آیا اصلاح سر کودک رشد موهایش را تقویت می کند؟

خانم ها معمولا روی مو خیلی حساس هستند، دوست دارند سر فرزندشان مویی پر پشت و سالم داشته باشد. در بین بسیاری از خانواده ها تراشیدن اولین مویی که روی سر کودک رشد می کند مرسوم است و آنها بر این باورند که این کار باعث تقویت رشد موی کودک می شود. در برخی کشور […]

آیا اصلاح سر کودک رشد موهایش را تقویت می کند؟
5 از 5

زمان مطالعه 5 دقیقه

تعداد بازدید 31042

تاریخ انتشار

آیا اصلاح سر کودک رشد موهایش را تقویت می کند؟

خانم ها معمولا روی مو خیلی حساس هستند، دوست دارند سر فرزندشان مویی پر پشت و سالم داشته باشد. در بین بسیاری از خانواده ها تراشیدن اولین مویی که روی سر کودک رشد می کند مرسوم است و آنها بر این باورند که این کار باعث تقویت رشد موی کودک می شود. در برخی کشور ها و فرهنگ ها نیز این کا را جزئی از امور دینی می دانند، بهانه خوبی است برای چشم پوشی از موهای با نمک کودک و تراشیدن آن. برخی فکر می کنند این تراشیدن باعث ضخیم تر، سالمتر و پر تر شدن سر کودک می شود، اما آیا علم نیز این عمل را تایید می کند؟ در ادامه این مقاله متوجه خواهید شد.

فولیکول های مو هنگام تولد تعداد خاصی دارد. فولیکول ها کیسه های ضروری هستند که باعث رشد موی سر می شوند. تعداد فولیکول های روی سر تعداد موهایی که در طول عمر رشد می کنند را تحت تاثیر قرار می دهد، البته این جدای تعیین ماهیت موها است – بافت، تراکم، و یا صاف، فرفری، یا مواج بودن.

تعداد فولیکول های مو به ژنتیک مربوط می شود. ژن ها هستند که تعیین می کنند یک فرد چند فولیکول داشته باشد، پس در نتیجه این تعداد نمی تواند تغییر کند.

بسیاری از کودکان با رشد موی نامرئی به دنیا می آیند، در قالب موهای ولوس ( موهایی کوچک با رنگی روشن ). موهای ولوس رنگ روشنی دارند، و ظریف و کوتاه هستند. طبیعت این موها سه تا هفت ماه پس از تولد تغییر می کند. یک کودک وقتی به دو سالگی می رسد تغییرات موهایش نیز کامل میشود یعنی موهای ولوس به موهایی ضخیم و بالغ تبدیل می شوند.

بنابراین، به نظر نمیرسد کوتاه کردن موهای سر کودک کمکی به رشد بهتر آنها بکند. عواملی که روی ضخامت و رشد موی سر کودک تاثیر دارند، تنها با فولیکول هایی که در پوست سر هستند تحت تاثیر قرار می گیرند. با این حال، نقش مواد مغذی را هم در رشد موی سر کودک نمی توان انکار کرد.

پس حالا که مواد مغذی و ژنتیک موهای سر کودک را می سازند، آیا اصلا نیازی به تراشیدن سر هست؟ خیر، دلیل دیگری که شما را از تراشیدن سر کودک منع می کند، لطیف و حساس بودن پوست سر آنها است، تراشیدن مو باعث می شود بیشتر در خطر جراحات قرار بگیرند.

تثبیت بهداشت مو و پوست کف سر نیز برای بهبود مویی سالم ضروری است. سر فرزند خود را باید در دوره هایی مرتب بشویید تا از ترشحات طبیعی کف سر که باعث کثیفی و چرب شدن آن می شود جلوگیری کنید. با اینکه چنین ترشحاتی زیاد جدی نیستند، ولی ظاهر کودک را ناپسند و موجب ناراحتی خوده او می شوند.


کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی )
5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-محمد 1402/10/09

تراشیدن موی سر نوزاد خیلی خوبه

-علی 1402/09/27

من ۱۴سالمه موهایم را کچل کردم خیلی در می آید چیکار کنم

کارشناس به اندام 1402/09/28

عزیزم چکار کنید چون رشد مو خوب هست ؟