پوست خود را در برابر خورشید سر تا پا محافظت کنید

سرتا پا در برابر نور خورشید در امان بمانید شاید قبلا به برچسب ” SPF 30 روزانه ” روی کرمها دقت نمیکردید اما از این به بعد باید این کار را بکنید. لازم است که بدانید چرا عادت به خواندن این برچسب روی کرمها مهم است. چشمان خود را باز کنید: بالای 90% از عوامل […]

پوست خود را در برابر خورشید سر تا پا محافظت کنید - 18 - پوست - ورزش و سلامتی
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 10 دقیقه

تعداد بازدید 2462

تاریخ انتشار

سرتا پا در برابر نور خورشید در امان بمانید

پوست خود را در برابر خورشید سر تا پا محافظت کنید - 20 - پوست - ورزش و سلامتی شاید قبلا به برچسب ” SPF 30 روزانه ” روی کرمها دقت نمیکردید اما از این به بعد باید این کار را بکنید. لازم است که بدانید چرا عادت به خواندن این برچسب روی کرمها مهم است. چشمان خود را باز کنید: بالای 90% از عوامل سرطان پوست مربوط به نور خورشید میشود. در این مقاله به شما آموزش میدهیم چگونه پوست تمام اعضای بدن خود را در برابر نور خورشید در امان نگاه دارید.

پاها

پوست خود را در برابر خورشید سر تا پا محافظت کنید - 22 - پوست - ورزش و سلامتی معمولا خانمها بیشتر در خطر بروز ملانوما ( نوعی سرطان پوست ) روی پاهایشان هستند و آقایان بیشتر روی پوست کمر در خطر این بیماری هستند. جاشوا زیچنر مدیر تحقیقات لوازم آرایشی و بهداشتی و بالینی در شهر نیویورک میگوید: استفاده ی روزانه از لوسیون بدن با SPF15 میتواند کارساز باشد. روزهایی که به استخر میروید و یا زمانی که صندل به پا میکنید پاها در معرض نور خورشید قرار میگیرند و استفاده از این کرم ها الزامی میشود.

کمر و دستها

پوست خود را در برابر خورشید سر تا پا محافظت کنید - 24 - پوست - ورزش و سلامتی دست ها و کمر نیز جزو اصلی ترین نقاط بروز ملانوما هستند. برای حفاظت از پوست این نقاط در ساحل یا استخر از قبل با لایه ای ضخیم از ضد آفتاب پوست را پوشش دهید این کار تقریبا 15 دقیقه زمان میبرد. میتوانید از لوسیون هایی که اسپری هستند نیز استفاده کنید. بهتر است شخص دیگری به شانه ها تا پایین کمر ضد آفتاب بزند تا این کار خوب انجام شود. نور خورشید از لباس نیز عبور میکند به خصوص لباسهای نازک پس سعی کنید حتما این کار را انجام دهید. اگر کسی نبود که به شما برای ضد آفتاب زدن به شانه ها و کمر کمک کند از ضد آفتاب هایی که دهانک 360 درجه دارند میتوانید استفاده کنید. هیچ ضد آفتابی نمیتواند ادعا کند که ضد آب یا ضد عرق است پس اگر زیاد زیر نور خورشید میمانید هر 2 ساعت باید کرم ضد آفتاب بزنید.

گردن و سینه

پوست خود را در برابر خورشید سر تا پا محافظت کنید - 26 - پوست - ورزش و سلامتی کوین کوپر رئیس گروه پوست در بیمارستان کلیولند میگوید: نشانه های آسیب نور خورشید خیلی زود خود را در گردن و سینه نشان میدهد شاید به خاطر این باشد که پوست این نواحی بسیار حساس است. تمام منطقه را با ضد آفتاب پوشش دهید بعلاوه اطراف گردن را. منطقه ی زیر گوش نیز از نور آفتاب در امان نیست چون مانند پوست زیر گردن از پوشش چانه برخوردار نیست. اگر زیر نور خورشید از کلاه های آفتابگیر استفاده میکنید سعی کنید کلاهی انتخاب کنید که تمام منطقه از جمله پشت گردن را نیز پوشش دهد.

صورت

پوست خود را در برابر خورشید سر تا پا محافظت کنید - 28 - پوست - ورزش و سلامتی پوست صورت یکی از مناطقی است که اغلب باعث بروز سرطان های شایع پوستی میشود. و همچنین باید گفت که نور آفتاب باعث ایجاد خط و خطوط دور لب و چشم ها میشود. روی آرایش خود حساب نکنید، شاید مواد آرایشی که استفاده میکنید دارای SPF باشد اما معمولا به آن اندازه که از پوست محافظت کند استفاده نمیکنید. بهترین انتخاب شما استفاده از یک ضد آفتاب سبک و بدون روغن است مخصوصا اگر مستعد آکنه هستید. راه دیگر هم این است که از مرطوب کننده ی روازانه ای که دارای SPF است استفاده کنید. همچنین میتوانید از کلاهی استفاده کنید که علاوه بر پوست صورت گوشها و پشت سر را نیز از نور آفتاب در امان نگه دارد.

چشم ها

پوست خود را در برابر خورشید سر تا پا محافظت کنید - 30 - پوست - ورزش و سلامتی اگر ضد آفتابی که استفاده میکنید باعث قرمزی و اشک چشم میشود از ضد آفتاب هایی استفاده کنید که دارای فرمول اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم هستند، این دو ترکیب بعید است باعث تحریک چشم شوند. عینک آفتابی استفاده کنید که بتواند 100% جلوی اشعه های UV را بگیرد. این کار بهترین روش برای جلوگیری از آب مروارید و دیگر آسیب هایی است که نور خورشید به چشم ها وارد میکند.

لبها

پوست خود را در برابر خورشید سر تا پا محافظت کنید - 32 - پوست - ورزش و سلامتی ایده آل ترین انتخاب استفاده از برق لب های دارای SPF 30 است. اگر کارساز نبود میتوانید از رژ لب های مات استفاده کنید. اگر زمان زیادی را بیرون سپری میکنید از رژ لب های براق استفاده نکنید. رژ لب های براق حتی اگر دارای SPF هم باشند باعث تشدید اثر نور خورشید میشوند.

پوست سر و گوش

پوست خود را در برابر خورشید سر تا پا محافظت کنید - 34 - پوست - ورزش و سلامتی سرطان پوست در مناطقی که چربی کم است سریعتر گسترش پیدا میکند به دلیل اینکه در مناطق گوشتی راحت تر نفوذ میکند. یک تکه پنبه را در لوسیون دارای SPF فرو کنید و روی گوش خود بکشید. و یا میتواندی از ضد آفتاب استفاده کنید. تحقیقات نشان داده پوشاندن موها، گوشها و پوست سر را از نور خورشید محافظت میکند. نقاط مشکل ساز را بشناسید یک فرد بالغ به صورت متوسط 10 تا 40 خال دارد. بر اساس تحقیقات موسسه ملی سرطان کسانی که 50 یا بیش از این خال دارند بیشتر در خطر ملانوما هستند. اکثر این لکه های قهوه ای خوش خیم هستند اما برخی نیز میتواند نشان از سرطان باشد.

خال هایی که باید بررسی شوند

پوست خود را در برابر خورشید سر تا پا محافظت کنید - 36 - پوست - ورزش و سلامتی

  • خالهای بزرگتر از یک مداد پاک کن
  • جرب دار، سخت و یا ناصاف
  • دندانه دار در اطراف لبه
  • نا مساعد در رنگ
  • خالهایی که باعث خارش میشوند، خونریزی یا تراوش دارند

( با هرگونه تغییر لازم است توسط یک متخصص معاینه شوید )

خال هایی که معمولا خوش خیم هستند…
  • کوچکتر از 5 میلی متر هستند
  • گرد و برجسته هستند
  • متقارن هستند
  • کم رنگ هستند
  • خال هایی که در طول زمان تغییر نمیکنند
کاری از گروه ترجمه به اندام (دکتر کرمانی)

 

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*