سوال و جواب: چرا از وقتی وزن اضافه کرده ام احساس ترس و خشم دارم؟

سوال: در دوره هایی از زندگی ام چون واقعا از خوردن خوشم نمی آمد، هیچ چیزی نمی خوردم. بعد از مدتی 5 تا 8 کیلو هم کم می کردم اما متوجه می شدم تا زمستان فرا می رسد این وزن را دوباره اضافه می کنم. واقعا ناراحت می شدم و در کنار اضافه شدن وزن […]

سوال و جواب: چرا از وقتی وزن اضافه کرده ام احساس ترس و خشم دارم؟
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 8 دقیقه

تعداد بازدید 2978

تاریخ انتشار

 سوال و جواب: چرا از وقتی وزن اضافه کرده ام احساس ترس و خشم دارم؟

سوال: در دوره هایی از زندگی ام چون واقعا از خوردن خوشم نمی آمد، هیچ چیزی نمی خوردم. بعد از مدتی 5 تا 8 کیلو هم کم می کردم اما متوجه می شدم تا زمستان فرا می رسد این وزن را دوباره اضافه می کنم. واقعا ناراحت می شدم و در کنار اضافه شدن وزن ناراحتی معده نیز می گرفتم. درست مانند منفجر شدن بود. ترسیده بودم و نمی دانستم چکار باید بکنم. آیا می توانید به من بگویید واقا چرا این اتفاق برایم می افتد؟ بدنم توان کشیدن این همه وزن اضافی را ندارد. تقریبا هر روز پیلاتس کار می کنم اما نتیجه محسوسی دریافت نکردم.

جواب: اجازه دهید در ابتدا بگویم اگر در معده احساس درد می کنید، بهتر است هرچه سریع تر با یک پزشک در این باره مشورت کنید. ممکن است مشکل جسمانی داشته باشید که نیاز به معاینه دارد. با فرض اینکه از نظر پزشکی سالم هستید، بیایید بررسی کنیم که دلیل این نوسانات در وزن شما چیست.

فهرست مطالب (کلیک کنید)

زمستان

تمام چیزها در طبیعت روندی چرخشی را طی می کنند، از تغییرات آب و هوایی گرفته تا تغییرات طول سال. در بهار و تابستان طبیعت در تکاپوی فعالیت است. گیاهان در حال رشد هستند، برگ درختان جوانه می زنند و حیوانات هم فعال تر هستند. بر خلاف این دو فصل، پاییز و زمستان است که همه چیز رو به کندی می رود. درختان و گیاهان رشد خاصی نمی کنند، حیوانات کمتر حرکت می کنند و پستانداران نیز تمایل به افزایش ذخیره چربی پیدا می کنند. چون ما انسان ها نیز از پستانداران هستیم، بنابراین علاقه داریم که همین روند را در ماه های سرد سال طی کنیم. در آب و هوای سرد یکی از عملکردهای ضروری برای حفظ حیات همین کار است. البته زمستان داریم تا زمستان! کسانی که ماه های سرد و طولانی زمستان را کاملا تجربه کرده اند می دانند اضافه شدن وزن در این ماه ها ممکن است اجتناب ناپذیر باشد. اما باز هم می توان با اضافه کردن فعالیت های بدنی درون خانه و برنامه ای مناسب، جلوی این چرخه را گرفت.

اضطراب

در این قسمت که مربوط به اضطراب است می خواهم استرس و افسردگی را هم اضافه کنم چون همه اینها بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. به این موضوع اشاره کردم چون در سوال گفته شده بود به خاطر اینکه از غذا بدتان می آید، غذا خوردن را کم کرده اید و به خود گرسنگی می دهید و همچنین اشاره شده بود ناراحت هستید و حس می کنید در حال منفجر شدن هستید. از نظر من این جملات نشان دهنده اضطراب هستند. با اینکه روانشناس نیستم اما تجربه بالایی در مواجهه با چنین احساساتی دارم. خوردن، یکی از شایع ترین راه ها برای کاهش احساس ناپسند اضطراب است. وقتی وزن اضافه می کنیم ناراحت می شویم پس غذا می خوریم تا ناراحتی مان کم شود سپس دوباره وزن اضافه می کنیم و … این چرخه همینطور ادامه پیدا می کند. حالا بیایید این حس را با زمستان سرد و تاریک ترکیب کنید تا ببینید چه طوفانی به پا می شود.

عادت ها

شکی نیست که در موقعیت سختی قرار دارید، اما مطمئنا می توانید از آن عبور کنید. دو عادت وجود دارد که می توانید با انجام آنها تاثیر بسیاری روی احساس روزانه تان بگذارید. اگر بتوانید نوع احساس خود را تغییر دهید باقی موارد نیز به دنبالش خواهند آمد. اولین کارتان در روز، این باشد که حرکت و فعالیت داشته باشید تا دیگر احساسات بد نتوانند ریشه بگیرند و روزتان را خراب کنند. انجام یک ورزش هوازی مناسب در ابتدای صبح باعث می شود مابقی روز نیز احساسی فوق العاده داشته باشید. سعی کنید اولین کاری که صبح می کنید، 20 تا 30 دقیقه ورزش باشد. این کار تنها باعث افزایش سوخت و ساز بدنتان برای باقی روز نمی شود بلکه حس پیروزی و تکمیل یک کار را به شما می دهد. حتی می توانید بعد از ورزش هوازی خود پیلاتس را اضافه کنید یا آن را برای وقتی دیگر از روز بگذارید. عادت دوم، نگه داشتن دفترچه غذایی است. تمام چیزهایی که وارد بدنتان می کنید را در این دفترچه بنویسید. بهترین کار برای انجام این کار، نوشتنش در حال خوردن همان غذا است. این کار باعث می شود در طول روز متوجه سالم غذا خوردن باشید و روی چیزهای مثبت تمرکز کنید. همچنین سعی کنید وعده های غذایی را کوچک و سرشار از مواد مغذی حاصل از میوه ها، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی کنید.

اگر در عجبید که چرا وزن اضافه می کنید توصیه می کنم به مدت دو هفته از آنچه می خورید لیستی تهیه کنید تا ببینید، ندانسته چه کالری هایی را وارد برنامه غذایی خود می کنید.


کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی )
امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*