رابطه جنسی و کالری سوزی ؛ آیا رابطه جنسی به کاهش وزن کمک می کند؟

رابطه جنسی و کالری سوزی ؛ در بین تمام فعالیت هایی که با انجام آن عرق می ریزید شاید رابطه جنسی دلپذیرترین نوع آن باشد! اما آیا واقعا رابطه جنسی کالری می سوزاند؟ نه به آن صورت که فکر می کنید اما روش های خاصی برای بالا بردن میزان کالری سوزی وجود دارد. ممکن است درباره […]

رابطه جنسی و کالری سوزی
4.6 از 5

زمان مطالعه 16 دقیقه

تعداد بازدید 91455

تاریخ انتشار

رابطه جنسی و کالری سوزی ؛ در بین تمام فعالیت هایی که با انجام آن عرق می ریزید شاید رابطه جنسی دلپذیرترین نوع آن باشد! اما آیا واقعا رابطه جنسی کالری می سوزاند؟ نه به آن صورت که فکر می کنید اما روش های خاصی برای بالا بردن میزان کالری سوزی وجود دارد.

ممکن است درباره چاقی و رابطه جنسی سوالاتی مانند « آیا رابطه جنسی سبب افزایش وزن می شود؟ آیا رابطه جنسی برای کاهش وزن خوب است؟ و مسلما دوست دارید بدانید که آیا تغییر در وزن میل جنسی یا عملکرد بدن هنگام رابطه جنسی را تقویت می کند؟» داشته باشید. رابطه جنسی و کالری سوزی به روش های مختلفی با یکدیگر در ارتباط هستند. بیایید ببینیم این دو چگونه به یکدیگر مربوط می شوند.

رابطه جنسی و کالری سوزی

 

وزن و عملکرد جنسی

افزایش وزن از راه های مختلفی زندگی جنسی را دچار تغییر می کند اما این تغییرات برای خانم ها و آقایان متفاوت است.

 

آقایان

 مردان دارای اضافه وزن نسبت به آقایانی که بدنی متناسب دارند رابطه جنسی سخت تر دارند. بر اساس گفته متخصصان اختلال عملکرد جنسی از عوارض جانبی چاقی است. وقتی اضافه وزن مردی بالا باشد ممکن است دچار اختلال نعوظ شود. این مردان به دلیل تجربه این اختلال ها از اضطراب و عملکرد ضعیف جنسی رنج می برند. همچنین مردانی که اضافه وزن بسیار بالایی دارند ممکن است از سندروم آلت تناسلی دفن شده رنج ببرند. در چنین حالتی آلت تناسلی مرد زیر چین های پوستی دفن شده است.

رابطه جنسی و کالری سوزی

 

خانم ها

پژوهش هایی زیادی نشان دادند خانم هایی با BMI بالا بیشتر در خطر مشکلات جنسی قرار دارند. برخی پژوهشگران معتقدند شاید مشکل به خاطر گردش خون ضعیف در قسمت جنسی باشد. دشواری در رابطه جنسی سبب کاهش رضایت از رابطه جنسی و ذهنیت ضعیف فرد از بدن می شود.

البته چون فقط بعضی پژوهش ها نشان دادند که بین ناتوانی جنسی و چاقی رابطه وجود دارد بدان معنا نیست که افزایش وزن سبب ایجاد مشکلات جنسی می شود. در حقیقت بررسی های دیگری نیز نشان دادند چاقی از شاخص های خطر ناتوانی جنسی نیست اما اگر چاق هستید و احساس می کنید در عملکرد و رضایت از رابطه سکس مشکلی وجود دارد بهتر است درباره وزن و رابطه جنسی خود با پزشک صحبت کنید تا مطمئن شوید.

رابطه جنسی و کالری سوزی

 

آیا رابطه جنسی سبب افزایش وزن می شود؟

اگر در زندگی جنسی خود مشکلی را تجربه نکردید ممکن است دچار این نگرانی شده باشید: رابطه جنسی سبب افزایش وزن می شود؟ فکر کردن به این که فعالیت فیزیکی سبب افزایش وزن می شود دیوانگی است اما ترس از اینکه رابطه جنسی سبب افزایش وزن شود بسیار نگران کننده است.

این تفکر غلط که رابطه جنسی سبب افزایش وزن می شود پس از انتشار پژوهشی توسط هندی ها رواج پیدا کرد. در این بررسی افزایش هورمونی به نام پرولکتین را دلیل افزایش وزن دانستند. پرولکتین هورمونی است که توسط بدن تولید می شود و سطح پرولکتین بلافاصله پس از رابطه جنسی افزایش می یابد. اما این باور غلط هرگز به اثبات نرسید و دیگر پژوهش ها نشان دادند افزایش خفیف این هورمون سبب بالا رفتن وزن نمی شود.

 

آیا رابطه جنسی کمک می کند وزن کم کنید؟

رابطه جنسی سبب افزایش وزن نمی شود اما به کاهش وزن کمک می کند؟ برقرار کردن رابطه جنسی نیازمند فعالیت فیزیکی است و از آنجا که رابطه جنسی تجربه ای خوشایند است مطمئنا با خود می گوییم چرا برای کاهش وزن از آن استفاده نکنیم؟ در چنین ایده ای رابطه جنسی به عنوان ورزش به حساب می آید. تصور کنید هم لذت ببرید و هم کالری بسوزانید. به قول معروف یک تیر و چند نشان است.

رابطه جنسی و کالری سوزی

 

رابطه جنسی و کالری سوزی ؛ در یک رابطه جنسی چه میزان کالری سوزانده می شود؟

بله رابطه جنسی سبب کالری سوزی می شود چون مانند هر فعالیت فیزیکی دیگری نیاز به مصرف انرژی دارد. 30 دقیقه رابطه جنسی 85 تا 150 کالری می سوزاند. پژوهشگران در مقایسه میزان مصرف کالری دویدن با رابطه جنسی دریافتند دویدن خیلی بیشتر کالری می سوزاند. خانم ها در 30 دقیقه دویدن با سرعت پایین 213 کالری می سوزاندند در حالی که این میزان برای مردان 276 کالری بود. از سوی دیگر رابطه جنسی 101 کالری از مردان انرژی می گرفت و برای خانم ها این مقدار فقط 69 کالری بود. اگر رابطه جنسی تان پیوسته باشد بر این مقدار کالری افزوده خواهد شد. برای کاهش حدود نیم کیلو از وزن بدن باید 3.500 کالری بسوزانید. بنابراین اگر در هر رابطه جنسی 100 کالری بسوزانید بعد از 35 مرتبه نیم کیلو وزن کم می کنید.

 

رابطه جنسی و کالری سوزی ؛ آیا این میزان کالری سوزی به کاهش وزن کمک می کند؟

مشکل اینجاست که بیشتر افراد نمی توانند به مدت 30 دقیقه رابطه جنسی داشته باشند. مدت زمان معمول رابطه جنسی نزدیک 5 دقیقه است. بالاترین افزایش ضربان قلب و فشار خون در طول رابطه جنسی تنها حدود 15 ثانیه هنگام ارگاسم اتفاق می افتد و سپس همه چیز دوباره به حالت عادی باز می گردد.

علاوه بر این، در طول رابطه جنسی به احتمال زیاد آنچنان هم که فکر می کنید فعالیت بدنی تان شدید نیست. بر اساس پژوهش هایی که روی مردهای جوان متاهل انجام شد مقدار استرس وارد شده روی قلب یا افزایش ضربان قلب در طول رابطه جنسی با بالا رفتن از پله های ساختمان دو طبقه برابر است. رابطه جنسی مانند فعالیت بدنی خفیف یا متوسط در نظر گرفته می شود و ضربان قلب را به ندرت بالای 130 می برد. بله در حال انجام فعالیت هستید اما به اندازه ورزش کالری سوز کافی نیست.

رابطه جنسی به صورت متعارف و معمولی ورزش به حساب نمی آید و تنها در صورتی چنین چیزی امکان دارد که شدت فعالیت و مدت زمان آن بالا باشد. فعالیت فیزیکی توصیه شده برای فرد بزرگسال سالم در طول هفته 2 ساعت و نیم در نظر گرفته شده است. اگر فکر می کنید با رابطه جنسی این کار را انجام می دهید پس امتحان کنید! با اینکه رابطه جنسی سالم برایتان خوب باشد اما آنقدرها که فکر می کنید به کاهش وزن کمک نمی کند.

رابطه جنسی و کالری سوزی

 

چرا مردان کالری بیشتری می سوزانند؟

وزن مردان از خانم ها بیشتر است و به همین دلیل در فعالیت مقدار انرژی بیشتری را مصرف خواهند کرد. همچنین در فعالیتی مانند رابطه جنسی تحرک مرد بیشتر است. با اینکه رابطه جنسی بهترین ورزش دنیا نیست اما هر بار که با همسرتان نزدیکی می کنید روی سوزاندن 70 تا 100 کالری حساب کنید اما همیشه این مقدار نیست.

زمان رابطه جنسی در این پژوهش ها 25 دقیقه بود که از حد معمول خیلی بیشتر است. در یک تحقیق معتبر زمان معمول رابطه جنسی را شش دقیقه محاسبه کرده بودند ( البته این عدد شامل فعالیت های قبل از رابطه جنسی نمی شود! ) سن افرادی که در این بررسی شرکت کرده بودند 23 سال بود و فعالیت افراد جوان در رابطه جنسی ممکن است شدیدتر باشد. بنابراین افرادی که سنشان بالاتر است و یا کسانی که سال ها از زندگی مشترکشان می گذارد ممکن است انرژی کمتری صرف کنند و ضربان قلبشان با این شدت بالا نرود.

با این حال در هر رابطه جنسی ممکن است میزان کالری متفاوتی را بسوزانید. اگر بعد از این رابطه عرق کرده بودید و شدیدا به نفس نفس زدن افتاده بودید مسلما کالری بیشتری سوزاندید. موقعیت نیز اهمیت دارد. بررسی ها نشان دادند در رابطه جنسی بالا انرژی بیشتری مصرف می کنید.

با این حال اگر هم زندگی جنسی تان سبب نمی شود هزاران کالری بسوزانید؛ اما باز هم برای سلامتی مفید است. وجود رابطه جنسی به صورت مرتب با کاهش نرخ ابتلا به برخی از سرطان ها در ارتباط است و به بهبود سلامت روانی و خلق و خو نیز کمک می کند چون رابطه جنسی به کل سیستم بدن مواد شیمیایی، احساس خوب و آرامش ارسال می کند و سبب داشتن خوابی راحت می شود.

رابطه جنسی و کالری سوزی

 

آیا برای رابطه جنسی بهتر باید وزن کم کنیم؟

کاهش وزن مزایای بسیاری از جمله افزایش انرژی، افزایش انعطاف پذیری و بالا رفتن اعتماد به نفس دارد. این فاکتورها تاثیری مثبت روی زندگی جنسی می گذارند. اگر افزایش وزن با افسردگی در ارتباط باشد، اعتماد به نفسی که از کاهش وزن بدست می آورید سبب می شود احساس تان را بهبود دهید و ذهنیتتان درباره بدن خود را تقویت کنید اما چون شواهد مربوط به رابطه جنسی و چاقی با هم ترکیب هستند نمی توان دقیق گفت که تغییر وزن زندگی جنسی تان را دگرگون می کند. اگر برای رابطه جنسی بهتر می خواهید وزن کم کنید این کار را با انتظارات واقع گرایانه انجام دهید. رسیدن به وزن سلامت و تثبیت آن سلامت را بهبود می بخشد و همچنین رابطه جنسی را هم بهتر می کند.

 

4.6 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-مرتضی رضایی 1402/10/22

عالی بود

کارشناس به اندام 1402/10/23

لطف شماست

-عرفان 1402/08/26

خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی عالی بود

کارشناس به اندام 1402/08/27

سپاس فراوان

- 1402/07/29

عالي بود

کارشناس به اندام 1402/07/30

لطف دارین عزیزم

جلیل احدپور 1401/09/03

خوب و مفید بود❤️

آیلین نوری 1398/05/08

توضیحات بسیار عالی 🤗🤗🤗