آزمایش های مهمی که هر خانمی باید انجام دهد

فهرست مطالب (کلیک کنید) چرا آزمایش های غربالگری اینقدر مهم هستند؟سرطان سینهآزمایش با ماموگرافیسرطان دهانه رحمآزمایش برای سرطان دهانه رحمواکسن برای سرطان دهانه رحمپوکی استخوان و شکستگی استخوانآزمایش تشخیص پوکی استخوانچرا آزمایش های غربالگری اینقدر مهم هستند؟ این را همیشه به خاطر داشته باشید ذره ای پیش گیری می تواند موجی از در امان ماندن […]

چرا آزمایش های غربالگری اینقدر مهم هستند؟
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 22 دقیقه

تعداد بازدید 8253

تاریخ انتشار

چرا آزمایش های غربالگری اینقدر مهم هستند؟

این را همیشه به خاطر داشته باشید ذره ای پیش گیری می تواند موجی از در امان ماندن از بیماری ها را برایتان به همراه داشته باشد. اگر مرتب خود را چک کنید می توانید از بروز بیماری هایی نظیر سرطان، دیابت و پوکی استخوان در همان مراحل ابتدایی جلوگیری کنید. آزمایش ها می توانند بیماری را قبل از اینکه حتی علائمش بروز کند تشخیص دهند. اینکه به چه نوع آزمایشی بیشتر نیاز دارید به سن، سابقه خانوادگی، سابقه سلامت خودتان و دیگر فاکتور های خطر بستگی دارد.

سرطان سینه

سرطان سینه

سرطان پستان را هرچه زودتر تشخیص دهید شانستان برای درمانش نیز افزایش پیدا می کند. سرطان پستان کوچک کمتر احتمال پخش شدن به غدد لنفاوی و ارگان های حیاتی مانند ریه ها و مغز را دارد. اگر در دهه بیستم یا سیم خود هستید توصیه می شود آزمایش سرطان پستان را به صورت مرتب هر یک تا سه سال انجام دهید. اگر عوامل تشدید کننده خطرتان زیاد است توصیه می شود مدت زمان بین آزمایش ها را کمتر نیز بکنید.

آزمایش با ماموگرافی

آزمایش با ماموگرافی

ماموگراف دستگاهی است با دوز پایین اشعه X که معمولا می تواند یک توده را قبل از اینکه حتی حسش کنید تشخیص دهد. با این حال نتایج معمول نمی تواند کاملا سرطان ا تشخیص دهد. بعد از رسیدن به 40 سالگی هر سال باید ماموگرافی را انجام دهید. با این حال اگر درگیر فاکتورهای خطر زیادی هستید پزشکتان می تواند تعداد آزمایش ها در طول سال را افزایش دهد.

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم

با آزمایش مرتب پاپ اسمیر می توان به سادگی سرطان دهانه رحم را پیشگیری کرد. دهانه رحم یک گذرگاه باریک است بین رحم ( جایی که بچه رشد می کند ) و واژن ( کانال تولد ). آزمایش پاپ اسمیر سلول های غیر طبیعی را که می توان قبل از سرطانی شدن حذفشان کرد را در دهانه رحم  شناسایی می کند. دلیل اصلی سرطان دهانه رحم ویروس پاپیلومای انسان است.

آزمایش برای سرطان دهانه رحم

آزمایش برای سرطان دهانه رحم

در طول آزمایش پاپ اسمیر، پزشک مقداری از سلول های دهانه رحم را بر می دارد و برای بررسی به آزمایشگاه می فرستد. اولین آزمایش پاپ اسمیر خود را باید در 21 سالگی بدهید و هر 3 سال بعد از آن تکرارش کنید. اگر 30 سال یا بیشتر سن دارید می توانید هر پنج سال به همراه تست HPV انجامش دهید.

واکسن برای سرطان دهانه رحم

واکسن برای سرطان دهانه رحم

دو واکسن گارداسیل (Gardasil) و سرواریکس می توانند خانم های زیر 26 سال را از بسیاری مشکلات ویروس پاپیلومای انسانی در امان نگه دارند. این واکسن ها نمی توانند یک خانم را از تمام ویروس پاپیلومای انسانی سرطان زا حفظ کنند و با وجود آنها همچنان آزمایش پاپ اسمیر مهم است. تمام سرطان های دهانه رحم نیز با ویروس پاپیلومای انسانی شروع نمی شوند.

پوکی استخوان و شکستگی استخوان

پوکی استخوان و شکستگی استخوان

پوکی استخوان شرایطی است که در آن استخوان های یک فرد ضعیف و شکننده می شوند. بعد از یائسگی خانم ها توده استخوانی بیشتری از دست می دهند. اما آقایان نیز دچار پوکی استخوان می شوند. اولین نشانه های پوکی استخوان شکستگی های درآور پس از کوچکترین زمین خوردن ها، برخوردها و پیچ خوردگی ها است. پوکی استخوان در میان خانم ها بیشتر از مردان قربانی می گیرد. می توانید از پوکی استخوان پیشگیری کنید و یا آن را درمان نمایید.

آزمایش تشخیص پوکی استخوان

آزمایش تشخیص پوکی استخوان

یک نوع خاص از اشعه X که به آن سنجش تراکم استخوان می گویند می تواند قدرت استخوان را اندازه گیری کند و قبل از اینکه شکستگی پیش بیاید پوکی را شناسایی کند. این آزمایش حتی می تواند شکستگی های آینده را نیز پیش بینی کند. این آزمایش برای تمام خانم های 65 سال به بالا توصیه می شود. اگر شاخص های خطر پوکی استخوان تهدیدتان می کند باید آزمایش ها را زودتر شروع کنید.

سرطان پوست

سرطان پوست

چندین نوع سرطان پوست وجود دارد و درمان زودهنگام می تواند در درمانشان تاثیر گذار باشد. خطرناک ترین نوع سرطان پوست ملانوم ( که عکسش را میبینید ) است که روی سلول هایی که رنگ پوست فرد را تولید می کنند اثر می گذارد. گاهی افراد به صورت ارثی در خطر این نوع سرطان هستند و می تواند با بیش از حد قرار گرفتن در معرض نور خورشید شدت پیدا کند. سلول بازال و سلول سنگفرشی از سرطان های پوست غیر ملانوم شایع هستند.

آزمایش برای سرطان پوست

آزمایش برای سرطان پوست

مواظب هرگونه تغییر در علائم روی پوست خود از جمله خال ها و لکه ها باشید. مواظب تغییر در شکل، رنگ و سایز آنها باشید. همچنین باید پوستتان توسط متخصص پوست یا دیگر متخصصان در دوره های زمانی مشخص چک شود.

فشار خون بالا

فشار خون بالا

همینطور که سنتان افزایش می یابد بیشتر در خطر فشار خون بالا قرار می گیرید. مخصوصا اگر اضافه وزن داشته باشید یا دچار عادات بد مشخصی باشید. فشار خون بالا می تواند باعث حملات قلبی و سکته های مغزی کشنده ای شود آن هم بدون هیچ هشداری. بنابراین کنترل آن با کمک پزشک می تواند جانتان را نجات دهد. کاهش دادن فشار خون همچنین به پیشگیری مشکلات بلند مدت قلبی و نارسایی کلیه کمک می کند.

آزمایش فشار خون بالا

آزمایش فشار خون بالا

خواندن فشار خون شامل دو شماره می شود. اولی ( سیستولیک ) فشار خونتان وقتی قلب می تپد. دومی ( دیاستولیک ) فشار بین ضربان ها است. فشار خون افراد بالغ سالم پایین 120/80 است. فشار خون بالا 140/90 یا بیشتر از آن است. بین این دو را پیش فشار خون می گویند که حکم علامت خطر را دارد. از پزشک خود بپرسید که هر چند وقت یکبار باید فشار خونتان را چک کنید.

سطح کلسترول

سطح کلسترول

کلسترول بالا می تواند باعث ایجاد پلاک و گرفتگی شریان ها شود. پلاک می تواند سالیان سال بدون هیچ علائمی تجمع کند و در نهایت باعث بروز حمله قلبی یا سکته مغزی شود. فشار خون بالا، دیابت و سیگار کشیدن همگی می توانند باعث ایجاد و تجمع پلاک شوند. این حالتی است که به آن سخت شدن سرخرگها یا تصلب شرایین می گویند. تغییر سبک زندگی و داروها می توانند خطر را کاهش دهند.

چک کردن کلسترول

چک کردن کلسترول

برای چک کردن کلسترول به مدت 12 ساعت نباید چیزی بخورید. سپس آزمایش خونی می دهید که کلسترول کلی را اندازه گیری می کند. کلسترول های خوب HDL ،کلسترول های بد LDL و تری گلیسیرید از این جمله هستند. اگر 20 سال یا بیشتر دارید حداقل هر پنج سال یکبار باید این آزمایش را بدهید.

دیابت نوع2

دیابت نوع2

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت خود از اینکه دیابت دارند بی خبر هستند. دیابت می تواند باعث بیماری های قلبی و کلیوی، سکته مغزی کوری بر اثر آسیب رسیدن به رگ های خونی شبکیه چشم و دیگر مشکلات جدی شود. می توانید دیابت را با برنامه غذایی، ورزش، کاهش وزن و مصرف دارو کنترل کنید مخصوصا اگر زود تشخیصش دهید. دیابت نوع دو شایع ترین نوع این بیماری است. دیابت نوع 1 معمولا در کودکان و افراد بالغ جوان تشخیص داده می شود.

آزمایش دیابت

آزمایش دیابت

قبل از اینکه آزمایش خون برای تشخیص دیابت را بدهید باید حداقل 8 ساعت چیزی نخورده باشید. سطح قند خون بین 100 تا 125 می تواند نشان دهنده پیش دیابت باشد. 126 به بالا می تواند به معنای دیابت باشد. دیگر آزمایش ها عبارتند از آزمایش A1C و  آزمون تحمل گلوکز خوراکی. اگر سالم هستید و خطر ابتلا به دیابتتان طبیعی است باید پس از 45 سالگی هر 3 سال آزمایش دهید. اگر عوامل خطر بیشتری تهدیدتان می کند از پزشک بخواهید آزمایش ها را نزدیک بهم انجام دهد.

ویروس نقص ایمنی انسان ( HIV )

ویروس نقص ایمنی انسان ( HIV )

HIV ویروسی است که باعث ایدز می شود. در صورت تماس خونی یا مایعات بدن با فرد مبتلا این بیماری منتقل می شود مانند نزدیکی محافظت نشده و سوزن های کثیف. خانم های بارداری که HIV دارند می توانند عفونت را به کودک نیز منتقل کنند. برای این بیماری همچنان دارو یا درمانی وجود ندارد اما درمان زودهنگام با داروهای ضد HIV می تواند به سیستم ایمنی کمک کند تا با ویروس مبارزه نماید.

تست تشخیصHIV

تست تشخیص HIV

HIV می تواند تا سال ها بدون علامت باقی بماند. تنها راهی که می توانید متوجه شوید به این ویروس آلوده هستید یا خیر آزمایش خون است. آزمایش ELISA یا EIA به دنبال آنتی بادی های HIV می گردد. اگر جواب آزمایش مثبت بود باید آزمایش بعدی را انجام دهید تا آزمایش اول تایید شود. گاهی با اینکه تست منفی می آید باز هم ممکن است دچار عفونت باشید بنابراین باید آزمایش را تکرار کنید. هر شخصی باید حداقل یکبار در سنین 13 تا 64 سالگی این آزمایش را انجام دهد.

سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ دومین عامل مرگ بر اثر سرطان بعد از سرطان ریه است. بیشتر سرطان های روده از پلیپ هایی حاصل می شوند که در پوشش داخلی روده بزرگ رشد می کنند. پلیپ ها می توانند سرطانی باشند یا نباشند. اگر سرطانی باشند ممکن است سرطان به دیگر نقاط بدن سرایت کند. برداشتن زودهنگام پلیپ ها قبل از اینکه سرطانی شوند می تواند به طور کلی از بروز بیماری جلوگیری کند.

آزمایش تشخیص سرطان روده بزرگ

آزمایش تشخیص سرطان روده بزرگ

کولونوسکوپی یک آزمایش معمول برای تشخیص سرطان روده بزرگ است. در این آزمایش پزشک یک لوله باریک و انعطاف پذیر را که به آن دوربین متصل است به داخل روده شما می فرستد. اگر پلیپ پیدا کرد معمولا می تواند همان موقع حذفش کند. نوع دیگر آزمایش سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر است که قسمت پایینی روده را بررسی می کند. این آزمایش را معمولا از سن 50 سالگی شروع می کنند.

آب سیاه

آب سیاه

آب سیاه زمانی اتفاق می افتد که فشار داخل چشم بالا می رود. این مشکل اگر درمان نشود ممکن است به عصب باصره آسیب وارد کند و باعث نابینایی شود. معمولا این مشکل علائمی از خود نشان نمی دهد تا زمانی که آسیب به چشم وارد شود.

آزمایش تشخصی آب سیاه

آزمایش تشخصی آب سیاه

اینکه هر چند وقت یکبار باید آزمایش دهید به سنتان و فاکتورهای خطر بستگی دارد. برخی نژاد های خاص مانند آفریقایی آمریکایی بودن، بالای 60 سال بودن، آسب چشمی، استفاده از استروئید ها و سابقه خانوادگی آب سیاه خطر ابتلا را افزایش می دهد. افرادی که خطری تهدیدشان نمی کند باید آزمایش های معمول چشم را بدهند از جمله آزمایش تشخیص آب سیاه در سن 40 سالگی.

درباره آزمایش ها از پزشک خود سوال بپرسید

درباره آزمایش ها از پزشک خود سوال بپرسید

درباره آزمایش های سلامت با پزشک خود صحبت کنید. برخی آزمایش ها از جمله آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش سینه باید تبدیل به بخش روتین سلامت هر خانمی بشوند. دیگر آزمایش ها بسته به فاکتور های خطری که شاملش می شوید ممکن است ضرورت پیدا کنند. آزمایش های به موقع همیشه از بروز بیماری جلوگیری نمی کنند اما حداقل کمک می کنند تا در زمانی که دارید بهترین تلاش را برای درمان انجام دهید.


کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی )

منابع:

American Academy of Dermatology: “Skin cancer detection.”

American Cancer Society web site.

American Diabetes Association web site.

American Diabetes Association: “Diabetes Statistics.”

CDC: “Diabetes,” “Understanding Mammograms,” “Basic Information about HIV and AIDS,” “HIV Testing Basics for Consumers.”

Cowie, C. Diabetes Care, 2006.

FamilyDoctor.org: “Preventive Services for Healthy Living.”

Glaucoma Research Foundation web site.

Healthfinder.gov: “Get Screened.”

Lab Tests Online: “Screening Tests for Adults (Ages 30-49).”

National Cancer Institute, Surveillance Epidemiology and End Results.

National Cancer Institute: “Human Papillomavirus (HPV) Vaccine.”

National Cholesterol Education Program: “Detection, Evaluation, and Treatment of High Cholesterol in Adults (Adult Treatment Panel III).”

National Heart Lung and Blood Institute, National Institutes of Health: “High Blood Pressure,” “What are High Blood Pressure and Prehypertension?”

National Osteoporosis Foundation: “Having a Bone Density Test,” “Why Bone Health is Important.”

The Biology Project (University of Arizona): “Introduction to ELISA Activity,” “Introduction to Western Blot Activity.”

U.S. Preventive Services Task Force: “Screening for Breast Cancer.”

Reviewed by Melinda Ratini, DO, MS on September 15, 2015

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*