اندکی اضافه وزن زیانی برای سلامتی ندارد

با دیدن این جمله چشمانتان برق زد و خوشحال شدید؟ بله درست خوانده اید افرادی که اندکی اضافه وزن دارند، نه تنها در معرض مرگ زودرس قرار ندارند، بلکه این اضافه وزن فواید خاص خودش را نیز دارد. در واقع اینکه داشتن اضافه وزن منجر به افزایش ریسک ابتلا به امراض قلبی و دیابت می‌شود […]

امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 6 دقیقه

تعداد بازدید 2494

تاریخ انتشار

اندکی اضافه وزن زیانی برای سلامتی ندارد - 2 - - رژیم چاقی با دیدن این جمله چشمانتان برق زد و خوشحال شدید؟ بله درست خوانده اید افرادی که اندکی اضافه وزن دارند، نه تنها در معرض مرگ زودرس قرار ندارند، بلکه این اضافه وزن فواید خاص خودش را نیز دارد. در واقع اینکه داشتن اضافه وزن منجر به افزایش ریسک ابتلا به امراض قلبی و دیابت می‌شود و همین امراض منجر به مرگ زودرس فرد خواهد شد، تبدیل به یک اصل برای بسیاری از افراد شده است.اما آیا این ریسک برای افرادی که اندکی اضافه وزن دارند زیاد است؟ تحقیق انجام شده بر روی ۳ میلیون نفر نشان می‌دهد که این ریسک برای افرادی که اضافه وزن کمی دارند وجود ندارد.

این تحقیق که از ۹۷ تحقیق زیرمجموعه جمع آوری شده، بر روی مردان و زنانی از آمریکا، کانادا، اروپا، استرالیا، چین، تایوان، ژاپن، هند و مکزیک انجام شده است. در طی این تحقیق انجام شده ۲۷۰ هزار نفر به دلایل مختلف فوت کردند. پس از بررسی دقیقتر آمار فوت، دانشمندان دریافتند که افرادی با میزان تراکم وزن بدنی (BMI) بیش از ۳۵ دارای زندگی کوتاه تری نسبت به دیگر افراد با وزن نرمال بوده اند. در واقع BMI بین ۱۸٫۵ تا ۲۴٫۹ وزن مناسب تلقی می‌شود.

همچنین دانشمندان دریافتند که افرادی با عدد BMI بین ۲۵ تا ۲۹٫۹ به میزان کمتری از افراد با وزن نرمال فوت کرده اند و بر خلاف باور همگانی تعداد افراد فوت شده با اندکی اضافه وزن از افراد نرمال کمتر بوده است. محققان این پژوهش دریافتند که فوت افراد سیگاری را نیز می توان با وزن کم آنها در رابطه دانست و در واقع بر این باورند که کشیدن سیگار منجر به کاهش وزن این دسته از افراد می‌شود.

نتیجه این تحقیق را نمی‌توان به تمامی افراد تعمیم داد و بهتر است افراد بدون توجه به وزنشان، به ادامه رژیم غذایی سالمشان بپردازند.
دلایل متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد افراد با داشتن اندکی اضافه وزن، از افرادی با وزن نرمال سالم‌تر هستند. برای مثال افرادی که اندکی اضافه وزن دارند، بیشتر از افرادی با وزن نرمال، برای کنترل کلسترول و فشار خون مورد معاینه توسط پزشک قرار می‌گیرند. در واقع اقدام پیشگیرانه برای کشف بیماری ها منجر می‌شود تا سلامت آنها همیشه تحت کنترل باشد و این در حالی است که اضافه وزن کم آنها سلامتشان را تهدید نمی‌کند.

متخصصین سلامتی بر این باورند که سنجش سلامت افراد بر اساس BMI می‌تواند معیاری غلط باشد، زیرا فردی با عضلات حجیم تر و بدون چربی، از دید BMI یک فرد با اضافه وزن شناخته می‌شود. از سوی دیگر حمل مقدار کمی از چربی می‌تواند شما را در مواقع ابتلا به بیماری قوی‌تر نگه دارد. افرادی که اندکی چربی در بدن خود دارند، از دید پزشکان در شرایط سخت و بیماری بهتر از افراد لاغر دوام می آورند.

در نهایت نتیجه تحقیق نشان می‌دهد که تنها ۶ درصد افرادی که اضافه وزن کمی داشته‌اند، نسبت به افراد دیگر با وزن عادی، طول عمر بیشتر داشته‌اند و افرادی که BMI بیشتر از ۳۵ داشته‌اند، ۲۹ درصد بیشتر از سایر افراد در معرض مرگ زودرس قرار گرفتند.

سالم زی

 

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*