استرس چه بلایی بر سر پوستتان می آورد؟!

به عنوان یک پزشک بدون اینکه حتی در مطبم شما را معاینه کنم می توانم یک چیز را تشخیص دهم: دچار استرس هستید، حقیقت این است که همه ما دچارش هستیم  در دنیای همیشه در جریان امروز با خواسته هایی روبرو هستیم که بدنمان به آن اندازه تکامل نیافته که بتواند با سرعت انجامشان دهد. […]

استرس چه بلایی بر سر پوستتان می آورد؟!
4 از 5

زمان مطالعه 14 دقیقه

تعداد بازدید 7686

تاریخ انتشار

به عنوان یک پزشک بدون اینکه حتی در مطبم شما را معاینه کنم می توانم یک چیز را تشخیص دهم: دچار استرس هستید، حقیقت این است که همه ما دچارش هستیم  در دنیای همیشه در جریان امروز با خواسته هایی روبرو هستیم که بدنمان به آن اندازه تکامل نیافته که بتواند با سرعت انجامشان دهد. به صورت دیجیتالی با هم در ارتباطیم و از هر زمان دیگری ارتباط انسانی مان کمتر شده است. این استرس زندگی مدرن روی پوست و سلامت کلی انسان ها تاثیرات منفی بسیاری گذاشته است.

استرس چه بلایی بر سر پوستتان می آورد؟!

اجازه دهید توضیح دهم

برای مثال آیا می دانستید نور آبی که از دستگاه های دیجیتالتان می تابد می تواند به نشانه های پیری ظاهری پوست سرعت ببخشد؟ در واقع گذراندن 4 روز در مقابل لپ تاپ معادل 20 دقیقه در مقابل آفتاب ظهر نشستن است. و آیا می دانستید کم آبی بدن منجر به خط افتادن و چین و چروک پوست می شود؟ این واقعیت دارد، وقتی سلول هایمان کاملا آب رسانی نشده باشند، خراب می شوند و نمی توانند عملکردی در بهترین سطح خود ارائه دهند. در نتیجه منجر به آسیب رسیدن به بافت ها می شود که آن را پیری می نامیم.

 

پیری آدرنال

غدد آدرنال مسئول تنظیم کردن استرس هستند و وقتی یک موقعیت استرس زا پیش می آید، این غده ها، غدد چربی ما را تحریک می کنند تا روغن بیشتری ترشح کنند. این روغن های اضافی صحنه را آماده افزایش آکنه می کنند. استرس همچنین جریان خون و التهاب را افزایش می دهد که منجر می شود پوستتان ظاهری قرمز پیدا کند.

ارتباط بین سلامت روان و سلامت فیزیکی بسیار قوی است. دلیلی وجود دارد که شادی می تواند باعث درخشان شدن پوستتان شود. بدنمان طوری طراحی شده که مقدار کمی از استرس را تحمل کند، استرس ثابت و فراگیر چیزی نیست که بتواند در مقابلش ایستادگی کند مانند استرسی که در زندگی مدرن امروزی با آن روبرو هستیم: ایمیل های تمام نشدنی کاری، انتظارات غیرمعمول شبکه های اجتماعی و خیلی چیزهای دیگر.

اما چیزهای زیادی هست که بتوان به آنها امیدوار بود، در واقع نکات ساده و آسان زیادی وجود دارد که بتوانید با فشار زندگی مدرن مقابله کنید و زندگی شاد و سالمی داشته باشید.

 

1- برای خودتان استرس نسازید!

من بر این عقیده هستم که زندگی سالم باید بر پایه تعادل باشد. خودتان را با سخت تلاش کردن برای کاهش استرس بیشتر دچار استرس نکنید! برای مثال در طول شام خوردن همراه با خانواده، گوشی همراهتان را در اتاقی دیگر بگذارید. روی افرادی که با آنها هستید تمرکز کنید. از قدرت التیام بخش زندگی در لحظه شگفت زده خواهید شد.

 

2- جدا کردن خود از دیگران می تواند تبدیل به یک زندان خود ساخته شود.

آیا می دانستید دوستی می تواند یکی از بهترین داروها باشد؟ یک تحقیق 10 ساله استرالیایی نشان داد افرادی که حلقه دوستی بزرگ تری دارند نسبت به افرادی که دوستان کمتری داشتند تا 22 درصد کمتر در خطر مرگ قرار داشتند. داشتن ارتباط اجتماعی مناسب می تواند با بالا رفتن سنمان به بهبود سلامت مغز کمک کند.

آخرین باری که عمیق و واقعی با همسر، فرزند یا والدین خود ارتباط برقرار کردید کی بود؟ این بسیار مهم است که با آنها زمان بگذارنیم. بنابراین سر خود را پایین نیندازید و دائم غرق در کار و ایمیل و شبکه های اجتماعی نباشید.

 

3- بهترین هنوز نیامده، فقط کافی است اجازه دهید بیاید.

آرامش داشتن ضروری است! استرس همیشه بخشی از زندگی ما بوده اما در واقع باید استرس های اضافی را از خود دور نگه داشت. می توانید به این ایده ها در هفته فکر کنید:

  • می توانید طوری برای صبحتان برنامه ریزی کنید که درگیر عجله نباشید؟
  • وقتی مشکلات خود را نشان می دهند و ذهنتان درگیر می شود، می توانید چند نفس عمیق بکشید و با مدیتیشن آرام شوید؟
  • می توانید زمان بیشتری را در فضای آزاد صرف کنید تا از قدرت آرامش بخش طبیعت لذت ببرید؟

 

استرس = آزاد شدن هورمون های استرس

این هورمون در مورد پوست بسیار با اهمیت است، مخصوصا زمانی که به نقش استرس در تحریک یا تشدید مشکلات شایع پوست نظیر اگزما، پسوریازیس و آکنه نگاه می کنیم. هورمون هایی نظیر CRF یا CRH قسمت های اصلی سیستم واکنش به استرس مرکزی هستند. وقتی احساساتی یا دچار استرس می شویم، ممکن است CRF از اعصاب حسی و سلول های ایمنی ترشح شود که در مقابل می تواند منجر به بیماری های پوستی و سیستمیک شود.

این مشکل تنها باعث بیماری پوستی نمی شود، بلکه موجب افزایش سریع تر سرعت پیری پوست نیز می باشد. استرس روانی مزمن، سیستم عصبی خودکار را تحریک می کند چون سعی دارد تهدید به وجود آمده را حل کند. فعال سازی طولانی مدت این مسیرها ممکن است منجر به اختلال سیستم ایمنی، افزایش تولید گونه های اکسیژن واکنش پذیر و آسیب به DNA می شود که همه اینها با پیری پوست در ارتباط هستند.

پریشانمان می کند

چگونه به استرس واکنش نشان می دهیم؟ اگر دچار پریشانی شویم، ممکن است پوست خود را بخارانیم که ممکن است موجب ضخیم شدن پوست برخی از نقاط بدن شود. این قضیه، مخصوصا در بیمارانی دیده می شود که دچار اگزما هستند و بیشتر احساس خارش پوست دارند.

زمانی که دچار استرس می شوند این احساس بدتر هم می شود. برای بیمارانی که به پسوریازیس مبتلا هستند نیز ممکن است خاراندن یک مشکل باشد چون پسوریازیس معمولا در نقاطی از پوست خود را نشان می دهد که دچار آسیب دیدگی باشد. بنابراین خاراندن می تواند پسوریازیس را بدتر کند.

یکی از بدی های خاراندن پوست، آن است که فرد ممکن است در یک چرخه آسیب رساننده گرفتار شود. شما روی پوست احساس خارش می کنید، آن منطقه را می خارانید. به همین دلیل باعث آزاد شدن مواد شیمیایی التهابی می شوید که موجب افزایش احساس خارش در آن منطقه می شود.

راه حل: یک راه حل مشترک برای همه وجود ندارد، چون هر بیمار با دیگر ممکن است فرق داشته باشد. معمولا درمان می تواند شامل ترکیبی از داروهای موضعی و نرم کننده ها با یکدیگر باشد. به بیمارانی که هنگام استرس عادت دارند پوست خود را بخارانند، توصیه می شود با یک مشاور صحبت کنند تا جلوی این عادت اشتباه را بگیرند.

 باعث می شود غذاهای مغذی کمتری بخوریم

اگر برای طولانی مدت دچار استرس باشیم، ممکن است این شرایط منجر به افسردگی و همچنین تاثیر منفی روی برنامه غذایی مان شود. ممکن است به غذاهای قندی و پرکالری روی بیاوریم و همین مسئله خود به صورت مستقیم روی سلامت پوست تاثیر می گذارد. تحقیقات اخیر نشان دادند بین غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند و بدتر شدن آکنه رابطه ای وجود دارد.

استفاده از برنامه غذایی با شاخص گلیسمی پایین می تواند به کاهش آکنه منجر شود. همچنین بیشتر افراد وقتی دچار مشکلاتی در خانه یا محل کار می شوند. آخرین چیزی که به آن فکر می کنند مقدار مصرف میوه و سبزیجات است.

راه حل: در خانه و محل کار، مقدار زیادی میان وعده های سالم برای خود نگه دارید تا در مواقع استرس به جای غذاهای ناسالم از آنها استفاده کنید.

 

به اندازه نمی خوابید

متاسفانه استرس از پوست گرفته تا موی افراد را دچار مشکلات فراوانی می کند. وقتی دچار استرس هستیم، خواب دیگر از اولویت هایمان خارج می شود. آیا می دانستید کورتیزول که هورمون استرس شناخته می شود. هنگام خواب به صورت طبیعی کاهش می یابد و به پوست اجازه می دهد تازه شود؟

راه حل: سعی کنید طوری برنامه ریزی کنید تا هر شب 8 ساعت بخوابید و بدنتان بتواند کاملا ریکاوری کند. ورزش مرتب می تواند به کاهش اضطراب و استرس و همچنین خواب بهتر کمک کند. همیشه به خاطر داشته باشید وقتی سطح استرس افزایش یافت و خود را روی پوست نشان داد. همیشه یک گام به عقب بردارید و از خود بپرسید از نظر احساسی و درونی چه اتفاقی برایم افتاده است؟ با این کار می توانید قبل از اینکه حتی به متخصص تغذیه نیاز پیدا شود، خودتان مشکل را حل کنید.

4 از 5
این مطالب را از دست ندهید ...
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
REZA 1399/11/08

ممنون جالب بود