اضافه وزن و افزایش خطر ابتلا به10 نوع سرطان

اضافه شدن وزن فقط باعث احساس سنگینی نمی شود، تحقیقات جدید نشان داده این کیلوهای اضافی بیش از آنچه قبلا فکر میشد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. تحقیقات قبلی نشان داده بود که اضافه وزن باعث می شود خطر ابتلا به 5 نوع سرطان مقداری افزایش پیدا کند: سرطان روده، مری، کلیه، […]

اضافه وزن و افزایش خطر ابتلا به10 نوع سرطان
5 از 5

زمان مطالعه 4 دقیقه

تعداد بازدید 3217

تاریخ انتشار

اضافه وزن و افزایش خطر ابتلا به10 نوع سرطان

اضافه شدن وزن فقط باعث احساس سنگینی نمی شود، تحقیقات جدید نشان داده این کیلوهای اضافی بیش از آنچه قبلا فکر میشد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. تحقیقات قبلی نشان داده بود که اضافه وزن باعث می شود خطر ابتلا به 5 نوع سرطان مقداری افزایش پیدا کند: سرطان روده، مری، کلیه، پستان و رحم ( دو مورد آخر تنها مختص خانم ها است ).

حالا محققان پس از بررسی 1000 تحقیقی که روی اضافه وزن و سرطان انجام گرفته 8 مورد سرطان دیگر را به این لیست اضافه کرده اند.

برای مردان اضافه وزن  که محققان آن را با BMI بالای 25 تعریف کرده اند ، باعث افزایش خطر ابتلا به 7 نوع سرطان می شود: سرطان معده، کبد، کیسه صفرا، پانکراس، مغز، تیروئید و مغز استخوان ( برای خانم ها نیز خطر همین موارد بعلاوه سرطان تخمدان وجود دارد ).

اینکه چقدر خطر سرطان افزایش پیدا کند بستگی به نوع سرطان دارد: برای مثال افرادی که بالاترین BMI را دارند در مقایسه با کسانی که BMI طبیعی دارند 10 درصد بیشتر در خطر سرطان تیروئید هستند و 80 درصد احتمال اینکه سرطان معده در آنها تشخیص داده شود بیشتر است.

یک مرد معمولی تنها با اضافه کردن 11 کیلوگرم به وزن عادی اش ممکن است خطر مبتلا شدن به سرطانش را افزایش دهد. شاید دلیلش این باشد که چاقی طوری باعث ایجاد تغییر در سوخت و ساز و هورمون ها می شود که التهاب به بار می آید و شواهدی که این اتفاق را به سرطان مربوط می کند بسیار قوی است.

یک نکته مهم: محققان از BMI برای اندازه گیری چربی اضافه استفاده کرده اند که ابزار کاملی برای این کار نیست. BMI تنها قد و وزن را به حساب می آورد. این یعنی یک مرد با بافت عضلانی بالا ممکن است چاق در نظر گرفته شود.

از آنجا که در این بررسی بیش از 1000 تحقیق ارزیابی شده می توان گفت نتایج آن تا حدود زیادی قابل قبول است. یکی از بهترین راه ها برای حفظ سلامت کلی بدن داشتن وزنی مناسب است. راستی روش شما برای رسیدن به وزن سلامت چیست؟


کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی )
5 از 5
این مطالب را از دست ندهید ...
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*