چرا باید چربی بیشتر و قند کمتری بخوریم؟

تا همین چندی پیش خرید محصولاتی که روی آنها کم چرب نوشته بود برای ما رژیمی ها یک تابو به حساب می آمد. در گذشته روی غذاهایی مانند کره و زرده تخم مرغ برچسب خورده نشود می گذاشتیم در حالی که مشکلی در کربوهیدرات های تصفیه شده و غذاهای بسته بندی شده نمی دیدیم اما […]

5 از 5

زمان مطالعه 9 دقیقه

تعداد بازدید 4351

تاریخ انتشار

تا همین چندی پیش خرید محصولاتی که روی آنها کم چرب نوشته بود برای ما رژیمی ها یک تابو به حساب می آمد. در گذشته روی غذاهایی مانند کره و زرده تخم مرغ برچسب خورده نشود می گذاشتیم در حالی که مشکلی در کربوهیدرات های تصفیه شده و غذاهای بسته بندی شده نمی دیدیم اما زمانه تغییر کرده است.

این روزها متخصصان، چربی ها را به عنوان درشت مغذی هایی می شناسند که باید باشند و محصولات پرچرب مانند شیر کامل، کره و روغن نارگیل به جمع سوپر غذاها پیوسته اند. هنوز برخی افراد می پرسند که چه نوع چربی ای باید استفاده کنند و دقیقا چه تاثیری روی بدنشان دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به تمام این سوالات پاسخ دهیم و کاملا موضوع را برایتان روشن کنیم.

5 طرز فکر اشتباه درباره چربی

1- چربی در بشقاب غذایم برابر است با چربی موجود در بدنم.

حقیقت: حتی اگر این خرافه، پایه برنامه های غذایی و محصولات کم چرب باشد هم خیلی با حقیقت فاصله دارد. خوردن چربی باعث چاق شدنتان نمی شود. حذف کامل چربی یا کاهش شدید آن در واقع می تواند موجب اضافه وزنتان شود، بیشتر به این خاطر که باعث می شود احساس محرومیت کنید. برخی تحقیقات نشان داده اند غذاهای چرب می توانند به کاهش وزن کمک کنند.

مشکل بیشتر برنامه های غذایی این است که یکی از مواد کلیدی خوشمزه کننده غذا و کاهش دهنده گرسنگی را کم دارند، درست حدس زدید، آن ماده چربی است. چربی های سالم بهترین منبع انرژی برای بدنتان هستند و سوخت و ساز و مکانیزم چربی سوزی بدنتان را به حرکت در می آورند. تحقیقات نیز این موضوع را تایید می کند و ثابت شده برنامه غذایی کم چرب می تواند باعث کند شدن سوخت و ساز بدن شود. پس حالا اجازه دارید تا قبل از ورزش، یک قاشق کره بادام زمینی روی سیب بمالید و میل کنید و یا هر چند وقت یکبار برای ناهار یا شام، یک تکه استیک خوشمزه میل کنید.

2- چربی اشباع را باید چربی بزرگ دانست.

حقیقت: زیاد تند نروید. در حالی که چربی اشباع را تا مدت ها دشمن درجه یک سلامت می دانستیم اما تحقیقات جدید ثابت کرده اند که این نوع چربی آنقدرها هم ترسناک نیست. البته مشخص است که همیشه نباید وعده غذایی ای بخورید که سرشار از گوشت قرمز و کره چربی باشد اما گاهی استفاده کردنشان هم باعث نمی شود سلامتتان آسیب ببیند.

چه چیزی بدتر از خوردن زیاد غذاهای پرچرب است: جایگزین کردن آنها با مقدار زیادی قند. کربوهیدرات های تصفیه شده می توانند خطر بیماری های عروق کرونر قلب و دیابت را افزایش دهند.

3- تمام چربی ها باعث بروز مشکل برای سلامتی می شوند.

حقیقت: خوردن انواع منابع چربی می تواند سلامتتان را تقویت کند. اسید چرب های امگا 3 ( همان هایی که در ماهی، برخی آجیل ها و دانه ها پیدا می شود ) می توانند به تقویت قلب و احتمالا سلامت روانی تان کمک کنند. چربی های اشباع نشده در روغن زیتون نیز می توانند خطر بیماری قلبی تان را بسیار کاهش دهند. حتی برخی پزشکان شاهد بوده اند بیمارشان با استفاده از برنامه غذایی حاوی چربی، دیابت نوع 2 را درمان کرده اند.

4- غذاهایی که کلسترول بالا دارند میزان LDL را افزایش می دهند.

حقیقت: قبلا در مورد غذاهای حاوی کلسترول نیز هشدار داده می شد اما زیاد مهم نیست. کلسترول خوراکی ضرورتا باعث افزایش سطح کلسترول بد نمی شود.

هشدار: چربی های ترانس و اسید لینولئیک ( در روغن سبزیجات پیدا می شود ) می توانند به سلامتتان آسیب برسانند. پس از روغن های هیدروژنه مانند کانولا و غذاهای بسته بندی شده مانند شیرینی های خامه ای و پیتزاهای منجمد شده دور بمانید. گاهی برچسب اطلاعات تغذیه ای میزان چربی ترانس را نشان نمی دهد پس به مقدار روغن هیدروژنه در این لیست دقت کنید.

5- چربی، مرا از اهداف تناسب اندامم دور نگه می دارد.

برخی ورزشکاران استقامتی به برنامه ای به نام رژیم کتوژنیک رو می آورند. در این برنامه، فرد 70 تا 75 درصد از کالری مورد نیازش را از چربی ها می گیرد و تنها 10 درصد آن را از کربوهیدرات دریافت می کند. با اینکه محققان همچنان به دنبال مزیت به اثبات رسیده ای از این نوع برنامه غذایی هستند اما گفته می شود رژیم کتوژنیک می تواند بدن را طوری تنظیم کند که به جای ذخایر کربوهیدرات خود از ذخایر چربیش استفاده نماید. از آنجا که بیشتر ما از ورزش برای سوزاندن چربی های بدن استفاده می کنیم به کار گرفتن این برنامه می تواند دو سر برد باشد. اما قبل از استفاده رژیم کتوژنیک حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

غذاهای معمول به کار رفته در برنامه کتوژنیک، چیزبرگر و سیب زمینی سرخ کرده نیست. این غذاها را بیشتر ماهی، کره بادام زمینی، گوشت و تخم مرغ تشکیل می دهند. به این نکته هم باید اشاره کرد که برای بدن حدود 3 تا 5 هفته طول می کشد تا خود را با برنامه کتوژنیک تنظیم کند، مخصوصا اگر معمولا از غذاهایی مانند پیتزا و پاستا استفاده می کرده اید. چون بدنتان چربی را دیرتر از کربوهیدرات هضم می کند، بنابراین برای مدت زمان طولانی تری سیر خواهید ماند و برای ورزش کردن نیز انرژی بیشتری خواهید داشت. اگر وعده غذایی ای میل کردید که چربی بالایی داشت، قبل از ورزش کردن دو ساعت صبر کنید.

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
یاسمن شکیبا 1395/09/23

با سلام. من مربی پیلاتس هستم و اکثرا سعی می کنم مجله اینترنتی دکتر کرمانی را مطالعه کنم . مطالب بسیار عالی و جامع می باشد. و برای افراد با سنین مختلف و با وزن وختلف مفید می باشد. خواستم از تلاش شما و مجله خوبتون تشکر کنم، امیدوارم همیشه بتونیم از مطالب خوبتون استفاده کنیم.