متفورمین برای لاغری – آنچه از عوارض آن باید بدانید!

آیا قرص متفورمین برای لاغری توصیه می‌شود؟ این دارو در اصل برای دیابت نوع دو تجویز می‌شود و چون موجب کاهش وزن این افراد می‌شود برخی از افراد که دیابت ندارند نیز

متفورمین برای لاغری تاثیر زیادی در لاغری ندارد و حتی موجب عوارض متعددی در بدن خواهد شد.
4.5 از 5

زمان مطالعه 15 دقیقه

تعداد بازدید 747405

تاریخ انتشار

چرا تا این اندازه متفورمین برای لاغری تبلیغ می‌شود و برخی آن را برای کاهش وزن مصرف می‌کنند؟ آیا پزشکان این دارو را برای لاغری توصیه می‌کنند؟ متفورمین یک داروی تجویزی برای دیابت نوع 2 است و از زمان تایید آن توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در سال 1994، جزو درمان‌های اصلی بوده است. اکنون متفورمین که در درمان دیابت به کار می‌رود، ممکن است توسط پزشکان برای سایر مصارف مرتبط نیز تجویز شود؛ مانند پیش دیابت، سندرم تخمدان پلی کیستیک و سرطان روده بزرگ. برخی نیز از این دارو برای کاهش وزن خود استفاده می‌کنند.

اگر به دنبال تاثیر متفورمین برای لاغری هستید خواندن این مطلب به شما توصیه می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم که آیا استفاده از متفورمین برای لاغری بی‌خطر است یا خیر و اینکه چرا گاهی پزشکان آن را تجویز می‌کنند؟:

قرص متفورمین چیست و چه کاربردی دارد؟

متفورمین یک داروی خوراکی است که به صورت قرص یا مایع برای درمان دیابت نوع 2 در بزرگسالان و کودکان 10 سال و بالاتر مصرف می‌شود. در دیابت نوع 2، بدن نسبت به انسولین، (هورمونی که به سلول‌ها اجازه می‌دهد از قند خون برای انرژی استفاده کنند) مقاومت پیدا می‌کند و در نتیجه قند خون مازاد می‌شود.

اگر فرصت مطالعه این مقاله را ندارید پیشنهاد می‌کنیم فایل صوتی آن را گوش دهید:

متفورمین با کاهش میزان قند ساخته شده توسط کبد، کاهش میزان قند جذب شده توسط روده‌ها و افزایش حساسیت به انسولین، سطح قند خون را تنظیم کرده و در نتیجه به بدن کمک می‌کند تا انسولین را به طور موثرتری استفاده کند.

نام تجاری این قرص است که توسط که توسط کارخانه داروسازی اکتوورکو و تحت لیسانس Merck KGaA آلمان تولید می‌شود. در ادامه به بررسی دقیقا اثر قرص گلوکوفاژ برای لاغری می‌پردازیم.

آیا قرص لاغری بی خطر هم داریم؟ از زبان کارشناس تغذیه دکتر کرمانی بشنوید:

آیا متفورمین باعث لاغری می‌شود؟

کاهش وزن یکی دیگر از استفاده‌های خارج از برچسب متفورمین است، اما برای همه افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند موثر نیست.

به گفته  Dan Mihailescu، M.D.، رئیس موقت غدد درون ریز در Cook County Health در شیکاگو، متفورمین می‌تواند کاهش وزن یا تثبیت وزن را در افرادی که دارای چاقی یا اضافه وزن هستند، افزایش دهد.

متفورمین برای لاغری - آنچه از عوارض آن باید بدانید! - 1 - متفورمین برای لاغری - رژیم لاغری

یک بررسی در سال 2020 از 21 مطالعه در مورد متفورمین و کاهش وزن نشان داد که متفورمین منجر به کاهش آماری قابل توجهی از BMI در افراد چاق می‌شود و  ​​BMI را کاهش می‌دهد. با این حال، محققان خاطرنشان می‌کنند که آزمایش‌های بالینی بیشتری برای بررسی اینکه آیا متفورمین منجر به کاهش وزن کافی می‌شود، مورد نیاز است تا بتوان آن را به عنوان یک داروی کاهش وزن واجد شرایط دانست.

تحقیقات نشان داده‌اند متفورمین راه حل سریعی برای لاغری نیست. بر اساس یک تحقیق بلند مدت، کاهش وزن مربوط به متفورمین به مرور و طی یک تا دو سال اتفاق می‌افتد. مقدار کاهش وزن نیز در هر فرد متفاوت است. در این تحقیق متوسط وزن کم شده پس از دو سال 2 تا 3.5 کیلوگرم بوده است.

به طور کلی پزشکان و متخصصان متفورمین را به عنوان یک عامل کاهش وزن توصیه نمی‌کنند؛
 زیرا هنگامی که متفورمین برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می‌شود، یا وزن خنثی است یا باعث کاهش وزن بسیار کم می‌شود و تاثیر بسیار زیادی در کاهش وزن بالا ندارد.

متفورمین برای لاغری - آنچه از عوارض آن باید بدانید! - 3 - متفورمین برای لاغری - رژیم لاغری
اگر دیابت نوع 2 را با متفورمین مدیریت می‌کنید، به خوبی با عوارض این دارو آشنا هستید.

دوز متفورمین برای کاهش وزن

پزشکان معمولاً با دوز 500 میلی گرمی روزانه متفورمین برای درمان دیابت نوع 2، شروع می‌کنند. آنا ماریا کاوسل، دکتر، متخصص غدد مستقر در میامی و یکی از بنیانگذاران Anzara Health، می‌افزاید که این مقدار دوز، پس از طی یک تا دو هفته افزایش می‌یابد و به عوارض جانبی توجه می‌شود تا فرد دچار مشکل نشود. دوز متفورمین معمولاً به 2000 میلی گرم در روز می‌رسد، مگر اینکه عملکرد کلیه در فرد کاهش یافته باشد.

متفورمین برای لاغری - آنچه از عوارض آن باید بدانید! - 5 - متفورمین برای لاغری - رژیم لاغری
برخی به جای رژیم غذایی و ورزش، متفورمین را برای لاغری انتخاب می‌کنند که روش پرخطری است.

نکته: مصرف داروی متفورمین برای لاغری توصیه ‌نمی‌شود و عوارض متعددی برای بدن دارد. به همین دلیل بهتر است سبک تغذیه خود را تغییر دهید، از یک رژیم لاغری اصولی پیروی و ورزش کنید تا آهسته و پیوسته به وزن متعادلی برسید.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

عوارض قرص متفورمین برای لاغری چیست؟

در همین حال، یک بررسی در سال 2020 از مطالعات مربوط به اثرات کاهش وزن متفورمین مشخص شد که متفورمین ممکن است اشتهای فرد را از طریق عوارض جانبی مانند حالت تهوع و اسهال، تغییر باکتری در میکروبیوم روده و با افزایش مقدار برخی هورمون‌های سرکوب‌کننده اشتها در بدن تنظیم کند. شایع ترین عوارض جانبی متفورمین مشکلات گوارشی مانند:

  • اسهال
  • نفخ و گاز معده
  • حالت تهوع
  • دل درد
  • سوء هاضمه
  • یبوست
  • سوزش سردل
  • طعم فلز در دهان
  • سردرد
  • پوست برافروخته
  • تغییرات در ناخن
  • درد عضلانی
  • کاهش سطح ویتامین  B12
متفورمین برای لاغری - آنچه از عوارض آن باید بدانید! - 11 - متفورمین برای لاغری - رژیم لاغری
اسهال و حالت تهوع از جمله عوارض متفورمین برای لاغری است.

اخطار: اگر در حین مصرف متفورمین دچار درد قفسه سینه یا بثورات پوستی شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

چه کسانی نباید متفورمین مصرف کنند؟

اگر به بیماری شدید کبدی، اختلال در عملکرد کلیه مبتلا هستید یا تحت درمان نارسایی قلبی قرار دارید، نباید متفورمین مصرف کنید. همچنین اگر این مشکلات را در گذشته تجربه کرده‎اید باید درباره امکان مصرف متفورمین با پزشک خود مشورت کنید:

  • حمله قلبی
  • سکته
  • کتواسیدوز دیابتی(تجمع اسیدهای درمان نشده در جریان خون به دلیل تولید کم انسولین)
  • بیماری قلبی یا کبدی
  • کما
متفورمین برای لاغری - آنچه از عوارض آن باید بدانید! - 13 - متفورمین برای لاغری - رژیم لاغری
افراد بالای ۶۵ سال نباید متفورمین را بدون نظر پزشک مصرف کنند.

طبق سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، ممکن است لازم باشد از مصرف این دارو خودداری کنید یا اگر هر یک از عوامل زیر در مورد شما صدق می‌کند، از پزشک‌تان بخواهید هنگام مصرف آن را با دقت بیشتری بررسی کند:

  • 65 سال یا بیشتر دارید؛
  • مقدار زیادی الکل می‌نوشید؛
  • در حال گرفتن یک تست تصویربرداری مانند MRI هستید؛
  • عمل جراحی در پیش دارید.
متفورمین برای لاغری - آنچه از عوارض آن باید بدانید! - 15 - متفورمین برای لاغری - رژیم لاغری
متفورمین برای افراد مبتلا به مشکلات کبد و کلیه خطرناک است.

عوارض متفورمین در بارداری

دیابت درمان نشده در دوران بارداری می‌تواند خطراتی برای مادر و جنین داشته باشد. متفورمین می‌تواند به کاهش این خطرات کمک کند، اما از آنجایی که اثرات طولانی‌مدت مصرف این دارو در دوران بارداری به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است، پزشک شما احتمالاً می‌خواهد قبل از اینکه آن را برای شما تجویز کند، خطرات آن را در مقابل فواید آن بسنجید. به طور کلی موثرترین و بهترین روش‌های درمانی برای دیابت در بارداری، تغییر سبک زندگی و استفاده از انسولین است.

آیا افراد بدون دیابت می‌توانند متفورمین مصرف کنند؟

همان‌طور که گفتیم متفورمین برای درمان دیابت نوع 2 تایید شده است. اگر چاقی یا اضافه وزن برای شما تشخیص داده شده است، پزشک شما ممکن است متفورمین را برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تجویز کند.

متفورمین برای لاغری - آنچه از عوارض آن باید بدانید! - 17 - متفورمین برای لاغری - رژیم لاغری
متفورمین برای لاغری ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد.

تداخلات دارویی متفورمین

متفورمین می‌تواند با سایر داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و مکمل‌ها تداخل داشته باشد. برخی از تداخلات دارویی باعث افزایش میزان متفورمین در بدن شما می‌شود. برخی دیگر کنترل قند خون را دشوارتر می‌کنند یا خطر اسیدوز لاکتیک را در بدن افزایش می‌دهند. اینها تعدادی از داروهایی هستند که طبق FDA می‌توانند با متفورمین تداخل داشته باشند:

  • تاگامت(سایمتیدین)، درمان بیماری ریفلاکس معده به مری را درمان می‌کند؛
  • Dolutegravir ، ویروسی که باعث ایدز می‌شود را درمان می‌کند؛
  • گلایبورید ، داروی ضد دیابت؛
  • لازیکس(فروزماید)، داروی ضد فشار خون بالا؛
  • هورمون‌هایی مانند کورتیکواستروئیدها، استروژن و قرص‌های ضد بارداری؛
  • فنی توئین و توپیرامات که صرع را درمان می کنند؛
  • رانولازین که برای مدیریت درد قفسه سینه استفاده می‌شود.
متفورمین برای لاغری - آنچه از عوارض آن باید بدانید! - 19 - متفورمین برای لاغری - رژیم لاغری
مصرف خودسرانه متفورمین عوارض جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

قبل از مصرف هر یک از این داروها با متفورمین با پزشک خود مشورت کنید.

آنچه از مقاله متفورمین برای لاغری آموختیم:

به طور کلی متفورمین برای لاغری توصیه نمی‌شود زیرا عوارض گاها جبران‌ناپذیری در بدن دارد. در حقیقت متفورمین یک داروی دیابت نوع 2 است که برای اکثر افرادی که آن را به جا مصرف می‌کنند بی خطر است. شایع ترین عارضه جانبی آن  برای لاغری، ناراحتی گوارشی، به ویژه اسهال است. اگرچه نادر است، اما عوارض جانبی جدی‌تری مانند اسیدوز لاکتیک و قند خون پایین ممکن است رخ دهد.

منابع:

4.5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
نوری 1402/06/24

آیا میشه با خوردن روزی یک عدد قرص متفورمین تا سه ماه درکنار رژیم ورزش لاغرشد؟

کارشناس به اندام 1402/06/25

نه عزیزم تاثیری درلاغری نداره

پوپو 1402/03/09

سلام با تشکر از دکتر کرمانی .قرص متفورمین وقرص کلاریسین هردو از تریاک ساخته شده وخیلی تلخه وبه اصطلاح انگل کشه وفقط کسانی که پرخوریشون بخاطر انگله راشون فایده داره وبیش ازحد لاغرمیشن ولی اونها که بخاطر ژنتیک و برنامه بد زندگی کم تحرکی وبیداری شب چاقن روشون تاثیر مداره والبته هردو قرص برای انگل باید با غذای چرب خورده بشه و متفورمین برای کاهش قند نیم ساعت قبل از غذا وناشتا خورده میشه درخاتمه اونها که قندبالا ندارن بدونن افت قند خیلی خطرناکه وباعث سکته مغزی میشه خودسرانه قرص استفاده نکنن

کارشناس به اندام 1402/03/10

سلام ممنون از شمابزرگوار

زهرا 1401/11/03

شما هم‌که به خاطر دکتر کرمانی همه قرص هارو رد کردین نشد که 😒

کارشناس به اندام 1401/11/04

عزیزم واقعا تاثیری روی لاغری ندارد

مینا 1400/08/23

سلام خوبید من بچه دارم ۴ ماهش ایا استفاده از این قرص متفورمین عواض داره یانه ممنون میشم بخاطر اینکه چاق شدم و شکم زدم ممتونم راهنماییم کنید

کارشناس به اندام 1400/09/15

سلام دوست عزیز بله مصرف خودسرانه این قرص عوارض زیادی داره و ما به هیچ عنوان پیشنهاد نمیکنیم بهترین راه استفاده از یه رژیم اصولی و ورزش هست برای دریافت رژیم کاهش وزن دکتر کرمانی به این لینک مراجعه کنید

صفورا 1400/08/09

سلام میشه کمک کنید یه راهنمایی کنید من ده سال باردارنشدم و الان با اضافه وزن ۳۰کیلوی نمیدونم چیکارکنم

کارشناس به اندام 1400/08/27

سلام دوست عزیز مصرف نان و برنج و شیرینی‌ها و قند و شکر رو کم کنید ورزش منظم و پیاده‌روی روزانه داشته باش و از یه رژیم درست و اصولی استفاده کن بعد از پایین اومدن وزنتون ممکنه مشکل بارداریتون هم به طور غیر مستقیم حل بشه برای دریافت رژیم کاهش وزن دکتر کرمانی به این لینک مراجعه کنید

جعفری 1400/07/30

سلام خسته نباشید ممنون از مطالب مفید شما من سندروم تخمدان پلی کیستیک دارم دکتر گفت تنها راه درمان لاغر شدن و پایین آوردن وزنه .ولی من با ورزش و رژیم لاغر نشدم به نظرشما مصرف قرص متفرمین روی تخمدان پلی کیستیک تاثیر منفی داره؟

کارشناس به اندام 1400/08/24

سلام دوست عزیز اصلا این کار رو نکنید اگر رژیمتون درست و اصولی باشه حتما وزن کم میکنید برتای دریافت یه رژیم مطمئن و اصولی به این لینک مراجعه کنید

علی 1400/07/08

سلام اول تشکر از راهنمایی شما عزیز فقط تنها انتقادی که به شما دارم اینکه با توجه به اینکه بسیاری از کاربران تاکید کرده اند که طی یکی دو ماه تا شش ماه 20 کیلو یا کمی بیشتر یا کمتر وزن کم کردند اما شما اصرار دارید بگویید 3 یا 4 کیلو در دوسال من خودم 17 کیلو طی 6 ماه بدون ورزش یا رزیم غذایی با متفورمین کم کردم البته بنده دیابت نوع 2 دارم و برای صرفا لاغری به کسی پیشنهاد نمیدم بهترین کار همان ورزش در کنار رزیم غذایی هست با تشکر از حوصله جنابعالی

کارشناس به اندام 1400/07/26

سلام دوست عزیز طبق تجربه 25 ساله ما در کنار هموطنانمون برای کاهش وزن تجربیات نشون داده در رژیمی که اصولی و سالم و درست هست در طول یک ماه حدودا بین 3 تا 4 کیلو کاهش وزن هست

مهتاب مرادی 1400/07/08

بنظرتون این قرص لاغر می‌کنه ترو خدا هر کی خورده بگه

کارشناس به اندام 1400/07/27

سلام مهتاب خانم عزیز هیچ قرص لاغری نیست که عوارض نداشته باشه از راه درست و مناسب برای کاهش وزنت کمک بگیر بهترین راه استفاده از یه رژیم درست و اصولیه برای دریافت رژیم کاهش وزن دکتر کرمانی به این لینک مراجعه کنید

زهرا 1400/07/07

سلام ببخشید من یکم اضافه وزن دارم میتونم چند هفته قرص بخورم در کنار ورزش؟؟ و میشه درباره عوارضش بگید مشکل دیابت ندارم

کارشناس به اندام 1400/07/26

سلام زهرا خانم خوردن این قرصها هم عوارض دارن و هم اینکه احتمال برگشت به وزن قبل یا بیشتر از اون هست پس سعی کنید در کنار ورزش از یه رژیم اصولی استفاده کنید رژیمی که در اون بتونید از همه انواع غذاها استفاده کنید و وزنتون هم متعادل بشه برای دریافت رژیم کاهش وزن دکتر کرمانی به این لینک مراجعه کنید

ارزو کیان 1400/06/21

سلام من دخترم اضافه وزن وکمی مشکل هورمونی داشت دکتر غدد رفتیم متفورمین داده و وزنش هم کم شده ،ایا درست بوده و عوارض نداره البته دکتر متخصص غدد رفتیم

کارشناس به اندام 1400/07/10

سلام دوست عزیز اگر پزشک تجویز کرده مشکلی نداره

لیلا 1400/06/21

من تو رمز دیابت هستم،و چاق.دکترم بخاطر دومورد متفورمین دادن که طی ۲هفته ۳کیلو کم کردم و هیچ عوارضی برا من نشون نداده. فقط نمیدونم تا چه مدت میشه استفاده کرد

کارشناس به اندام 1400/07/07

سلام دوست عزیز تا موقعی که قند خونتون به حالت عادی دربیاد

بهار 1400/06/14

سلام من دکتر زنان برای تنبلی تخمدان و کاهش وزن روزی یک عدد بعد ناهار تا ۶۰ روز گفته استفاده کنم ولی میترسم عوارض داشته باش و من یکماه پیش کرونا داشتم باید چیکار کنم؟ و اینکه میگند بعد از مصرف متفورمین قند میگیری درسته یا خیر؟ ؟؟؟؟

کارشناس به اندام 1400/07/03

سلام بهار خانم عزیز این قرصها با تشخیص پزشک باید تجویز بشن و بسته به شرایط بدنی شما و تحت نظر باید استفاده بشن با دوز مشخص شده

زهرا 1400/06/08

سلام من دیابت دارم ۳سال قرص متفورمین مصرف میکنم دیگه خیلی بیش ازحد لاغر شدم اصلا قندم پایین نیومده باید چیکار کنم

کارشناس به اندام 1400/06/23

سلام زهرا خانم عزیز در کنار خوردن قرصهای متفورمین باید رژیم تغذیه مناسبی هم برای کاهش قندتون در نظر بگیرید

سمیه 1400/06/07

سلام من قند خونم ۱۱۵ هست دکتر برام قرص مفتورمین داده بعد غذا روزی یکی بخورم از روزی که خوردم اشتهام بیشتر شده تازه من سی کیلو هم وزرن کم کردم میترسم دوباره چاق بشم چه پیشنهادی میکنید شما

کارشناس به اندام 1400/06/22

سلام سمیه خانم عزیز متفورمین درصد خفیفی روی وزن تاثیر داره شما باید راههای دیگری از کاهش وزن رو امتحان کنید

رویا 1400/06/04

سلام روزتون بخیر. من دیروز مشکلی داشتم دکتر رفتم. و دکتر قرص متفورمین 500 برام نسخه کردن گفتن بخورم برای کاهش وزن. من دو سال پیش یک دکتر دیگه برام نسخه کرده بودن خوردم ولی بعد از خوردن تمام بدنم به لرزش درمیومد. دیروز هم به دکتر همین رو گفتم . گفتند اشکال ندارد در کنارش مواد قندی بخورم.چون قند خون م میفتاد.گفتن برای کاهش وزن خوبه

کارشناس به اندام 1400/06/20

سلام رویا خانم عزیز ما این قرص رو برای لاغری پیشنهاد نمیکنیم چون عوارض خاص خودش رو داره

هستی 1400/05/22

سلام من هیچ بیماری ندارم میشه قرص استفاده کنم برای لاغری؟

کارشناس به اندام 1400/06/02

سلام هستی خانم عزیز خیر این قرصها عوارض خاص خودشون رو دارن و ما اونها رو پیشنهاد نمیدیم

Arina 1400/05/18

سلام من هیچ مشگلی ندارم .ولی اضافه وزن شدیدی دارم میتونم قرص متوفرمین مصرف کنم

کارشناس به اندام 1400/05/26

سلام دوست عزیز ما پیشنهاد نمیکنیم

سودا 1400/03/05

سلام ببخشیدمن واسه بارداری اقدام کردم ۲۵ سالمه قند خونم ناشتا۱۰۲ بود واسم متفورمین تجویزکردن یکی دو روز خوردم خیلی گشنم میشه اصلا سیرنمیشم الان قط کردم میترسم چاق بشم اضافه وزن هم دارم

کارشناس به اندام 1400/03/16

سلام دوست عزیز تحت نظر پزشکتون دوز یا نوع داروهاتون رو عوض کنید

پپپری 1400/03/04

سلام من انسولینم بالاست ودکتر گفت باید لاغر بشی میشه متفورمین مصرف کنم؟

کارشناس به اندام 1400/03/08

سلام دوست عزیز طبق نظر پزشکتون عمل کنید

نگین 1400/02/04

سلام قرص متفورمین برای لاغری ایا سنگ کلیه رو افزایش میدهد ؟؟

کارشناس به اندام 1400/02/27

سلام دوست عزیز ما هیچ قرصی رو تایید یا تجویز نمی کنیم