ماهی و میگوی تازه را چگونه تشخیص دهیم؟

با توجه به اینکه ماهی و میگو یکی از اقلام مهم در سبد غذایی خانوار است توجه به کیفیت و سلامت آن نیز مهم تلقی می‌شود و باید نکاتی را هنگام خرید این محصولات در نظر گرفت. در هنگام خرید میگو باید به شفافی رنگ و عاری بودن از هرگونه لک روی پوست آن توجه […]

ماهی و میگوی تازه را چگونه تشخیص دهیم؟ - 2 - - اخبار
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 6 دقیقه

تعداد بازدید 1337

تاریخ انتشار

ماهی و میگوی تازه را چگونه تشخیص دهیم؟ - 4 - - اخبار با توجه به اینکه ماهی و میگو یکی از اقلام مهم در سبد غذایی خانوار است توجه به کیفیت و سلامت آن نیز مهم تلقی می‌شود و باید نکاتی را هنگام خرید این محصولات در نظر گرفت.
در هنگام خرید میگو باید به شفافی رنگ و عاری بودن از هرگونه لک روی پوست آن توجه کرد. همچنین در خصوص ماهی نیز توجه به شفافیت و برآمدگی چشم، قرمزی آبشش، حالت ارتجاعی بافت و رنگ شفاف پوست ماهی توجه کرد.
علی‌اصغر مجاهدی، معاون سازمان شیلات درباره چگونگی تشخیص میگوی سالم به ایسنا گفت: اگر میگو کهنه باشد لکه‌های تیره‌رنگی در ناحیه دم و سرش پدیدار می‌شود و رنگ کلی میگو به صورت شفاف نیست.
وی ادامه داد: میگوی تازه صورتی‌ رنگ و شفاف است.
چشم ماهی باید شفاف و درخشان باشد
مجاهدی در خصوص تشخیص ماهی سالم و تازه نیز اظهار کرد: هنگام خرید ماهی باید به حالت چشم‌ ماهی توجه شود چراکه چشم ماهی‌های تازه، علاوه بر این که شفاف و درخشان است، حالت کاملا محدب دارد در صورتی‌که چشم ماهی‌های فاسد تیره و کدر است و کره چشم بطور کامل در حفره چشم فرو رفته است.
گوشت ماهی تازه قابلیت ارتجاعی دارد
معاون سازمان شیلات با بیان این‌که بدن ماهی‌های تازه قابلیت ارتجاعی دارد و فاقد ترشحات است، اظهار کرد: این درحالی است اگر روی بدن ماهی‌های فاسد فشار دست وارد شود کاملا فرو رفتگی ایجاد می‌کند و ترشحات بدن ماهی زیاد است و حالت چسبندگی دارد
آبشش ماهی تازه، مرطوب و قرمز روشن است
وی قرمزی آبشوش ماهی را یکی دیگر از عوامل سلامت ماهی دانست و افزود: در ماهی‌های تازه آبشش‌ها مرطوب و به رنگ قرمز روشن هستند ولی در ماهی‌های فاسد آبشش‌ها مرطوب نبوده و رنگی خاکستری دارند.
مجاهدی ادامه داد: در ماهی‌های تازه سرپوش گوش‌ها بطور کامل و تقریبا چسبیده هستند و سطح داخلی آنها لکه ندارد ولی در ماهی‌های فاسد این سرپوش‌ها تقریبا جدا هستند و روی سطح داخلی آنها لکه‌های قهوه‌ای و قرمز رنگ دیده می شود.
فلس‌های ماهی تازه کاملا به بدن چسبیده و به سختی جدا می‌شوند
وی اظهار کرد: در رابطه با ماهی‌های تازه فلس‌ها کاملا به بدن چسبیده و به سختی جدا می شوند در حالی که در ماهی‌های فاسد، فلس‌ها برجسته و به راحتی کنده می‌شوند.
معاون سازمان شیلات بوی ماهی را یکی دیگر از عوامل شناسایی ماهی باکیفیت عنوان و اظهار کرد: ماهی‌هایی که تازه هستند تقریبا بوی مطبوعی دارند و اگر از آب‌های شیرین صید شده باشند بوی گیاهان آبزی همان منطقه را می‌دهند ولی ماهی فاسد بوی نامطبوعی دارد که بیشتر اوقات بوی آمونیاک و ترشیدگی و در اثر پیشرفت فساد بوی گندیدگی می دهد.
مجاهدی بهترین مکان برای خرید ماهی را فروشگاه‌های معتبر که نکات بهداشتی در آنها رعایت می شود دانست و گفت: باید از خرید ماهی در مکان های نامناسب و غیر بهداشتی اجتناب شود.
مدت نگهداری ماهی و میگو
وی در خصوص مدت نگهداری ماهی و میگو اظهار کرد: ماهی تازه یک تا دو روز داخل یخچال قابل نگهداری است اما ماهی یخ زده پس از خارج شدن از یخچال به سرعت باید مصرف شود و حدود یک ماه در فریزر قابلیت نگهداری دارد.
مجاهدی ادامه داد: میگو تازه نیز یک تا دو روز داخل یخچال و تا چهار ماه داخل فریزر قابلیت نگهداری دارد.
امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*