رازهایی برای آزاد کردن سالم استرس از خانواده

جوراب های کثیف روی زمین، رول دستمال توالت خالی، این موارد میتوانند منبع استرس باشند که سرانجام باعث نارضایتی می شوند. خواسته های بچه ها، شریک زندگی، پدر و مادر و دوستان را هم اضافه کنید. پس شاید عجیب نباشد که زیاد تفریح نداریم اما قرار نیست اوضاع همینطوری بماند. با انجام راهکارهای زیر از […]

رازهایی برای آزاد کردن سالم استرس از خانواده - 52 - - روانشناسی
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 23 دقیقه

تعداد بازدید 2971

تاریخ انتشار

جوراب های کثیف روی زمین، رول دستمال توالت خالی، این موارد میتوانند منبع استرس باشند که سرانجام باعث نارضایتی می شوند. خواسته های بچه ها، شریک زندگی، پدر و مادر و دوستان را هم اضافه کنید. پس شاید عجیب نباشد که زیاد تفریح نداریم اما قرار نیست اوضاع همینطوری بماند. با انجام راهکارهای زیر از همین امروز به خانواده خود شادی، قدرت و سلامتی ببخشید.

رازهایی برای آزاد کردن سالم استرس از خانواده - 54 - - روانشناسی

1- وعده های غذایی همراه با خانواده را جذاب کنید

غذا خوردن با هم می تواند باعث تقویت موفقیت کودکان، کاهش ایجاد اختلالات غذایی در دختران، و کاهش میزان استرس در دختران و پسران شود. همه اینها به آن معنا نیست که خوردن غذا با خانواده حالتی رسمی و جدی داشته باشد. آداب و رسوم طنز آمیز چیزیست که بچه ها عاشقش هستند. مثلا یک روز در ماه جای نهار و شام را عوض کنید و یا یک روز در هفته بعد از صبحانه به همراه کودکان خود کارتون تماشا کنید. کارهای خنده دار و گاهی جذاب که بدون هزینه خانواده را بهم نزدیک تر می کند.

رازهایی برای آزاد کردن سالم استرس از خانواده - 58 - - روانشناسی

2- خانه و در کنار هم بمانید

روی تلفن یک برچسب با عنوان نه! بچسبانید، تا بیش از حد خود را مشغول کارهای خارج از خانه نکنیدبه خصوص در تعطیلات. درست کردن کیک برای مهمانی سرگرم کننده می شود البته اگر این کار را با کودک خود انجام دهید. یک شب را با خانواده گذراندن و کتاب خواندن یا فیلم دیدن با یکدیگر شاید خیلی برای اعضای خانواده معنادار باشد. خواندن کتاب با صدای بلند در بین اعضای خانواده روشی عالی برای تحریک گفتگو بین اعضای خانواده باشد.

رازهایی برای آزاد کردن سالم استرس از خانواده - 60 - - روانشناسی

3- پدر و مادر باحالی باشید!

ایجاد فضایی دلپذیر برای فرزندتان و دوستانش از هوشمندانه ترین کارهایی است که می توانید انجام دهید. یک حلقه بسکتبال نصب کنید یا بازی های کامپیوتری در اختیار آنها بگذارید. همینطور که فرزندتان بزرگتر می شود شروع به دوستی با افراد بیشتری می کند که آنها نیز ارزش ها و منافعی مشابه با خودش دارند. وقتی میبینید فرزندتان با چه کسانی معاشرت می کند، می توانید خیلی چیزها را درباره او بفهمید.

رازهایی برای آزاد کردن سالم استرس از خانواده - 62 - - روانشناسی

4- ایجاد مرز ( و حمایت )

خانواده هایی که حد و مرز تعیین و سطح انتظارات را برای فرزند خود روشن می کنند، شادتر هستند. فرزندتان شاید به شما بگوید می خواهد آزاد باشد اما در واقع این ایده ای وحشتناک برای اوست. مطمئن شوید فرزندان قوانین خانواده را بدانند و درک کنند.

رازهایی برای آزاد کردن سالم استرس از خانواده - 64 - - روانشناسی

5- ماجراجویی داشته باشید

تعطیلات روش انجام کارهای معمول را می شکند. در حقیقت بودن در جایی جدید سطح دوپامین (مواد شیمیایی احساس خوب )  را بالا می برد که باعث نزدیک شدن افراد به یکدیگر می شود. همچنین پژوهش ها نشان دادند افرادی که ( پول یا زمان ) می دهند شادتر هستند. این مهم است که کودک بداند در مرکز دنیا نیست و می تواند روی دنیای اطراف خود تاثیر بگذارد.

فرزند خود را در بعضی کارها شریک کنید تا بفهمد که میتواند مفید باشد، مثلا در پخت غذا از او کمک بخواهید و به او بگویید وقتش را در اختیارتان بگذارد و یا می توانید از کودک خود بخواهید بخشی از پس انداز خود را به موسسه خیریه اهدا کند تا کمک به دیگران و بخشنده بودن را بیاموزد و حس کند مفید است.

رازهایی برای آزاد کردن سالم استرس از خانواده - 66 - - روانشناسی

6- تاریخچه خانواده را جشن بگیرید

تاریخچه و جزئیات اتفاقات گذشته خانواده را با کودکان خود درمیان بگذارید. اجازه دهید آنها بفهمند به چیزی بزرگتر تعلق دارند و فقط خودشان نیستند، آنها می فهمند آیندگان هم آنها را خواهند دید همانطور که خودشان میبینند. اگر فرزندانتان این فرصت را نداشتند که با پدر بزرگ و مادر بزرگهای خود صحبت کنند با دیدن آلبوم عکسها ماجراها، داستانها و خاطرات خانوادگی را برای آنها تعریف کنید.

رازهایی برای آزاد کردن سالم استرس از خانواده - 68 - - روانشناسی

7- پیامک بزنید

شاید استفاده از تکنولوژی جدید کمی برایتان سخت باشد، پیامک ساده ترین راه است که می توانید از آن استفاده کنید. پیامک زدن روشی برای وصل ماندن به زندگی فرزندانتان است. یک پیامک ساده و کوتاه مانند: حالت چطوره؟ شما را در ذهن اون ثابت می کند. همچنین بدون احساس خجالت به او بگویید دوستش دارید. البته این صحبت ها را میتوانید حضوری هم بگویید اما بهتر است همپای زندگی مدرن امروزی نیز پیش بروید.

رازهایی برای آزاد کردن سالم استرس از خانواده - 70 - - روانشناسی

8- عزیزم بحث درباره پول را رها کن

شرکای زندگی معمولا بیش از هر چیز درباره پول با هم بحث می کنند. در ادامه از زبان لینت خلفانی متخصص این امور راه های برای رهایی از این نوع درگیری ها را به شما می آموزیم.

رازهایی برای آزاد کردن سالم استرس از خانواده - 72 - - روانشناسی

الف. مخفی کاری ممنوع

وقتی به امور مالی می رسید از این سه اصل افشا کردن، مطرح کردن و تصمیم گرفتن پیروی کنید. ابتدا هدف مالی برای خود قرار دهید ( ذخیره کردن برای خانه، پرداخت قبوض، شروع کسب و کار ) سپس وام، بدهی، و هزینه ها را پرداخت کنید.

فکر کنید که چگونه می توانید این ارقام را کم کنید. همچنین درباره هزینه های کلی و چگونگی کاهش آنها صحبت کنید و متعهد شوید در قالب خانواده به سمت اهداف مالی پیش می روید. وقتی همه در یک مسیر باشند کار خیلی ساده تر می شود و دیگر جایی برای هزینه های مخفی باقی نمی ماند.

رازهایی برای آزاد کردن سالم استرس از خانواده - 74 - - روانشناسی

ب. به بازی تبدیلش کنید

وقتی متعهد می شوید هزینه ها را پایین بیاورید و مقدار مشخصی پول ذخیره کنید، انجام این کار را تبدیل به نوعی سرگرمی کنید. برای خرید هر چیزی آن را با دیگر موارد مشابه مقایسه کنید. با استفاده از اینترنت و استفاده از کدهای اشتراک مقداری پول ذخیره کنید. از اینترنت و موتورهای جستجوی آن برای مقایسه کالا استفاده کنید شاید هر بار این کار جواب ندهد اما ارزش امتحان کردن را دارد.رازهایی برای آزاد کردن سالم استرس از خانواده - 76 - - روانشناسی

ج. مقداری ذخیره داشته باشید

با وجود اینکه مخفی کاری خوب نیست اما بعضی از والدین دوست دارند ذخیره مخصوص به خود را هم داشته باشند تا کاری را که دلشان میخواهد با آن انجام دهند که این کاری قابل درک و سالم است. مقداری از درآمد را هر ماه برای خود کنار بگذارید. می توانید این پول را ذخیره یا خرج کنید، هر طور مایلید البته تا زمانی که این کار به اهداف اصلی ضربه ای وارد نکند.

رازهایی برای آزاد کردن سالم استرس از خانواده - 78 - - روانشناسی

9- شادی را در زندگی مشترک خود نگه دارید

امروزه تقریبا نیمی از ازدواج ها با طلاق به پایان می رسد، امیدوار هستیم با آموزش این راه های ساده به ایجاد ارتباط دوباره و بازگشت به زندگی کمک تان کنیم.

رازهایی برای آزاد کردن سالم استرس از خانواده - 80 - - روانشناسی

الف. کشف مجدد سعادت زناشویی

داشتن رابطه ای سعادتمند نیاز به حساب و کتاب دارد. برای اینکه ازدواج کار کند و به مشکل برنخورد، باید این نسبیت را بدانید: برای هر تعامل منفی: شکایت، عدم توافق، استدلال سریع. باید حداقل 5 تعامل مثبت وجود داشته باشد: تعریف، لبخند، لمس، خندیدن با هم، لطف، اشاره به یک رویداد خوشحال کننده، بیان قدردانی و به همین ترتیب.

با انجام کارهای ساده که با مهربانی انجام می گیرد زن و شوهر چیزی می سازند که به آه ذخیره پول عاطفی در بانک می گویند که از این پول عاطفی برای ترمیم رابطه خود بعد از یک دعوا استفاده می کنند. راه های ساده برای مثبت بودن: هنگام سلام و خداحافظی همسر خود را ببوسید، از یکدیگر تشکر کنید، وفادار باشید و به مشکلات کوچک اجازه ماندن ندهید.

رازهایی برای آزاد کردن سالم استرس از خانواده - 82 - - روانشناسی

ب. هدایت شادی ها و حرکات فرزند

آمدن بچه در یک ازدواج کار را سخت می کند. در بیش از 69 درصد از ازدواج ها رضایت زن و شوهری پس از بدنیا آمدن کودک فرو می ریزد. بخشی از آن به دلیل تنشهای فیزیکی و مالی است اما دلیل اصلی آن این است که زن و شوهر هر کدام تجربه ای متفاوت از فرزند بودن دارند.

رفتار های خاصی وجود دارد که هوای یک ازدواج را پس از بدنیا آمدن فرزند جدید طوفانی  می کند. این رفتار ها موارد زیر می شوند:

• برای پدران: شرکت نکردن در نگهداری از بچه به خصوص در شیفت شب

• برای مادران: شوهر را به حال خود گذاشتن، مثلا زمانی که پوشک بچه را عوض می کند با اینکه پوشک را درست نبسته هیچ ایرادی از کار او نمی گیرد فقط چون نوبت خودش نیست!

برای هر دو: مطمئن شوند آمدن بچه رابطه ی آنها را بهم نمی زند. در حقیقت باید برای داشتن رابطه برنامه ریزی کنند.

رازهایی برای آزاد کردن سالم استرس از خانواده - 84 - - روانشناسی

ج. عشق را به زندگی خود بازگردانید

یک قرار معمولی شام یا سینما رفتن می تواند خیلی کمک کننده باشد  چون این نوع قرار ها بین زوج ها کم می شود. چنین قرار هایی شانس ارتباط مجدد به زن و شوهر می دهد. شاید این قرار فرصتی باشد تا دوباره عاشق یکدیگر شوید. سعی کنید این قرار کاملا متفاوت باشد.

تجربه های جدید مغز را سرشار از ” دوپامین ” و ” نوراپی نفرین ” می کند. برای زوج ها تجربه های ساده باعث این اتفاق می شود، مثلا خوردن یک غذای جدید، رفتن به جایی جدید می تواند به ارتباط مجدد آنها کمک کند.

رازهایی برای آزاد کردن سالم استرس از خانواده - 86 - - روانشناسی

10-کارهای روزمره را انجام دهید

هر کدام از ما روزانه کار یا کارهایی خاص انجام میدهد، تمیز کردن حمام، شستشوی لباسها، شستن ظرف ها، خرید کردن، چیدن میز، جارو زدن، و دیگر کارها. هر روز موظف هستیم به سمت یک یا چند وظیفه روزمره برویم و آنها را انجام دهیم پس سعی کنید این کار را کامل انجام دهید تا باعث نارضایتی دیگران نشوید.

رازهایی برای آزاد کردن سالم استرس از خانواده - 88 - - روانشناسی

11- تاخیر

اگر قرار دارید حتما زمان، مکان و جایی که قرار است همدیگر را ملاقات کنید را از قبل با پیامک و یا تلفنی مشخص کنید با این کار دیگر جایی برای بهانه و دلخوری نیست.

12- شلوغ کار ها

کودک کم سن و سال دارید، قبل از اینکه شروع به غذا خوردن کنید کف زمین را با روزنامه یا پارچه بپوشانید. بعد از اینکه کودک غذای خود را تمام کرد روزنامه یا پارچه را بردارید، همه چیز همچنان تمیز است کسی هم شاکی نیست.

رازهایی برای آزاد کردن سالم استرس از خانواده - 90 - - روانشناسی

13- جورابهای گمشده

برای اینکه از گمشدن و جا به جا شدن جورابها جلوگیری کنید. برای هر کدام یک نشانه بگذارید و پس از شستن همه جورابها را در یک سبد قرار دهید تا هر فرد جوراب خودش را با توجه به علامت آن پیدا کند.

رازهایی برای آزاد کردن سالم استرس از خانواده - 92 - - روانشناسی

14- تمام شدن دستمال توالت

هیچ چیز بدتر از مواجه شدن با دستمال توالت خالی نیست. برای اینکه به این مشکل پایان دهید همیشه سبدی پر از دستمال های اضافی در توالت قرار دهید تا کسی گیر نیوفتد.

رازهایی برای آزاد کردن سالم استرس از خانواده - 94 - - روانشناسی

15- من گرسنه ام!

می توانید جدولی درست کنید و وعده های طول هفته را در آن برنامه ریزی کنید. با انجام این کار یک گام جلو هستید و همیشه چیزی برای گرم کردن و خوردن در یخچال وجود دارد.

رازهایی برای آزاد کردن سالم استرس از خانواده - 96 - - روانشناسی

 

16- به تنهایی پیش نروید

مهم است که در طول زندگی خود افرادی را بشناسید، و درباره شرایط خانواده خود و کارهای مربوط به آن از آنها کمک بگیرید. اگر پدر و مادرتان دچار ناتوانی فیزیکی هستند از یک پرستار و شخصی که دوره ی این کار را دیده و می تواند شرایط را کنترل کند کمک بگیرید. درباره بسیاری دیگر از کارها که فرصت نمی کنید کامل انجامشان دهید نیز همینطور میتوانید از کمک افراد با تجربه بهره مند شوید. پس سعی کنید با افراد بیشتری آشنا شوید.

رازهایی برای آزاد کردن سالم استرس از خانواده - 56 - - روانشناسی

17- کمال گرایی را کنار بگذارید

نمیتوانید همه کارها را کامل انجام دهید. گاهی دست از کارهای وسواسی مثل برق انداختن خانه و یا خوردن شام در یک زمان مشخص دست بکشید و تمرکز و انرژی خود را روی اطرافتان و لذت بردن از آنها بگذارید.

رازهایی برای آزاد کردن سالم استرس از خانواده - 100 - - روانشناسی

18- با فرزندان خود صریح و بی پرده باشید

هر چیزی که لازم است درباره نیازهای خاص پدربزرگ و مادربزرگشان بدانند به آنها بگویید.، همچنین چگونگی کمک به آنها را نیز به فرزندان آموزش دهید. یکی از مزایای این آموزش، یاد گرفتن احترام و احساس مسئولیت فرزندان نسبت به افراد مسن است. انجام برخی کارها و وقت گذراندن با پدربزرگ و مادربزرگ باعث می شود فرزندان احساس مسئولیت را یادبگیرند.

رازهایی برای آزاد کردن سالم استرس از خانواده - 102 - - روانشناسی

19- خود را آرام کنید

صحبت کردن درباره مشکلات با یک دوست خوب یا یک درمانگر کمک می کند بتوانید از خود مراقبت کنید. ممکن است فکر کنید با این کار آن فرد را درگیر مشکل خود می کنید اما مهمترین کار این است که صحبت کنید، بخندید و چیزهایی که باعث دلگیریتان شده است را بگویید. همچنین 30 دقیقه از روز را مشغول کاری شوید که به آن علاقه دارید از آن لذت میبرید، مثلا تماشای یک سریال و یا گوش دادن به آهنگ، این کار باعث کاهش استرس می شود.

رازهایی برای آزاد کردن سالم استرس از خانواده - 104 - - روانشناسی

امتیاز کاربرها
این مطالب را از دست ندهید ...
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*