8 مورد از عوارض فست فود بر بدن

عوارض فست فود برای همه ما مشخص است: بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا، چاقی، تنگی نفس، پوکی استخوان تنها بخشی از این مشکلات هستند که با مصرف بیش از حد

عوارض فست فود بر تمام قسمت‌های بدن اثرگذار است و موجب سکته قلبی و دیابت خواهد شد.
5 از 5

زمان مطالعه 15 دقیقه

تعداد بازدید 17097

تاریخ انتشار

عوارض فست فود برای همه ما روشن است و می‌دانیم که مصرف بیش از اندازه آن ما را دچار اضافه وزن و بسیاری از بیماری‌های مرتبط با چاقی خواهد کرد؛ مانند سکته قلبی، کبد چرب، دیابت و انواع سرطان.

امروزه فست فود یک گزینه غذایی رایج است، اما پر کالری و دارای مواد مغذی کمی است و خوردن بیش از حد آن می‌تواند تقریباً تمام قسمت‌های بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد. عادت به غذا خوردن در بیرون از خانه می‌تواند تاثیر زیادی بر سلامت شما داشته باشد. برای آشنایی با تاثیرات فست فود بر بدن خود ادامه مطلب را بخوانید.

عوارض فست فود بر بدن

مصرف بیش از اندازه غذاهای آماده، چرب، پرنمک و دارای مواد نگهدارنده موجب موارد زیر می‌شود به ویژه اگر زندگی بدون تحرکی داشته باشید:

8 مورد از عوارض فست فود بر بدن - 1 - عوارض فست فود - عادات غذایی
عوارض مصرف فست فود

تاثیر بر سیستم گوارشی و قلبی عروقی

اکثر فست فودها، از جمله نوشیدنی‌ها و غذاهای جانبی آن، مملو از کربوهیدرات‌هایی هستند که فیبر بسیار کمی دارند. هنگامی که دستگاه گوارش شما این غذاها را تجزیه می‌کند، کربوهیدرات‌ها به صورت گلوکز (قند) وارد جریان خون شما می شوند؛ در نتیجه قند خون شما افزایش می‌یابد.

تا زمانی که سالم هستید، اندام‌های شما معمولاً می‌توانند این افزایش قند را کنترل کنند. اما خوردن مکرر مقادیر زیاد کربوهیدرات می‌تواند منجر به افزایش مکرر قند خون شود.

8 مورد از عوارض فست فود بر بدن - 3 - عوارض فست فود - عادات غذایی
از عوارض مصرف فست فود ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته است.

با گذشت زمان، این افزایش انسولین ممکن است باعث شود که پاسخ طبیعی بدن به انسولین ضعیف شود. این امر خطر مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2 و افزایش وزن را افزایش می‌دهد.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

قند و چربی بالا

بسیاری از وعده‌های غذایی فست فود حاوی شکر هستند و این بدان معناست که کالری زیادی را بدون مواد مغذی دریافت می‌کنید. انجمن قلب آمریکا پیشنهاد می‌کند که روزانه تنها حدود 100 کالری یا 6 قاشق چای‌خوری شکر افزوده شده را برای زنان و 150 کالری یا 9 قاشق چای‌خوری برای مردان مصرف کنند.

بسیاری از نوشیدنی‌های فست فود به تنهایی بیش از مقدار توصیه شده روزانه قند دارند. یک قوطی 12 اونسی کوکاکولا حاوی 9.75 قاشق چایخوری شکر است. این معادل 140 کالری، 39 گرم شکر (بدون هیچ ماده مغذی دیگری) است.

8 مورد از عوارض فست فود بر بدن - 9 - عوارض فست فود - عادات غذایی
عوارض مصرف بیش از حد فست فود به دلیل چربی ناسالم بالای آنها است.

یکی دیگر از مواد رایج فست فود، چربی ترانس، چربی تولید شده است که در طی فرآوری مواد غذایی ایجاد می‌شود. معمولاً در موارد زیر یافت می‌شود:

  • پای سرخ شده
  • شیرینی‌ها
  • خمیر پیتزا
  • کراکرها
  • بیسکویت‌ها

هیچ مقدار چربی ترانس خوب یا سالم نیست. خوردن غذاهای حاوی آن می‌تواند LDL (کلسترول بد) شما را افزایش دهد، HDL (کلسترول خوب) را کاهش دهد و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را افزایش دهد.

سدیم بالا

ترکیب چربی، شکر و مقدار زیادی سدیم (نمک) می‌تواند فست فود را برای برخی افراد خوشمزه‌تر کند. اما رژیم‌های غذایی سرشار از سدیم می‌تواند منجر به احتباس آب شود، به همین دلیل است که ممکن است پس از خوردن فست فود احساس پف، نفخ یا ورم کنید.

8 مورد از عوارض فست فود بر بدن - 11 - عوارض فست فود - عادات غذایی
از عوارض مصرف بیش از حد فست فود، فشار خون بالا به دلیل نمک زیاد است.

رژیم غذایی سرشار از سدیم برای افراد مبتلا به فشار خون نیز خطرناک است. سدیم می‌تواند فشار خون را بالا ببرد و بر قلب و سیستم قلبی عروقی شما فشار وارد کند.

یک مطالعه نشان داد که حدود 90 درصد از بزرگسالان میزان سدیم در وعده‌های غذایی فست فود خود را دست کم می‌گرفتند.

این مطالعه 993 بزرگسال را مورد بررسی قرار داد و نشان داد که حدس‌های آنها بیش از 1000 میلی گرم کمتر از میزان سدیم واقعی است.

به خاطر داشته باشید که سازمان غذا و دارو (FDA) به بزرگسالان توصیه می‌کند که بیش از 2300 میلی گرم سدیم در روز مصرف نکنند. بیش از 70 درصد منبع مطمئن سدیم از غذاهای فرآوری شده و غذاهای رستورانی به دست می‌آید.

تاثیر بر سیستم تنفسی

کالری اضافی از وعده های غذایی فست فود می تواند باعث افزایش وزن شود. این ممکن است منجر به چاقی شود. چاقی خطر مشکلات تنفسی از جمله آسم و تنگی نفس را افزایش می دهد.

8 مورد از عوارض فست فود بر بدن - 13 - عوارض فست فود - عادات غذایی
از عوارض فست فود ابتلا به چاقی و تنگی نفس است.

وزن اضافی می تواند به قلب و ریه های شما فشار وارد کند و علائم ممکن است حتی با کمی تلاش ظاهر شوند. ممکن است هنگام راه رفتن، بالا رفتن از پله ها یا ورزش متوجه مشکل در تنفس شوید.

رستوران ها ممکن است چالش شمارش کالری را افزایش دهند. تحقیقات نشان می دهد که مردم اغلب تعداد کالری آیتم های منو را به اشتباه تخمین می زنند.

اثر بر روی سیستم عصبی مرکزی

سیستم عصبی مرکزی شما از مغز و نخاع شما تشکیل شده است. این نواحی از بدن شما نیز ممکن است اثر خوردن فست فود را ببینند.

8 مورد از عوارض فست فود بر بدن - 15 - عوارض فست فود - عادات غذایی
فست فود و غذاهای آماده اثر مخربی بر روی حافظه افراد می‌گذارد.

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که در بین دانشجویان کالج، خوردن مقادیر بالاتر فست فود با نمره حافظه کوتاه‌مدت کمتری مرتبط است. با این حال، تحقیقات دیگر در سال 2019 هیچ تأثیری از مصرف فست فود بر عملکرد شناختی نشان نداد. مطالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

اثر بر روی سیستم پوششی (پوست، مو و ناخن)

غذاهایی که می‌خورید ممکن است بر ظاهر پوست شما تأثیر بگذارد. یک بررسی تحقیقاتی از منبع معتبر 2021 نشان داد که لبنیات، شکلات، غذاهای پرچرب و غذاهای با شاخص گلیسمی بالا (کربوهیدرات‎‌ها و قند) با آکنه مرتبط هستند، اگرچه مطالعات بیشتری باید انجام شود. این غذاها اغلب در فست فودها وجود دارند.

از سوی دیگر، این تحقیق نشان داد که خوردن میوه‌ها، سبزیجات و اسیدهای چرب(که در ماهی و روغن زیتون وجود دارد.) به محافظت در برابر آکنه کمک می‌کند.

8 مورد از عوارض فست فود بر بدن - 17 - عوارض فست فود - عادات غذایی
از عوارض شایع فست فودها ابتلا به مشکلات پوستی مانند جوش صورت است.

اثر بر روی سیستم اسکلتی(استخوان‌ها)

کربوهیدرات‌ها و قند موجود در فست فود و غذاهای فرآوری شده می‌توانند اسیدهای دهان را افزایش دهند. این اسیدها می‌توانند مینای دندان را تجزیه کنند. همانطور که مینای دندان شما ناپدید می‌شود، باکتری‌ها می‌توانند نفوذ کنند و حفره‌هایی در دندان‌ها ایجاد شوند. چاقی همچنین می‌تواند منجر به عوارضی در تراکم استخوان و توده عضلانی شما شود. افراد چاق ممکن است کیفیت استخوان را کاهش داده و خطر شکستگی استخوان‌ها را به ویژه در میان افراد مسن‌تر افزایش دهند.

مهم است که برای ساختن ماهیچه‌هایی که از استخوان‌های شما حمایت می‌کنند، به ورزش ادامه دهید و برای به حداقل رساندن از دست دادن استخوان، یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

8 مورد از عوارض فست فود بر بدن - 19 - عوارض فست فود - عادات غذایی
پوکی استخوان و از بین رفتن مینای دندان از عوارض خوردن بیش از حد فست فود است.

تاثیر بر سلامت روان

خوردن فست فود ممکن است سلامت روانی شما را در کنار سلامت جسمانی شما تحت تاثیر قرار دهد. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که مصرف فست فودها با نوشیدنی‌های شیرین احتمال مشکلات سلامت روان را در دانش آموزان دبیرستانی در چین افزایش می‌دهد.

تحقیقات انجام شده در سال 2018 همچنین نشان داد که خوردن یک رژیم غذایی غربی سرشار از گوشت قرمز، غذای بدون غذا و غذاهای تصفیه شده با شاخص توده بدنی(BMI) بالاتر و التهاب در شرکت کنندگان 14 ساله مرتبط است. این پس از آن با علائم افسردگی و مشکلات سلامت روان در 17 سالگی همراه بود.

8 مورد از عوارض فست فود بر بدن - 21 - عوارض فست فود - عادات غذایی
به جای مصرف فست‌فود از مواد غذایی سالم و مغذی بیشتر استفاده کنید تا جسم وروح‌تان سالم بماند.

آنچه از مقاله عوارض فست فود آموختیم:

عوارض فست فود برای همه ما مشخص است. متاسفانه فست فودها به دلیل طعم و مزه و راحتی، یک انتخاب محبوب هستند، اما کالری، قند و چربی بالا و برعکس مواد مغذی کمی دارند. خوردن مکرر فست فود ممکن است بر چندین نواحی بدن شما تأثیر منفی بگذارد و احتمالاً خطر ابتلا به بیماری‌هایی از جمله دیابت نوع 2، چاقی و فشار خون بالا را افزایش دهد. در نتیجه، برای سلامتی شما بهتر است آن را فقط گاهی اوقات بخورید.

منبع:

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-اَمَدو هاتچاکلت مخی؟ 1402/12/02

من یک سالی هست که رژیم گرفتم و تقریبا فقط توش سیب و اب بوده با نون و پنیر و من توی این یک سال یک دفعه فست فود خوردم اینا که باعث نمیشن چاق بشیم یا چیزی؟

کارشناس به اندام 1402/12/03

عزیزم اگر دریافتی بیشتر از نیاز بدن باشه وزن میره بالا

-فرشید واعظی 1402/11/10

فست فود ناسالم مردم هروز چاق زشت می‌کند به زیبای اندام کمک نمیکند

شادی 1402/07/23

ی سوال داستم...پیتزا رو تو خونه بپزیم هم انقد ضرر داره؟یا چون اینا صنعتی پخت میشن انقد ضرر دارن؟

کارشناس به اندام 1402/07/24

عزیزم مسلما داخل منزل اماده کنید خیلی سالم وبهتر هست

علی 1402/04/07

ممنون از مطالب خوبتون سلامت و پاینده باشید

کارشناس به اندام 1402/04/08

تشکر از محبت شما عزیزم

علی 1402/04/07

ممنون از مطالب خوبتون

کارشناس به اندام 1402/04/08

مرسی از همراهیتون

0 1401/09/11

عالییی

نا شناس 1401/02/23

عالی بود

رومینا 1400/10/14

خیلی خوب پیشرفت کرده ام درباره ی دکتر کرمانی از تون واقعا ممنونم

کارشناس به اندام 1400/10/15

سلام دوست خوبم ممنون از لطف و همراهی شما