برنامه غذایی برای عضله سازی؛ با این غذاها عضله سازی کنید

اگر می‌خواهید شروع به عضله سازی کنید یادتان باشد که ورزش و استفاده از وزنه قسمت اصلی فرمول است. با این حال داشتن برنامه غذایی برای عضله سازی نیز کمک می‌کند تا زودتر به هدفتان برسید. رژیم غذایی عضله سازی نه تنها برای مهیا کردن پروتئین جهت رشد ماهیچه‌ها اهمیت دارد، بلکه با انرژی و […]

برای عضله سازی لازم است از یک برنامه و رژیم غذایی اصولی پیروی کنید.
4.4 از 5

زمان مطالعه 35 دقیقه

تعداد بازدید 32692

تاریخ انتشار

اگر می‌خواهید شروع به عضله سازی کنید یادتان باشد که ورزش و استفاده از وزنه قسمت اصلی فرمول است. با این حال داشتن برنامه غذایی برای عضله سازی نیز کمک می‌کند تا زودتر به هدفتان برسید. رژیم غذایی عضله سازی نه تنها برای مهیا کردن پروتئین جهت رشد ماهیچه‌ها اهمیت دارد، بلکه با انرژی و مواد مغذی ضروری به کامل کردن تمرین‌ها کمک می‌کند. اکثر افراد فکر می‌کنند، پروتئین منبع اصلی رشد عضلانی است؛ اما باید گفت موارد دیگری نیز حائز اهمیت هستند. برنامه غذایی متعادل سرشار از میوه و سبزیجات، کربوهیدرات‌های پیچیده و چربی‌های سالم به همراه پروتئین سبب رشد عضلانی می‌شود.

داشتن یک برنامه غذایی مناسب در کنار ورزش، برای عضله سازی ضروری است.

فهرست مطالب (کلیک کنید)

چگونه در حالی که وزن کم می‌کنیم عضله سازی داشته باشیم؟

با دنبال کردن توصیه‌های زیر و عمل به آن‌ها می‌توانید در طول کاهش وزن، حجم عضلانی خود را حفظ و حتی به آن اضافه کنید.

1- در هر وعده بیشتر پروتئین بخورید

در سال ۲۰۱۶ تحقیقی روی مردان انجام شد که در آن برنامه‌ای شامل رژیم غذایی و ورزش را دنبال ‌کردند. مردانی که برنامه غذایی کم‌کالری و سرشار از پروتئین را به مدت چهار هفته دنبال می‌کردند، توانستند 4.5 کیلوگرم چربی بسوزانند و 1.2 کیلوگرم عضله اضافه کنند. دیگر افرادی که برنامه‌ای با همین مقدار کالری اما پروتئین کمتر را رعایت کردند، تنها 3.5 کیلوگرم وزن کم کردند و حجم عضلانی بسیار ناچیزی نیز اضافه کردند. برای افزایش عضله در طول چربی سوزی، توصیه می‌شود برای هر کیلو از وزن بدنتان 2.3 تا 3.1 گرم پروتئین دریافت کنید. این پروتئین باید به صورت مساوی در طول روز تقسیم‌بندی شود. می‌توانید به هر کدام از وعده‌های غذایی خود ۲۵ تا ۳۰ گرم پروتئین اضافه کنید. البته اگر وگان یا گیاه خوار هستید، این مقدار را کمی بیشتر کنید.

2- به آرامی وزن کم کنید

با اینکه کاهش وزن سریع، بسیار وسوسه برانگیز است اما این کار تنها چربی را نمی‌سوزاند بلکه بافت عضلانی نیز قربانی این کاهش وزن می‌شود. در یک تحقیق روی چاقی، نشان داده شد افرادی که برنامه غذایی فوق‌العاده کم‌کالری را دنبال می‌کنند، 18 درصد کاهش وزنشان از عضلات است.

به همین دلیل باید سعی کنید در هفته بیش از نیم یا یک کیلو وزن کم نکنید. با اینکه مقدار کاهش کالری و سطح فعالیت بدن جهت کاهش وزن برای هر فرد متفاوت است، اما کاهش ۵۰۰ کالری در روز از برنامه همیشگی‌تان برای شروع مناسب است (نیمی از برنامه غذایی و نیمی توسط ورزش).

3- حداقل سه مرتبه در هفته ورزش قدرتی انجام دهید

بسیاری از افرادی که قصد کاهش وزن دارند، تنها فعالیت هوازی خود را افزایش می‌دهند. این کار می‌تواند مفید باشد، اما نه اگر جایگزین ورزش‌های قدرتی شود. در یک تحقیق روی ۱۰۵۰۰ فرد بزرگسال نشان داده شد آنهایی که در طول یک دوره‌ی ۱۲ ساله ورزش‌های قدرتی انجام می‌دادند در مقایسه با کسانی که همین مدت را مشغول ورزش‌های هوازی بودند، چربی شکمی کمتری اضافه کردند.

برای اینکه عضلات فعلی خود را حفظ کنید، باید حداقل هفته‌ای دو مرتبه تمرین قدرتی انجام دهید. اگر می‌خواهید به حجم عضلانی خود اضافه کنید، باید این مقدار را به سه مرتبه یا بیشتر افزایش دهید. ابتدا سعی کنید خود را با این نوع ورزش‌ها سازگار کنید و سپس به فکر اضافه کردن ورزش‌های هوازی به روتین روزانه خود باشید.

انجام ورزش قدرتی موجب کاهش بیشتر چربی های شکم و عضله سازی سریعتر و بهتر می شود.

4- ورزش هوازی خود را کوتاه کنید

اگر می‌خواهید در طول ورزش‌های هوازی بیشترین مقدار چربی را بسوزانید و به افزایش عضلات خود نیز کمک کنید بهترین انتخاب، ورزش‌های ترکیبی با شدت بالا مانند دویدن با سرعت بالا روی تردمیل است. چنین ورزش‌هایی در حالی که چربی می‌سوزانند باعث افزایش عضله نیز می‌شوند. اما وقتی مدت زمان ورزش هوازی بالا می‌رود و شدت آن کم می‌شود، احتمال سوزانده شدن چربی و عضله با هم بالا می‌روند.

5- به عضلات خود استراحت دهید

بسیاری از افراد فکر می‌کنند هرچه بیشتر ورزش کنند بهتر است. این موضوع  در مورد افزایش حجم عضلانی صحیح نیست. عضلات برای رشد نیاز به استراحت دارند. با اینکه مدت زمان استراحت، از یک فرد به فرد دیگر و از یک ورزش به ورزش دیگر متفاوت است، اما توصیه می‌شود برای ورزش‌های قدرتی یک تا دو روز به عضلاتتان فرصت استراحت دهید. بنابراین اگر برای مثال شنبه روی پایین‌تنه کار کرده‌اید، حداقل تا دوشنبه منتظر بمانید تا دوباره روی پایین‌تنه کار کنید. می‌توانید آن یک روز فاصله را به کار روی بالا‌تنه بپردازید. همچنین هر هفته یک یا دو روز را به طور کامل استراحت کنید.

6- صبور باشید

این مورد شاید دشوارترین توصیه در این لیست باشد، اما به خاطر سپردن آن بسیار مهم است. مخصوصا زمانی که در فرآیند برنامه چربی سوزی و افزایش حجم عضلانی قرار دارید. به این خاطر که شاید در ابتدای کار شاهد پیشرفت‌های خوبی باشید، اما به صورت طبیعی با گذشت زمان این پیشرفت‌ها کمتر می‌شوند. همینطور که ورزیده‌تر و لاغرتر می‌شوید، کاهش وزن و افزایش حجم عضلانی دشوارتر می‌شود. بدن انسان دقیقا به همین شکل عمل می‌کند: هرچه چربی اضافی که باید بسوزانیم بیشتر باشد، کاهش وزن ساده‌تر می‌شود. هرچه عضله بیشتری نیاز داشته باشیم، اضافه کردن عضله ساده‌تر است. همینطور که به هدفتان نزدیکتر می‌شوید باید انتظار داشته باشید که تغییرات محدودتری در مقدار چربی و عضلات خود ببینید.

چه کارهایی به جای عضله‌سازی، باعث عضله‌سوزی می‌شوند؟

کاهش وزن یعنی از آنچه درطول روز می‌سوزانید کالری کمتری دریافت کنید. اما اگر در مورد اجرای این برنامه، هوشمند نباشید ممکن است بیشتر از فایده به خودتان ضرر برسانید. دلیلش هم این است که همیشه کاهش وزن، ترکیبی از سوزاندن چربی و عضله بوده. از آنجا که عضله کالری بیشتری از چربی می‌سوزاند کاهش بافت عضلانی به معنای کند شدن سرعت سوخت و ساز بدن است. بنابراین پایین آوردن وزن برایتان دشوار خواهد شد. خوشبختانه راه‌هایی وجود دارد که با کمک آنها عضله سوزی را به حداقل برسانید. اگر می‌خواهید ماشین کالری سوزی بدن همیشه در بهترین حالت خود کار کند از انجام این شش کار بپرهیزید.

1- بیش از حد کالری‌ها را محدود نکنید

دریافت کالری کمتر از مقداری که بدن برای سوخت و ساز پایه (حداقل انرژی که بدن در حالت استراحت و برای چیزهایی مانند تنفس و زنده نگه داشتن اعضا استفاده می‌کند) به آن نیاز دارد بدن را به حالت قحطی می‌برد. حالتی که برای تامین انرژی چربی و عضله با هم سوزانده می‌شوند. هدف اصلی بدن زنده نگه داشتن شما است. یعنی می‌خواهد مطمئن شود برای عملکردهای پایه به اندازه انرژی در اختیار دارید.

وقتی به اندازه کالری دریافت نکنید، بدن انرژی مورد نیاز خود را از کربوهیدرات‌‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌های ذخیره شده‌ی موجود در عضلات دریافت می‌کند. اینکه دقیقا باید چه مقدار کالری برای از بین نرفتن عضلات استفاده کنید، بستگی به وزن دارد اما هیچ کس نباید هرگز برنامه کمتر از ۱۰۰۰ کالری را دنبال کند.

برای به حداکثر رساندن چربی سوزی و به حداقل رساندن عضله سوزی، توصیه می‌شود از برنامه کنونی خود برای کاهش وزن تنها ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ کالری کم کنید به طوری که نیمی از این مقدار کالری کسر شده از برنامه غذایی و نیم دیگر از ورزش کردن باشد.

آنلاین و بدون هزینه اضافی خوش اندام شو!
کمبود وقت، کرونا، هزینه رفت ‌و آمد و هزار و یک‌جور مشکل دیگه نمی‌ذاره به تناسب اندام برسی؟
نگران نباش! با فیتامین دکتر کرمانی تو خونه بمون و آنلاین به وزن دلخواهت برس.
ما تا آخر مسیر همراهت هستیم
شماره‌تو اینجا وارد کن تا کارشناس‌ها باهات تماس بگیرن
دریافت مشاوره تلفنی
call-to-action

2- از وزنه استفاده کنید

برای تثبیت عضلات، بدن به فشار نیاز دارد. وقتی عضلات خود را تحریک نمی‌کنید، بدن هم درگیر ساخت عضله نمی‌شود. اگر برنامه‌ای با کالری بسیار پایین دارید و ورزش‌های قدرتی هم انجام نمی‌دهید عضله اضافه نخواهید کرد و مقداری را نیز خواهید سوزاند.

بافت عضلانی برای کاهش وزن در طولانی مدت و تثبیت آن اهمیت بسیاری دارد. در پژوهش گسترده‌ای که دانشگاه هاروارد طی ۱۲ سال روی حدود ۱۰٫۵۰۰ فرد انجام داد؛ مشخص شد افرادی که از وزنه برای ورزش کردن استفاده می‌کنند تقریبا دو برابر بیشتر از کسانی که فقط ورزش هوازی انجام می‌دهند، چربی‌های شکمی  می‌سوزانند. برای اینکه عضلات بدن را تحریک کنید باید هر هفته دو تا سه مرتبه ورزش‌های هوازی با شدت بالا انجام دهید.

3- بعد از ورزش چیزی بخورید

سوخت رسانی به بدن بعد از ورزش به همان اندازه‌ی وزنه زدن اهمیت دارد. اگر بعد از ورزش چیزی نخورید، احتمال اینکه بدن ریکاوری نکند بالا می‌رود و اگر عضلاتی که در طول ورزش آسیب دیدند دوباره بهبود پیدا نکنند از دستشان می‌دهید. هرچه فاصله غذا نخوردن بعد از ورزش طولانی‌تر شود مقدار تاثیرگذاری روی ترمیم عضلات نیز کمتر می‌شود.  اگر با شدت متوسط به مدت ۴۵ دقیقه ورزش کنید باید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد از آن حدود ۲۰ گرم پروتئین با کیفیت مانند شیک‌های پروتئین یا ماست یونانی استفاده کنید.

4- بیش از حد ورزش هوازی انجام ندهید

فکر می‌کنید روزانه یک ساعت عرق ریختن با ورزش‌های هوازی از بهترین راه‌های سوزاندن کالری و چربی‌هاست؟ در واقع این فکر درست نیست. برخلاف ورزش‌های قدرتی که فیبرهای تمام عضلات را درگیر می‌کنند، ورزش های هوازی اینگونه نیستند و سبب ساخت عضله نمی‌شوند. در واقع انجام بیش از حد ورزش هوازی سبب سوزاندن عضله می‌شود.

برای پیشگیری از سوزانده شدن عضله، برنامه‌ریزی کنید تا ورزش‌های هوازی با شدت پایین را سه تا چهار روز در هفته انجام دهید. یک تا دو مرتبه در هفته نیز به مدت چهار دقیقه شدت ورزش هوازی را افزایش دهید.

5- به اندازه بخوابید

برای اینکه بتوانید به خوبی وزن کم کنید، بدن به استراحت نیاز دارد. اگر نخوابید هورمون‌هایتان عملکرد مناسبی ندارند. سطح چربی خون بالا خواهد رفت که احتمال ذخیره شدن کربوهیدرات‌ها به شکل چربی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این چون بدن خسته است به خوبی ورزش نمی‌کنید. یعنی عضله سازی خوبی ندارید و حتی ممکن است به مرور زمان آنها را از دست بدهید.

آیا می‌توان در طول کاهش وزن عضله سازی کرد؟

متاسفانه در بیشتر مواقعی که افراد وزن کم می‌کنند، میزان بافت عضلانی‌شان هنگام رسیدن به وزن ایده‌آل نسبت به زمانی که رژیم را تازه شروع کرده بودند، کمتر است. حتی برخی ممکن است متوجه شوند که درصد چربی بدنشان نیز افزایش یافته. زیرا وقتی هر روز کمتر از آنچه می‌سوزانید کالری دریافت ‌کنید، در واقع به بدنتان می‌گویید سلامت عضله را در خطر بیاندازد.

پیروی از یک برنامه غذایی کم‌کالری، پیام رسانی داخل سلولی را کاهش می‌دهد. وقتی رژیم هستید ممکن است بافت عضلانی، کمتر به پروتئینی که می‎خورید حساس باشد. در نتیجه عضلات کمتر به جذب آمینو اسیدها (در پروتئین) که در جریان خون معلقند می‌پردازند. متاسفانه، سلول‌های عضلات هر روز به صورت طبیعی پروتئین آزاد می‌کنند. بنابراین وقتی پروتئین‌های جدید خود را نشان نمی‌دهند، گاهی حجم زیادی از عضلاتتان را از دست می‌دهید.

از آنجا که عضلات، بزرگ‌ترین تعیین کننده نرخ سوخت و ساز بدن هستند؛ از دست دادن بافت عضلانی در طول رژیم نشان می‌دهد که چرا افراد پس از رسیدن به وزن مناسب، مدت زمان زیادی موفق به حفظ آن نمی‌شوند و سوخت و سازشان کاهش می‌یابد.

در برنامه غذایی خود برای عضله سازی به چه مقدار پروتئین نیاز داریم؟

مقدار توصیه شده پروتئین برای یک روز 0.8  گرم برای هر کیلوگرم از وزن بدن است. یعنی چیزی حدود روزانه ۴۶ گرم برای خانم‌ها و ۵۶ گرم برای آقایان. با این حال این رقم بنا بر مقدار کالری دریافتی روزانه و فعالیت فیزیکی می‌تواند متفاوت باشد. اگر تمرینات قدرتی انجام می‌دهید، بدنتان از یک فرد معمولی پروتئین بیشتری می‌خواهد تا بتواند عضلاتی که در طول ورزش شکسته شده‌اند را ترمیم کند و بافت عضلانی جدیدی بسازد. یک وزنه‌بردار معمولی به حداقل یک گرم پروتئین برای هر کیلو از وزنش نیاز دارد و این مقدار برای یک بدنساز حرفه‌ای 1.5 گرم برای هر کیلو است.

برنامه غذایی برای عضله سازی

در ادامه درباره غذاها و خوراکی‌هایی صحبت می‌کنیم که به عضله سازی کمک می‌کنند:

1- دانه‌های سویا

دانه‌های سویا پروتئین بسیار بالایی دارند. تنها یک فنجان بو داده از آن دارای ۳۷ گرم پروتئین است. سویا همچنین سرشار از منیزیم است. منیزیم ماده مغذی است که برای سوخت و ساز انرژی به کار می‌رود. منیزیم همچنین نقشی حیاتی در رشد و ترمیم عضله ایفا می‌کند. به طوری که برخی متخصصان توصیه می‌کنند در صورت انجام تمرینات قدرتی از مکمل استفاده کنید تا به افزایش قدرتتان کمک کند. سطح پایین منیزیم باعث خستگی، کاهش انرژی خروجی و گرفتگی عضلانی می‌شود.

2- شاهدانه

شاهدانه سرشار از پروتئین است. تنها سه قاشق غذاخوری شاهدانه حاوی ۱۰ گرم پروتئین و مقدار مناسبی اسید چرب امگا ۳ است. فقط باید مواظب مقدار مصرفتان باشید؛ چون با هر قاشق ۵۰ کالری دریافت می‌کنید. دوز مورد نیاز روزانه خود را با استفاده از تخم شاهدانه در سالاد، اسموتی و ماست دریافت کنید.

شاهدانه دارای مقادیر فراوانی از پروتئین است و یک خوراکی بسیار مناسب برای برنامه غذایی عضله سازی به شمار می رود.

3- مخمر خوراکی

دفعه‌ی بعد که خواستید سس پنیری و یا خامه‌ای درست کنید و یا به پاپ کورن خود طعمی پنیری بدهید، از مخمر خوراکی استفاده کنید. سه قاشق غذاخوری از آن حاوی ۱۲ گرم پروتئین و منبع مناسبی از ویتامین‌های گروه B است. ویتامین‌های گروه B برای افزایش قدرت عضلانی ضروری هستند. آنها همچنین به سوخت و ساز آمینو‌اسیدها و پروتئین و ترمیم زخم‌های عضلات کمک می‌کنند.

4- ماست یونانی

کلسیم برای ساخت عضلات بسیار اهمیت دارد. مسلما برای نگه داشتن عضلات به استخوان‌هایی قوی نیاز دارید. کلسیم نقش اساسی در انقباض و انبساط عضلات دارد. اگر به اندازه کافی کلسیم دریافت نکنید، ممکن است دچار به گرفتگی عضله شوید که وزنه زدن را برایتان زجر آور می‌کند. ماست یونانی تقریبا دو برابر ماست معمولی پروتئین دارد. همچنین دارای پروبیوتیک‌های مفید برای روده و کلسیم است.

۱۷۰ گرم ماست یونانی حاوی ۲۰ درصد از نیاز روزانه‌تان به کلسیم و ۱۸ گرم پروتئین را تامین می‌کند. فقط مواظب ماست‌های یونانی طعم‌دار باشید چون سرشار از قندهای اضافه شده هستند. اگر ماست یونانی ساده دوست نداشتید، می‌توانید آن را با مقداری عسل یا استویا شیرین کنید.

5- سالمون

حتما می‌دانید که بیشتر غذاهای دریایی منبع مناسبی از پروتئین هستند، اما به دلایلی سالمون در صدر این لیست قرار دارد. سالمون چرب امگا ۳  نیز دارد. نشان داده شده که مقدار مناسب امگا ۳ در ترکیب با ورزش می‌تواند چربی بدن را بیشتر از ورزش به تنهایی کاهش دهد. تنها ۸۵ گرم سالمون حاوی ۲۳ گرم پروتئین و چیزی بین ۱ تا ۱٫۵ گرم امگا ۳ دارد.

سالمون دارای مقادیر فراوانی از پروتئین و امگا 3 است و می تواند به عنوان یک وعده مناسب در رژیم غذایی عضله سازی شما قرار گیرد.

6- گوشت چرخ‌کرده

هر ۸۵ گرم گوشت قرمز ۲۳ گرم پروتئین به ما می‌دهد و منبعی غنی از آهن است (چیزی حدود ۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن) . از آنجا که آهن برای پروتئین‌های درگیر حمل و نقل اکسیژن حیاتی است، سطح پایین آهن می‌تواند منجر به خستگی، کاهش ایمنی، احساس ضعف و عملکرد ضعیف هنگام ورزش شود. فقط سعی کنید گوشت‌هایی را انتخاب کنید که بیش از حد چرب نباشند.

7- کینوآ

کینوآ منبعی عالی از پروتئین غیرحیوانی به حساب می‌آید. این غذا سرشار از آمینواسید‌های مورد نیاز برای بدن است.

8- تخم مرغ

تخم مرغ از منابع در دسترس پروتئین است که خیلی سریع آماده می‌شود. تخم مرغ دارای تمام آمینواسیدهای ضروری است.

9-  بادام

بادام میان وعده قابل حمل، سیرکننده و مغذی و از همین رو بسیار ایده‌آل است. برای اینکه بیشترین مزایا را از بادام دریافت کنید، انواع خام و بدون نمک آن را مصرف کنید.

10-  مرغ

مرغُ پروتئین کامل فوق‌العاده است اما برای مصرف باید حتما پوست آن را جدا کنید و قسمت‌هایی مانند سینه مرغ با چربی کمتر را بخورید.

11- لوبیاها

لوبیاها پروتئین کامل نیستند، اما مقدار مناسبی آمینواسید، چربی کم و فیبر بالایی دارند. لوبیا را با برنج یا نان سبوس‌دار ترکیب کنید که دارای تمام ۹ آمینو اسید ضروری هستند.

لوبیا دارای پروتئین است و یک غذای مناسب برای عضله سازی محسوب می شود.

12- نخود فرنگی

نخود فرنگی نیز مانند لوبیاها پروتئین بالایی دارند، اما پروتئین آن از نوع کامل نیست. برای اینکه آمینو اسید کامل را به بدن خود برسانیدآن را با نان سبوس‌دار ترکیب کنید.

املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن برای عضله سازی

برای اینکه روند عضله سازی را در بدن خود افزایش دهید، از املاح و ویتامین‌های زیر غافل نشوید:

1- کلسیم

کار کلسیم بیش از ساخت استخوان‌هایی قوی و پیشگیری از پوکی استخوان است. این ماده‌ی مغذی مسئول تحریک انقباض عضلات است. عضلات از دو رشته پروتئینی تشکیل شده‌اند: میوزین و آتیین. وقتی انقباض عضلانی اتفاق می‌افتد این رشته‌ها روی همدیگر حرکت می‌کنند تا تبدیل به ATP شوند. هرچه بیشتر ورزش کنید بدن به ATP بیشتری نیاز دارد تا عضلات بتوانند به حرکت ادامه دهند. بهترین منابع برای دریافت کلسیم ماست، غلات و شیر غنی شده، پنیر و اسفناج هستند.

2- آب

حتما می‌دانید که نوشیدن آب کافی قبل، بعد و در طول ورزش چقدر برای تنظیم مایعات بدن اهمیت دارد، اما تحقیقات نشان داده آبرسانی مناسب به هضم و جذب مواد مغذی کمک می‌کند. اهمیت آبرسانی به بدن بیشتر از رفع تشنگی است. این یعنی آب، مواد مغذی را به عضلات هدایت می‌کند تا بتوانند کارشان را به خوبی انجام دهند. بهترین منبع برای رساندن آب کافی به بدن آشامیدن آب است، اما می‌توان از آب سبزیجات و میوه‌ها نیز استفاده کرد.

3- منیزیم

از همیشه بیشتر احساس خستگی می‌کنید؟ ممکن است مقصر کمبود منیزیم باشد. منیزیم به عنوان یکی از بهترین مواد معدنی ضداسترس برای آرام کردن عضلات و پیشگیری از گرفتگی‌ها بسیار اهمیت دارد. منیزیم به همراه کلسیم به کاهش فشار خون و خوابی بهتر کمک می‌کند. بهترین منابع برای دریافت منیزیم سبزیجات برگ‌دار، لوبیاها و دیگر حبوبات، کدو حلوایی، آجیل‌ها، دانه‌ها و غلات کامل هستند.

خوراکی هایی مانند کدوحلوایی که دارای منیزیم فراوان هستند، یکی از گزینه های مناسب برای عضله سازی به شمار می روند.

4- گلوتامین

حتما درباره آمینو اسیدهای ضروری (آنهایی که بدن نمی‌تواند تولید کند) و غیر ضروری (آنهایی که بدن می‌تواند تولید کند) شنیده‌اید. اما آمینواسیدهای مشروط ضروری نیز وجود دارند. بدن در طول ورزش به آمینواسیدهای مشروط ضروری بیشتری مانند گلوتامین نیاز دارد. گلوتامین به ترمیم بافت عضلانی از جمله پوشش مسیر گوارشی کمک می‌کند. مخصوصا زمانی که فشار بالایی روی بافت عضلانی است. گلوتامین همچنین برای تثبیت عملکرد روده و تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است. بهترین منابع گلوتامین شامل مرغ، ماهی، گوشت قرمز، لبنیات، تخم مرغ، اسفناج، کلم بروکسل و غذاهای تخمیر شده هستند.

5- ویتامین D

نور خورشید یکی از شناخته شده‌ترین موارد ساخت استخوان‌های قوی است اما برای داشتن عضلات باسن، عضلات دوسر پا و هر چیزی که بین آن دو است نیز اهمیت دارد. ویتامین D با هورمون‌های سالمی مانند تستوسترون که به تثبیت عضلات و رشدشان کمک می‌کند در ارتباط است. دریافت دوز روزانه ویتامین D همچنین به بهبود سلامت ذهن و کاهش اضطراب کمک می‌کند. از آنجا که غذاهای زیادی حاوی ویتامین D نیستند، توصیه می‌شود برای دریافت این ویتامین، مکمل بخورید. بهترین منابع ویتامین D ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین، شیر، ماست و آب پرتقال غنی‌شده، قارچ و تخم مرغ هستند.

6- پتاسیم

درست مانند کلسیم و منیزیم، پتاسیم نیز از الکترولیت‌های کلیدی برای انقباض عضلات است. اما این ماده معدنی برای انتقال دیگر مواد مغذی به عضلات نیز اهمیت دارد. پتاسیم، آب را به همراه دیگر مواد مغذی به سلول‌های عضله می‌آورد. عملکرد پتاسیم برعکس سدیم است. کلیه‌ها با کمک پتاسیم سدیم اضافی را از خود خارج می‌کنند. همچنین تحقیقات جدید نشان داده افرادی که به اندازه کافی پتاسیم دریافت نمی‌کنند بیشتر در خطر فشار خون و بیماری‌های قلبی هستند. بهترین منابع پتاسیم موز، کدو تنبل، سیب زمینی شیرین، بروکلی، مرغ و سالمون هستند.

7- کربوهیدرات

بر خلاف آنچه فکر می‌کنید، کربوهیدرات‌ یکی از مهم‌ترین مواد لازم برای ساخت عضلات هستند. آنها از مواد مغذی اصلی ترمیم و رشد عضلات به حساب می‌آیند. به عنوان یکی از بهترین منابع گلیکوژن، کربوهیدرات‌ها سوخت‌رسان ورزش‌ هستند و بعد از ورزش عضلات را بهتر بازسازی می‌کنند. دونده‌ها تنها افرادی نیستند که می‌توانند از دریافت کربوهیدرات سود ببرند. تمام ورزشکاران بعد از یک ورزش شدید باید منابع گلیکوژنی خود را دوباره پر کنند. بهترین منابع کربوهیدرات، غلات کامل، سبزیجات، میوه‌ها، لوبیاها و دیگر حبوبات هستند.

کربوهیدرات ها در کنار پروتئین، از ملزومات یک رژیم غذایی مناسب برای عضله سازی هستند.

8- ویتامین B12

ویتامین B12  به یکی از هشت ویتامین B که به ب-کمپلکس معروف هستند، تعلق دارد. اما آنچه B12 را خاص می‌کند، نقش آن در ساخت سلول‌های قرمز خونی است که اکسیژن را به سلول‌ها منتقل می‌کند و موجب می‌شود پروتئین‌ها و چربی‌ها برای ساخت عضله و ترمیم به کار گرفته شوند. بهترین منابع این ویتامین مرغ، گوشت قرمز، ماهی و لبنیات است.

9- آهن

اسفناج سرشار از آهن است، ماده معدنی که اکسیژن را به بافت عضلانی می‌رساند. آهن همچنین به تنظیم سوخت و ساز و بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. بدون آهن کافی، سلول‌های قرمز خونی نمی‌توانند اکسیژن را به عضلات و بافت‌هایی که به آن نیاز دارند، حمل کنند. بهترین منابع آهن سبزیجاتی برگ سبز، گوشت قرمز کم‌چرب، مرغ، ماهی، تخم مرغ و غلات کامل تخمیر شده هستند.

10- بتا‌آلانین

گرفتگی عضلات یکی از دلایل اصلی بی‌خوابی است. خبر خوب اینکه بتا آلانین یک آمینواسید غیرضروری است و می‌تواند به پیشگیری از گرفتگی عضلات، مخصوصا بعد از ورزش‌های سنگین کمک کند. بتاآلانین به تعادل PH عضلات و مقابله با تجمع اسیدلاکتیک که منجر به خستگی و درد است نیز کمک می‌کند.

با اضافه کردن ورزش‌ و بعضی از خوراکی‌ها می‌توانید برنامه رژیم برای عضله سازی خودتان را غنی‌تر کنید. اما به یاد داشته باشید قبل از انجام برنامه‌ای که ریخته‌اید برنامه غذایی برای عضله سازی خود را به پزشک نشان دهید. در طول این مسیر باید صبور باشید چراکه عضله سازی یک شبه اتفاق نمی‌افتد.

بتاآلانین یک آمینواسید غیرضروری است که به کاهش درد و گرفتگی عضلات بعد از ورزش کمک زیادی میکند.

4.4 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-اا 1403/01/06

سلام من میخوام رژیم غذایی روزی دو وعده رو دنبال کنم که باعث چربی سوزی میشه اما همزمان میخوام عضله هم بسازم بهتره بعد از وعده ی دوم ورزش قدرتی انجام بدم یا قبل از وعده ی دوم انجام بدم چون نمیخوام عضله هام بسوزه و میخوام عضله سازی ب طور کامل انجام بشه

کارشناس به اندام 1403/01/07

سلام عزیزم دو وعده که کم هست شما قبل وبعد تمرین باید وعده ای رو استفاده کنید

-هادی 1402/09/04

سلام من دو بار هست از برنامه غذایی شما استفاده میکنم ولی وزنم به هیچ عنوان پایین نمیاد نه ۱۰ گرم کم میشهنه ۱۰ گرم اضافه

کارشناس به اندام 1402/09/05

سلام عزیزم شما چه میزان اضافه وزن دارین ؟حتی با رعایت 80 درصدی رژیم شما کاهش وزن ودارین سابقه رژیم دارین ؟

- 1402/06/11

خوب بود

کارشناس به اندام 1402/06/12

ممنون عزیزم

-محمد 1402/05/16

سلام همه مطالب عالی بود خیلی ممنون بابت زحمات

کارشناس به اندام 1402/05/17

سلام نظرلطف شماست عزیزم

-کاربر 1402/05/01

سلام وققتون به خیر. مطلب جالبی بود.فقط یک سوال داشتم.من روزای زوج باشگاه رزمی میرم و تمریناتون معمولا استقامتی هستن مثل دو کیسه زنیو... البته بدنسازی با وزن هم داریم ولی کم.میخواستم بپرسم میتونم روزهای برم باشگاه بدنسازی سبک کار کنم؟بدن ریکاوری میشه و عضله ها نمیسوزن؟ ۱۴ سالمه و یکم کمبود وزن دارم.سپاسگزارم.

کارشناس به اندام 1402/05/02

سلام عزیزم بله سبکتر کار کنید نه عضله نمیسوزه کنارش تغذیه خوبی و داشته باشید

-مهدی مولای 1402/04/22

ممنون عالی بود

کارشناس به اندام 1402/04/23

تشکرازشما

-فهیم 1402/04/14

خسته نباشید عالی بود

کارشناس به اندام 1402/04/15

سلامت باشید لطف دارین عزیزم

رسول 1402/02/25

سپاس گزارم از این مطلب عالی و بابت کلیه مطالب. یک سوال دارم در رابطه با متن. یک جا گفته شده میزان پروتئین برای عضله سازی حین چربی سوزی 2.3 الی 3.1 گرم به ازای هر کیلو گرم وزن است و یک جا گفته شده میزان پرتئین برای یک بدن ساز بین 1 تا 1.5 گرم به ازای هر کیلو گرم وزن است. مشخصا سوال م این است که مقدار مصرف پروتئین به منظور عضله سازی در زمانی کاهش وزن داریم ( یعنی چربی سوزی ) با زمانی که کاهش وزن نداریم ( احتمالا یعنی افزایش وزن داریم به دلیل عضله سازی )، متفاوت هست یا این که 2.3 الی 3.1 گرم اشاره شده در متن، اشتباه است؟ سپاس گزارم،

کارشناس به اندام 1402/02/26

تشکر از توجه شما بزرگوار میزان پروتئین برای فردمعمولی ورزشکار عادی و ورزشکار حرفه ای کاملا متفاوت هست واشتباه نیست

علی 1401/11/29

سلام خسته نباشید... یه بعضی ها میگن که اگر کربوهیدرات ها وارد عضلات میشن و باعث حجم عضلات و خوش فرمی بدن و عضلات میشه ولی چربی ها روی عضلات را میگیرن و حجم کثیف به بدن میدهند آیا این حرف درست است؟ و کدوم برای چاقی صورت بهتر می‌باشد.

کارشناس به اندام 1401/11/30

سلام سلامت باشید عزیزم برای تقویت عضلات بدن نیاز به پروتئین دارد وقتی شما تغذیه خوبی رو داشته باشید روی صورت شما هم تاثیر داره

مجید 1401/10/21

سلام بسیار مفید بود

کارشناس به اندام 1401/10/22

سلام وتشکر از لطفی که دارین

شیما 1401/10/20

ممنونیم عالی

کارشناس به اندام 1401/10/21

سپاس فراوان

‌‌‌ 1401/09/18

سلام خیلی عالی و کامل

سامان 1401/08/09

ممنون از اطلاعات مفیدتون

کارشناس به اندام 1401/08/10

ممنون از همراهی شما

داود 1400/10/15

با سلام کاربردی و کامل بود متشکرم