چگونه اعتماد به نفسی پایدار بسازیم؟

وقتی اعتماد به نفسمان بالا رود، بیشتر برای خود ارزش قائل می شویم و همچنین شادتر و با انگیزه تر خواهیم بود. جالب است بدانید این تاثیر از نظر علمی نیز ثابت شده و اسکن های مغز، آن را نشان داده اند. وقتی اعتماد به نفس بالا باشد ارتجاعی تر هستیم و به واسطه رد […]

چگونه اعتماد به نفسی پایدار بسازیم؟
5 از 5

زمان مطالعه 7 دقیقه

تعداد بازدید 3830

تاریخ انتشار

چگونه اعتماد به نفسی پایدار بسازیم؟

وقتی اعتماد به نفسمان بالا رود، بیشتر برای خود ارزش قائل می شویم و همچنین شادتر و با انگیزه تر خواهیم بود.
جالب است بدانید این تاثیر از نظر علمی نیز ثابت شده و اسکن های مغز، آن را نشان داده اند. وقتی اعتماد به نفس بالا باشد ارتجاعی تر هستیم و به واسطه رد شدن و شکست کمتر آسیب می بینیم، همچنین کمتر در معرض اضطراب قرار خواهیم گرفت.

با وجود این تاثیرات مثبت، کار کردن روی اعتماد به نفس اهمیت ویژه ای پیدا می کند. فرمول جادویی تقویت اعتماد بنفس چیست؟
5 راه تاثیر گذار وجود دارد که می توانید با کمک آنها به افزایش قدرت اعتماد بنفس خود کمک کنید:

1- از اظهارات مثبت، به درستی استفاده کنید.

همه از اظهارات مثبتی مانند ” می خواهم به موفقیت بزرگی دست پیدا کنم ” سود نمی برند. چنین جملاتی برای کسانی کاربرد دارد که اعتماد بنفسشان بالا است، نه کسی که هنوز سطح اعتماد بنفسش پایین است. دلیلش این است که تاثیر بسیار مثبت دقیقا مخالف آن چیزی است که واقعا درباره خودشان فکر می کنند. اظهاراتی واقع گرایانه تر مانند ” می خواهم برای موفق شدن سخت کار کنم ” برای آنهایی که هنوز اعتماد بنفس بالایی ندارند قابل باورتر است و می تواند اعتماد به نفسشان را تقویت کند.

2- قابلیت های خود را شناسایی کنید و آنها را پرورش دهید.

قسمت بزرگی از اعتماد به نفس به خاطر انجام کارهایی حاصل می شود که در آنها خوب هستیم. ببینید در چه کاری خوب هستید و بیشتر آن را انجام دهید. اگر آشپزی تان خوب است، بیشتر برای دوستان و خانواده آشپزی کنید و اگر استقامتتان در پیاده روی بالا است می توانید در یکی از برنامه های پیاده روی شرکت کنید. با نشان دادن توانایی و کسب موفقیت در زمینه هایی که برایتان مهم است، حس ارزش دادن به خودتان رشد می کند. موقعیت ها و حرفه هایی پیدا کنید که بتوانید قابلیت و توانایی تان را به نمایش بگذارید.

3- بیاموزید که تعریف دیگران را بپذیرید.

وقتی روی خودمان نظری منفی داریم تعریف دیگران را نیز نمی توانیم به راحتی قبول کنیم و جالب اینجاست زمانی چنین اتفاقی می افتد که بیش از هر زمان دیگری به تعریف دیگران نیازمندیم. بنابراین سعی کنید تعریف ها را حتی اگر برایتان عجیب هم باشد قبول کنید. بهترین راه برای تحمل تعریف دیگران، آماده کردن واکنش هایی مناسب است مانند گفتن ساده یک ” متشکرم ” و یا ” نظر لطف شما است “. بعد از انجام این کار، به مرور زمان می بینید که راحت تر می توانید تعریف دیگران را بپذیرید.

4- از خودتان انتقاد نکنید.

اعتماد به نفس پایین معمولا منجر به افزایش انتقاد از خود می شود که در آینده منجر به آسیب دیدن بیشتر اعتماد به نفس می شود. این جایی است که دلسوزی برای خود، پا به میدان می گذارد. هر زمان شروع به افکار انتقادی درباره خودتان کردید صبر کنید و از خود بپرسید اگر یکی از دوستانتان هم بود چنین فکری درباره اش می کردید. ما نسبت به دیگران بیشتر از خود مهربانیم بنابراین سعی کنید خود را مانند دیگران ببینید، این کار به افزایش اعتماد به نفس شما کمک می کند.

5- ارزش واقعی خود را تایید کنید.

از قابلیت هایی که دارید یک لیست درست کنید که بتواند روی اعتماد به نفستان تایر داشته باشد. برای مثال اگر در بدست آوردن یک شغل ناکام ماندید آنچه باعث می شود کارمندی عالی باشید را لیست کنید. سپس با نوشتن اینکه چرا این قابلیت مهم است و مورد استقبال دیگران قرار می گیرد، روی یکی از نقاط تمرکز کنید. این تمرین را به مدت یک هفته هر روز انجام دهید و خواهید دید که اعتماد به نفستان افزایش خواهد یافت.

با کار کردن روی اعتماد به نفس خود، آن را قوی کنید و از حالت شکنندگی خارج نمایید. داشتن اعتماد به نفس می تواند تاثیر شگفت انگیزی روی زندگی تان داشته باشد.


کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی )

ثبت نام رژیم اینترنتی به اندام دکتر کرمانی

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*