چرا همیشه احساس گرسنگی می کنیم؟

فهرست مطالب (کلیک کنید) دلایل پنهان گرسنگی1- بدنتان کم آب شده است2- خوب نخوابیدید3- خود را با کربوهیدرات های نشاسته ای پر کردید4- دچار استرس هستید5- الکل مصرف می کنید6- باید پروتئین بیشتری استفاده کنید7- به اندازه چربی نمی خورید8- وعده ها را جا می اندازید9- زیر رگبار غذاهای خوشمزه هستید10- غذای خود را با […]

چرا همیشه احساس گرسنگی می کنیم؟ - 22 - گرسنگی - عادات غذایی
4.1 از 5

زمان مطالعه 17 دقیقه

تعداد بازدید 22652

تاریخ انتشار

دلایل پنهان گرسنگی

اشتها تنها در زمان هایی که ورزش سنگین کردید، باردار هستید و یا سندروم پیش از قاعدگی دارید به صورت طبیعی بالا است اما اگر بیشتر مواقع بدون دلیل واضحی احساس کنید شکمتان خالی است، دیگر حتما مشکلی وجود دارد. دکتر مرگان مون ( متخصص تغذیه در لس آنجلس و دارنده موسسه (Everyday Healthy Eating ) ) می گوید احساس گرسنگی به صورت فیزیولوژیکی نیاز به کالری، آب و نمک است و توسط ترکیبی از رژیم غذایی که دارید، هورمون های اشتها و عوامل احساسی از جمله استرس هدایت می شود.

اینکه چرا نمی توانید اشتهای خود را کنترل کنید بسیار مهم است. چون این گرسنگی اضافی از نظر جسمانی و روانی به شما آسیب  می رساند و ممکن است BMI بدنتان را به جایی بفرستد که دیگر سلامت نیست. این 11 دلیل کمک تان می کند متوجه شوید چرا شکمتان همیشه سرو صدا می کند.


ثبت نام رژیم اینترنتی دکتر کرمانی

چرا همیشه گرسنه ایم؟

 

1- بدنتان کم آب شده است

دکتر آلیسا رومسی (سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی آمریکا ) می گوید همیشه وقتی بدن مقداری کم آب می شود آن را با احساس گرسنگی اشتباه می گیریم  در حالی که باید آب بنوشیم. این گیج شدن در هیپوتالاموس ( قسمتی از مغز که گرسنگی و تشنگی را کنترل می کند) اتفاق می افتد. وقتی کم آبی بدن اتفاق می افتد به نحوی در هیپوتالاموس مشکل خط روی خط به وجود می آید. زمانی که واقعا نیاز به یک لیوان آب دارید مجبورتان می کند یک بسته چیپس باز کنید و بخورید.

با بالا نگه داشتن سطح مایعات بدن جلوی این اتفاق را بگیرید. هر روز صبح را با نوشیدن یک لیوان آب شروع کنید. اگر احساس گرسنگی می کنید و آن روز زیاد آب ننوشیدید  ابتدا یک لیوان آب بنوشید. 15 تا 20 دقیقه صبر کنید تا ببینید همچنان گرسنه هستید یا خیر.

چرا همیشه گرسنه ایم؟

 

2- خوب نخوابیدید

بعد از اینکه از یک خواب بی کیفیت بلند می شوید از قبل دو هورمون مربوط به اشتها بر علیه شما توطئه کردند. خواب بسیار کوتاه سبب سطوح فزاینده ای از گرلین می شود، هورمونی که باعث تحریک اشتها می شود. در برابرش سبب کاهش لپتین هم می شود، هورمونی که باعث می شود احساس سیری کنید. کم خوابی به صورت منظم به شکلی دیگر سبب می شود احساس گرسنگی کنید. بعد از یک خواب ضعیف، بیشتر دچار خستگی شدید و مه ذهنی هستید.

سیستم بدنتان برای مقداری انرژی بی تابی می کند. حتی اگر واقعا گرسنه هم نباشید میل به کربوهیدرات های شیرین را تحریک می کند. سعی کنید هر شب 7 تا 8 ساعت بخوابید تا سطح انرژی و هورمون های خود را به اندازه طبیعی برسانید.

چرا همیشه گرسنه ایم؟

 

3- خود را با کربوهیدرات های نشاسته ای پر کردید

تا به حال به این فکر کردید که چرا دونات یا شیرینی سبب می شود برای خوردن یکی دیگر نتوانید مقاومت کنید… تا زمانی که کل آنچه هست را بخورید؟ این مغز شما در برابر کربوهیدرات های نشاسته ای است. کربوهیدرات های ساده مانند غذاهای شیرین و پخته شده با آرد سفید از جمله شیرینی، کوکی و کراکر یافت می شود که به سرعت سطح قند خونتان را بالا می برند. سپس خیلی سریع سطح قند خون سقوط می کند.

این سقوط قند خون سبب گرسنگی شدید برای کربوهیدرات های شیرین بیشتر می شود و این فرایند ادامه خواهد داشت تا جایی که ممکن است از خوردن غذاهایی که دارای کربوهیدرات ساده هستند بپرهیزید تا دچار افت و خیز قند خون نشوید. سعی کنید از کربوهیدرات های پیچیده و انواعی که شامل فیبر بالا هستند استفاده کنید. بادام، سیب، و پسته از نمونه هایی هستند که کربوهیدرات پیچیده و فیبر دارند.

چرا همیشه گرسنه ایم؟

4- دچار استرس هستید

چه کسی تا به حال یک روز پرمشغله یا تیره و تار شدن روابط را تجربه نکرده است؟ استرس ترفندی دارد که با آن شما را به غذا حریص کند. وقتی دچار تنش می شوید، سیستم بدن تولید هورمون های استرس یعنی آدرنالین و کورتیزول را افزایش می دهد. بالا بودن سطح این هورمون ها سیستم بدن را تحریک می کند که حس کند مورد حمله قرار گرفته است و به انرژی نیاز دارد. بنابراین اشتها رو به افزایش می رود. استرس همچنین سطح مواد شیمیایی مغز به نام سروتونین را کاهش می دهد. این می تواند کاری کند زمانی که گرسنه نیستید هم احساس گرسنگی کنید. سعی کنید تکنیک هایی را بیاموزید تا استرس خود را کاهش دهید. مثلا به کلاس های یوگا بروید و یا به موسیقی آرامش بخش گوش دهید.

چرا همیشه گرسنه ایم؟

 

5- الکل مصرف می کنید

نوشیدن الکل قبل از شام سبب می شود اشتها برانگیخته شود. در این حالت حتی اگر معده پر هم باشد باز هم احساس گرسنگی خواهید داشت. در یک تحقیق مشخص شد افراد پس از مصرف نوشیدنی های الکلی به غذاهای پرکالری رو می آورند. الکل بدن را کم آب می کند و همین باعث می شود فکر کنید گرسنه هستید در حالی که به آب نیاز دارید. کنار گذاشتن الکل و نوشیدن آب به جای آن قبل از شام بهترین انتخاب است.

چرا همیشه گرسنه ایم؟

 

6- باید پروتئین بیشتری استفاده کنید

شاید منطقی به نظر نیاید اما پر کردن بشقاب غذا با پروتئین و چربی های سالم پرخوری و حمله ناگهانی اشتها را دفع می کند. پروتئین نه تنها با ماندنش در معده احساس سیری را بیشتر می کند بلکه ثابت شده است اثرات ضد اشتهایی نیز دارد. سعی کنید روزانه حداقل 46 گرم پروتئین مصرف کنید ( بهترین منابع، ماست چکیده، تخم مرغ، گوشت بدون چربی، و غلات کامل ). مقدار توصیه شده برای خانم ها 15 تا 70 و برای مردان 56 گرم در روز است.

چرا همیشه احساس گرسنگی داریم؟

 

7- به اندازه چربی نمی خورید

درست مانند پروتئین چربی غیر اشباع نیز با سیری در ارتباط است. وقتی بعد از یک وعده احساس رضایت داشته باشیم بهتر می توانیم به نشانه های گشنگی گوش دهیم.

پس تا زمانی که واقعا گرسنه شویم چیزی نخواهیم خورد. با استفاده از آجیل ها، دانه ها و روغن های سالم چربی خوب را به برنامه غذایی خود بیاورید. متخصصان می گویند یک فرد بالغ باید 25 تا 35 درصد کالری دریافتی روزانه خود را از چربی های سالم دریافت کند.

چرا همیشه گرسنه ایم؟

8- وعده ها را جا می اندازید

دلیل دیگر گرسنگی این است که صبحانه یا دیگر وعده ها را نادیده می گیرید و به مرور عواقبش را تجربه می کنید. وقتی وعده ها را جا می اندازید و وعده برای مدت طولانی خالی می ماند، باعث افزایش تولید هورمون اشتها گرلین می شود. گرلین همچنین قند خون را وا می دارد تا پذیرای غذاهایی که می آید باشد، پس به صورت ناخواسته به دنبال غذای بیشتر هستید. سعی کنید فاصله بین وعده ها بیشتر از 4 تا 5 ساعت نشود. حتی اگر از صبحانه متنفر هم هستید باز سعی کنید صبح ها چیزی میل کنید. مثلا ماست، کره بادام زمینی، چند قطعه سیب، و یا شیر سویا.

چرا همیشه احساس گرسنگی داریم؟

 

9- زیر رگبار غذاهای خوشمزه هستید

عکس دستور های غذایی، عکس هایی که دوستانتان از غذایشان در شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته اند. تبلیغ مواد غذایی در تلویزیون، همه اینها نشان می دهد عجیب نیست که برخی از ما دائم احساس گرسنگی می کنند. ارتباط بین چیزی که می بینیم و چیزی که هوس می کنیم به صورت علمی ثابت شده است، تحقیقات نشان داده است که فقط نگاه کردن به عکس یک غذای خوشمزه باعث بالا رفتن گرلین هورمون گرسنگی می شود.

استشمام بوی غذا نیز چنین تاثیری دارد. بوی دلپذیر غذا باعث تحریک واکنش های فیزیولوژیکی غیر ارادی می شود. بزاق دهان ترشح می کند و معده منقبض می شود. این واضح است که نمی توانید جلوی دیدن و بوییدن غذاها را بگیرید. اما با دنبال نکردن گروه هایی که دائم عکس غذا ارسال می کنند یا ندیدن تبلیغات تلویزیونی می توانید به خود کمک کنید.

چرا همیشه احساس گرسنگی داریم؟

 

10- غذای خود را با سرعت می خورید

وقتی با سرعت غذا می خورید شاید معده پر شده باشد، ولی به مغزتان زمان کافی را نمی دهید تا متوجه این پری شود. در این زمان مغز هنوز متوجه نیست و سطح اشتها را همچنان بالا نگه می دارد، پس شما به خوردن ادامه می دهید. تحقیقات در این زمینه نشان داده خوردن غذا با سرعت کم کمک می کند هورمون هایی آزاد شوند که به مغز بگویند دیگر کافیست. سعی کنید غذا را آرام بجوید و از طعم آن لذت ببرید. بعد از تمام کردن وعده قبل از اینکه به سراغ یک بشقاب دیگر بروید 20 دقیقه صبر کنید تا ببینید آیا واقعا هنوز نیاز به غذا دارید یا خیر.

چرا همیشه گرسنه ایم؟

 

11- داروهای خاصی استفاده می کنید

برخی داروهای خاص که برای درمان به صورت منظم استفاده می کنید شاید موجب شوند که یخچال را غارت کنید. داروهای ضد افسردگی مانند، Zoloft و Paxil، و همچنین کورتیکواستروئیدها مثل پردنیزولون ( برای درمان شعله ور شدن سیستم ایمنی بدن به علت آلرژی، آسم، بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون، و برخی از سرطان ها تجویز می شود ) به عنوان داروهای بالا برنده ی اشتها شناخته می شوند. اگر از این نوع داروها استفاده می کنید و حتی بعد از غذا نیز احساس گرسنگی می کنید، با پزشک خود صحبت کنید. تا اگر ممکن است جایگزینی برای این داروها به شما معرفی کند.

چرا همیشه احساس گرسنگی می کنیم؟ - 44 - گرسنگی - عادات غذایی

ویدئو دکتر کرمانی را در رابطه با رژیم لاغری بدون احساس گرسنگی ببینید:

4.1 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
ملیکا 1402/12/18

سلام وقت بخیر من جدیدا یه ماهی هست که همش گشنم میشه حتی شباهم گشنم میشه از خواب بیدار میشم و یه چیزی میخورم روزها هم هرچقدرم غذا خورده باشم بعد چند دقیقه گشنم میشه انگار هیچی نخوردم اگر هم غذا یه کم دیر بخورم احساس حالت تهوع بهم دست میده وزنمم ۴۴بود الانا شده۴۵قدمم ۱۶۸

کارشناس به اندام 1402/12/19

سلام عزیزم وزن که نسبتا خوبه اما علت این پرخوری مهمه مصرف قندها رو محدودکنید اب بیشتر بنوشید سبزیجات در طول روز حتما استفاده بشه خوراکی های ناسالم و حذف کنید

-محمد 1402/11/08

سلام من همیشه گرسنه هستم وصورتم خیلی لاغرشده مقعدمم خارش داره بعضی وقت ها میشه انگل داشته باشم؟

کارشناس به اندام 1402/11/09

سلام عزیزم باید چکاب بدین تا پزشک تشخیص بده

-سید یوسف 1402/11/02

سلام من حدود ۳ سال کاربامازیپین مصرف داشتم و حالا حدود دو سال میشه ترک کردم اما وزنم ۱۱۷ کیلو شده سن ۲۳ سالمه چند سالی میشه تقریبا ۲۴ ساعت گشنمه و اگه چیزی نخورم با افت قند خون مواجه میشم اصلن مقاومت غذای ندارم یک ساعتم گرسنه بوده نمیتونم و خیلی خیلی تشنه ام میشه مصرف آب بالایی دارم شب و روز ممنون میشم در این رابطه راهنمای کنید

کارشناس به اندام 1402/11/03

سلام عزیزم چرا نخورید همه چیز به قاعده وسر زمان مشخص میل کنید اگر هم با برنامه باشه مطمئنا وزنتون هم کم میشه قندخون بالانیست ؟ شیرینی زیاد میخورید؟

- 1402/09/04

سلام من خیلی غذا میخورم ولی زیادم ورزش میکنم و طول روز زیاد کالری میسوزانم اما همیشه گشنم عیبی نداره بخورم؟؟؟ قدم ۱۶۵وزنم ۵۲

کارشناس به اندام 1402/09/05

سلام عزیزم به نسبت فعالیتی که دارین وعده دریافت میکنید نه مشکلی نداره

- 1402/08/07

سلام

کارشناس به اندام 1402/08/08

عرض ادب

رحمانی 1402/08/07

سلام خسته نباشید من ۶۳ کیلوام با قد ۱۶۰ توی طول روز مشکلی با گرسنگی ندارم یعنی ب جز نهار و صبحانم چیزی نمیخورم ولی شبا بعد از شام و یکی دوساعت قبل از خواب احساس ضعف میکنم ممنون میشم راهنماییم کنید

کارشناس به اندام 1402/08/08

سلام سلامت باشید عزیزم وعده ای رو حذف نکنید همون شام هم با حجم کم استفاده کنید کنارش سبزیجات مصرف کنید قبل خواب یک لیوان شیر و دوتا خرما بخورید وقتی با فاصله منظم وعده ای رو مصرف میکنید به این شکل ضعف ندارین

skga 1402/03/30

من واقعا اینطوری نبودم به اندازه میخوزدم ولی یه اتفاقی افتاد و توی شش ماه دوازده کیلو زیاد کردم من خوش اندام بودم ولی الان واقعا بدنم رو اعصلمه و واقعا نمیدونم باید چیکار کنم قبلا ده میخوابیدم الان ساعت سه به زور خوابم میبره استرسم کمتر شده ولی واسه لاغری سعی میکنم صبحانه و شام نخورم و فقط نهار پروتئین میخورم و این خیلی اذیتم میکنه و فشار میاره واسم و اصلا تحملش رو ندارم سیرم و اصلا احساس گرسنگی نمیکنم ولی سه دفعه ضعف میکنم و اگه چیزی نخورم حتما غش میکنم

کارشناس به اندام 1402/03/31

عزیزم شما نباید هیچ وعده ای رو حذف کنید حتی برای لاغرشدن هه وعده ها رو به قاعده میل کنید نیاز بدن باید تامین بشه رژیم تون واصولی کنید

-نیلوفر 1402/03/26

سلام خسته نباشید من همش گشنمه همش استرس دارم و نمیتونم استرس نگیرم من باید چیکار کنم

کارشناس به اندام 1402/03/27

سلام سلامت باشید عزیزم استرس میتونه در بعضی افراد باعث ایجاد اشتهای کاذب باشه با روانشناس مشورت کرده تا بتونید کنترلش کنید

-کیمیا 1402/03/24

سلام روزتون بخیر من قبلا بخاطر افسردگی و اضطراب قرص اسنترا مصرف میکردم و با قطع کردن اون الان یک ماه میشه دچار اشتها شدیدی شدم در صورتی که انگار هیج انرژی ب بدنم نمیرسه

کارشناس به اندام 1402/03/25

سلام وقت بخیر عزیزم قبل هر وعده اب بنوشید از سبزیجات وپروتئین ها به مقدار بیشتر در رژیمتون استفاده کنید درصورت نیاز وتشخیص پزشک مکمل هم مصرف کنید

-زهرا 1402/03/01

سلام خسته نباشین من جدیدا خیلی احساس گرسنگی میکنم هر۲ ساعت یک بار گرسنه میشم معدم ضعف میکنه علتش چی میتونه باشه؟

کارشناس به اندام 1402/03/02

سلام سلامت باشید مصرف زیاد موادقندی کم ابی بدن خواب کم استرس زیاد و..میتونه علت این ضعف شما باشه

-ملیکا 1402/02/16

سلام وقتتون بخیر من خیلی زیاد احساس گرسنگی میکنم حتی حین غذا خوردن هم به هیچ وجه چیزی به نام سیری نمی‌فهمم این درصورتیکه که قبلاً. اصلا اینجوری نبود آدم کم خوراکی بودم آب زیاد می‌نوشم تقریبا آهسته غذا میخورم اما همیشه و هر لحظه گرسنمه چیزی به نام احساس سیری ندارم این موضوع واقعا ناراحت و عصبیم می‌کنه راهنمایی کنید لطفاً

کارشناس به اندام 1402/02/17

سلام وقت بخیر عزیزم میتونین رژیم کتوژنیک و پیشنهاد میکنیم برای گرفتن این رژیم میتونین روی لینک بزنید وثبت نام کنید اب زیاد بنوشید تخم کتان سرکه سیب اشتها رو کم میکنه

-سعید 1401/12/14

سلام. من 50 سالمه و چند ماه هست که اشتها به غذام زیاد شده و میل به غذا دارم. وزنم 70 کیلو و قدم 173 کیلو هست. آب هم به میزان کافی می خورم و خوابم هم کافی است. فقط 8 سال هست که قرص های آلپروزولام فلووکسامین و الانزاپین مصرف می کنم

کارشناس به اندام 1401/12/15

سلام عزیزم وزنتون مناسبه داروهای دسته افسردگی که استفاده میکنید روی اشتها وحتی وزن تاثیر ودارن شما برنامه سالمی برای تغذیه داشته باشید فعالیت بدنی هم انجام بدین تاوزن ثابت بمونه

محمد0 1401/09/16

سلام وقت بخیر من داعم دلم غذای خوشمزه می‌خواد همش میگم غذا بخورم ینی نیم ساعت بعد هر وعده غذایی من گرسنمه احساس شکم خالی میکنم مصرف آب هم زیاده .استرس هم اصلا ندارم .خیلی آروم هم غذا میخورم ولی با این وجود وزنم اصلا تغییر نمیکنه و اصلا چاق نمیشم .امکانش هست برا تیروعید باشه ؟؟

کارشناس به اندام 1401/09/17

سلام وقت بخیر .بله احتمالش هست بهتره چکاپ کلی انجام بدین

متین 1401/06/08

سلام من دیروز بعد از ورزشم همش احساس گرسنگی دارم هرچی که میخورم رفع نمیشه باید چکار کنم؟

کارشناس به اندام 1401/06/19

سلام .عزیز استرس خواب نامنظم مصرف زیاد شیرینی نداشتن برنامه غذایی مناسب کمبود آب بدن میتونه دلیلش باشه.سعی کنید وعده هاتون رو منظم استفاده کنید برای قبل و بعد ورزشتون از خوراکی های پروتئینی مثل سینه مرغ تخم مرغ کره بادوم زمینی و....استفاده کنید تا زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید

ساحل 1401/06/08

سلام من همش گرشنه هستم زیادم اب نمیخورم

کارشناس به اندام 1401/06/19

سلام عزیزم یکی از دلایل گرسنگی کم شدن آب بدن هست سعی کنید روزانه حداقل 6تا8 لیوان آب رو بنوشید

امیر 1401/04/05

سلام خسته نباشید من ۱۸ سالمه تو یه ماه یهو ۸ کیلو اضافه وزن پیداکردم قبلا وزنم نرمال بود همش گرسنم. چی کارکنم؟ میتونه بخاطر استرس کنکور باشه؟

کارشناس به اندام 1401/04/06

سلام آقا امیر .استرس می‌تونه باعث احتباس مایعات و افزایش وزن کاذب بشه.برای کنترل اشتها سعی کنید بیشتر از پروتئین ها استفاده آب بیشتری بنوشید مصرف میوه و سبزیجات رو روزانه داشته باشید

بهارک خوش نیت 1401/03/15

سلام مطالبتون مفید بودن ممنونم اونها رو به اشتراک گذاشتین .🙏

کارشناس به اندام 1401/04/06

سلام بهار جان مرسی که همراهیمون میکنی🌹

پرویز 1399/02/02

به نظر من کسیکه اینها را نوشته بسیار دقیق و درست فکر میکند. بسیار ممنون بقول کردا هه ر بژیت

کارشناس به اندام 1401/04/06

سلام آقای پرویز.ممنون از حسن نظر و همراهی شما🌹