آغازهفته ملی بدون دخانیات

شعار امسال: قلیان، سمی برای سلامت خانواده با توجه به گسترش مصرف قلیان به خصوص در میان دانش آموزان و زنان جامعه، برای فرهنگ سازی بیشتر و آگاهی از مضرات گسترده مصرف قلیان، شعار امسال روز جهانی بدون دخانیات با عنوان «قلیان، سمی برای سلامت خانواده» نام گذاری شده است. 31 ماه می مصادف با […]

آغازهفته ملی بدون دخانیات
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 5 دقیقه

تعداد بازدید 2975

تاریخ انتشار

آغازهفته ملی بدون دخانیات

شعار امسال: قلیان، سمی برای سلامت خانواده

با توجه به گسترش مصرف قلیان به خصوص در میان دانش آموزان و زنان جامعه، برای فرهنگ سازی بیشتر و آگاهی از مضرات گسترده مصرف قلیان، شعار امسال روز جهانی بدون دخانیات با عنوان «قلیان، سمی برای سلامت خانواده» نام گذاری شده است.

31 ماه می مصادف با 10 خرداد به عنوان روز جهانی بدون دخانیات نامگذاری شده است. با توجه به مضرات دخانیات بر روی سلامت جسمی و روحی افراد، از چهارم تا دهم خرداد ماه به عنوان هفته بدون دخانیات در نظر گرفته شده است.

مصرف سیگار و قلیان، از جمله عادت های ناسالم و خطرناکی است که سلامت نسل جوان جامعه را تهدید می کند و آسیب هایی جدی برای دو عضو حیاتی بدن یعنی ریه و قلب به دنبال دارد. احتمال سرطان ريه، لب، دهان، حنجره، پانكراس، مثانه و … با مصرف سيگار افزايش مي يابد. حدود ٤٠٠٠ نوع ترکیب شیمیایی در دود سیگار وجود دارد که حداقل ٢٥٠ عدد از آنان برای سلامتی انسان مضر هستند و حداقل ٧٠ نوع از سموم موجود در دود سیگار به طور مستقیم و غیر مستقیم در مبتلا شدن به سرطان نقش دارند.

نیکوتین موجود در دود توتون و تنباکو، ماده ای بسیاراعتیادآور است. بلافاصله پس از استعمال دود، نیکوتین وارد جریان خون شده و ظرف تنها ١٠ ثانیه به مغز می رسد. این ماده، باعث ترشح شدن لحظه ای آدرنالین در خون، و احساس لذت و نشاط می شود، هرچند این حالت تنها چند دقیقه دوام می آورد.

بنابراین فرد، اشتیاق بیشتری به مصرف پیدا کرده و برای ادامه یافتن احساس لذت بازهم اقدام به مصرف می کند. در بلند مدت، مصرف نیکوتین عملکرد مغز را تغییر می دهد و باعث مقاوم شدن بدن می شود. بنابراین، این افراد نمی توانند مصرف خود را کنترل کنند چرا که بیماری اعتیاد پیشرفت کرده و آن ها را معتاد کرده است.

متخصصان اعلام مي‌ كنند كه مصرف‌ كنندگان قليان، در هر بار مصرف، دود بسيار زيادتري را در مقايسه با كشيدن يك نخ سيگار دريافت مي‌ كنند. افراد سيگاري كه به طور متداول ‌8 تا ‌12 نخ سيگار در روز مصرف مي‌ كنند، به طور متوسط با ‌40 تا ‌75 پُك، حدود ‌5 تا 6 ليتر دود استنشاق مي‌ كنند و اين در حالي ‌است كه مصرف ‌كننده ی قليان در هر وعده مصرف،حدود ‌50 تا ‌200 پُك مي ‌زند كه هر پُك به طور متوسط حاوي ‌0.15 تا يك ليتر دود است.

میزان مواجهه با دود در هر وعده مصرف قلیان معادل استعمال 100-80 نخ سیگار اعلام شده است. علاوه بر اینها، آلودگی تنباکوهای معطر به ترکیبات سرطان زایی همچون بنزن، فلزات سنگین وهمچنین آلوده شدن آنها در زمان آماده سازی به برخی از مواد روانگردان خطرات مصرف این ماده را چند برابر کرده است.

در این هفته با ما همراه باشید و دوستانتان را دعوت کنید تا در راه مبارزه با دخانیات، سهیم باشید.

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*