هرگز نمی دانستم در خطر سکته مغزی قرار دارم!

در سال 2013 دچار یک سکته مغزی خفیف شدم. هیچ چیزی درباره سکته مغزی نمی دانستم و اینکه زندگیم به عنوان مادر یک دختر 5 ساله و یک پسر 2 ساله، چه شکلی به خود می گیرد وحشت زده ام می کرد. دچار سکته مغزی شدن خود به تنهایی شوکه کننده بود. از بالا تا […]

هرگز نمی دانستم در خطر سکته مغزی قرار دارم!
5 از 5

زمان مطالعه 11 دقیقه

تعداد بازدید 3309

تاریخ انتشار

هرگز نمی دانستم در خطر سکته مغزی قرار دارم!

در سال 2013 دچار یک سکته مغزی خفیف شدم. هیچ چیزی درباره سکته مغزی نمی دانستم و اینکه زندگیم به عنوان مادر یک دختر 5 ساله و یک پسر 2 ساله، چه شکلی به خود می گیرد وحشت زده ام می کرد. دچار سکته مغزی شدن خود به تنهایی شوکه کننده بود. از بالا تا پایین قسمت چپ بدنم دردی را حس کردم که با سرعت حرکت می کرد، سردردی با فشار فوق العاده بالا و از دست دادن کنترل پای چپم را تجربه کردم. با اصرار پزشک معالجم به اورژانس منتقل شدم و در آنجا تشخیص داده شد دچار سکته مغزی ایسکمیک شده ام.

بعد از اینکه در بیمارستان بستری شدم پزشکان گفتند که می توانم به مدت پنج هفته در همان بیمارستان و یا در بیمارستان توانبخشی بستری شوم. آنها بر این باور بودند که آموزش حرکت دادن پای چپ به مغزم نیاز به مدت زمان زیادی دارد. این خبر برایم بسیار سنگین و ویران کننده بود. خوشبختانه روز بعد توانستم قدرت حرکت پای چپم را دوباره بدست بیاورم و چهار روز بعد از بیمارستان مرخص شدم. پزشکان، این ریکاوری سریع را به وضعیت فیزیکی مناسبی که داشتم نسبت دادند.

هرگز نمی دانستم در خطر سکته مغزی قرار دارم

بعد از کلی آزمایش، مشخص شد علت سکته مغزی من به خاطر سوراخ کوچکی در قلبم به نام فورامن اوال است که با اختلال خونی به نام فاکتور V لیدن ترکیب شده است. این اختلال خونی احتمال لخته شدن خون را افزایش می دهد و به همین دلیل ممکن است باعث ایجاد لخته های کوچک خون نزدیک قلب شود. یکی از این لخته های کوچک به واسطه سوراخ کوچکی که در قلبم داشتم به مغزم منتقل شده بود. من حتی نمی دانستم که شرایط سکته مغزی را داشته ام. با فهمیدن این موضوع حالا می توانم از سکته های مغزی آتی پیشگیری کنم. هر روز آسپرین مصرف می کنم و همچنین قلبم را برای بستن آن سوراخ کوچک جراحی کردم. این دو گام به همراه پیگیری سبک سالم زندگی، بهترین دفاعم در برابر مشکلات آینده بود. برای پیشگیری از یک سکته مغزی دیگر من این کارها را در اولویت قرار داده ام:

1- آب بدن خود را تامین کنید.

تامین آب بدن برای سلامت کلی بدن مهم است اما اگر از اختلالات خونی رنج می برید و یا مستعد ساخت لخته خونی هستید، این کار ضرورت بیشتری پیدا می کند. به همین خاطر من سعی می کنم روزانه به اندازه نیاز بدنم ( حدود 8 لیوان آب ) آب بنوشم و در روزهایی که زیاد عرق کرده ام و یا ورزش می کنم میزان مصرف آب خود را افزایش می دهم.

2- فعال بمانید.

من تمرین های هوازی و قدرتی ( مانند تمرین با وزنه سبک ) را با ورزش های کششی و آرامش بخش مانند یوگا و مدیتیشن متعادل کرده ام. مزیت ورزش هوازی این است که قلب را سالم نگه می دارد، باعث می شود خون کمتر در معرض لخته شدن قرار بگیرد، فشار خونتان را کاهش و میزان کلسترول خوب بدن را افزایش می دهد. تمرینات قدرتی، یوگا و مدیتیشن مرا قوی نگه می دارند و کمک می کنند بتوانم عضله سازی کنم، استرسم را کنترل کنم و تمرکز حواس بیشتری داشته باشم.

3- آگاهانه غذا بخورید.

بعد از سکته مغزی، آگاهی و دانشم درباره غذاها را افزایش دادم. حالا سبک زندگیم بیشتر روی مصرف مواد مغذی و غذاهایی است که پایه گیاهی دارند. حالا دیگر سعی می کنم از مواد نگه دارنده، لبنیات و غذاهای سرشار از سدیم پرهیز کنم. ذهنیتم درباره برنامه غذایی را به دیدگاهی متعادل و بلندمدت از سلامتی بدل کردم. هرچه دانشم را درباره اینکه چه غذاهایی را باید وارد بدنم کنم بالاتر می برم انتخاب ها نیز برایم ساده تر می شود.

4- کنترل التهاب

التهاب مزمن در بدن، خطر بیماری های قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. تشخیص سطح التهاب بدن پیچیده است و شاید به آزمایش های پزشکی ویژه ای نیاز داشته باشد. من به یک متخصص پزشکی کاربردی مراجعه کردم و او با آزمایش خون، سطح عوامل التهابی در بدنم را سنجید. حالا که تمام آزمایشات خونم را کامل کردم، برای خود برنامه ای شخصی دارم که شامل دریافت ویتامین B، خوردن غذاهای سرشار از امگا 3، افزایش دریافت آنتی اکسیدان و پرهیز از غذاهایی خاص که باعث افزایش التهاب در بدن می شوند است.

5- سلامت خود را نظارت کنید.

در میان تمام چیزهایی که آموختم، این بسیار مهم است که درباره سلامت خود هوشیار باشید. فشار خون بالا و کلسترول بالا به سادگی می توانند غیر قابل تشخیص باقی بمانند – مخصوصا اگر جوان باشید و ظاهری سالم داشته باشید. یکی از راه های کاهش خطر سکته مغزی و بیماری های قلبی عروقی این است که مرتب فشار خون، کلسترول و قند خونتان را چک کنید. این کار می تواند خیلی کمکتان کند و هرگز هم برای شروعش دیر نیست.

میزان التهابی که امروز می سنجید می تواند پایه تان باشد، با راهنما قرار دادن آن می توانید تصمیمات مهمی درباره سلامت خود در آینده بگیرید. برای مثال آزمایش خونی که مقداری افزایش در فشار خون یا کلسترولتان نشان دهد را، می توانید با تغییر سالم در عادات غذایی و سبک زندگی کاهش دهید. وقتی خود را مرتب چک می کنید و نکات پزشکی را در دستور کار قرار می دهید دیگر لازم نیست که سال ها منتظر بمانید تا متوجه شوید مشکل فشار خون یا کلسترول بالا دارید. دانستن سطح سلامت کمک می کند خیلی سریع تغییرات را تشخیص دهید و از بروز هرگونه بیماری قلبی و سکته های مغزی تا جای ممکن پیشگیری نمایید.

بعد از مطالعه فراوان و تجربه ای که خودم داشته ام این را می دانم که تقریبا می توان از 80 درصد بیماری های قلبی و سکته های مغزی با پیروی از سبک زندگی سالم – که در موارد بالا به آنها اشاره شد – پیشگیری کرد.

مقاله ای که خواندید کاری بود از جسیکا دیاز، نویسنده و سخنران الهام بخش که این اتفاق، واقعا برای خودش افتاده است.


کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی )
5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*