بروز بیماری با قلیان ۲برابر سیگار است

معاون درمان مرکز تحقیقات مبارزه با دخانیات گفت: حجم دود در یک وعده قلیان 90 هزار سی‌سی و در یک نخ سیگار 50 سی‌سی است. تکرار مصرف قلیان، دروازه ورود به مصرف سیگار است و حتی افراد را در آینده در معرض اعتیاد قرار می‌دهد. زهرا حسامی در گفت‌وگو با فارس، گفت: با توجه به […]

بروز بیماری با قلیان ۲برابر سیگار است - 2 - - اخبار
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 5 دقیقه

تعداد بازدید 1764

تاریخ انتشار

بروز بیماری با قلیان ۲برابر سیگار است - 4 - - اخبار معاون درمان مرکز تحقیقات مبارزه با دخانیات گفت: حجم دود در یک وعده قلیان 90 هزار سی‌سی و در یک نخ سیگار 50 سی‌سی است. تکرار مصرف قلیان، دروازه ورود به مصرف سیگار است و حتی افراد را در آینده در معرض اعتیاد قرار می‌دهد.
زهرا حسامی در گفت‌وگو با فارس، گفت: با توجه به اینکه دود قلیان از سوختن تنباکو حاصل می‌شود و حجم تنباکو 25 تا 30 گرم در قلیان است و میزان بالایی است پس فرد با مقدار زیادی تنباکو و حجم دود مواجه می‌شود.
وی ادامه داد: این دود حاصل از سوختن تنباکو مانند سیگار است اما غلظت بسیار بیشتری دارد به طوری که برآورد شده حجم دود در یک وعده قلیان 90 هزار سی‌سی باشد در حالی که در یک نخ سیگار 50 سی‌سی است.

حسامی ادامه داد: سموم موجود در دود سیگار که شامل منواکسید کربن، نیکوتین و مواد مختلف سرطان‌زاست در دود قلیان نیز وجود دارد. معاون درمان مرکز تحقیقات مبارزه با دخانیات گفت: طبق تحقیقات انجام شده مصرف قلیان نیز خاصیت اعتیادآوری دارد و برخلاف تصور مردم، تحقیقات نشان داده دود قلیان مقادیر زیادی از نیکوتین و مواد اعتیادآور دیگر دارد.
حسامی افزود: طبق این تحقیقات جدید، تکرار مصرف قلیان، دروازه ورود به مصرف سیگار است و حتی افراد را در آینده در معرض اعتیاد قرار می‌دهد.
وی با اشاره به گرایش نوجوانان به ویژه دختران برای مصرف قلیان گفت: پس از آشنایی با قلیان که متأسفانه نوعی تفنن محسوب می‌شود به سمت مصرف سیگار روی می‌آورند.
معاون درمان مرکز تحقیقات مبارزه با دخ انیات ادامه داد: همچنین از طریق دود قلیان، بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماریهای قلبی – عروقی افزایش می یابد، حجم منواکسیدکربن از طریق دود قلیان بسیار بیشتر از سیگار است چرا که زغالی که می‌سوزد علاوه بر سوختن تنباکو، این سم را تولید می‌کند و فرد در معرض مقادیر بالایی از گاز سمی قرار می‌گیرد.

حسامی افزود: در معرض گاز منواکسیدکربن قرار گرفتن باعث کاهش اکسیژن‌رسانی به تمام اعضای بدن شده، ریه و قلب را درگیر می‌کند و عوارضی مانند تنگی نفس، بیماری‌های قلبی- عروقی، خستگی زودرس را باعث شده و از عوامل مختل کننده زندگی محسوب می‌شود. وی تأکید کرد: خانواده‌ها و نوجوانان و جوانان باید بدانند که مصرف قلیان کمتر از سیگار خطر ندارد و نباید آن را به یک کار تفریحی مرتبط بدانند در حالی که بسیار خطرناک‌تر و مضرتر از آنچه فکر می‌کنند، است.
معاون درمان مرکز تحقیقات مبارزه با دخانیات افزود: در بحث قلیان نسبت به سیگار مطالعات کمتری در سال‌های اخیر انجام شده اما در منطقه مدیترانه شرقی از جمله ایران مصرف قلیان بسیار بیشتر شده و تحقیقات نشان می‌دهد سرطان‌، بیماری‌های قلبی – عروقی و تنفسی در بین مصرف‌کنندگان افزایش یافته است.
حسامی تصریح کرد: از طرفی رو آوردن به اعتیاد و سیگاری شدن در مصرف‌کنندگان قلیان مشاهده شده و اولین تجربه مصرف سیگار نیز در این افراد دیده شده است.

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*