آیا مقدار مصرف نمک روی عملکرد مغز تاثیر می گذارد؟

عادات غذایی و مغز ما می دانیم که عوامل غذایی روی سلامت فیزیکی و عملکرد ذهنی تاثیر می گذارد، از جمله حافظه حال حاضرمان و خطر زوال عقل در آینده. سدیم نمک چطور؟ آیا مقدار مصرفش تفاوتی ایجاد می کند؟ ابتدا، ارتباط غیر مستقیم، برنامه غذایی سرشار از سدیم با فشار خون بالا در ارتباط […]

آیا مقدار مصرف نمک روی عملکرد مغز تاثیر می گذارد؟ - 1 - نمک - عادات غذایی
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 7 دقیقه

تعداد بازدید 3100

تاریخ انتشار

آیا مقدار مصرف نمک روی عملکرد مغز تاثیر می گذارد؟

عادات غذایی و مغز ما

می دانیم که عوامل غذایی روی سلامت فیزیکی و عملکرد ذهنی تاثیر می گذارد، از جمله حافظه حال حاضرمان و خطر زوال عقل در آینده.

سدیم

نمک چطور؟ آیا مقدار مصرفش تفاوتی ایجاد می کند؟
ابتدا، ارتباط غیر مستقیم، برنامه غذایی سرشار از سدیم با فشار خون بالا در ارتباط است.
بر اساس تحقیقات بیشتر مردم حدود دو برابر مقدار توصیه شده ( 1500 میلی گرم ) در روز سدیم مصرف می کنند، که یکی از عوامل افزایش چشم گیر فشار خون است.
فشار خون در چندین تحقیق مورد بررسی قرار داده شده و ارتباط آن با زوال عقل مورد بررسی قرار گرفته است. البته مصرف بالا نمک عوارض فیزیکی نیز با خود به همراه دارد از جمله نارسایی قلبی، سکته مغزی، سنگ کلیه، سرطان معده و مواردی بیشتر.
تحقیقات متعددی تا به حال ارتباط بین مصرف نمک و مشکلات شناختی را نشان داده، این موارد عبارتند از:

  • خوردن غذاهای سرشار از نمک با ضعف عملکرد شناختی در ارتباط است و استفاده از برنامه غذایی سالم علاوه بر بالا بردن سطح سلامت قلب روی عملکرد شناختی مغز نیز تاثیر مثبت می گذارد.
  • در یکی از این تحقیقات که روی موش ها انجام شد، محققان شاهد بودند موش های پیرتری که غذاهای سرشار از نمک می خوردند به مرور دچار فشار خون بالا و همچنین کاهش حافظه کوتاه مدت می شدند. با اینکه مغز انسان کاملا با مغز موش متفاوت است، آزمایشاتی که با موش ها انجام شده معمولا باعث پیشرفت دانش انسان درباره بدن خود شده است.
  • در تحقیقی دیگر دانشمندان متوجه شدند موش هایی که غذاهای سرشار از نمک می خورند نه تنها دچار کاهش قدرت حافظه فضایی می شوند، بلکه نشانه هایی از بالا رفتن استرس اکسیداتیو– که با آلزایمر و دیگر بیماری های عصبی در ارتباط است – نیز در هیپوکامپ مغز دارند.
  • محققان کانادایی نیز روی مقدار مصرف نمک و سبک زندگی یک جا نشینی در افراد بالغ تحقیقاتی انجام دادند. نتیجه چه بود؟ آن دسته از افراد که مصرف نمکشان بالا بود و فعالیت فیزیکی کمی داشتند، در طی سه سال از دیگر افراد بیشتر دچار زوال شناختی شده بودند. نکته جالب این بود، افراد فعالی که مقدار مصرف نمکشان بالا بود دچار هیچ گونه مشکل شناختی نشده بودند.

چکار باید کرد؟

  • پزشکان معمولا به بیماران خود توصیه می کنند مقدار نمک مصرفی خود را کاهش دهند و مرتب ورزش کنند تا فشار خونشان پایین بیاید. محققان همچنین توصیه می کنند برنامه غذایی که برای سلامت قلب مفید باشد روی مغز نیز تاثیر مثبت خود را می گذارد. نتایج این تحقیقات به ما نشان می دهد که می توانیم با کمی تغییر خطر بیماری های قلبی و هم چنین زوال عقل را بسیار کاهش دهیم.
  • همیشه کاهش عملکرد شناختی باعث آلزایمر نمی شود، اما همین اختلالات شناختی خفیف به مرور به مشکلاتی بزرگتر تبدیل خواهند شد، که گاهی نتیجه آلزایمر است.
  • علاوه بر این موارد افرادی هم وجود دارند که هم برنامه ی سالمی را رعایت می کنند و هم به خوبی ورزش می کنند اما به مرور زمان دچار آلزایمر یا زوال عقل می شوند. متاسفانه محققان همچنان تمام عواملی که باعث بروز چنین بیماری هایی می شود را شناسایی نکرده اند، اما حداقل می دانیم با انجام برخی کارها می توان خطر گرفتار شدن به چنین بیماری هایی را کاهش داد.

کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی )

منابع:

American Heart Association. The Effects of Excessive Sodium on Your Health and Appearance. http://www.heart.org/HEARTORG/GettingHealthy/NutritionCenter/HealthyEating/The-Effects-of-Excess-Sodium-Infographic_UCM_454384_SubHomePage.jsp
Journal of Nutrition. 2013 Sep;143(9):1406-13. A high-salt diet further impairs age-associated declines in cognitive, behavioral, and cardiovascular functions in male Fischer brown Norway rats. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23864508
Journal of Nutrition in Gerontology and Geriatrics. 2013;32(2):106-21. Dietary habits moderate the association between heart failure and cognitive impairment. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23663211
Neurobiology of Aging. 2012 Apr;33(4):829. Sodium intake and physical activity impact cognitive maintenance in older adults: the NuAge Study. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21855174
Neurobiology of Learning and Memory. Volume 114, October 2014, Pages 10–15. High-salt diet enhances hippocampal oxidative stress and cognitive impairment in mice. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1074742714000719
امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*