ماندگاری تخم مرغ پخته چقدر است؟

یکی از غذاهای راحت و سریع و در عین حال سیرکننده و مقوی تخم‌مرغ است. تخم‌مرغ‌ها در انواع روش‌ها به سرعت طبخ و سِرو می‌شوند. اما ماندگاری تخم مرغ چقدر است و آیا تخم‌مرغ پخته قابلیت گرم شدن مجدد را دارد؟ مواد غذایی پر پروتئین نظیر تخم‌مرغ، انتخابی سالم و راحت و در دسترس برای […]

ماندگاری تخم مرغ پخته چقدر است؟ - 2 - ماندگاری تخم مرغ - اخبار
4.3 از 5

زمان مطالعه 7 دقیقه

تعداد بازدید 47097

تاریخ انتشار

یکی از غذاهای راحت و سریع و در عین حال سیرکننده و مقوی تخم‌مرغ است. تخم‌مرغ‌ها در انواع روش‌ها به سرعت طبخ و سِرو می‌شوند. اما ماندگاری تخم مرغ چقدر است و آیا تخم‌مرغ پخته قابلیت گرم شدن مجدد را دارد؟

مواد غذایی پر پروتئین نظیر تخم‌مرغ، انتخابی سالم و راحت و در دسترس برای اکثر افراد است و به خصوص مصرف آن به کودکان، ورزشکاران و افرادی که رژیم غذایی را دنبال می‌کنند توصیه می‌شود.

تخم‌مرغ باید به صورت کامل پخته و مصرف شود و بهتر است زرده‌ی آن کاملا سفت شده باشد.

تخم‌مرغ ممکن است حاوی باکتری سالمونلا باشد که باعث مسمویت غذایی با علائم اسهال، تب، استفراغ و گرفتگی عضلات می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود به هر روشی که آن را طبخ می‌کنید، کاملا پخته شده باشد و از خوردن تخم‌مرغ نیم‌بند، عسلی و شل پرهیز کنید.

تخم‌مرغ به شکل نیمرو، آب‌پز و ترکیبی نظیر املت طبخ می‌شود اما دوباره گرم کردن این ماده‌ی غذایی پر پروتئین بدون اشکال نیست.

ماندگاری تخم مرغ چقدر است؟

دکتر آراسب دباغ مقدم، متخصص بهداشت مواد غذایی درباره‌ی ماندگاری تخم مرغ می‌گوید: «تخم‌مرغ آب‌پز به شرطی که داخل پوسته‌ی خود مانده باشد تا چند روز قابلیت نگهداری در یخچال را دارد. تخم‌مرغ‌های کاملا سفت و آب‌پز و خوب پخته شده را تا 24 ساعت می‌توان در دمای محیط نیز نگه داشت.

اما تخم‌مرغ آب‌پز که پوست آن را کنده باشید باید بلافاصله و به صورت تازه مصرف شود و نمی‌توان آن را برای بعد نگه داشت. همچنین بهتر است تخم‌مرغ آب‌پز را برای استفاده‌ی مجدد گرم نکنید و به صورت سرد یا هم‌دمای محیط مصرف نمایید.»

گرم کردن دوباره‌ی تخم مرغ

در مورد تخم‌مرغ‌های دیگر نظیر املت و نیمرو، بهتر است بدانیم که این تخم‌مرغ‌ها نباید داخل یخچال بروند و مجدد گرم شوند. مواد مغذی موجود در تخم‌مرغ بستر خوبی برای رشد میکروارگانیسم‌ها و فاسد شدن آن است.

تخم‌مرغ نیمرو و املت باید در همان ساعت اولیه‌ی طبخ و به صورت تازه مصرف شود و از نگهداری و بخصوص گرم کردن مجدد آن پرهیز گردد.

اما به غیر از تخم مرغ آبپز و نیمرو، غذاهای زیادی داریم که داخل آن‌ها تخم‌مرغ به کار رفته، انواع کوکو و کیک با تخم‌مرغ درست می‌شوند و لازم است در مورد نگهداری این خوراکی‌های حاوی تخم‌مرغ نیز نکاتی را رعایت کنیم.

ماندگاری تخم مرغ پخته چقدر است؟ - 4 - ماندگاری تخم مرغ - اخبار

اگر کیک و کوکو اضافه مانده باید در یخچال آن را نگهداری کنید و در دمای محیط رها نکنید.

اگر قرار است کیک و کوکو را دوباره گرم و مصرف کنید از حرارت مستقیم استفاده نکنید. بهتر است این غذاها را داخل فر یا ماکروویو با حداکثر دمای 176 درجه سانتی‌گراد گرم کنید و بیش از این درجه، به آن حرارت ندهید.

مدت زمان گرم کردن غذا در این درجه 15 الی 20 دقیقه است. از داغ کردن مجدد غذای حاوی تخم‌مرغ و رساندن آن به حرارت خیلی زیاد بپرهیزید.

نکاتی پیرامون گرم کردن مجدد غذاها

  • هر غذایی را بهتر است بیش از یک بار گرم نکنید. اگر مقدار باقی‌مانده‌ی غذای شما زیاد است، آن را تقسیم کرده و هر بار مقداری از آن را گرم کنید اما از دوباره گرم کردن یک غذا بپرهیزید.
  • بهتر است غذاها را در فر و با حرارت غیرمستقیم گرم کنید.
  • برای از بین بردن باکتری‌های مضر غذا، 70 درجه سانتی‌گراد حرارت لازم است.
  • غذاهای باقی‌مانده را در ظرف مناسب دردار در یخچال نگهداری کنید و غذایی که در دمای محیط به مدت طولانی باقی مانده باشد را مجدد مصرف نکنید.
  • برخی غذاها نظیر تخم‌مرغ، انواع ماهی و ساندویچ‌ها زودتر فاسد می‌شوند پس تا جای ممکن این غذاها را باقی نگذارید و به صورت گرم و تازه مصرف کنید.
  • بهترین روش برای گرم کردن غذاهای سرخ شده، فر داغ است تا غذا به صورت یکدست و با حرارت مناسب گرم شود و بافت و مزه‌ی آن تغییر نکند.
  • از مصرف مجدد و گرم کردن غذاهایی که مزه و بوی آن تغییر کرده بپرهیزید و آن را دور بیاندازید.
4.3 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-تی تی ناز 1403/01/05

سلام من یادم رفت تخم مرغ آبپز سر سفره هفت سین رو بخورم، پس بعد پنج روز که دمای محیط مونده بود نمیشه خورد ؟؟

کارشناس به اندام 1403/01/06

سلام بله نخورید عزیزم

ترمه 1402/12/29

سلام تخم‌مرغ خام مدت‌زمان بیشتری در دمای خونه سالم می‌مونه یا تخم‌مرغ پخته؟؟ تا چند روز؟؟ برای هفت‌سین

کارشناس به اندام 1403/01/01

سلام عزیزم خام بیشتر میمونه تاریخ روش ثبت شده

-زینب 1402/12/17

سلام وقت بخیر کار شناس محترم خیلی ممنونم از توضیحات بسیار مفید و ارزشمندی که فرمودید مطالبی که نمی‌دونستم و آگاه شدم سلامت و موفق باشید. خدا قوت

کارشناس به اندام 1402/12/18

سلام ودرود برشما ممنون که کنارمون هستین عزیزم

-مجتبی 1402/08/11

یک هفته در دمای یخچال

افشین 1402/07/08

آخرشم نگفتین تخم مرغهای آب پز را چند روز میشه تو دمای یخچال نگهداری کرد!؟

کارشناس به اندام 1402/07/09

عزیزم یک نهایت دو روز

-شیوا 1402/06/09

عالی بود ممنون .برام یک مسئله شده بود حل شد

کارشناس به اندام 1402/06/10

ممنون از توجه شما عزیزم

-قربانی 1402/05/09

دام پزشک ؟ یکم عجیبه

- 1402/04/01

عالی بود منم به کلمه دام پزشک که رسیدم واقعا شوکه شدم دام پزشک!!!!!!

- 1402/01/24

مرسی از مطلبتون ، فقط به کلمه دامپزشک که رسیدم حقیقتا شوکه شدم.

کارشناس به اندام 1402/01/25

ممنون ازتوجه شما

زینب 1400/04/15

مطالبتون عالی تشکر برای وقت باارزشتون