عوارض چای سبز که تا به حال نمی‌دانستید! + مضرات چای سبز برای زنان

عوارض چای سبز در افراد مختلف متفاوت است و حتی ممکن است برای برخی، مضرات چای سبز اصلا اثرگذار نباشد. چای سبز به‌ عنوان یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌ها فواید زیادی برای سلامتی دارد. این چای سالم از گیاه کاملیا سیننسیس گرفته می‌شود. اپی گالوکاتچین گالات EGCG (آنتی‌اکسیدان ضد سرطانی) یک ترکیب موجود در چای سبز […]

مصرف بیش از حد چای سبز برای سلامتی مضر است.
4.3 از 5

زمان مطالعه 29 دقیقه

تعداد بازدید 8348

تاریخ انتشار

عوارض چای سبز در افراد مختلف متفاوت است و حتی ممکن است برای برخی، مضرات چای سبز اصلا اثرگذار نباشد. چای سبز به‌ عنوان یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌ها فواید زیادی برای سلامتی دارد. این چای سالم از گیاه کاملیا سیننسیس گرفته می‌شود. اپی گالوکاتچین گالات EGCG (آنتی‌اکسیدان ضد سرطانی) یک ترکیب موجود در چای سبز است که به کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند. با این حال، مصرف زیاد چای سبز می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. به عنوان مثال از جمله عوارض چای سبز برای زنان می‌توان به پوکی استخوان و ایجاد خطر در دوران بارداری اشاره کرد.

مصرف بیش از اندازه چای سبز در آقایان نیز خطرساز است و موجب کاهش یا عدم باروری می‌شود. همچنین چای سبز اثر برخی داروها را کاهش می‌دهد یا خنثی می‌کند که در این مقاله به بررسی این عوارض می‌پردازیم:

مضرات و عوارض چای سبز

نوشیدن زیاد چای سبز عوارض جانبی دارد. در اینجا به 15 عارضه نامطلوب چای سبز اشاره خواهیم کرد:

باعث کم خونی و کمبود آهن می‌شود

کم خونی یک بیماری است که به دلیل کمبود آهن و سطح پایین هموگلوبین خون ایجاد می‌شود. این بیماری 1.62 میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن بیش از حد چای سبز به صورت روزانه، باعث کمبود آهن شده و کم خونی یا کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون را به وجود می‌آورد.

دکتر ماتام ویجی کومار ، استادیار ایالت پن، توضیح می‌دهد که یک کاتچین خاص در چای سبز به نام  EGCG (اپی گالوکاتچین گالات)، به آهن متصل می‌شود. که این امر کارایی EGCG را به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی کاهش می‌دهد و مانع جذب آهن می‌شود.

صحبت‌های دکتر کرمانی در مورد چای سبز

دکتر ماتم همچنین به افراد مبتلا به IBD (بیماری التهابی روده) توصیه می‌کند که هنگام مصرف مکمل‌های آهن، چای سبز مصرف نکنند.

دلیل آن هم این است که EGCG چای سبز متصل به آهن، ظرفیت مهار میلوپراکسیداز (آنزیم القاء کننده التهاب) را از دست می‌دهد و این امر منجر به التهاب و درد معده می‌شود و IBD را تشدید می‌کند.

کافئین موجود در آن با برخی داروها تداخل دارد

کافئین یک محرک سیستم عصبی مرکزی است. به همین دلیل است که یک فنجان چای سبز به شما احساس شادابی و انرژی می‌دهد. نکته این است که مصرف مقادیر زیاد چای سبز در حین مصرف برخی داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند.

زیرا کافئین در بدن تجزیه شده و خارج می‌شود، اما داروهای خاصی مانند سایمتیدین، آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند سیپروفلوکساسین، انوکساسین (پنترکس)، تروافلوکساسین (ترووان)، اسپارفلوکساسین (زاگام)، نورفلوکساسین (چیبروکسین، نوروکسین)، گرپافلوکساسین (راکسار)، فلوکونازول، داروهای بیهوشی مانند میدازولام و قرص‌های ضد بارداری از تجزیه کافئین در بدن جلوگیری می‌کنند.

در نتیجه، کافئین همچنان در بدن وجود دارد و باعث عصبانیت، بی‌قراری، افزایش ضربان قلب و در برخی موارد آریتمی (نامنظم بودن ضربان قلب) می‌شود.

کافئین موجود در چای سبز با برخی داروها تداخل دارد.

کافئین موجود در چای سبز با برخی داروها تداخل دارد.

دانشمندان دریافتند که کافئین چای سبز، از متابولیسم کلوزاپین (داروی ضد افسردگی) جلوگیری می‌کند و منجر به مسمومیت کلوزاپین می‌شود. افرادی که لیتیوم دارند نیز باید از مصرف چای سبز خودداری کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین K موجود در چای سبز، اثرات وارفارین (داروی ضد انعقاد خون) را مهار می‌کند.

ممکن است باعث هیپوکالمی و تشنج شود

هیپوکالمی با سطوح پایین پتاسیم در خون مشخص می‌شود. پتاسیم برای انقباض عضلات و عملکرد پروتئین‌های بدن مهم است.

نوشیدن بیش از حد چای سبز ممکن است سطح پتاسیم را کاهش دهد و منجر به ضعف عضلانی، انقباض عضلانی، گرفتگی عضلات و ریتم غیر طبیعی قلب شود.

به دو بیمار مبتلا به هیپوکالمی (سطح پتاسیم پایین) توصیه شد مصرف چای سبز خود را کاهش دهند. این تغییر به ‌تنهایی باعث شد سطح پتاسیم آن‌ها پس از چند روز به حالت عادی بازگردد.

با این حال، مصرف چای سبز همراه با سایر داروها باعث ایجاد هیپوکالمی می‌شود. در مطالعه‌ای که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد، گفته شده که مصرف چای سبز به ‌تنهایی باعث هیپوکالمی نمی‌شود.

محققان همچنین دریافتند که این خاصیت چای سبز که باعث کاهش کلسیم و پتاسیم می‌شود، ممکن است یک اثر پیش تشنجی (لرزش عضلانی و صرع) داشته باشد.

مطالعات دیگر نشان می‌دهد که مصرف بیش از 200 میلی‌گرم چای سبز در روز ممکن است خطر و تعداد دفعات تشنج را افزایش دهد، اگرچه برخی مطالعات نشان می‌دهد که کافئین خطر تشنج را افزایش می‌دهد، نه صرفا چای سبز.

با این حال تحقیقات بیشتری در این باره لازم است. در مطالعه‌ای دیگر مشخص شد که کافئین اثربخشی داروهای درمان صرع را کاهش می‌دهد. برخی از یافته‌های دیگر گزارش می‌دهند که مصرف زیاد کافئین در افراد مبتلا به صرع باعث افزایش تعداد دفعات تشنج در آنها می‌شود.

مصرف بیش از حد چای سبز ممکن است باعث هیپوکالمی شود و خطر تشنج و تعداد دفعات آن را افزایش دهد.

مصرف بیش از حد چای سبز ممکن است باعث هیپوکالمی شود و خطر تشنج و تعداد دفعات آن را افزایش دهد.

ممکن است برای کبد سمی باشد

بسیاری از مردم از چای سبز برای لاغری و بهره‌مندی از مزایای دیگر آن، استفاده می‌کنند. اما مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد چای سبز می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و باعث آسیب کبدی شود.

اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) حدود 10 درصد عصاره چای سبز را تشکیل می‌دهد. غلظت‌های بالاتر EGCG ممکن است باعث مسمومیت میتوکندری و در نهایت مسمومیت کبدی شود.

در آزمایشی خانم 37 ساله بدون سابقه آسیب کبدی یا مصرف الکل، پس از مصرف قرص کاهش وزن که مواد تشکیل دهنده اصلی آن عصاره چای سبز بود، علائمی چون: افزایش التهاب، نکروز (مرگ سلولی یا بافتی به دلیل کمبود اکسیژن) و سطوح بالای آمینوترانسفرازها (علائم آسیب کبدی) را نشان داد.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

ممکن است باعث سردرد، سرگیجه و استفراغ شود

مصرف بیش از 400 میلی‌گرم کافئین در روز ممکن است باعث مسمومیت کافئین شود. مسمومیت کافئین به طور معمول با سردرد، حالت تهوع، استفراغ، لرز، تپش قلب و گرگرفتگی مشخص می‌شود.

دوزهای بالاتر کافئین ممکن است باعث کاهش فشار خون به زیر سطح طبیعی شود. با این حال، افرادی که به کافئین حساس هستند ممکن است علائم مسمومیت با کافئین را در دوزهای کمتر نیز نشان دهند.

همچنین گزارش‌هایی از افزایش فشار خون در دوزهای معمولی کافئین چای سبز گزارش شده است.

محققان در مرکز پزشکی مونموث ایالات متحده، نسبت به استفاده از قرص‌های کافئین OTC که همراه با سایر محرک‌های سیستم عصبی مصرف می‌شوند، هشدار می‌دهند.

این قرص‌ها یا مکمل‌های کافئین حاوی دوزهای بالاتر از حد معمول کافئین هستند. مصرف آن‌ها ممکن است باعث فیبریلاسیون دهلیزی (شایع‌ترین آریتمی یا ریتم غیر طبیعی قلب) و گاهی اوقات حتی مرگ شود.

توجه:

  • کافئین برای درمان میگرن استفاده می‌شود و فقط یک پزشک مجاز به تعیین دوز و ضرورت کافئین برای درمان میگرن است.
  • کافئین در دوزهای بالاتر سمی است و ممکن است باعث سردرد، تهوع، استفراغ، فشار خون پایین، گرگرفتگی و فیبریلاسیون دهلیزی شود.
عوارض چای سبز که تا به حال نمی‌دانستید! + مضرات چای سبز برای زنان - 7 - عوارض چای سبز - عادات غذایی

مسمومیت کافئین چای سبز معمولا با سردرد و حالت تهوع همراه است.

ممکن است عملکرد تیروئید را مختل کند

یکی دیگر از عوارض چای سبز اختلال در عمکلرد غده تیروئید است. کاتچین‌های چای سبز (نوعی آنتی اکسیدان) برای کاهش سرطان تیروئید شناخته شده‌اند. اما مصرف بیش از حد کافئین چای سبز ممکن است عملکرد تیروئید را مختل کند.

در مطالعاتی روی موش‌ها، مصرف روزانه 120-150 میلی‌گرم کافئین در دوران بارداری ممکن است باعث کاهش وزن نوزاد شود (یک مورد پرکاری تیروئید مادر).

مطالعه‌ای که در مرکز ملی سرطان در توکیو ژاپن انجام شد، نشان داد که مصرف چای سبز ممکن است خطر ابتلا به سرطان تیروئید را در زنان یائسه افزایش دهد. از سوی دیگر، ممکن است همان خطر را در زنان یائسه کاهش دهد.

ممکن است باعث ضعف استخوان شود

از عوارض چای سبز برای زنان کاهش تراکم استخوان‌ها است. بنیاد ملی پوکی استخوان هشدار می‌دهد که کافئین بیش از حد ممکن است از جذب کلسیم جلوگیری کند.

آزمایشات روی موش‌ها و انسان نشان می‌دهد که عصاره چای سبز (GTE) یا مصرف بیشتر چای سبز باعث کاهش تراکم استخوانی، کاهش میزان مواد معدنی موجود در استخوان  و افزایش خطر شکستگی استخوان‌ها می‌شود. این امر همچنین ممکن است باعث تحلیل استخوان در افراد مسن شود.

توجه:

  • مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد فلاونوئیدهای چای سبز برای استخوان‌ها بسیار مفید هستند. با این حال، دوزهای بالاتر چای سبز به‌دلیل وجود کافئین ممکن است به رشد و تراکم استخوان آسیب برساند.
  • مصرف زیاد چای سبز یا مصرف قرص‌ها و مکمل‌های عصاره چای سبز ممکن است از رشد استخوان جلوگیری کرده و خطر شکستگی را افزایش دهد.
مصرف بیشتر چای سبز باعث کاهش تراکم استخوانی، کاهش میزان مواد معدنی موجود در استخوان  و افزایش خطر شکستگی استخوان‌ها می‌شود.

مصرف بیشتر چای سبز باعث کاهش تراکم استخوانی و کاهش میزان مواد معدنی موجود در استخوان می‌شود.

باعث اضطراب و بی خوابی می‌شود

مصرف چای سبز ممکن است باعث خواب آرام و کاهش استرس شود. کافئین موجود در چای سبز یک محرک سیستم عصبی است، بنابراین مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به بی‌خوابی و اضطراب شود.

مصرف بیش از 300 میلی گرم کافئین در روز ممکن است کیفیت خواب را کاهش دهد و باعث بی‌خوابی، تحریک پذیری، افسردگی، عصبانیت و اضطراب شود.

از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند

دانشمندان دریافته‌اند که کافئین چای سبز از عملکرد وارفارین جلوگیری می‌کند. وارفارین یک داروی رایج ضد انعقاد خون است که برای درمان لخته‌های خون و کاهش خطر حمله قلبی و سکته تجویز می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که کافئین و ویتامین K موجود در چای سبز از متابولیسم وارفارین جلوگیری می‌کند. بنابراین، افرادی که تحت درمان با وارفارین هستند، باید از محصولات حاوی کافئین مانند عصاره چای سبز یا مقادیر بیش از حد چای سبز اجتناب کنند.

باعث سوزش معده می‌شود

سوزش معده یکی از علائم معمول GERD (اختلال رفلاکس معده-مری) است. GERD معمولاً به عنوان ترشی معده شناخته می‌شود و به دلیل سیگار کشیدن، چاقی، عادات بد غذایی و مصرف زیاد چای سبز ایجاد می‌شود.

دانشمندان ژاپنی دریافتند که یک سبک زندگی غیر فعال یا کم تحرک، همراه با مصرف زیاد چای سبز به طور منظم، ممکن است خطر ابتلا به ترشی معده را افزایش دهد. مطالعه دیگری روی جمعیت آسیایی نشان داد که یکی از اجزای چای به نام تئوفیلین (ماده‌ای که باعث شل شدن ماهیچه‌های صاف می‌شود.) ممکن است باعث رفلاکس معده شود.

نوشیدن مقادیر بیش از حد چای سبز موجب آزوفاژیت (التهاب مری ناشی از رفلاکس معده) می‌شود. بروز این بیماری در افرادی که چای می‌نوشند و همچنین الکل مصرف می‌کنند 3.8 برابر بیشتر از سایر افراد است.

مصرف زیاد چای سبز، ممکن است باعث سوزش و ترشی معده شود.

مصرف زیاد چای سبز، ممکن است باعث سوزش و ترشی معده شود.

ممکن است باعث ناراحتی و درد معده شود

بنیاد بین‌المللی اختلالات گوارشی مجدداً تأکید می‌کند که کافئین دارای خواص مُلین است و مصرف بیش از 3 فنجان چای سبز در روز ممکن است باعث اسهال شود.

در واقع، عصاره چای سبز به ‌دلیل کافئین بالا ممکن است باعث درد شکم، یرقان و ادرار تیره شود.

باعث تکرر ادرار شود

یکی دیگر از مضرات چای سبز اختلال در کارکرد مثانه است. علت تکرر ادرار آب اضافی نیست که مصرف می‌کنید، بلکه کافئین موجود در چای سبز است.

کافئین به ‌علت خاصیت ادرار آور بودن با افزایش فعالیت عصبی بر عملکرد مثانه تأثیر می‌گذارد. به‌ همین علت مصرف بیش از حد کافئین چای سبز (بیش از 4.5 میلی گرم در هر کیلوگرم) در روز باعث افزایش زودهنگام ادرار و حتی افزایش دفعات آن می‌شود.

توجه:

  • دوزهای پایین‌تر چای سبز ممکن است به کاهش بیماری‌های ادراری کمک کند.
  • وجود دوزهای بیش از حد کافئین در چای سبز ممکن است دفعات ادرار را افزایش دهد.

باعث ناباروری در مردان می‌شود

پلی فنول‌های چای سبز دارای خواص درمانی هستند. اما، در دوزهای بالاتر، ممکن است باعث ناباروری در مردان شود. دانشمندان دریافتند که 10 میلی‌گرم چای سبز، تولید مثل در مگس سرکه (حشره میوه) را کاهش می‌دهد.

در آزمایشی، عصاره برگ چای سبز به مدت 26 روز به موش‌های صحرایی نر آلبینو داده شد. پس از روز بیست و ششم، تولید و تحرک اسپرم و سطح تستوسترون در موش‌ها کاهش یافت. بنابراین کافئین بیش از حد ممکن است به DNA اسپرم آسیب برساند و بر سیستم تولید مثل مردان تأثیر منفی بگذارد.

نوشیدن بیش از حد چای سبز ممکن است باعث ناباروری در مردان شود.

نوشیدن بیش از حد چای سبز ممکن است باعث ناباروری در مردان شود.

باعث ایجاد لکه روی دندان‌ها می‌شود

نوشیدن چای سبز بعد از درمان بلیچینگ (سفید کردن) دندان باعث لکه شدن دندان‌ها می‌شود. اگرچه هیچ تحقیقی وجود ندارد که مستقیماً مصرف چای سبز را با دندان‌های لکه دار مرتبط کند.

چه مقدار چای سبز باید در روز بنوشید؟

بهتر است مصرف چای سبز خود را به ۲ تا ۳ فنجان در روز محدود کنید. همچنین، از 200 تا 300 میلی‌گرم در هر میلی‌لیتر کافئین تجاوز نکنید.

اگر چای سبز بدون کافئین مصرف می‌کنید، باز هم به دوز استاندارد 2-3 فنجان چای سبز در روز پایبند باشید. مطالعات نشان می‌دهد که 338 میلی گرم EGCG ( آنتی‌اکسیدان موجود در چای سبز) در روز می‌تواند برای اکثر بزرگسالان بی‌خطر باشد.

توجه: برای اینکه بدانید چه مقدار کافئین چای سبز یا EGCG در هر فنجان مصرف می‌کنید، به برچسب تغذیه آن توجه کنید.

مضرات چای سبز برای آقایان

در مطالعه‌ای در سال 2018 دانشگاه کالیفرنیا-ایروین، محققان هشدار دادند که مصرف زیاد چای سبز به دلیل وجود فلاونوئید در آن، ممکن است بر باروری تأثیر منفی بگذارد.

با این حال، این فلاونوئیدها برای سلامتی مفید هستند. اما، مصرف بیش از حد آن باعث اختلال در تولید و تحرک اسپرم و کاهش سطح تستوسترون ( هورمون مردانه) می‌شود.

علاوه ‌براین، کافئین روی DNA اسپرم تأثیر می‌گذارد و بر زنده ماندن اسپرم و تولید مثل تأثیر می‌گذارد.

مصرف چای سبز برای خانم‌ها

برای زنان، چای سبز فوق العاده مفید است. مطالعات نشان می‌دهد که زنانی که چای سبز مصرف می‌کنند شانس ابتلا به سرطان سینه را 20 تا 30 درصد کاهش می‌دهند. علاوه براین، باعث درمان بیماری‌های عروقی و پیشگیری از سرطان تخمدان می‌شود.

مصرف بیش از حد چای سبز برای خانم‌ها، ممکن است باعث مشکلات ناباروری شود.

مصرف بیش از حد چای سبز برای خانم‌ها، ممکن است باعث مشکلات ناباروری شود.

عوارض چای سبز برای زنان باردار

چندین مطالعه نشان می‌دهد که نوشیدن بیش از حد چای سبز در دوران بارداری ممکن است تأثیر منفی بر مادر و نوزاد داشته باشد. مصرف بیش از 300 میلی‌گرم کافئین در روز خطر ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری را افزایش می‌دهد.

دانشمندان همچنین دریافته‌اند که کافئین و تانن (نوعی ترکیب شیمیایی) موجود در چای سبز می‌توانند سطح اسید فولیک را کاهش دهند. اسید فولیک (ویتامین B محلول در آب) از سقط جنین و نقایص مادرزادی مانند اسپینا بیفیدا (تشکیل نشدن ستون مهره‌ها در جنین و در نتیجه بیرون زدگی نخاع) جلوگیری می‌کند.

اگرچه هیچ خطر کلی در ارتباط با مصرف چای وجود ندارد، اما اثرات ضد فولات چای (سبز) نیاز به مطالعه بیشتری دارد.

علاوه براین، نوشیدن بیش از حد چای سبز ممکن است خطر زایمان زودرس را افزایش دهد. برای درک این که چگونه چای سبز ممکن است این اثر را ایجاد کند، به مطالعات بیشتری نیاز است. با این حال، مشخص شد که EGCG موجود در چای سبز از نقص لوله عصبی ناشی از دیابت مادر جلوگیری می‌کند. بنابراین، بهتر است قبل از مصرف چای سبز در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

چای سبز برای افراد PCO (سندروم تخمدان پلی کیستیک)

تحقیقات نشان می‌دهد که چای سبز سطح تستوسترون و مقاومت به انسولین را در زنان کاهش می‌دهد و می‌تواند چرخه‌های کیست تخمدان را کنترل کند.

استرس اکسیداتیو (عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌های بدن) دلیل اصلی سندرم تخمدان پلی کیستیک است و چای سبز دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با کاهش استرس اکسیداتیو در بدن به درمان این بیماری کمک می‌کند.

چه کسانی نبایند چای سبز بنوشند؟

از نوشیدن چای سبز خودداری کنید اگر:

  • باردار هستید.
  • تحت درمان با وارفارین هستید (یا هر داروی دیگری مصرف می‌کنید).
  • مشکلات مثانه دارید و یا مبتلا به سرطان مثانه هستید.
  • مشکلات گوارشی دارید.
  • قصد دارید تا یک ساعت دیگر بخوابید.

آن چه از مقاله عوارض چای سبز آموختیم:

چای سبز فواید زیادی برای سلامتی دارد و می‌تواند موجب کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی شود. با این حال مانند هر ماده غذایی دیگر، در مصرف چای سبز نباید زیاده‌روی کنید. به عنوان مثال یکی از عوارض چای سبز برای زنان، کاهش توده استخوانی بدن است. همچنین اگر جزو افرادی هستید که تحت درمان بوده و دارو مصرف می‌کنند، در مصرف چای سبز دقت کنید تا از عوارض چای سبز در امان بمانید. از جمله مضرات چای سبز می‌توان به ناباروری، تکرر ادرار، سوزش معده و اضطراب و بی خوابی اشاره کرد که دراین مقاله به طور مفصل به آن پرداخیتم.

منابع: ++

4.3 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-مهرشاد 1403/01/06

عالی ممنون

کارشناس به اندام 1403/01/07

تشکر از همراهی شما عزیزم

- 1402/12/08

سلام ممنون از توضیحاتتون کسی که کیست سینه داره میتونه روزی یک لیوان چای سبز بخوره🙏

کارشناس به اندام 1402/12/09

سلام عزیزم ممنون از توجه شما بهتره مصرف نوشیدنی کافئینی محدودتر بشه

-بهرام عظیمی 1402/11/25

سلام و عرض خسته نباشید،آقای دکتر تو اَپ به اندام توصیه به خوردن چای سبز میکنن تو ویدیوهای اصلاح سبک زندگی،حتی میگن من خودم یک فلاسک دو لیتری دم میکنم و تا شب باید بخورمش،ولی اینجا تو این مقاله دقیقا برعکس،به کدومش عمل کنیم؟من ک گیج شدم چون روزی یه فلاسک ۱.۳ لیتری رو مصرف میکنم ب توصیه شما و مصرف آبم خیلی کم شده

کارشناس به اندام 1402/11/26

سلام عزیزم حساسیتی ندارین میل کنید اما اعتدال هم رعایت بشه کم خونی هم نداشته باشید

احمد 1402/11/07

آیا مصرف چای سبز برا آریتمی قلب خطر داره یا نه؟

کارشناس به اندام 1402/11/08

عزیزم افرادی که مشکل قلبی دارن مصرفش خیلی محدود بشه میتونه محرک باشه

مسعود 1402/11/07

سلام. من یه سوال دارم میشه راهنمایی کنید. من یه مدتی چای سبز مصرف میکردم. مشکلی نداشتم. اما مدتیه دچار ضربان نا بجای قلب و استرس و اضطراب شده ام. امروز ساعت ۳ عصر یک لیوان چای سبز با زعفران خوردم. بعد از چند دقیقه ضربانم سه باز بصورت متناوب ایستاد و احساس کردم قلبم از ثپش ایستاده ، به طوری ک حالم بد شد. آیا دیگه نباید چای سبز مصرف کنم؟ چون خیلی بهش علاقه دارم.

کارشناس به اندام 1402/11/08

سلام عزیزم مصرف نکنید

-سیاوش نصرالله زاده هستم از ارومیه 1402/11/07

سلام متشکرم خیلی مفید و اموزنده بود

کارشناس به اندام 1402/11/08

سلام ممنون از همراهی شما عزیزم

-آزاد 1402/10/22

سلام خیلی عالی ومفید بود خداخیرتان بدهد

کارشناس به اندام 1402/10/23

سلام تشکر از محبتی که دارین عزیزم

-آرزو 1402/10/20

اخیرا خانومی بخاطر مصرف ده لیوان چای سبز در روز دچار تشنج میشه و تو بیمارستان بخاطر نارسایی کبد فوت کردن. لطفا کم مصرف کنید

-پوریا 1402/09/25

سلام علیکم خداقوت. ببخشید من فشارخونم بالاست اگر هرروز یک لیوان بزرگ معمولی دمنوش چای سبز بخورم مشکلی پیش نمیاد؟

کارشناس به اندام 1402/09/26

سلام سلامت باشید عزیزم تاثیرروی بدن هرفردمتفاوته میزان مصرف ومحدود کنید میتونه فشار وبالا ببره

توکل به خدا 1402/09/25

سلام من ۴۷ سال سن دارم . آیتم توتال بیلی روبین خونم یک و نیم هست ولی آنزیمهای کبدی ام نرمال هستن روزی تقریبا یک تا یک ونیم لیوان چای سبز مصرف میکنم خواستم ببینم اگه برام مضر هست دیگه مصرف نکنم . ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

کارشناس به اندام 1402/09/26

سلام عزیزم درهفته سه بارمیتونین استفاده کنید

- 1402/09/24

سلام بنده کم خونی دارم و یه مدتیه خوردن چای سبز و شروع کردم و روزی یک الی دوتا لیوان میخورم ممکنه کم خونیم و بدتر کنه؟

کارشناس به اندام 1402/09/25

سلام عزیزم بله مصرفش و محدودتر کنید درهفته دوسه بار کافیه

-علی 1402/09/09

خیلی عالی ومفید

کارشناس به اندام 1402/09/10

تشکرازهمراهیتون عزیزم

-علی 1402/09/09

بسیارعالی بودازتوضیح خوبتان متشکرم

کارشناس به اندام 1402/09/10

تشکر از حسن نظرتون عزیزم

سونم 1402/08/09

سلام روز بخیر من خیلی چای سبز مصرف میکنم حتا بیشتر از آب بعضی روزها متوجه می‌شوم که هیچ آب ننوشید ام. بخصوص اگر بیکار باشم از بس چای می‌نوشم احساس کمبود کلسیم میکنم.😂 خلاصه من خیلی معتاد چای سبز استم البته چای بدون شکر. چطور باید جلوگیری کنم؟

کارشناس به اندام 1402/08/10

سلام عزیزم اصلا توصیه نمیشه عوارض داره که مطالعه هم کردین کم رنگ تر کرده واز مقدار هم رفته رفته کم کنید وقتی هم داخل منزل تهیه نشه هم خورده نمیشه درسته ؟ اب طعم دار و جایگزین کنید

-اسما 1402/07/13

سلام عزیزم من روزانه پنج لیوان دسته دار فرانسوی چای سبز مصرف میکنم عوارض داره؟ تورو خدا بگید چیکار کنم دیگه نخورم میترسم خیلی مصرف میکنم😭😭😭

کارشناس به اندام 1402/07/14

سلام مقدار زیادیه کمترش کنید کم خونی یکی ازعوارض مصرف نوشیدنی کافئینی هست

-صادق 1402/07/12

سلام وقت بخیر مقدارمجازمصرف چای باصبحانه ومقدارمجازمصرف چای روزانه چندفنجان بایدباشه که ضررنداشته باشه؟

کارشناس به اندام 1402/07/13

سلام وقت بخیر عزیزم چای سبز منظورتون هست یک تا دوفنجان اگر حساسیتی ندارین

رویا 1402/07/05

من زیاد تشنج میکنم ینی چای سبز نخورم؟

کارشناس به اندام 1402/07/06

بله میتونه محرک باشه مصرف نکنید عزیزم

- 1402/06/31

خیلی آگاه شدم

کارشناس به اندام 1402/07/01

بسیارعالی

-زینب 1402/06/10

من دیابت دارم با چای سبز کنترلش میکنم حتی انسولین هم کنار گذاشتم

-ماهان 1402/04/04

من روزی یه فلکس چای سبز میخورم🗿