راهنمای والدین برای آلرژی به غذا در مدرسه

چرا این روزها زیاد درباره آلرژی به غذا میشنویم؟ شاید یادتان نیاید هنگامی که به مدرسه میرفتید آیا کسی از همکلاسی هایتان آلرژی به غذا داشته یا خیر، اما باید این را بدانید که حداقل دو نفر در کلاسی که فرزندتان در آن درس میخواند این مشکل را دارند. دلیل آلرژی به بعضی از غذاها […]

راهنمای والدین برای آلرژی به غذا در مدرسه - 4 - - عادات غذایی
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 8 دقیقه

تعداد بازدید 1963

تاریخ انتشار

راهنمای والدین برای آلرژی به غذا در مدرسه - 6 - - عادات غذایی

چرا این روزها زیاد درباره آلرژی به غذا میشنویم؟

شاید یادتان نیاید هنگامی که به مدرسه میرفتید آیا کسی از همکلاسی هایتان آلرژی به غذا داشته یا خیر، اما باید این را بدانید که حداقل دو نفر در کلاسی که فرزندتان در آن درس میخواند این مشکل را دارند. دلیل آلرژی به بعضی از غذاها هنوز نا مشخص است اما این علامتی است به معنای مراقبت و هوشیاری بیشتر.

اگر کودکی غذایی که به آن آلرژی دارد را بخورد چه اتفاقی می افتد؟

برای مثال اگر کودکی به کره بادام زمینی آلرژی داشته باشد، سیستم ایمنی بدنش به اشتباه فکر میکند کره ی بادام زمینی خطرناک است و با تولید مواد شیمیایی در جریان خون که باعث ایجاد چندین عکس العمل در بدن میشود – هر چیزی، از آبریزش بینی، خس خس ، تا حتی عکس العمل هایی که خطر جانی دارد مانند شوک آنافیلاکتیک – سعی میکند به او کمک کند. به این نکته توجه داشته باشید که آلرژی به غذا با عدم تحمل یک غذا متفاوت است، عدم تحمل غذا به آن معناست که فرد در هضم غذاهای خاصی مشکل دارد. وقتی فرد به غذایی آلرژی دارد، حتی مقدار کمی از آن غذا میتواند باعث عکس العمل بدن شود، و هیچ راهی وجود ندارد که بتوان پیش بینی کرد این اتفاق چگونه رخ میدهد. به همین دلیل والدین و کودکان باید در برابر چنین مواردی کاملا مراقب باشند و خوب آموزش ببینند. بعضی کودکان در صورت داشتن آلرژی به بعضی غذاها ممکن است با خود لیستی از آن غذاها و یا دارو هایی که باید استفاده کنند را داشته باشند.

چه غذاهایی باعث عکس العمل آلرژیک میشوند؟

8 غذا هستند که عامل 90 درصد از آلرژی ها هستند: بادام زمینی، آجیل های درختی، تخم مرغ، گندم، شیر، سویا، ماهی، و صدف. چون کودکان – مخصوصا کم سن و سال ها – غذاها و اسباب بازی هایشان را با هم تقسیم میکنند، بیشتر در خطر هستند. البته بعضی از مدارس قوانین سخت گیرانه در مورد نوع غذاهایی که دانش آموزان به همراه خود می آورند دارند. در مهد کودک ها چون کودکان با هم بازی میکنند غذاهای چسبنده علاوه بر مصرف میتواند هنگام بازی به بینی، دستها، و چشمان کودکان نیز مالیده شود که باید مواظب این موارد بود.

راهنمای والدین برای آلرژی به غذا در مدرسه - 8 - - عادات غذایی

مدارس درباره آلرژی به غذا چه کاری باید انجام دهند؟

مدارس در مورد کنترل آلرژی به غذا میتوانند بسیار مفید باشند. بعضی مدارس قوانینی دارند و بعضی هم خیر. یک مدرسه باید به کارمندان خود آموزش های لازم درباره آلرژی به غذاها را بدهد و سطح آگاهی آنها را درباره این مسئله مهم بالا ببرد، همچنین در هر مدرسه باید قوانینی وضع شود و راهنمایی برای مقابله با چنین وضعیتی برای عموم نصب شود. به سادگی میتوان به دانش آموزان آموخت در برابر آلرژی خود یا دیگران چگونه واکنش نشان دهند. همچنین میتوان با گذاشتن تابلو های آموزشی درباره چگونگی شستن دستها خطر این دست اتفاقات را بسیار پایین آورد.

برای مدرسه چه غذاهایی به کودک خود بدهم؟

ابتدا قوانین مدرسه را مطالعه کنید، اگر با لیستی از غذاهای ممنوع روبرو شدید وحشت زده نشوید، بیشتر خانواده هایی که کودکشان مشکل آلرژی به غذا ندارد زیاد با چنین غذاهایی آشنا نیستند، اما باید این را بدانید در مدرسه مسئله تنها کودک خودتان نیست بلکه همه را باید در نظر گرفت. اگر هم چنین لیستی را ندیدید میتوانید به سادگی اطلاعاتی را بدست بیاورید ( مشورت با پزشک و یا والدینی که فرزندشان چنین مشکلی را دارد ). بعضی از غذاها نیز برچسب هشدار درباره آلرژی را دارند پس روی بسته را خوب مطالعه کنید. سعی کنید به کودک خود غذاهای آماده که در فروشگاه ها فروخته میشود را برای بردن به مدرسه ندهید، مخصوصا اگر پنیر هم داشته باشند. بعضی مدارس هم هستند که اصلا اجازه آوردن غذا به کودکان داده نمیشود و تغذیه توسط مدرسه کنترل میشود.

فرزندم باید چه چیزهایی درباره آلرژی به غذاها بداند؟

نباید کودک را ترساند و یا بیش از حد نگران کرد. اما باید به کودک آموخت این مشکلی است که خود یا همکلاسی هایش ممکن است داشته باشند و باید به آن احترام گذاشت. مثلا میتوانید به او بگویید اگر فلان غذا ( غذایی که کودک به آن آلرژی دارد ) را بخوری مریض میشوی و باید به بیمارستان بروی.

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*