ورزش در ماه رمضان مجاز است یا نه؟

بهترین زمان ورزش در ماه رمضان

یکی از سوالات پرتکرار ورزش دوستان با شروع ماه رمضان این است که آیا ورزش در ماه رمضان ضرر دارد؟ اگر نه، بهترین زمان ورزش کردن در ماه رمضان چه زمانی است؟ قبل از افطار یا بعد از آن؟ آنچه که عموم مردم به آن باور دارند این است که در زمان روزه داری نمی‌توان […]

4.1 از 5

زمان مطالعه 16 دقیقه

تعداد بازدید 40943

تاریخ انتشار

یکی از سوالات پرتکرار ورزش دوستان با شروع ماه رمضان این است که آیا ورزش در ماه رمضان ضرر دارد؟ اگر نه، بهترین زمان ورزش کردن در ماه رمضان چه زمانی است؟ قبل از افطار یا بعد از آن؟ آنچه که عموم مردم به آن باور دارند این است که در زمان روزه داری نمی‌توان ورزش و هر کار سنگینی را انجام داد. اما این مطلب تا چه اندازه حقیقت دارد؟ در این مقاله درباره ورزش در ماه رمضان به طور مفصل صحبت خواهیم کرد.

آیا در ماه رمضان می‌شود ورزش کرد؟

بله؛ در ماه مبارک رمضان می‌توان ورزش کرد، اما باید فوت و فن و زمان آن را بدانید تا دچار ضعف و خستگی نشوید. به عنوان مثال بهترین زمان برای ورزش در ماه مبارک رمضان، زمانی است که روزه نیستید!

این کار می‌تواند منجر به عضله‌سازی بیش از اندازه شود و و هورمون کاتابولیک کورتیزول را به میزان قابل توجهی بالا ببرد. ورزش در وضعیت کم‌آبی، قدرت بدن را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده که تنها کمبود 3 درصد آب در عضله‌ها باعث کاهش 12 درصدی قدرت بدن می‌شود. ورزش کردن در ساعات روزه‌داری بیشتر برای بد‌ن‌تان ضرر دارد تا منفعت.

ورزش در ماه رمضان
ورزش در ماه رمضان با رعایت یک سری نکات توصیه می‌شود.

فواید ورزش در ماه رمضان

ورزش در ماه رمضان برای لاغری و یا هر هدف دیگری، ضرری به شما نمی‌رساند؛ فقط کافیست بهترین زمان برای ورزش کردن در ماه رمضان را بدانید و از فواید آن آگاه باشید.

هدف اصلی شما در ماه رمضان بالا بردن متابولیسم بدن است. برای انجام این کار باید تا جایی که می‌توانید عضله‌سازی کنید. هرچه بافت ماهیچه‌ای و عضلانی بیشتری داشته باشید، متابولیسم بدن‌تان بالاتر می‌رود و باعث می‌شود حتی در حالت استراحت نیز کالری بسوزانید. پس می‌توانیم بگوییم “ورزش” نه تنها با “روزه” منافاتی ندارد بلکه اگر به صورت صحیح و اصولی انجام شود، سبب عضله‌سازی، کالری‌سوزی و لاغری می‌شود.

از مهم‌ترین فواید ورزش کردن در ماه رمضان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش مشکلات گوارشی

با شروع ماه رمضان، به دلیل تغییرات در وعده‌های غذایی و ساعات مصرف آنها اغلب افراد دچار مشکلات گوارشی مثل یبوست می‌شوند. ورزش یکی از بهترین راه حل‌ها برای رفع این مشکل است.

فواید ورزش در ماه رمضان
ورزش در ماه رمضان یکی از بهترین راه‌ها برای رفع مشکلات گوارشی است.

کاهش وزن

تصور بسیاری از مردم این است که به دلیل غذا نخوردن طولانی مدت در ماه رمضان، وزن کم می‌کنند، اما مطالعات نشان داده است که اکثر این افراد به دلیل بی‌تحرکی و کاهش میزان فعالیت در ماه رمضان، دچار اضافه وزن می‌شوند. بنابراین ماه رمضان فرصت خوبی برای پیشگیری از این اضافه وزن است.

البته به یاد داشته باشید که علاوه بر ورزش در ماه رمضان باید حواستان به تغذیه‌تان باشد و از پرخوری و زیاده‌روی در وعده‌ی سحر و افطار پرهیز کنید.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

کمک به خواب راحت‌تر

وقتی ورزش کنید، علاوه بر ترشح هورمون‌های شادی آور، بدنتان به اندازه‌ی کافی خسته شده و باعث می‌شود خواب آرام‌تری داشته باشید.

بهترین زمان ورزش در ماه رمضان

بهترین زمان برای ورزش در ماه رمضان بعد از افطار است. سعی کنید برای غذای افطار، یک گزینه ساده را انتخاب و پس از کمی استراحت ورزش را شروع کنید. در این زمان مطمئنا شما به میزان کافی آب و غذا خورده‌اید و انرژی کافی دارید. همچنین می‌توانید تمام مواد خوراکی ضروری قبل از ورزش را بخورید.

اگر فکر می‌کنید بعد از افطار دیر است؛ بهترین زمان برای ورزش در رمضان نیم ساعت مانده به افطار است. در این زمان می‌توانید به مدت کوتاه، اما با شدت بالا ورزش کنید. مثلا سه دقیقه تمرینات شدید داشته باشید.

بهترین زمان ورزش در ماه رمضان

بهترین زمان برای ورزش در رمضان نیم ساعت مانده به افطار است.

ورزش‌های مناسب در ماه رمضان

در ماه رمضان و با معده خالی نمی‌توان هر ورزشی را در هر زمانی از روز انجام داد؛ زیرا کمترین اشتباه موجب از دست رفتن انرژی بدن، افت شدید قند خون، سرگیجه و سردرد خواهد شد و ممکن است نتوانید کارهای روزمره خود را به راحتی انجام دهید. در ادامه چند ورزش ساده و مناسب در ماه رمضان را شرح می‌دهیم:

ورزش‌های هوازی

بهترین زمان برای انجام ورزش‌های هوازی برای سوزاندن چربی‌ها قبل از سحر است. شما می‌توانید یکی از ورزش‌های هوازی زیر را انتخاب کرده و انجام دهید.

پیاده روی و ورزش با شدت متوسط

پیاده‌روی در ماه رمضان نیز توصیه می‌شود؛ به ویژه بعد از افطار. سعی کنید بعد از افطار 30 تا 45 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط انجام دهید.

اگر می‌توانید زودتر از سحر از خواب بیدار شوید، بهتر است این روش را امتحان کنید:

  • یک ساعت و نیم مانده به سحری از خواب بیدار شوید و آب و چای سبز بنوشید.
  • حدود نیم ساعت صبر کنید.
  • سپس 30 تا 45 دقیقه تمرینات هوازی با شدت متوسط انجام دهید. مثلا می‌توانید راه رفتن روی تردمیل را امتحان کنید.
پیاده روی در ماه رمضان
پیاده‌روی در ماه رمضان نیز توصیه می‌شود؛ به ویژه بعد از افطار.

دو سرعتی

اگر زمان کمتری دارید می‌توانید به جای ورزش‌های هوازی، سراغ دو سرعتی بروید. اگر بیدار شدن قبل از وعده‌ی سحر برایتان سخت است ولی قصد انجام ورزش‌های هوازی را دارید، بهتر است:

  • یک افطار سبک بخورید
  • و بعد از 30 تا 45 دقیقه ورزش هوازی سبک انجام دهید. مثلا دو سرعتی یکی از ورزش‌های هوازی عالی برای ماه رمضان است.

دو سرعتی، کمتر از ده دقیقه زمان برای گرم کردن و آماده شدن نیاز دارد اما به میزان قابل توجهی چربی می‌سوزاند و عضله سازی می‌کند.

  • 20 تا 30 ثانیه با نهایت سرعت خود بدوید و بعد برای یک دقیقه راه بروید.
  • این چرخه را 4 تا 5 مرتبه تکرار کنید.

توجه:

  • در روزهایی که ورزش‌های هوازی دارید چای سبز، چای اولانگ و قهوه را فراموش نکنید.
  • اگر ورزش‌ قدرتی انجام می‌دهید، وعده افطار را سبک بخورید. کمی صبر کنید و بعد یک وعده دیگر مانند سینه مرغ، ماهی سالمون، برنج قهوه‌ای، سبزیجات، سیب زمینی شیرین، سالاد یا سبزیجات بخارپز بخورید.
دو سرعتی
اگر زمان کمتری دارید می‌توانید به جای ورزش‌های هوازی، سراغ دو سرعتی بروید.

بدنسازی در ماه رمضان

بدنسازی در ماه مضان نیز مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند، اما باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • بعد از افطار تمرین کنید
  • شدت تمرینات خود را کاهش دهید
  • مراقب باشید بدنتان دچار کم آبی نشود
  • در زمان مناسب تمرین کنید
  • پروتئین کافی دریافت کنید
  • مکمل‌های مناسب مصرف کنید.

بایدها و نبایدهای ورزشی در ماه رمضان

هنگام ورزش در ماه رمضان، تمرینات خود را با دقت برنامه ریزی کنید و در آنها زیاده روی نکنید – سطح فعلی خود را حفظ کنید و حتی سختی تمرینات ورزشی را اندکی برای چند هفته کاهش دهید.

به جای اینکه برای پیشرفت تلاش کنید و نکته مهم آنکه اگر احساس خوبی ندارید ورزش را متوقف و با پزشک مشورت کنید.

چگونه مشکلات احتمالی کم‌آبی حاصل از ورزش در ماه رمضان را کم کنیم؟

هرچند ورزش‌دوستان و ورزشکاران ممکن است در ماه رمضان با مشکلاتی از جمله کم‌آبی روبه رو شوند، اما برای رویارویی با این مشکلات راهکارهای زیر بسیار مفید است:

  • داشتن یک برنامه غذایی غنی برای تامین آب مورد نیاز؛
  • استفاده به موقع و به اندازه از آب؛
  • تغییر زمانی در برنامه‌های ورزشی؛
  • نوشیدن آب فراوان برای افرادی که امکان تغییر برنامه ورزشی خود را ندارند؛
  • جلوگیری از مصرف مواد غذایی که سبب از دست رفتن آب بدن می شود.
جلوگیری از کم آبی بدن در ماه رمضان
برای جلوگیری از کم آبی بدن در هنگام ورزش در ماه رمضان، زمان ورزش خود را تغییر دهید.

آنچه از مقاله ورزش در ماه رمضان آموختیم:

در مقاله ورزش در ماه رمضان آموختیم که ورزش و روزه داری هیچ منافاتی با هم ندارد. حتی انجام تمرینات با شدت متوسط ​​در این ماه توصیه می شود و به غیر از رفتن به باشگاه، می‌توان به پیاده روی، دوچرخه سواری و یا حتی دویدن سبک پرداخت. اما ورزش شدید می‌تواند منجر به کاهش توده عضلانی و قدرت عضلانی شود.

به طور کلی رژیم و ورزش در رمضان اگر به درستی انجام شوند، دو برنامه مهم در سبک زندگی سالم هستند که به تعادل و تناسب اندام و جلوگیری از افزایش وزن در ماه رمضان کمک می‌کنند.

سوالات متداول ورزش در ماه رمضان

1- آیا ورزش در ماه رمضان ضرر ندارد؟

خیر؛ نه تنها ضرر ندارد، بلکه مفید نیز هست. در ماه مبارک رمضان هم می‌توانید ورزش کنید به شرط آنکه فوت و فن و زمان آن را بدانید تا دچار ضعف و خستگی نشوید.

2- در ماه رمضان کِی ورزش کنیم؟

بهترین زمان برای ورزش کردن بعد از افطار است. فواید ورزش بعد از افطار بسیار زیاد است. برای این کار بعد از افطار کمی استراحت و بعد از آن با یکی از انواع ورزش‌های هوازی شروع کنید.

3- بهترین زمان پیاده روی در ماه رمضان چه زمانی است؟

بهترین زمان پیاده روی در ماه رمضان، درست چند ساعت بعد از افطار است.

4- ورزش در ماه رمضان چگونه باید باشد؟

ورزش در ماه رمضان نباید سنگین باشد. بهتر است شدت تمرینات ورزشی در این ماه به حداقل برسد تا بدن دچار کمبود انرژی و کم آبی نشود.

منابع:

nuffieldhealth.com

bda.uk.com

4.1 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-ماریان 1403/01/08

مستقیم بعد نیم ساعت از افطار میشه بدن سازی کار کرد؟ تایم من طوری هست که نمیشه سه ساعت صبر کن بعد از افطار و سریع با قهوه بلند میشم ورزش

کارشناس به اندام 1403/01/09

عزیزم وعده سبک خورده باشید بله

زهرا 1402/12/18

ممنون از زحماتتون

کارشناس به اندام 1402/12/19

سلامت باشید عزیزم

-الهه 1402/01/18

سلام من خانم هستم ۳۰سال دارم کاهش وزن دارم. ۴۸کیلو هستم وقدم ۱۶۵. چه غذاهایی درماه رمضان مصرف کنم؟

کارشناس به اندام 1402/01/19

سلام عزیزم شما همه چیز باید بخورید وعده ها رو بیشتر کنید حجمشون طوری باشه که میل به میان وعده رو داشته باشید میوه معجون مغزها پروتئین و.. حتما در برنامتون باشه

-سمیرا 1402/01/06

آیا بعد از سحری نمیشه ورزش کرد

کارشناس به اندام 1402/01/07

عزیزم قبل سحر میتونین اما وقتی روزه دار هستین بهتره ورزش نکنید

-سوگند 1401/12/15

سلام آقای کرمانی من مشکل چاغی شکم دارم هرکاری میکنم ولی آب نمیشه اگه روزه بگیرم هم فایده نداره لطفا لگین چیکارکنم

کارشناس به اندام 1401/12/16

سلام سوگند جان باید رژیم اصولی سبک تغذیه سالم درکنار ورزش وداشته باشید خوب بخوابید استرس نداشته باشید سالم بخورید روزه گرفتن نمیتونه شکم واب کنه تا زمانیکه شما روند صحیحی رو برای تغذیتون نداشته باشید برای رژیم روی لینک بزنید وثبت نام انجام بدین

ناشناس 1401/11/01

سپاس از مطالب عالی تون

کارشناس به اندام 1401/11/02

نظر لطف شماست عزیزم برقرار باشید

Feraidoon 1401/10/05

سلام خسته نباشید ممنون از مطالب مفیدتون. میخواستم بدونم که فوتبال قبل افطار همراه با روزه روی لاغری تاثیر مثبت داره یاخیر؟

کارشناس به اندام 1401/10/15

سلام سلامت باشید ممنون ازهمراهی شما عزیزم اگر قبل افطار ورزش میکنید نباید خیلی سنگین باشه مصرف میان وعده مناسب روهم حتما داشته باشید دوساعت بعد شام هم میتونین ورزش انجام بدین

مهتاب 1401/01/20

سلام و خسته نباشید من در ماه رمضان امکان اینکه بعد افطار برم پیاده روی رو ندارم و یک الی دوساعت مونده به افطار میرم پیاده روی میخواستم بدونم باید چه ورزش هایی رو انجام بدم تا اسیب به عضله وارد نشه اگه هم میشه کم باشه اگه ورزشی هم مد نظرتون هست پیشنهاد بدین ممنون میشم با توجه به اینکه عمل دیسک کردم و ممنوعیت حرکتی دارم و ورزش های سنگین نمیتونم انجام بدم

کارشناس به اندام 1401/10/16

سلام سلامت باید عزیزم همون پیاده روی وانجام بدین نوع وشدت ورزش باید بانظرپزشک معالج باشه

مهتاب 1401/01/19

سلام من در ماه رمضان نمیتونم بعد از افطار برم پیاده روی میخواستم بدونم باید چند ساعت یا چند دقیقه پیاده روی انجام بدم تا اسیب به عضلاتم وارد نشه یا اگه اسیب وارد میشه کمتر باشه ؟اگه ورزشی هم مربوط به عضله سازی میدونید ممنونم میشم بهم پیشنهاد بدین درضمن من عمل دیسک هم انجام دادم و ممنوعیت حرکتی برای ورزش های سنگین مثل هوازی دارم

کارشناس به اندام 1401/01/22

سلام مهتاب جان پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سوالت به این لینک مراجعه کن

سخراوی 1401/01/13

با سلام وخسته نباشید من مدتیه ورزش میکنم وبا فرا رسیدن ماه مبارک رمضان. نمیدونستم چه وقتهای مناسب ورزش هستش والحمدالله مطالب شما روخواندم ومتوجه وقت ورزش درماه مبارک شدم ممنون از راهنمایهاتنون

کارشناس به اندام 1401/01/14

ممنون از همراهی شما دوست عزیز

رها 1400/02/09

عالی عالی

آسمان 1400/02/09

Thanks 🙂

نعیمه 1400/02/06

خیلی مفید بود ممنونم خدا خیرتون بده

فاطمه 1400/02/03

عالی بود مرسی

المیرا 1400/02/02

سلام خسته نباشید. من شنیدم برای چربی سوزی بهتره قبل افطار ورزش کرد آیا این درسته؟ یعنی بعد افطار اونقدری که باید چربی سوزی اتفاق نیمفته؟

کارشناس به اندام 1400/02/27

سلام دوست خوبم چرا بعد از افطار هم میشه ولی قبل از افطار بدن برای کالری سوزی اول سراغ چربی ها میره

الهه 1400/01/31

خداحفظتون کنه اقای دکتر کرمانی یدونه هستید طاعاتون قبول حق

محمد 1400/01/30

مقالہ خوبی بود خیلی ممنون😀

s o 1400/01/28

عالی عالی عالی 👌👌👌👌👌

عالیه احمدی 1400/01/26

عالیبود

F-Saadat 1400/01/25

ممنون مفید بود