خطرات زمستان برای پوست

خشکی پوست احساس میکنید پوستتان خشک و غیر منعطف شده؟ یا حتی پسوت پوست شده و خارش دارد؟ ویا هر مشکلی که با از بین رفتن روغن های محافظ پوست به وجود می آید. در این مقاله هر آنچه سرمای زمستان بر سر پوست شما می آورد از ترک خوردن لب، پوست پوست شدن پوست […]

خطرات زمستان برای پوست - 30 - پوست - ورزش و سلامتی
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 19 دقیقه

تعداد بازدید 2586

تاریخ انتشار

خشکی پوست

احساس میکنید پوستتان خشک و غیر منعطف شده؟ یا حتی پسوت پوست شده و خارش دارد؟ ویا هر مشکلی که با از بین رفتن روغن های محافظ پوست به وجود می آید. در این مقاله هر آنچه سرمای زمستان بر سر پوست شما می آورد از ترک خوردن لب، پوست پوست شدن پوست تا ترک خوردن پوست پاشنه ی پا و دیگر مشکلات را به همراه آنچه باید برای برطرف کردنشان انجام دهید میگوییم.

ترمیم لب های ترک خورده

خطرات زمستان برای پوست - 32 - پوست - ورزش و سلامتی هیچ کس از خشک شدن لبها در زمستان در امان نیست! این هم راهی برای کنار آمدن با این مشکل: برای کم آب نشدن بدن سعی کنید زیاد آب بخورید و همچنین در خانه از دستگاه بخور استفاده کنید. ژل روغنی به لبهای خود بزنید تا خشک نشوند. هر وقت به بیرون میروید از مرطوب کننده های لب استفاده کنید خانمها میتوانند از ماتیک های حاوی ضد آفتاب استفاده کنید. از بودن زیر نور خورشید و باد برای مدت طولانی بپرهیزید. لبهای خود را زبان نزنید این کار ممکن است برای مدتی کوتاه احساس خشکی یا ترک را از بین ببرد اما در واقع باعث بدتر شدن اوضاع میشود.

ترمیم پوست پاشنه ی پا

خطرات زمستان برای پوست - 34 - پوست - ورزش و سلامتی پوست پای ترک خورده که باعث احساس درد هم میشود یکی از مشکلات شایع پوست مخصوصا در زمستان است. معمولا به خاطر خشکی پوست اتفاق می افتد. داشتن پینه در لبه های پاشنه پا میتواند مشکل را پیچیده تر کند. در بعضی موارد نیز ترک های پاشنه ی پا میتواند باعث عفونت یا درد گرفتن پا هنگام راه رفتن شود. پاشنه ی ترک خورده ی خود را با وازلین ترمیم کنید، به این صورت که روی پوست پاشنه ی پا به خوبی وازلین بمالید سپس پا را به یک کیسه پلاستیکی بپوشانید و سپس جوراب به پا کنید تا فیکس شود. بعد از سه روز تغییر را خواهید دید.

خطرات زمستان برای پوست - 36 - پوست - ورزش و سلامتی به پوست خشک دستها بیشتر اهمیت دهید

ممکن است پوست دستتان شما بر اثر سرمای شدید زمستان بشدت صدمه خورده باشد. شستن مرتب دستها در زمستان باعث میشود تا جرمهای بیماری هایی مانند سرما خوردگی و آنفولانزا از بین برود اما این کار باعث میشود پوست دست خشک شود. مگر اینکه هنگام بیرون رفتن دستکش دستتان کنید. دستها بیشتر از جاهای دیگر بدن در معرض سرما قرار دارند. وقتی از خواب برخواستید به دستان خود کرم مرطوب کننده ای که بر پایه گلیسیرین باشد بمالید، قبل از اینکه به رختخواب بروید و یا هر زمانی که در دستان خود احساس خشکی کردید این کار را انجام دهید.

از صابون های چرب استفاده کنید

خطرات زمستان برای پوست - 38 - پوست - ورزش و سلامتی محصولاتی که در بهار و تابستان پوست را شاداب نگه میدارند ممکن است در زمستان باعث بروز مشکلاتی برای پوست شوند. در زمستان از صابونهای چرب استفاده کنید. منظور از صابون چرب صابونی است که روغنهای مختلفی داشته باشد. اگر پوست خشک است، از مرطوب کننده ای که حاوی اوره، گلیسیرین، لانولین، یا روغن معدنی است استفاده کنید.

یک مرطوب کننده زمستانی انتخاب کنید

خطرات زمستان برای پوست - 40 - پوست - ورزش و سلامتی باید مرطوب کننده خود را عوض کنید؟ شاید. اگر از لوسیون های سبک استفاده میکردید ممکن است نیاز باشد در زمستان حداقل در جاهای خشک پوست از کرمهای غلیظ استفاده کنید. پمادهایی مانند وازلین بیشتر از بعضی کرمها و لوسیون ها روغن دارند، این ویژگی آنها را چرب تر هم میکند و به همین دلیل برای پوست پا و بدن بسیار مناسب هستند. برای اینکه پوست بیش از حد چرب نشود مقدار کمی را به آرامی و به طور کامل روی پوست بمالید. بعد از یک حمام آب گرم نیز میتوانید از این پمادها استفاده کنید.

رمزگشایی از انتخاب مرطوب کننده

خطرات زمستان برای پوست - 42 - پوست - ورزش و سلامتی جذب کننده های رطوبت مانند: اوره، گلیسیرین، اسید هیالورونیک، پروپیلن گلیکول که رطوبت را از هوا جذب میکنند، فارق از روغن ها هستند. نرم کننده هایی مانند: روغن های معدنی، روغن های گیاهی (مثل روغن جوجوبا)، وازلین، لانولین، اسید استئاریک به پوست چربی میدهند. بسیاری از مرطوب کننده ه دارای این ترکیبات هستند. شاید بخواهید در طول زمستان از مرطوب کننده های ضد پیری استفاده کنید، آنهایی که دارای رتینوئید هستند میتوانند باعث خشکی پوست شوند.

ابتدا پوست مرده را کنار بزنید

خطرات زمستان برای پوست - 44 - پوست - ورزش و سلامتی قبل از اینکه از مرطوب کننده استفاده کنید ابتدا پوست مرده را بردارید تا مرطوب کننده بتواند به پوست خشک نفوذ کند. پوست مرده را با کمک کرمی که حاوی لاکتیک اسید و یا اسید سالیسیلیک است بتراشید بعضی از این کرمها ممکن است آزار دهنده باشد ( مخصوصا در زمستان ) پس ابتدا آنها را روی قسمتی از پوست امتحان کنید. اگر شدت خشکی یا پوست پوست شدن زیاد است قبل از هر کاری ابتدا با یک متخصص مشورت کنید.

حمام در زمستان

خطرات زمستان برای پوست - 46 - پوست - ورزش و سلامتی حمام آب گرم تا زمانی که وتاه باشد میتواند به پوست بدن آب رسانی کند اما اگر خیلی طول بکشد حتی میتواند باعث کم آب شدن پوست هم بشود. جایگزین کردن یک دوش آب ولرم به جای آب گرم در یک صبح سرد میتواند انتخاب بهتری باشد. این کار باعث میشود روغنهای طبیعی پوست شسته نشود. بعد از حمام مرطوب کننده استفاده کنید درست بعد از اینکه از حمام بیرون آمدید، روی پوست خشک شده مرطوب کننده بمالید تا رطوبت جذب پوست شود. گلیسیرین و یا مرطوب کننده مبتنی بر اسید هیالورونیک میتواند کمک کند پوست شما رطوبت بیشتری جذب خود کند. روغن بچه نیز انتخاب خوبی است زیرا باعث میشود رطوبت از روی پوست تبخیر نشود. کار را اینجا متوقف نکنید در طول روز هم چندین بار به نقاط خشک پوست دوباره مرطوب کننده بزنید.

دستگاه بخور استفاده کنید

خطرات زمستان برای پوست - 48 - پوست - ورزش و سلامتی بیرون هوا سرد است و بیشتر اوقات را داخل خانه سپری میکنید و وسیله ی گرمایشی ( بخاری شومینه … ) روشن است. این گرما باعث خشکی هوا میشود که ممکن است به پوست هم آسیب برساند. از یک دستگاه بخور استفاده کنید تا رطوبت هوا کم نشود. مدلهای مختلف با قیمت های مناسب را میتوانید در داروخانه ها پیدا کنید. میتوانید یکی از این دستگاه ها را داخل اتاق خواب خود بگذارید و یا چند دستگاه تهیه کنید و در نقاط مختلف خانه بگذارید تا هوای خانه مرطوب و تازه بماند.

موها

خطرات زمستان برای پوست - 50 - پوست - ورزش و سلامتی به جای شستن هر روز موهای خود چند روز یکبار آنها را بشویید تا بیشتر محافظت شوند. شستن و شاپو زدن بیش از حد به مو رطوبت مو ها را میگیرد. برای شستن مو از آب گرم و شامپوی ملایم و ضد آفتاب استفاده کنید. نرم کننده بیشتر استفاده کنید تا موها رطوبت خود را از دست ندهند و درخشان و صاف بشوند. سعی کنید برای حالت دادن به موها کمتر از سشوار استفاده کنید. بیرون و در هوای آزاد موهای خود را با پوشیدن کلاه در زمستان محافظت کنید.

زمستان و نیاز به ضد آفتاب

خطرات زمستان برای پوست - 52 - پوست - ورزش و سلامتی فکر میکنید در زمستان آفتاب سوخته نمیشوید؟ در اشتباهید، اسکی باز ها و دیگر کسانی که ورزشهای زمستانی انجام میدهند بیشتر در خطر آفتاب سوختگی زمستانی هستند، چون برف نور خورشید را منعکس میکند. این انعکاس 80% از اشعه های خورشید را برای پوست ما به ارمغان میاورد. در حالت عادی ( بدون برف ) شن و ماسه ها و دیگر موارد تنها 20% را منعکس میکنند. حتی اگر از کسانی هستید که زیاد در جاهای برفی نمیروید در طول زمستان از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بیشتر استفاده کنید. هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید و اگر بیرون هستید هر دو ساعت مقداری ضد آفتاب به پوست خود بمالید.

راهی برای جلوگیری از سرمازدگی معمولی

خطرات زمستان برای پوست - 54 - پوست - ورزش و سلامتی سرمازدگی معمولی حالتی است که روی لاله گوش، گونه ها، بینی، انگشتان، دست و پا تاثیر میگذارد. نشانه های سرمازدگی عبارتند از پوست رنگ پریده، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در محل آسیب دیده. با پوشیدن لباس گرم از سرمازدگی در امام بمانید. لباس گرم شامل کلاه و دستکش گرم و یا هدبند هم میشود. بهترین راه برای درمان سرمازدگی گرم کردن نقاط سرمازده است. اگرچه سرمازدگی ناراحت کننده است اما آسیبی به پوست وارد نمیکند.

از سرمازدگی شدید برحذر باشید

خطرات زمستان برای پوست - 56 - پوست - ورزش و سلامتی سرمازدگی شدید خطرناک است و ممکن است صدمه ای ماندگار داشته باشد. در سرمازدگی شدید بافتهای عمیق تری مسدود میشوند و باعث میشود پوست سخت، رنگ پریده و سرد شود. محل سرمازده ممکن است درد داشته باشد اما فاقد توانایی احساس لمس میشود. به محض اینکه محل سرمازده گرم شود آن نقطه قرمز و دردناک میشود. دستها، پاها، دماغ و گوشها بیشتر در این خطر هستند اما تمام نقاط بدن میتواند سرمازده شود. سرمازدگی شدید را با گرم کردن محل سرمازده و پیچیدن آن در بانداژی استریل که حاوی مرهم باشد ( انگشتان دست و پا جداگانه ) میتوانید درمان کنید البته بعد از این کارها حتما به اورژانس مراجعه کنید. محل سرما زده را در صورت احتمال سرمازدگی مجدد گرم نکنید.

خارش پوست زمستانی

خطرات زمستان برای پوست - 58 - پوست - ورزش و سلامتی خشکی پوست در زمستان میتواند فوق العاده باعث خارش پوست شود. خارش پوست را با رفتن به حمام آب ولرم و استفاده مداوم از مرطوب کننده از بین ببرید. همچنین از پشم و پارچه های خشن نیز استفاده نکنید. اگر این روشها جواب نداد با یک نتخصص پوست صحبت کنید، شاید یک مشکل اساسی مانند اگزما یا پسوریازیس داشته باشید که نیازمند درمانهای خاص خود هستند.

راه خروج را به اگزما نشان دهید

خطرات زمستان برای پوست - 60 - پوست - ورزش و سلامتی بسته به نوع پوست دوره ی اگزما فرق میکند. نشانه ی اگزما پوست خشکی است که میخارد و میسوزد. در زمستان زمانی که پوست خشک و حساس میشود ممکن است اگزما شعله ور شود. از پمادهای مرطوب کننده ای استفاده کنید که حاوی ضد آفتاب هم هستند. عرق کردن و گرمای زیاد هم باعث افزایش خارش و سوزش پوست میشود پس در لباس پوشیدن هم دقت کنید. از یک متخصص پوست هم نسخه برای درمان اگزما بگیرید.

رفع پسوریازیس

پسوریازیس چیزی فراتر از خشکی پوست است. این مشکل مربوط به اختلال در سیستم ایمنی بدن است که باعث رشد سریع سلولهای پوست میشود. هوای خشک، نبود نور خورشید و هوای سرد پسوریازیس را بدتر میکند. مواردی که برای پوست خشک استفاده میکردید را انجام دهید: حمام آب ولرم کوتاه، استفاده از مرطوب کننده ها و استفاده از دستگاه بخور در خانه. از متخصص پوست خود درباره نور درمانی که در آن با استفاده از آن جلوی رشد بیش از اندازه ی سلولها را میگیرند.

کاری از گروه ترجمه به اندام (دکتر کرمانی)
منابع:

 

American Academy of Dermatology.
American Melanoma Foundation.
British Columbia Health Guide.
Cary M. Golub, DPM, podiatrist, Long Beach, N.Y.
Duke University.
Environmental Protection Agency.
Harvard Health Report.
Joely A. Kaufman, MD, FAAD, expert column, American Academy of Dermatology web site.
Merck Manual.
Mitchell Goldman, MD, medical director, La Jolla Spa MD, La Jolla, Calif.
National Psoriasis Foundation.
Susan C. Taylor, MD, FAAD, expert column, American Academy of Dermatology web site.
University of Iowa Hospitals & Clinics.

 

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*