پوست چه چیزی درباره سلامتی میگوید؟

پوست پنجره ای رو به سلامتی جوزف ویک استاد دانشگاه فارست، متخصص پوست و نویسنده ی کتاب علائم پوستی و بیماری های داخلی میگوید: پوست میتواند پنجره ای رو به سلامتی درون بدن باشد. بسیاری از بیماری های درونی اولین نشانه های خود را روی پوست آشکار میکنند. اثر پروانه ای اثر پروانه ای روی […]

پوست چه چیزی درباره سلامتی میگوید؟ - 20 - پوست - ورزش و سلامتی
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 10 دقیقه

تعداد بازدید 2428

تاریخ انتشار

پوست پنجره ای رو به سلامتی

پوست چه چیزی درباره سلامتی میگوید؟ - 22 - پوست - ورزش و سلامتی جوزف ویک استاد دانشگاه فارست، متخصص پوست و نویسنده ی کتاب علائم پوستی و بیماری های داخلی میگوید: پوست میتواند پنجره ای رو به سلامتی درون بدن باشد. بسیاری از بیماری های درونی اولین نشانه های خود را روی پوست آشکار میکنند.

اثر پروانه ای

پوست چه چیزی درباره سلامتی میگوید؟ - 24 - پوست - ورزش و سلامتی اثر پروانه ای روی پوست صورت معمولا از اولین نشانه های لوپوس است. اما زود نتیجه گیری نکنید. پائولو رومانلی متخصص پوست دانشگاه میامی میگوید: میتواند روزاسه یا درماتیت باشد. اما متاسفانه گاهی علامت لوپوس است، تنها با آزمایش میتوان نظر قطعی داد.

علامت مخملی

پوست چه چیزی درباره سلامتی میگوید؟ - 26 - پوست - ورزش و سلامتی نشانه های مخملی دور گردن و یا زیر بغل علامت دیابت است. این حالت میتواند بر اثر چاقی هم اتفاق بیوفتد اما اغلب نشانه ی دیابت است. در مواردی نادر نشانه ها در جاهای دیگری از بدن مانند دست یا لبها خودشان را نشان میدهند، که ممکن است علائم سرطان داخلی باشد.

علامت روی پا: لبه ها قرمز و در وسط طلایی

پوست چه چیزی درباره سلامتی میگوید؟ - 28 - پوست - ورزش و سلامتی پزشکان به این علامت necrobiosis lipoidica diabeticorum میگویند. همانطور که از نامش مشخص است نشانه ای مشخص از دیابت است، اما نادر است. ابتدا به شکلی کوچک و قرمز خود را نشان میدهد اما بعد از مدتی روشن تر و بزرگتر میشود. گاهی پوست تحت تاثیر ممکن است ترک بخورد، بخارد و یا درد بگیرد.

علامت بنفش راه راه در مچ دست

پوست چه چیزی درباره سلامتی میگوید؟ - 30 - پوست - ورزش و سلامتی این علامت دارای رنگ ارغوانی و قرمز است که برآمدگی دارد و جای آن بسیار میخارد. این علامت بیشتر در مچ دست یا مچ پا خود را نشان میدهد. اما ممکن است در دهان ، روی کمر، گردن پا یا اندام تناسلی هم بروز کند. علت این نشانه مشخص نیست. اما اگر دچارش هستید بهتر است تست کبد بدهید. میتواند نشانه ای از هپاتیت C باشد.

نشانه های به رنگ گوشت یا نارنجی بر روی کمر

پوست چه چیزی درباره سلامتی میگوید؟ - 32 - پوست - ورزش و سلامتی این نشانه ها معمولا به صورت تکه تکه روی پوست پایین کمر ظاهر میشوند. این نشانه ها معمولا با دیگر علائم پوستی رخ میدهد: برجستگی های قرمز و قهوه ای مانند آکنه که در سراسر بینی و گونه گسترش پیدا میکند، لکه های خاکستری در رنگدانه ی پوست، این ها نشانه های یک بیماری ژنتیکی نادر هستتند که اسکلروز ناهنجار نامیده میشود، و باعث رشد تومر های خوش خیم در مغز و سایر اندامها میشود.

کف دست سیرابی

پوست چه چیزی درباره سلامتی میگوید؟ - 34 - پوست - ورزش و سلامتی کف دست سیرابی شکل به شرایطی میگویند که پوست کف دست به شکل ضخیم و مخملی به رنگ سفید با چین های برجسته در خطوط دست در می آید. پوست دست شبیه به سیرابی پخته میشود. 90% مواردی که پوست کف دستشان به این شکل در می آید سرطان دارند. اگر فقط کف دستها شامل این تغییر بشود احتمال میرود سرطان ریه باشد.

دست و پای چوبی شکل

پوست چه چیزی درباره سلامتی میگوید؟ - 36 - پوست - ورزش و سلامتی اولین بار در سال 1997 تعریف شد، فیبروز سیستمیک کلیوی باعث تغییر شکل پوست پایین دست و پا به رنگ قهوه ای و دندانه دار شدن پوست میشود. خیلی سریع پوست پایین دست و پا قهوه ای و شبیه به چوب میشود. گاهی اوقات این نشانه به شکل علامتی زرد رنگ در چشم هم دیده میشود. تحقیقات به تازگی نشان داده این نشانه ها مربوط به افرادی است که مشکل کلیوی دارند.

تحریک فلس مانند روی باسن، زبان قرمز

پوست چه چیزی درباره سلامتی میگوید؟ - 38 - پوست - ورزش و سلامتی خوشبختانه این نشانه بسیار نادر است، قرمز رنگ است و فلس مانند و گاهی خوردگی پوست را هم بهمراه دارد، بیشتر مواقع در افراد سالخورده دیده میشود. این نشانه بیشتر از روی باسن و کف دست شروع میشود، اما میتواند جاهای دیگر را هم شامل شود. نشانه ای مانند زبان قرمز رنگ که دردناک هم هست شایع است. این نشانه معمولا علامت وجود تومر پانکراس است.

همه علامت های پوست هم نگران کننده نیستند

پوست چه چیزی درباره سلامتی میگوید؟ - 40 - پوست - ورزش و سلامتی بیشتر علائم پوستی به این معنا نیستند که مشکلی اساسی دارید. برای مثال گرانولوم آنولر خود را به صورت علامت های حلقه ای شکل به رنگ قرمز نشان میدهد و معمولا در سر و پا دیده میشود. این علامت معمولا طی دوسال از بین میرود و به این معنا نیست که مشکلی در بدن وجود دارد. اگر گسترده تر شد ممکن است مدت زمان از بین رفتنش بیشتر طول بکشد.

کاری از گروه ترجمه به اندام (دکتر کرمانی)
منابع:
Joseph L. Jorizzo, MD, professor and founding chair of dermatology, Wake Forest University, Winston-Salem, N.C.
Paolo Romanelli, MD, associate professor of dermatology, University of Miami, Fla.
Broome, D.R. American Journal of Roentgenology, February 2007; vol 188: pp 586-592.
National Institute of Neurological Disorders and Stroke.
American Academy of Dermatology.
Lupus Foundation of America: “Lupus of the Skin.”
American Osteopathic College of Dermatology: “Acanthosis Nigricans.”
American Diabetes Association: “Skin Complications.”
Cohen, P. Journal of Clinical Oncology, May 1989; vol 7: pp 669-678.
National Kidney Foundation: “Nephrogenic Systemic Fibrosis.”
McGevna, L. New England Journal of Medicine, Jan. 7, 2010; vol 362: p e1.
Cyr, P. American Family Physician, Nov. 15, 2006; vol 74: pp 1729-1734.

 

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*