بهترین درمان آنفولانزا چیست؟ برای مقابله با آنفولانزا چه غذاهایی بخوریم؟

واقعا بهترین درمان آنفولانزا چیست؟ این سوالیست که برای بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری پیش می‌آید. یک بیماری شایع تنفسی که از ویروس آنفولانزا به آن مبتلا می‌شوید. علائم آنفولانزا اغلب شامل تب، درد سر و بدن، سرفه و گرفتگی یا آبریزش بینی است و مدت زمان طولانی بدن را دچار خستگی و […]

علائم آنفولانزا اغلب شامل تب، درد سر و بدن، سرفه و گرفتگی یا آبریزش بینی است و مدت زمان طولانی بدن را دچار خستگی و درد می‌کند.
4 از 5

زمان مطالعه 40 دقیقه

تعداد بازدید 9243

تاریخ انتشار

واقعا بهترین درمان آنفولانزا چیست؟ این سوالیست که برای بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری پیش می‌آید. یک بیماری شایع تنفسی که از ویروس آنفولانزا به آن مبتلا می‌شوید. علائم آنفولانزا اغلب شامل تب، درد سر و بدن، سرفه و گرفتگی یا آبریزش بینی است و مدت زمان طولانی بدن را دچار خستگی و درد می‌کند.

اگر یک بیماری زمینه‌ای داشته یا باردار باشید، در معرض خطر عوارض جدی هستید. واکسیناسیون هر ساله بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا است. آنفولانزا مسری است (از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند) و هر فرد مبتلا، آنفولانزا را به یک تا دو نفر دیگر منتقل می‌کند.

همچنین با لمس سطحی که توسط ویروس آنفولانزا آلوده شده است مانند دستگیره در، میز، کامپیوتر و تلفن نیز به این ویروس مبتلا خواهید شد. در این مقاله با علائم آنفولانزا آشنا می‌شوید و تمام روش‌های درمان آنفولانزا را مشاهده می‌کنید.

آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا عفونت بینی، گلو و ریه‌ها است. در واقع این بیماری سیستم تنفسی را درگیر می‌کند. افراد مبتلا به این ویروس احتمالاً از یک روز قبل از ظاهر شدن علائم، تا حدود چهار روز پس از شروع، عامل انتقال بیماری هستند. کودکان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ممکن است برای مدت کمی بیشتر این ویروس را منتقل کنند.

آنفولانزا می‌تواند از چند روز تا دو هفته طول بکشد. علائمی مانند تب و بدن درد ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شوند اما معمولاً سریع‌تر از سایر علائم از بین می‌روند. سرفه یا آبریزش بینی می‌تواند بیشتر طول بکشد.

اگر فرصت مطالعه مقاله را ندارید، می‌توانید به فایل صوتی آن گوش دهید:

اکثر افراد مبتلا به آنفولانزا خود به خود بهبود می‌یابند. اما گاهی اوقات، آنفولانزا و عوارض آن می‌تواند کشنده باشد. افرادی که در معرض خطر بالاتر ابتلا به عوارض آنفولانزا هستند، عبارتند از:

  • کودکان خردسال زیر ۲ سال
  • بزرگسالان بالای ۶۵ سال
  • سالمندان
  • افرادی که باردار هستند یا قصد باردار شدن در فصل آنفولانزا دارند
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند
  • افرادی که دارای بیماری‌های مزمن مانند آسم، بیماری قلبی، بیماری کلیوی، بیماری کبد و دیابت هستند
  • افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) ۴۰ یا بالاتر دارند
ویروس آنفولانزا احتمالاً از یک روز قبل از ظاهر شدن علائم، تا حدود چهار روز پس از شروع، عامل انتقال بیماری است.

ویروس آنفولانزا احتمالاً از یک روز قبل از ظاهر شدن علائم، تا حدود چهار روز پس از شروع، عامل انتقال بیماری است.

نکته:

آنفولانزایی که مانند سرماخودرگی است با ویروس‌«آنفولانزای معده» که باعث اسهال و استفراغ می‌شود یکسان نیست.

فرق سرماخوردگی با آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا و سرماخوردگی می‌توانند علائم مشابهی مانند آبریزش بینی و سرفه داشته باشند. اما علائم سرماخوردگی معمولاً خفیف هستند و علائم آنفولانزا می‌تواند شدید باشد و منجر به عوارض جدی شود. همچنین ویروس‌های مختلف باعث سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شوند.

در ابتدا، آنفولانزا ممکن است مانند یک سرماخوردگی معمولی با آبریزش بینی، عطسه و گلو درد به نظر برسد. سرماخوردگی معمولا به کندی ایجاد می‌شود. اما آنفولانزا تمایل دارد به طور ناگهانی بروز کند.

چگونه بفهمم آنفولانزا یا کووید-19 دارم؟

از آن جایی که آن‌ها علائم مشابهی دارند، تنها راه برای اطمینان از ابتلا به آنفولانزا یا COVID-19 انجام آزمایش است.

انواع آنفولانزا کدام است؟

ویروس‌های آنفولانزا به طور مداوم در حال تغییر هستند و گونه‌های جدید به طور مرتب ظاهر می‌شوند. اگر در گذشته به آنفولانزا مبتلا بوده‌اید، بدن شما قبلاً آنتی بادی‌هایی برای مبارزه با آن سویه خاص ویروس، ساخته است. البته آنتی بادی‌هایی که در گذشته با ویروس‌های آنفلوانزا ساخته‌اید، ممکن است از شما در برابر سویه‌های جدید آنفلوانزا محافظت نکنند.

آنفولانزای A، B و C شایع ترین انواعی هستند که افراد را مبتلا می‌کنند.

آنفولانزای A و B فصلی هستند (بیشتر افراد در زمستان به آن مبتلا می‌شوند) و علائم شدیدتری دارند. آنفولانزای C علائم شدیدی ایجاد نمی‌کند و فصلی نیست – تعداد موارد تقریباً در طول سال ثابت می‌ماند.

آنتی بادی‌هایی که در گذشته با ویروس‌های آنفلوانزا ساخته‌اید، ممکن است از شما در برابر سویه‌های جدید آنفلوانزا محافظت نکنند.

آنتی بادی‌های ویروس‌های آنفلوانزا که قبلا ساخته‌اید، از شما در برابر سویه‌های جدید آنفلوانزا محافظت نمی‌کنند.

علائم آنفولانزا چیست؟

علائم رایج آنفولانزا عبارتند از:

  • تب
  • ماهیچه‌های دردناک
  • لرز و عرق کردن
  • سردرد
  • سرفه خشک و مداوم
  • تنگی نفس
  • خستگی و ضعف
  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • گلو درد
  • چشم درد
  • استفراغ و اسهال که در کودکان بیشتر از بزرگسالان است

تمام روش‌های درمان آنفولانزا

با توجه به آمار مراکز پیشگیری و درمان بیماری‌ها، یک فرد بالغ هر سال باید انتظار ۲ تا ۳ مرتبه سرماخوردگی را داشته باشد. واکسن سالانه آنفولانزا می‌تواند یک عامل پیشگیری مهم باشد. با این حال در امان ماندن از بیماری بیش از این‌ها می‌طلبد!

هولی فیلیپس، پزشک داخلی در نیویورک می‌گوید: در کنار خوب شستن دست‌ها (با صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه) کارهای زیادی هست که می‌توانید برای مریض نشدن انجام دهید. اگر هم بیمار شدید می‌توانید کاری کنید که مدتش زیاد طول نکشد. با نکاتی که متخصصان به آن‌ها اشاره کرده‌اند خود را مجهز کنید و این فصل سرماخوردگی و آنفولانزا را تبدیل به سالم‌ترین فصل برای خود کنید:

واکسن آنفولانزا بزنید

اگرچه واکسن سالانه آنفولانزا 100% موثر نیست، اما احتمال ابتلا به عوارض شدید ناشی از عفونت را کاهش می‌دهد.

یک پنجره را کمی باز کنید

ماندن در یک اتاق گرفته با کسی که مریض است، احتمال سرما خوردن‌تان را بسیار بالا می‌برد، در چنین مواقعی کمی پنجره را باز کنید تا هوا در اتاق جریان پیدا کند. با این کار احتمال بیمار شدن را کاهش می‌دهید.

برای خروج ویروس آنفولانزا، کمی پنجره را باز کنید تا هوا در اتاق جریان پیدا کند.

برای خروج ویروس آنفولانزا، کمی پنجره را باز کنید تا هوا در اتاق جریان پیدا کند.

بینی خود را خالی کنید

در طول فصل سرما، به روتین شبانه خود این کار را اضافه کنید: بینی خود را با یک قابلمه آب گرم و نمک یا محلول سالین(نوعی سرم) شستشو دهید. این کار کمک می‌کند ذرات ویروسی که در طول روز آن‌ها را نفس کشیده‌اید، قبل از نفوذ به سیستم بدن بیرون بیایند.

قرص زینک مصرف کنید

همین که حس کردید در حال مریض شدن هستید از این قرص‌ استفاده کنید. زینک ماده معدنی ضروری برای سلول‌های ایمنی بدن است و مطالعات نشان داده استفاده از آن در ۲۴ ساعت اولیه مشاهده علائم، باعث می‌شود طول سرماخوردگی بسیار کم شود.

محققان دوز روزانه زینک را ۷۵ میلی‌گرم توصیه کرده‌اند. همچنین می‌توانید از غذاهای حاوی زینک استفاده کنید (کاشو، نخود، بادام ). زینک نه تنها باعث بالا رفتن قدرت ایمنی بدن می‌شود بلکه میل جنسی را نیز تقویت می‌کند، زخم‌ها را زودتر ترمیم می‌کند و از التهاب غیر قابل کنترل پیشگیری می‌کند.

به قفسه سینه خود ضربه بزنید

یک نقطه طب فشاری درست در استخوان وسط سینه قرار دارد. هرچند ساعت یکبار، چند ضربه به این نقطه وارد کنید تا غده تیموس، سلول‌های  T (یا لنفوسیت‌های تی که در کارایی سیستم ایمنی بدن موثر هستند.) بیشتری برای مبارزه با پاتوژن‌ها تولید کند.

داروی با نسخه تامیفلو مصرف کنید

این دارو اگر در ۴۸ ساعت ابتدایی علائم آنفولانزا خورده شود، جلوی تکثیر ویروس را می‌گیرد و مدت زمان مریضی را تا حدود زیادی کم می‌کند. قبل از این که نسخه این دارو برایتان نوشته شود، ممکن است پزشک چند آزمایش برای تشخیص کامل از شما بگیرد.

از پروبیوتیک کمک بگیرید

در مطالعه‌ای محققان دو گروه از دانشجویانی که سرما خورده بودند را مورد آزمایش قرار دادند. گروهی که پروبیوتیک و رامنوز لاکتوباسیلوس استفاده می‌کردند دو روز زودتر از گروهی که این موارد را مصرف نمی‌کردند ریکاوری شدند.

دستگاه بخور را روشن کنید

هوای خشک داخل خانه و مکان‌های بسته باعث می‌شود گلو درد و سرفه‌های دردناک، بدتر شوند. دستگاه بخور، هوایی که تنفس می‌کنید را مرطوب می‌کند و باعث می‌شود تحمل این بیماری آسان‌تر شود.

بهترین درمان آنفولانزا چیست؟ برای مقابله با آنفولانزا چه غذاهایی بخوریم؟ - 4 - درمان آنفولانزا - عادات غذایی

دستگاه بخور، هوایی را که تنفس می‌کنید، مرطوب می‌کند و باعث می‌شود تحمل بیماری آنفولانزا آسان‌تر شود.

با روغن‌های مفید بخور بگیرید

چندین مرتبه در روز چند قطره روغن آویشن یا اکالیپتوس به آب جوش اضافه کنید، سپس بخار حاصل از آب جوش را تنفس کنید. این بخور بویی شبیه به منتول(جوهر نعنا) داد که کمک می‌کند بینی‌تان باز شود. علاوه بر این، ذراتِ ضد میکروبی که در بخار این روغن‌ها وجود دارد، غشاء مخاطی که دیواره بینی را پوشانده است، تمیز می‌کند.

وقتی مریض هستید، ورزش سنگین نکنید

وقتی مریض هستید مقداری ورزش سبک هوازی می‌تواند گردش خون را تقویت کند اما اگر با یک سرماخوردگی یا آنفولانزای سخت درگیر شده‌اید، انجام ورزش سنگین، کار عاقلانه‌ای نخواهد بود. بدن‌تان برای مبارزه با بیماری به انرژی نیاز دارد؛ پس آن را ذخیره کنید.

آب نمک گرم غرغره کنید

مادرتان درست می‌گوید، این کار واقع جواب می‌دهد. نمک به از بین رفتن پاتوژن‌ها(عوامل بیماری‌زا) کمک می‌کند. همچنین تر کردن گلو با آب نمک ( یک دوم قاشق چای خوری نمک در یک فنجان آب گرم ) التهاب را کاهش داده و مخاط را کم می‌کند که باعث بیرون ریخته شدن میکروب‌ها می‌شود.

خود را سرپا نگه دارید

وقتی روی پشت دراز کشیده‌اید، مخاط در حفره‌های سینوس جمع شده و باعث عفونت دوم و سینوزیت مزمن می‌شود. به جای دراز کشیدن در حالت ۴۵ درجه استراحت کنید. سرپا نشستن همچنین کمک می‌کند جریان خون از سرتان دور شود. این وضعیت باعث کاهش التهاب سینوس و بینی می‌شود.

تغذیه مناسب داشته باشید

در طول زندگی دائما با ویروس‌ها در ارتباط هستید، از سر کار گرفته تا مدرسه، دانشگاه و فروشگاهی که برای خرید می‌روید. در فصل سرما امکان مبتلا شدن به آنفولانزا به شدت افزایش می‌یابد. به همین دلیل باید سیستم ایمنی بدن را قوی و آماده نگه دارید. باز هم رژیم غذایی سالم است که برای نجات‌تان دست به کار می‌شود. برنامه غذایی ضعیف، مواد مغذی کافی را برای جنگجویان بدن‌تان تامین نخواهد کرد. به کمک متخصصین ایمونولوژی (آلرژی بالینی) می‌خواهیم غذاهایی را به شما معرفی کنیم که می‌توانند در مقابله با آنفولانزا بیشترین کمک را به بدن‌تان کنند.

برای درمان آنفولانزا، از مواد غذایی استفاده کنید که، می‌توانند در مقابله با آن بیشترین کمک را به شما بکنند.

برای درمان آنفولانزا، از مواد غذایی استفاده کنید که می‌توانند در مقابله با آن بیشترین کمک را به شما بکنند.

غذاهای مناسب برای آنفولانزا

درمان آنفولانزا با خوراکی یکی از ساده‌ترین و در عین حال بهترین روش مقابله با این بیماری عفونی است:

۱- هویج

هویج سرشار از بتا کاروتن و ویتامین A است که به بدن کمک می‌کند تا نقص سیستم ایمنی را تعمیر کند. ویتامین A به مقابله با رادیکال‌های آزاد و پیشگیری از آسیب دیدن سلول‌ها کمک می‌کند. (رادیکال آزاد، اتم ناپایداری است که دارای یک یا چند الکترون جفت نشده می‌باشد. رادیکال آزاد با گرفتن یک الکترون از یک مولکول، آن را به یک مولکول ناپایدار و رادیکال آزاد تبدیل می‌کند. این مولکول ناپایدار نیز با گرفتن یک الکترون،‌ مولکول دیگری را به رادیکال آزاد تبدیل می‌کند که این روند ادامه پیدا می‌کند تا این که یک سلول کاملا از بین برود. )

توصیه می‌شود هویج را به صورت خام، بخار پز شده، پوره یا رنده شده در سالاد استفاده کنید. همچنین می‌توانید از آن در سوپ و پخت کیک نیز استفاده کنید.

۲- کفیر

کفیر سوپر غذایی است سرشار از پروبیوتیک (باکتری‌های مفید روده). بر اساس تحقیقات، پروبیوتیک می‌تواند علائم و مدت زمان بهبودی را کاهش دهد. پروبیوتیک به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. پروبیوتیک‌ها هضم‌کننده‌های ضروری و مناسب هستند بدون آن‌ها بدن‌مان نمی‌تواند مواد مغذی که از غذا می‌گیریم را بشکند و سیستم ایمنی‌مان را قوی کند.

۳- تخم مرغ

یک وعده املت به عنوان صبحانه می‌تواند به بدن‌تان سلنیوم برساند که باعث می‌شود سیستم ایمنی و تیروئیدتان خوب کار کند. تخم‌مرغ‌ها همچنین سرشار از پروتئین و آمینواسیدها هستند، مصالح مورد نیاز برای تمام سلول‌ها. پروتئین با افزایش سلول‌های T، سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. آمینو‌اسیدهای موجود در پروتئین به تحریک سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند، در نتیجه بدن قادر خواهد بود در برابر آنفولانزا و سرماخوردگی مقاومت کند.

۴- جوانه گندم

جوانه گندم سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامین E، سلنیوم و منیزیم است. این غذا همچنین یکی از منابع گیاهی اصلی زینک به حساب می‌آید. جوانه گندم را در اسموتی یا مواد کیک ترکیب کنید و مورد استفاده قرار دهید.

یکی از مواد غذایی مفید برای درمان آنفولانزا، جوانه گندم است.

یکی از مواد غذایی مفید برای درمان آنفولانزا، جوانه گندم است.

 ۵- کیوی

کیوی سرشار از کاروتنوئیدها(در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود.)، پلیفنول‌ها(یک ترکیب گیاهی آنتی اکسیدان و ضدسرطان) و ویتامین C است. ویتامین C از عوامل اصلی یک پارچگی سلولی است و از آن‌ها در طول التهاب محافظت می‌کند. تحقیقات نشان داده ویتامین C ممکن است بتواند روی مدت زمان بیماری نیز تاثیر داشته باشد. کیوی دوست ندارید؟ فلفل دلمه ای، توت فرنگی و مرکبات، دیگر منابع ویتامین C هستند.

 ۶- سوپ مرغ

برای درمان سریع آنفولانزا مصرف انواع سوپ‌، به ویژه سوپ حاوی سبزیجات و مرغ توصیه می‌شود. این سوپ هم برای روح‌تان و هم سیستم ایمنی بدن‌تان مفید است. تحقیقات نشان داده سوپ مرغ به بدن کمک می‌کند در مقابل اولین مراحل ابتلا به آنفولانزا بایستد.

اما هنوز مشخص نیست دلیلش مرغ است یا آب سوپ و یا ترکیب هردو با یکدیگر. سوپ مانند یک ضدالتهاب عمل می‌کند و سرعت حرکت مخاط از بینی را افزایش می‌دهد؛ در نتیجه گرفتگی بینی بهبود می‌یابد. اما این همه چیز نیست! آب مرغ به تامین آب بدن و پروتئین موجود در آن نیز به ساخت سلول‌ها کمک می‌کند.

همچنین مرغ سرشار از زینک است؛ گرمی سوپ باعث از بین رفتن گرفتگی‌ها می‌شود و سبزیجات داخل سوپ هم سرشار از ویتامین است. پس سوپ مرغ بخورید که پکیج درمانی کاملی برای رفع آنفولانزا و سرماخوردگی است.

 ۷- بادام

بادام سرشار از ویتامین E است، آنتی اکسیدانی محلول در چربی که به محافظت سلول‌ها در برابر آسیب کمک می‌کند. یک تحقیق ایتالیایی نشان داده، مواد شیمیایی طبیعی موجود در پوست بادام می‌تواند واکنش سیستم ایمنی به عفونت را تقویت کند.

بادام را به عنوان یک نیروگاه طبیعی می‌شناسند. بادام حاوی فیبر، فولیک اسید، منیزیم، کلسیم، پتاسیم و ریبوفلاوین است. می‌توانید بادام را مستقیم یا به صورت ترکیب در غذاهای دیگر استفاده کنید.

برای وارد کردن بادام به برنامه غذایی خود به چیزی بیشتر از میان وعده فکر کنید، می‌توانید بادام را به سالاد یا لقمه کره بادام زمینی که درست می‌کنید هم اضافه کنید.

۸- تخم کدو

تخم کدو سرشار است از زینک که برای از بین بردن علائم سرماخوردگی و آنفولانزا ضروری است. تحقیقات نشان داده، کمبود زینک می‌تواند سیستم ایمنی را معیوب کند. زینک همچنین برای عملکرد سلول‌های T مهم است. یک مشت تخم کدو را به عنوان میان وعده میل نمایید.

تخم کدو سرشار است از زینک که برای از بین بردن علائم سرماخوردگی و آنفولانزا ضروری است.

تخم کدو سرشار است از زینک که برای از بین بردن علائم سرماخوردگی و آنفولانزا ضروری است.

۹- سیر

سیر قابلیت مقابله با عفونت‌ها را دارد. تحقیقات نشان داده ترکیبات آلیسین و سولفور موجود در سیر، در برابر عفونت‌های باکتریایی قوی عمل می‌کنند. همچنین مصرف روزانه مکمل سیر می‌تواند خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهد از طرفی دوره درمان را نیز کوتاه کند.

در قدیم شایع بود که سیر قدرت خود را از بوی تندش می‌آورد. بیشتر افراد، سیر را به خاطر بوی تندش نمی‌خورند. اگر شما هم از بوی سیر بیزارید، آن را با غذا مخلوط کنید.

 ۱۰- زنجبیل

زنجبیل آنتی اکسیدانی قوی است که ثابت کرده می‌تواند روده را تمیز و از معده محافظت کند. زنجبیل همچنین با التهاب مقابله می‌کند؛ مخصوصا اگر از گلو درد یا تورم گلو رنج می‌برید، تنها کافیست به دمنوش خود کمی زنجبیل اضافه کنید تا از خواصش بهره‌مند شوید.

زنجبیل خاصیت ضد ویروسی دارد ( مثلا خاصیت مهارکنندگی سرفه ) و به همین دلیل یکی از جنگجویان با ارزش علیه آنفولانزا و سرماخوردگی به حساب می‌آید. از دیگر خواص زنجبیل می‌توان به باز کردن راه بینی و برطرف کردن حالت تهوع هنگام بیماری اشاره کرد. زنجبیل را می‌توانید به غذاها و نوشیدنی‌ها اضافه کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید. یک نمونه، چای زنجبیلی است که تهیه‌ی آن زمانی نمی‌برد.

 ۱۱-ماهی سالمون

یک وعده سالمون می‌تواند ۴۰ درصد از پروتئین مورد نیاز روزانه و بیش از نیمی از ویتامین D مورد نیازمان در روز را تامین کند. تحقیقات متعدد نشان داده که کمبود ویتامین D باعث می‌شود بیشتر در معرض خطر عفونت‌ها قرار بگیریم. سالمون همچنین حاوی اسید چرب‌های ضروری است که برای سلامت سیستم ایمنی بدن حیاتی است.

۱۲- میخک

میخک‌ به مقابله با انگل‌ها کمک می‌کند که این امر می‌تواند واکنش سیستم ایمنی بدن را آهسته کرده و گوارش را بهبود ببخشد. ترکیب اصلی که باعث قوی شدن میخک می‌شود و ایمنی بدن را بالا می برد، اوژنول است. ماده‌ای که ثابت کرده در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها تاثیرگذار است. در واقع ترکیبات آنتی اکسیدانی میخک نسبت به خیلی از ادویه‌جات، میوه‌ها و سبزیجات بیشتر است. می‌توانید روغن میخک را خریداری کنید و یا خود آن را به انواع غذاها اضافه نمایید.

ترکیب اصلی که باعث قوی شدن میخک می‌شود و ایمنی بدن را بالا می برد، اوژنول است، که برای درمان آنفولانزا مفید است.

ترکیب اصلی میخک، که باعث قوی شدن میخک می‌شود، اوژنول است، که برای درمان آنفولانزا مفید است.

۱۳-آب پرتقال

ویتامین C را دوست پیشگیری‌کننده از سرماخوردگی و آنفولانزا بدانید. ویتامین C کمک می‌کند سیستم ایمنی بدن همیشه در سطح بالایی قرار بگیرد. می‌توانید با خوردن آب پرتقال یا درست کردن کیکی با آب پرتقال، دوز مورد نیاز خود از ویتامین C را تامین کنید.

۱۴-چای سبز

یکی از بهترین مبارزان با آنفولانزا و سرماخوردگی، چای سبز است. چای سبز علاوه بر آنتی اکسیدان‌های فراوان ( در غلات سبوس‌دار، حبوبات و مغزها نیز یافت می‌شود) خاصیت ضد بیماری نیز دارد و همچنین از لثه‌ها نیز محافظت می‌کند.

۱۵- ترب کوهی (ریشه خردل)

گرفتگی قفسه سینه و بسته شدن راه بینی را می‌توانید با ترب کوهی از بین ببرید. این کار را می‌توانید با سس خردل تند انجام دهید. این سس خوشمزه علاوه بر این‌که غذا را خوشمزه می‌کند، گرفتگی سینوس‌ها، سینه و سر را نیز بهبود می‌بخشد.

۱۶-ماست

همان مواردی که به گوارش بهتر کمک می‌کنند، می‌توانند سرماخوردگی را نیز دور نگه دارند. دانشمندان متوجه شدند کسانی که پروبیوتیک را به صورت مکمل یا ترکیب در غذا ( برای مثال ماست و کفیر ) مصرف می‌کنند، ۱۲ درصد کمتر در خطر عفونت‌های تنفسی فوقانی قرار می‌گیرند.

۱۷-قارچ 

تحقیقات جدید نشان داده قارچ‌ها تقویت‌کننده‌های سیستم ایمنی خاص خود را دارند. افرادی که در طول یک ماه مصرف قارچ خود را بالا برده‌اند کمتر دچار بیماری و التهاب شده‌اند.

قارچ‌ها تقویت‌کننده‌های سیستم ایمنی خاص خود را دارند، که برای درمان آنفولانزا مفید است.

قارچ‌ها تقویت‌کننده‌های سیستم ایمنی خاص خود را دارند، که برای درمان آنفولانزا مفید است.

۱۸-مایعات 

مایعات کمک می‌کند مخاطی که بدن‌تان هنگام مریضی می‌سازد، نازک‌تر شده و به راحتی بیرون بیاید. توصیه می‌شود در طول روز ۲ لیتر آب یا دیگر مایعات را مصرف کنید.

۱۹-ادویه‌های تند 

فلفل‌ها و دیگر ادویه‌های آتشین به تمیز شدن سینوس‌ها کمک می‌کند. باعث آب آمدن از بینی و چشم‌ها می‌شود و می‌تواند موقتا گرفتگی را التیام ببخشد. اسپری‌های بینی که با مواد شیمیایی به نام کپسایسین ساخته می‌شوند نیز برای برطرف کردن گرفتگی بینی مورد استفاده قرار می‌گیرند، این ماده هم از فلفل‌های تند گرفته می‌شود.

۲۰- عسل 

عسل تاثیر ضد میکروبی دارد و استفاده از آن باعث تسکین گلو درد نیز می‌شود.

۲۱-بستنی یخی

گلویتان خیلی درد می‌کند و نمی‌توانید چیزی را ببلعید؟ مکیدن بستنی یخی می‌تواند این قسمت را بی‌حس کند و به صورت موقت باعث التیام‌تان شود.

مکیدن بستنی یخی می‌تواند گلو را بی‌حس کند و به صورت موقت باعث التیام‌ درد ناشی از انفولانزا شود.

مکیدن بستنی یخی می‌تواند گلو را بی‌حس کند و به صورت موقت باعث التیام‌ درد ناشی از انفولانزا شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اکثر افرادی که به آنفولانزا مبتلا می‌شوند می‌توانند خود را در خانه درمان کنند و اغلب نیازی به مراجعه به پزشک ندارند. اما اگر علائم آنفولانزا دارید و در معرض خطر عوارض هستید، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید. مصرف داروهای ضد ویروسی ممکن است طول بیماری شما را کوتاه کرده و به جلوگیری از مشکلات جدی‌تر کمک کند.

برای بزرگسالان، علائم اورژانسی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل در تنفس یا تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • سرگیجه مداوم
  • تشنج
  • بدتر شدن شرایط موجود
  • ضعف شدید یا درد عضلانی

علائم اورژانسی در کودکان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل در تنفس
  • پوست رنگ پریده لب‌ها یا بستر ناخن(خاکستری یا آبی) – بسته به رنگ پوست
  • درد قفسه سینه
  • کم آبی بدن
  • درد شدید عضلانی
  • تشنج
اگر علائم آنفولانزا دارید و در معرض خطر عوارض هستید، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر علائم آنفولانزا دارید و در معرض خطر عوارض آن مثل تشنج، هستید، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

روش‌های پیشگیری از آنفولانزا

در این قسمت به بررسی بهترین راه‌های پیشگیری از آنفولانزا می‌پردازیم:

از سرفه کننده‌ها دوری کنید

مطمئنا دوست ندارید بی‌ادب به حساب بیایید، اما خارج شدن از محدوده آتش بسیار ضروری است. میکروب‌ها با ذرات سرفه می‌توانند تا ۶ متر پخش شوند. اگر شخصی در کنار شما شروع به سرفه و عطسه کرد از او عذر خواهی کنید و جای خود را تغییر دهید. تنها چیزی که لازم است بگویید این است: ببخشید من همیشه خیلی زود سرما می‌خورم.

لب‌های خود را لمس نکنید

دست‌تان در طول روز به خیلی جاها برخورد می‌کند، پس تا جای ممکن صورت خود را ( به خصوص لب‌ها ) لمس نکنید تا احتمال مریض شدن‌تان کم شود.

خواب منظم داشته باشید

شب‌ها طولانی‌تر شده پس از این مزیت استفاده کنید و بیشتر بخوابید. تحقیقات نشان داده افرادی که کمتراز ۷ ساعت می‌خوابند سه برابر بیشتر از کسانی که حداقل ۸ ساعت در شب می‌خوابند در معرض خطر بیماری قرار دارند.

تغذیه مناسب داشته باشید

هر چه مایعات و مواد غذایی مفید مانند میوه، سبزی و پروتئین را در برنامه غذایی خود بگنجانید، احتمال ابتلا به آنفولانزا در فصل سرما کمتر خواهد شد.

برای درمان آنفولانزا باید از میوه‌ها و سبزی‌های تازه و پروتئین‌ها استفاده کنید.

برای درمان آنفولانزا باید از میوه‌ها و سبزی‌های تازه و پروتئین‌ها استفاده کنید.

دست‌هایتان را بشویید

شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه یک راه موثر برای جلوگیری از بسیاری از عفونت‌های رایج است. اگر آب و صابون در دسترس نیست از ضدعفونی‌کننده‌های الکلی دست استفاده کنید.

سطوح را تمیز کنید

سطوحی که اغلب لمس می‌شوند را به طور مرتب تمیز کنید.

از شلوغی پرهیز کنید

آنفولانزا به راحتی در هر کجا که مردم جمع می‌شوند (در مراکز نگهداری از کودکان، مدارس، ساختمان‌های اداری، سالن‌های نمایش و حمل و نقل عمومی) گسترش می‌یابد. با اجتناب از شلوغی در فصل اوج آنفولانزا، احتمال ابتلای خود را کاهش ‌دهید.

عوارض آنفولانزا

اگر جوان و سالم هستید، آنفولانزا معمولا جدی نیست. اگرچه ممکن است در حین ابتلا به آن احساس بسیار بدی داشته باشید، اما آنفولانزا معمولاً طی یک یا دو هفته بدون هیچ اثر ماندگاری از بین می‌رود. به این نکته توجه کنید که کودکان و بزرگسالان در معرض خطر ممکن است دچار عوارض زیر شوند:

  • پنومونی(عفونت یک یا هر دو ریه)
  • برونشیت
  • شعله‌ور شدن آسم
  • مشکلات قلبی
  • عفونت گوش
  • سندرم دیسترس تنفسی حاد

آن‌چه از مقاله آنفولانزا آموختیم

در این مقاله آموختیم که آنفولانزا چیست، یک بیماری عفونی بسیار رایج که می‌تواند منجر به عوارض شدید و خطرناک شود. دریافت واکسن آنفولانزا بهترین راه برای جلوگیری از بیمار شدن و محافظت از خود و عزیزان‌تان است. اگر شرایط بهداشتی زمینه‌ای دارید یا باردار هستید با پزشک خود در مورد کاهش خطر ابتلا به آنفولانزا صحبت کنید. برای جلوگیری از سرایت آنفولانزا به دیگران، نباید تا زمانی که تب دارید به محل کار یا مدرسه و دانشگاه برگردید.

بیشتر افراد می‌دانند علائم آنفولانزا چیست و می‌توانند آن را در خانه مدیریت کنند و ظرف چند روز تا یک هفته بهبود یابند. از آن جایی که آنفولانزا می‌تواند شدید شود، مهم است که مراقب علائم خود باشید و در صورت نیاز، به مراقبت‌های پزشکی بپردازید. به یاد داشته باشید که اولین گزینه برای پیشگیری و مقاوم بودن در برابر این بیماری در فصل سرما، تغذیه مناسب است.

منبع: ++

4 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-علی 1403/01/16

سلام من حدود ۵ روز هم گلو درد دارم اوایل که بدن دردم داشتم ولی الان ندارم ولی چشم درد و گلو درد و بی حال هستم ایا نیازی هست که برم دکتر؟

کارشناس به اندام 1403/01/17

سلام بله عزیزم بهتره مراجعه کنید

-محدثه 1402/12/27

سلام آقای دکتر وقتتون بخیر من تقریبا ۵روزه آنفولانزا گرفتم روزای اول حالم خیلی بده بود بدن درد و گلو درد شدید داشتم ۳بارم به دکتر مراجعه کردم الان که روز پنجم هست حالم بهتره گلو دردم کم شده درد گوشم بهتر شده فقط بدنم جون نداره به نظرتون خوب شدم یا هنوزم میشه بیماری رو انتقال بدم؟نگران خانوادمم

کارشناس به اندام 1402/12/28

سلام عزیزم احتمال انتقال کمترشده

- 1402/12/27

سلام ببخشید من از چند روز پیش آنفولانزا گرفتم و فقط گلو درد ، چشم درد ، کیپ بودن بینی و گوشم هم چرک کرده است چه کاری باید انجام بدم؟

کارشناس به اندام 1402/12/28

سلام عزیزم چرک خشک کن با نظر پزشک استفاده کنید شربت عسل ودمنوش اویشن هم خوبه

-علی 1402/12/03

سلام پسر من پنج روزه که آنفولانزا گرفته الان گرفتگی بینی وگلو درد هم اضافه شده،آیا نیاز هست دوباره دکتر ببرمش

کارشناس به اندام 1402/12/04

سلام عزیزم طبیعیه ونقاهت بیماری هست دوره درمان و کامل کنید

- 1402/11/24

سلام‌خسته‌نباشید‌من‌‌چندروزاست‌که‌‌علائم‌مانند سرفه‌ی‌خشک، گرفتگی‌بینی،سردرد‌واحساس‌خستگی‌دارم‌‌.‌ میشه‌لطفاراهنمایی‌ام‌کنید.باتشکر

کارشناس به اندام 1402/11/25

سلام سلامت باشید تغذیه خوبی داشته باشید استراحت کافی داشته باشید شربت عسل واویشن مصرف کنید به پزشک هم مراجعه کنید

-مسعود 1402/11/22

سلام دکتر من آنفولانزا گرفتم دیدم همه جا نوشته اب نمک قرقره کنید(دکترم برام نوشته) ولی من نمیتونم حالت تهوع میگیرم چیکار کنم؟

کارشناس به اندام 1402/11/23

سلام عزیزم وقتی حالتون بد میشه انجام ندین شربت عسل برای کاهش التهاب استفاده کنید

- 1402/10/11

سلام من یک هفته هس گرفتم آنفولانزا الان علاعم بیشتر شده اوایل فقط عرق میکردم و صدام گرفته بود یعنی هنوز میشه انتقال داد بچه کوچیک دارم خیلی میترسم

کارشناس به اندام 1402/10/12

سلام بله احتمال انتقالش هست حتمارعایت کرده وماسک استفاده کنید

-حسین 1402/08/29

سلام مطالب بسیار مفید وکاربردی است

کارشناس به اندام 1402/08/30

سلام نظرلطف شما هست

-هلن 1402/08/03

سلام من دچار آنفولانزا شدم حامله هم هستم اصلا حال خوبی ندارم تب و لرز شدید و گلو درد و ریزش بینی هستم

کارشناس به اندام 1402/08/04

سلام عزیزم فقط سوپ ومایعات استفاده کنید باتوجه به شرایط پزشک هر دارویی روهم نمیده

.. 1402/01/06

با سلام و ارض ادب ببخشید من ۳روزه که به بیماری انفولانزا دچار شدم ۲ مرتبه به بیمارستان رفتم من ۱۳ سالمه اما به شدت گلوم درد میکنه و طاقت ندادم خیلی سخته غذا رو به سختی میخورم اونم به زور مادرم ولی چکار کنم که زود از شر گلودرد خلاص شم؟؟؟🙏🏻🙏🏻🙏🏻

کارشناس به اندام 1402/01/07

سلام عزیزم دوره نقاهت بیماری باید بگذره شربت عسل اویشن غرغره اب نمک هم درکنار داروهایی که استفاده میکنید برای گلو خوب هستن

علی 1401/08/22

سلام وقت بخیر ببخشید من حدودا ۵ ماهه تحت نظر دکتر تغذیه هستم ولی الان ۲ روزه بخاطر آنفولانزای شدید رژیمم رو ول کردم به نظر شما مشکلی نداره تا وقتی که خوب نشدم رژیم نگیرم و بعد از اینکه خوب شدم رژیمم رو ادامه بدم؟

کارشناس به اندام 1401/08/25

سلام وقت بخیر .آقا محمد به پزشکتون اطلاع بدین تا برنامه تون متوقف بشه فعلا چون با توجه به شرایطی که دارید رژیم گرفتن درست نیست .هر زمان حالتون خوب خوب شد رژیم رو ادامه بدین .

محمد 1401/08/22

سلام وقت بخیر ببخشید من حدودا ۵ ماهه تحت نظر دکتر تغذیه هستم ولی الان ۲ روزه بخاطر آنفولانزای شدید رژیمم رو ول کردم به نظر شما مشکلی نداره تا وقتی که خوب نشدم رژیم نگیرم و بعد از اینکه خوب شدم رژیمم رو ادامه بدم؟

کارشناس به اندام 1401/08/25

سلام وقت بخیر .آقا محمد به پزشکتون اطلاع بدین تا برنامه تون متوقف بشه فعلا چون با توجه به شرایطی که دارید رژیم گرفتن درست نیست .هر زمان حالتون خوب خوب شد رژیم رو ادامه بدین .

مجتبی 1401/08/08

بسیار عالی و کاربردی🌷🌷

کارشناس به اندام 1401/08/09

خوشحالیم که مطالب مورد توجهتون بوده .ممنون از همراهی شما 🙏💕