‌های فلاونوئیدی از جمله کورستین و کامفرول است.  این دو آنتی اکسیدان برای سلامت قلب بسیار مفید هستند.

خواص خرمالو برای سلامتی – چه کسانی نباید خرمالو بخورند؟ - 13 - خواص خرمالو - عادات غذایی
خرمالو موجب افزایش حس سیری می‌شود.

مطالعات نشان داده که افرادی که بالاترین میزان فلاونوئیدها را دریافت می‌کنند، 18 درصد کمتر از افرادی که کمترین میزان مصرف فلاونوئیدها را دارند ، به دلیل مشکلات قلبی جان خود را از دست می‌دهند.

رژیم‌های غذایی سرشار از فلاونوئید می‌توانند با کاهش فشار خون، کاهش کلسترول «بد» و کاهش التهاب از سلامت قلب حمایت کنند. علاوه بر این، تانن‌هایی که به خرمالوی نارس، طعم  تلخی می‌دهند ممکن است فشار خون را کاهش دهند.

خواص خرمالو برای سلامتی – چه کسانی نباید خرمالو بخورند؟ - 15 - خواص خرمالو - عادات غذایی
یکی از خواص خرمالو ضد التهاب بودن آن است.

مطالعات نشان داده که اسید تانیک و اسید گالیک، که هر دو در خرمالو یافت می‌شوند، در کاهش فشار خون بالا، که یک عامل خطر اصلی برای بیماری‌های قلبی می‌باشند، موثر هستند.

کمک به کاهش التهاب

شرایطی مانند بیماری قلبی، آرتریت، دیابت، سرطان و چاقی همگی با التهاب مزمن مرتبط هستند. انتخاب غذاهایی که دارای ترکیبات ضد التهابی بالایی هستند، می‌تواند به کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری کمک کند.

خواص خرمالو برای سلامتی – چه کسانی نباید خرمالو بخورند؟ - 17 - خواص خرمالو - عادات غذایی
خرمالو مانند هویج سرشار از ویتامین A است.

خرمالو منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان قوی ویتامین C است. در واقع، یک خرمالو حاوی 14 درصد از مصرف روزانه توصیه شده است. تحقیقات همچنین ثابت کرده‌اند، که مصرف بیشتر ویتامین C در رژیم غذایی با کاهش خطر بیماری‌های التهابی مانند بیماری قلبی، سرطان پروستات و دیابت مرتبط می‌باشند.

حمایت از بینایی

خرمالو حاوی مقدار زیادی ویتامین A و آنتی اکسیدان‌هایی است که برای سلامت چشم بسیار حیاتی هستند. در واقع، یک خرمالو 15 درصد از مصرف توصیه شده ویتامین A را تامین می‌کند. ویتامین A جزء ضروری رودوپسین است، پروتئینی که برای بینایی سالم ضروری است.

خرمالو همچنین حاوی لوتئین و زآگزانتین است که آنتی اکسیدان‌های کاروتنوئیدی هستند که بینایی را نیز تقویت می‌کنند.

خواص خرمالو برای سلامتی – چه کسانی نباید خرمالو بخورند؟ - 19 - خواص خرمالو - عادات غذایی
خواص خرمالو ضد بیماری‌های چشم است.

رژیم‌های غذایی غنی از لوتئین و زآگزانتین ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری‌های چشمی، از جمله دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن را کاهش دهد. این یک بیماری است که شبکیه چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند باعث کاهش بینایی شود.

در واقع، مطالعه‌ای در سال 2015 با بیش از 100000 نفر نشان داد که افرادی که بیشترین مقدار لوتئین و زآگزانتین را مصرف می‌کنند، 40 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن هستند.

مصرف خرمالو برای چه کسانی مضر است؟

در کنار خواص فراوانی که خرمالو دارد، مصرف آن برای بعضی از افراد مناسب نیست. از جمله این افراد به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • اگر از جمله افرادی هستید که آلرژی و حساسیت پوستی دارید، هرگز خرمالوی نارس نخورید.
  • مصرف بیش از اندازه خرمالو برای افرادی که اضافه وزن دارند، توصیه نمی‌شود.
  • افرادی که مبتلا به بیماری سل هستند از خوردن خرمالو منع شده‌اند.
  • خوردن خرمالوی نارس و گس هم برای کسانی که به یبوست مبتلا هستند، مناسب نیست؛ زیرا  تانن موجود در آن یبوست را تشدید می‌کند.
  • بهتر است کسانی که دارای اختلالات روده‌ای هستند، یا عمل جراحی روده انجام داده‌اند، از مصرف خرمالو خودداری کنند، زیرا ممکن است باعث انسداد روده شود.
خواص خرمالو برای سلامتی – چه کسانی نباید خرمالو بخورند؟ - 21 - خواص خرمالو - عادات غذایی
برخی افراد به خرمالو حساسیت دارند.

مصرف این میوه به صورت گس و نرسیده چندان مناسب نیست و بهتر است خرمالوی رسیده و شیرین را برای خوردن انتخاب کنید.

آن‌چه از مقاله خواص خرمالو آموختیم:

خواص خرمالو به دلیل ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم از جمله پتاسیم، منگنز و ویتامین‌های A، C و B آن است. همچنین خرمالو منبع عالی آنتی اکسیدان‌های قوی مانند کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها است و رژیم‌های غذایی غنی از این ترکیبات با کاهش خطر برخی بیماری‌ها از جمله بیماری قلبی و دیابت مرتبط است.

منابع:

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-نازی 1402/11/08

چقدر خواندنی بود

کارشناس به اندام 1402/11/09

مچکرم عزیزم

عـــــلی رشــــیدی زاده- 1402/09/17

خیلی خوب و تاثیر پذیر بود خدا خیرتان بدهد

کارشناس به اندام 1402/09/18

تشکراز همراهی شما عزیزم

- 1402/09/17

عالی بود

کارشناس به اندام 1402/09/18

تشکراز حمایت شما

- 1402/09/17

با عرض سلام و ادب ،درود عالی بود

کارشناس به اندام 1402/09/18

سلام وتشکر از توجه شماعزیزم

- 1402/09/13

ممنونم از مطالبتون آموزنده و پر محتوا

کارشناس به اندام 1402/09/14

تشکر ازشما عزیزم

- 1402/09/12

بسیار عالی بود وممنون از توضیح بسیار مفیدتون خیلی دقیق توضیح دادید درود🙏🏻🙏🏻🙏🏻👏🏻👏🏻

کارشناس به اندام 1402/09/13

ممنون از حسن نظر ولطف شما عزیزم