آیا رابطه شما با ورزش سالم است؟

سریع تربدو، پایین تر برو، بیشتر عضله ها را بکش، بیشتر بهتر است درسته؟ من هم همین فکر را می کردم اما بعد از گذراندن یک دهه در صنعت تناسب اندام چیزی مرا تغییر داد: وقتی دائم خود را مجبور می کردیم و به دنبال 150 درصد بودیم! در واقع از ورزش چیزی می خواستیم […]

آیا رابطه شما با ورزش سالم است؟ ورزش رژیم لاغری دکتر کرمانی
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 10 دقیقه

تعداد بازدید 2398

تاریخ انتشار

آیا رابطه شما با ورزش سالم است؟ ورزش رژیم لاغری دکتر کرمانی

سریع تربدو، پایین تر برو، بیشتر عضله ها را بکش، بیشتر بهتر است درسته؟

من هم همین فکر را می کردم اما بعد از گذراندن یک دهه در صنعت تناسب اندام چیزی مرا تغییر داد: وقتی دائم خود را مجبور می کردیم و به دنبال 150 درصد بودیم! در واقع از ورزش چیزی می خواستیم که نمی توانست به ما بدهد. من این را به وضوح دیدم، چون خودم در آن موقعیت بودم. سال ها خودم را گول می زدم که می توانم کامل باشم.  انرژی بیشتر، بدون استرس و اراده ای غیر قابل تزلزل. همیشه فکر می کردم ورزش، راه رسیدن من به چنین جایی است.

در آرام کردن روند و استراحت دادن بود که توانستم آنچه به دنبالش بودم را پیدا کنم. اما این فرآیندی طولانی بود و شگفت انگیز ترین بخش آن اینجا بود که به یافتن پاسخ مربوط نمی شد، بلکه به سوال پرسیدن مربوط بود. آیا آماده اید که به سلامت و صداقت رابطه خود با ورزش پی ببرید؟ این پنج سوال مهمی است که باید در نظر بگیرید:

آیا محکم پای دنبال کردن یک برنامه ورزشی ایستاده اید؟

با اینکه داشتن یک برنامه ورزشی منظم برایتان مهم است، باید به اندازه کافی انعطاف نیز داشته باشید تا بتوانید آنچه حس می کنید و اتفاقی که در زندگی پر مشغله تان پیش می آید را حساب کنید. قبل از شروع هر ورزشی ابتدا از خود این سوال را می پرسم، الان چه چیزی می خواهم؟ گاهی دقیقا همان چیزی است که برایش برنامه ریخته ام و گاهی نیز برعکس. اگر تازه شروع به ورزش کرده باشید شاید قبل از جواب دادن به این سوال بهتر باشد کمی تمرین کنید.

بیشتر به عمق خود بروید و از خود بپرسید: سطح استرسم چگونه است؟ آیا درست خوابیده ام؟ گرسنه ام، خسته ام، دلم یک چرت می خواهد؟ و یا حسابی روی فرم هستم و می خواهم عالی کار کنم؟ با خود صادق باشید و اجازه دهید صدای درونتان برای ورزش یک روز راهنمایی تان کند.

2- ورزش می کنید تا این اجازه را پیدا کنید که هرچه دوست دارید بخورید؟

بگذارید یک چیز را روراست بگویم: من نمی گویم که که برنامه غذایی تان را محدود کنید و یا در زندگی، به خودتان دائم گرسنگی دهید. حتی نمی گویم خود را از غذاهایی که دوست دارید محروم کنید. به کاری که 10 سال پیش خودم انجام می دادم مراجعه
می کنم: آنقدر به خودم فشار می آوردم تا به مرز فرسودگی می رسیدم و سپس بعد از آن، یک همبرگر کامل و کلی شیرینی می خوردم. به شدت گرسنه می شدم و به دنبال تقویت انرژی خودم بودم. اما ورزش کردن برای چنین هدفی، فقط مرا از هدف واقعیم دورتر و دورتر می کرد.

3- آیا بعد از ورزش، آنقدر خسته هستید که نمی توانید زندگی کاملی داشته باشید؟

آیا 7 بعد از ظهر به خواب می روید و خیلی خسته و بی حال در خانه می گردید؟ با اینکه به چالش کشیدن خود و احساس سوزاندن کالری بسیار عالی است. ورزش به شدت سنگین می تواند منجر به انواع مشکلات سلامت شود. بیش از حد کار کردن بدن باعث کج خلقی، مشکل در خوابیدن، خستگی آدرنال و افزایش تولید کورتیزول (هورونی که از عوامل افزایش وزن است) و باعث ضعف سیستم ایمنی بدن نیز می شود. اگر در طول ورزش از منطقه امن خود خارج شدید، اما پس از آن حس فوق العاده ای داشتید خوب است کاری که می کنید را ادامه دهید. اگر نه، کمی روتین خود را تغییر دهید.

4- آیا وقتی یک ورزش را جا می اندازید احساس گناه می کنید؟

همه ما چنین چیزی را تجربه کرده ایم: پس از یک روز پرمشغله به خانه برگشته ایم و به جای اینکه به ورزش برویم، روی مبل دراز کشیده ایم. سوال من از شما این است: وقتی یک ورزش را جا می اندازید، دیالوگ درونی تان چیست؟ آیا رهایش می کنید و از باقی روز لذت می برید؟ و یا تمرکزتان را از دست می دهید و باقی روز را به سرزنش خود می پردازید؟

اگر سرزنش کردن خود و احساس گناه اتفاق افتاد، بررسی اش کنید و به جای ادامه دادن به این مارپیچ کنجکاو شوید. چرا یک روز از دست دادن ورزش را این قدر بزرگ کرده اید که انگار آخر دنیا رسیده؟ آیا معمولا ورزش ها را جا می اندازید و از اینکه
نمی توانید برای خود اولویت ایجاد کنید خسته شده اید؟ از این می ترسید که نتوانید به اهدافتان برسید؟ سوالات بسیار زیادی است که می توانید از خود بپرسید. با اینکه چرای پشت سرزنش کردن خود کاملا معلوم نیست، شرط می بندم اگر کمی آرام تر پیش بروید و روی دیالوگ هایی که با خودتان رد و بدل می کنید بیشتر دقت کنید، چیزهای با ارزشی درباره خود و رابطه تان با ورزش متوجه می شوید.

5- ورزش می کنید چون روی نتیاج فیزیکی تمرکز کرده اید؟

چه کسی دوست ندارد شکمی صاف و بازوهایی ورزیده داشته باشد؟ این خوب است که در فکر بدنی تراشیده و زیبا باشید، اما بیش از حد فکر کردن به آن می تواند در طول زمان باعث خستگی و ناامیدی تان شود. بعلاوه این کار باعث می شود نتوانید از ورزشی که می کنید لذت ببرید. حداقل این اتفاقی بود که برای من می افتاد.

می دانم گفتن این حرف از عمل کردنش سخت تر است، مخصوصا برای آنهایی که درگیر تصورشان از بدن دلخواهشان هستند. تمام تلاش خود را بکنید و به چیزهای مثبت بدنتان فکر کنید. به کارهایی فکر کنید که ورزش، نیروی انجام دادنشان را به شما داده. از آنچه در حال حاضر بدست آورده اید لذت ببرید و با تصویری خیالی، خود را سردرگم نکنید.

نویسنده: کیت هورلی

منبع:

http://kaithurley.com

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*