آیا غذا خوردن بعد از ساعت 6 عصر چاقمان می کند؟

شاید تا به حال درباره قانون غذا نخوردن پس از ساعت 6 عصر چیزهایی شنیده باشید. اما آیا واقعا چنین چیزی حقیقت دارد؟ دکتر دونا هونس، متخصص تغذیه در مرکز بهداشتی رونالد ریگان می گوید: واقعا نمی دانم این قانون از کجا آمده، کمتر کسی را پیدا می کنی که نزدیک ساعت 6 پای میز […]

آیا غذا خوردن بعد از ساعت 6 عصر چاقمان می کند؟
4.5 از 5

زمان مطالعه 6 دقیقه

تعداد بازدید 16448

تاریخ انتشار

آیا غذا خوردن بعد از ساعت 6 عصر چاقمان می کند؟

شاید تا به حال درباره قانون غذا نخوردن پس از ساعت 6 عصر چیزهایی شنیده باشید. اما آیا واقعا چنین چیزی حقیقت دارد؟

دکتر دونا هونس، متخصص تغذیه در مرکز بهداشتی رونالد ریگان می گوید: واقعا نمی دانم این قانون از کجا آمده، کمتر کسی را پیدا می کنی که نزدیک ساعت 6 پای میز شام نشسته باشد!

ارتباط ساعت و وزن

مشخص است که بدن پس از ساعت 6 غذاهای دریافتی خود را به صورت چربی ذخیره نمی کند اما با این حال خوردن غذا در شب با اضافه شدن وزن در ارتباط است. همچنین محدود کردن غذا خوردن در دیروقت نیز با کاهش وزن مرتبط است.

دلیلش هم می تواند این باشد: کسی که نیمه شب به سراغ یخچال می رود تا غذا بخورد، مسلما دنبال کلم نیست! چنین افرادی معمولا غذاهایی با کالری بالا می خورند. به همین دلیل است که محدود کردن غذا خوردن در نیمه شب باعث بهبود غذا خوردن سالم می شود.

در یک تحقیق که توسط محققان دانشگاه بریگهام یانگ انجام شد، 29 مرد جوان به مدت دو هفته از ساعت 7 شب تا ساعت 6 صبح روز بعد چیزی نخوردند. بعد از این دو هفته محققان شاهد کاهش متوسط نیم کیلو در این افراد بودند.

وقتی به آنها اجازه داده شد به مدت دو هفته دوباره شب ها غذا بخورند این وزن برگشت.

همه اینها به کالری بازمی گردد: وقتی این آقایان میان وعده های شبانه را قطع کردند، کالری دریافتی روزانه شان تا حدود 238 کالری کاهش پیدا کرد. پس نتیجه می گیریم زمان جادویی برای ذخیره یا سوزاندن کالری وجود ندارد.

اگر شب ها احساس گرسنگی می کنید، این کار را انجام دهید

در بسیاری از مواقع، غذا خوردن های نیمه شب بدون فکر انجام می شود که هیچ کمکی هم نمی کنند. غذا خوردن بی فکرانه با پرخوری و اضافه شدن وزن در ارتباط است.

اما اگر معمولا عصر ها و یا اواخر شب گرسنه می شوید جای نگرانی نیست. به خاطر آنچه ساعت نشان می دهد لازم نیست به خودتان گرسنگی دهید.

این فلسفه روی کاهش وزن هیچ تاثیری ندارد و درواقع رابطه ناسالم با غذا را افزایش می دهد.

به جای گرسنگی دادن به خود به سراغ غذاهایی مانند غلات کامل و پروتئین ها بروید. این غذاها را می توانید در قالب یک میان وعده برای آخر شب میل کنید.

به جای اینکه فکر کنید شب چیزی نخورید روی این تمرکز کنید که در کل روز سوخت رسانی مناسبی به بدن خود داشته باشید.

بعضی سعی می کنند با غذا نخوردن در ساعاتی از روز میزان کالری دریافتی خود را کاهش دهند بی خبر از اینکه پس از مدتی همین کار باعث غذا خوردن کنترل ناپذیرشان می شود.

بدنتان در واقع هیچ وقت نمی داند چه ساعتی است اما کمبود سوخت را خوب حس می کند.

کاری که باید انجام دهید: روز خود را با یک صبحانه سالم که حاوی 20 گرم پروتئین باشد شروع کنید.

در ادامه نیز هر سه تا چهار ساعت وعده ای متعادل که سرشار از پروتئین باشد میل کنید.

با درست تغذیه کردن خود در طول روز مطمئنا دیگر آخر شب ها احساس گرسنگی نخواهید کرد و خیلی راضی به رخت خواب خواهید رفت.

 


کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی )
4.5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
پ... 1396/04/16

البته از وقتی رفتیم تو رژیم درست غذا میخوریم قبلا ساعت ۱۱ شب تازه شام میخوردم اونم چ شامی نصف چیز برگر با ی عدد پیتزا کامل با ۱ لیوان نوشابه خدا عمرتون بده دکتر ک مارو نجات دادید

پ... 1396/04/16

ساعت ۷ ب بعد دیگه نخوریم ؟مگه میشه ما تازه ساعت ۸ونیم عصرانه میخوریم بعد چای و خرما و بادام ساعت ۱۱ و نیم ب بعد تا ۱۲ هم شام میخوریم