کاهش شدید سرانه مصرف لبنیات در کشور

مدیرکل تغذیه وزارت بهداشت هشدار می‌دهد که هزینه‌هایی که کاهش مصرف لبنیات در بلند مدت بر دوش دولت می‌گذارد بسیار بیشتر از یارانه‌ای است که دولت باید به مصرف لبنیات در کشور اختصاص دهد و نمی‌دهد. پوکی استخوان نام بیماری است که امروز به گوش همه مردم آشناست. بیماری که به علت کمبود کلسیم در […]

کاهش شدید سرانه مصرف لبنیات در کشور - 2 - - اخبار
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 8 دقیقه

تعداد بازدید 991

تاریخ انتشار

کاهش شدید سرانه مصرف لبنیات در کشور - 4 - - اخبار مدیرکل تغذیه وزارت بهداشت هشدار می‌دهد که هزینه‌هایی که کاهش مصرف لبنیات در بلند مدت بر دوش دولت می‌گذارد بسیار بیشتر از یارانه‌ای است که دولت باید به مصرف لبنیات در کشور اختصاص دهد و نمی‌دهد.
پوکی استخوان نام بیماری است که امروز به گوش همه مردم آشناست. بیماری که به علت کمبود کلسیم در بدن شکل می گیرد و در بزرگسالی گریبان مرد و زن را می گیرد.
بالارفتن خطر شکستگی استخوان و پادرد و کمردرد تنها بخشی از عوارض سوءمصرف کلسیم به شمار می رود و لبنیات نیز به عنوان اصلی ترین منبع تأمین لبنیات برای بدن انسان به شمار می رود.
قرار گرفتن لبنیات در 4 گروه اصلی غذایی به این معناست که مصرف روزانه آنها برای انسان ضروری است و باید در کنار غلات، پروتئین ها و میوه و سبزیجات در وعده های غذایی روزانه گنجانده شود.
شیر منبع اصلی تهیه لبنیات به شمار می رود و طبیعتاً این قیمت شیر است که قیمت سایر مشتقات آن را تعیین می کند.
آزادسازی قیمت شیر و لبنیات از حدود 2 سال پیش همزمان با هدفمندی یارانه ها کلید خورد. همان زمان هم بسیاری از کارشناسان تغذیه معتقد بودند که دولت باید روی تعدادی از مواد اصلی غذایی همچنان یارانه پرداخت کند و مانع افزایش قیمت این مواد غذایی شوند.
نظرات کارشناسان اما نادیده گرفته شد و قیمت لبنیات نیز در کنار قیمت سوخت، حامل های انرژی و … افزایش پیدا کرد. در آن زمان وزارت بهداشت نیز به صف منتقدان پیوست و مخالفت خود را با افزایش قیمت لبنیات رسما اعلام کرد.

به عقیده مسئولان وزارت بهداشت گران شدن لبنیات شیب نزولی سرانه مصرف لبنیات را در کشور افزایش می داد و شیر، ماست، پنیر و … را از سفره بسیاری از خانواده ها حذف می کرد. خانواده هایی که خرید لوازم غیر ضروری را به خرید و مصرف لبنیات ترجیح داده و به علت مقاصد اقتصادی و با بهانه صرفه جویی تصمیم به حذف لبنیات از سبد کالای خود گرفتند.
زهرا عبداللهی، مدیرکل تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به کاهش سرانه مصرف شیر از زمان اجرای هدفمندی یارانه ها و آزادسازی قیمت شیر به خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس می گوید: وزارت بهداشت همان زمان اعتراض خود را نسبت به افزایش قیمت لبنیات رسما اعلام کرد.
وی گفت: اما صد افسوس که گوش شنوایی پیدا نشد و به هشدارهای ما کسی توجه نکرد. متأسفانه از زمانی که قیمت لبنیات افزایش پیدا کرد، 30 درصد سرانه مصرف لبنیات در کشور کاهش یافت که این آمار نگران کننده است.
کمبود کلسیم نه تنها بر روی استقامت استخوان های بدن تاثیرگذار است، بلکه موجب کزاز، گرفتگی ماهیچه‏ ها، دست‏ها، پاها و برخی اوقات، گلو و همچنین افسردگی و گزگز کردن دست‏ها، پاها و اطراف دهان نیز می شود.
عبداللهی همچنین به نقش کلسیم در کنترل فشار خون و کاهش بیماری های قلبی و عروقی نیز اشاره می کند و می گوید: تحقیقات نشان داده که در کشورهایی که مردم به اندازه کافی لبنیات مصرف می کنند، میزان ابتلا به فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی کم می شود.
به گفته عبداللهی هزینه هایی که عدم مصرف لبنیات در کشور به سیستم بهداشت تحمیل می کند بسیار زیاد و کمرشکن خواهد بود، چرا که هزینه درمان شکستگی ها، آزمایشات و … برای دولت هزینه ساز خواهد بود.
اکنون نیز بار دیگر تصمیم به آزادسازی قیمت شیر و لبنیات گرفته شده است، چند روز پیش بود که رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت وگو با فارس، افزایش قیمتی که چند هفته ای گریبانگیر بازار لبنیات کشور شده بود را تایید کرد و آنرا قانونی خواند.
وی افزود: از اول تیر قیمت شیر خام را عرضه و تقاضا تعیین می کند. گرچه در آن زمان باکری گفت که با توجه به رقابت کارخانه های تولید کننده با یکدیگر، احتمال افزایش قیمت وجود ندارد، اما اکنون بازار لبنیات با افزایش قیمت انواع لبنیات مواجه شده است.

اکنون بار دیگر کارشناسان تغذیه از دولت خواستار شدند که هزینه ای که قرار است بعد از کاهش سرانه مصرف شیر برای درمان کسانی که از کمبود کلسیم اختصاص دهد، اکنون به یارانه لبنیات تخصیص دهد تا با توجه به پیشگیری، از بزور بیماری های مرتبط با کمبود کلسیم جلوگیری شود.
مدیرکل تغذیه وزارت بهداشت نیز هزینه های درمانی بیماران فاقد کلسیم را بسیار بیشتر از یارانه ای دانست که دولت می تواند با تخصیص آن، مانع گران شدن و به تبع آن حذف لبنیات از سبد کالای خانواده های دیگر شود.

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*