ترک سیگار در طول ماه رمضان ( داستان احمد رحمان )

ماه رمضان فرصتی مناسب برای ایجاد عادت خوب و رها شدن از بعضی عادات بد مانند سیگار کشیدن است. احمد رحمان ساکن لندن است و با کمک مشاور ترک سیگار مسجدی که به آن رفت و آمد دارد سیگار را ترک کرده است. این مرد 36 ساله در طی 20 سال روزانه 10 تا 15 […]

ترک سیگار در طول ماه رمضان ( داستان احمد رحمان ) - 2 - - عادات غذایی
5 از 5

زمان مطالعه 6 دقیقه

تعداد بازدید 2796

تاریخ انتشار

ترک سیگار در طول ماه رمضان ( داستان احمد رحمان ) - 4 - - عادات غذایی ماه رمضان فرصتی مناسب برای ایجاد عادت خوب و رها شدن از بعضی عادات بد مانند سیگار کشیدن است. احمد رحمان ساکن لندن است و با کمک مشاور ترک سیگار مسجدی که به آن رفت و آمد دارد سیگار را ترک کرده است. این مرد 36 ساله در طی 20 سال روزانه 10 تا 15 نخ سیگار مصرف میکرد. او میگوید: گاهی میخواست برنامه ریزی کنم که یک ماه کامل سیگار نکشم اما هر بار که دست کسی سیگار میدیدم انگار چیزی مجبورم میکرد خودم هم بکشم. میل به سیگار در وجودم شعله ور میشد و دوباره به آن رو می آوردم. همسر احمد رحمان نگران سلامتی او میشود و مقاله ای راجب به سرطان ریه و عفونت سینه در روزنامه به او نشان میدهد. احمد رحمان میگوید: ما دو فرزند داریم و همسرم دوست ندارد آنها نیز درگیر سیگار شوند برای همین من بیرون از خانه سیگار میکشیدم.

مبارزه با هوس

بالاخره روزی احمد به یکی از دوستان خانوادگی میگوید که میخواهد سیگار را ترک کند. او میگوید: وقتی روزه هستم در طول روز به خاطر اینکه روزه ام باطل نشود نمیتوانم سیگار بکشم. با خود فکر کردم اگر این مدت را میتوانم تحمل کنم چرا یکسره سیگار را کنار نگذارم؟. دوست احمد او را به مسجد راهنمایی میکند و با گروهی که برای ترک سیگار تشکیل شده است آشنا میکند. این گروه خود به چند بخش تقسیم میشد که بر اساس تعداد هفته های ترک دسته بندی شده بود. افرادی که در حال ترک سیگار بودند میتوانستند هر زمان که میل به سیگار کشیدن در وجودشان شعله ور میشد با مشاور گروه تماس بگیرند وکمک بخواهند. مشاور نیز با ارائه ی راه کارهای مناسب به این افراد کمک میکرد. همچنین ترک سیگار در بین افرادی که خود نیز درگیر این مسئله بودند کار را آسانتر میکرد.

آسانتر شد

روزهای اول روزه داری برای همه روزه داران گشنگی و تشنگی سخت است اما برای من سیگار نکشیدن سخت ترین کار بود. سیگار کشیدن چیزی نیست که بتوانید نسبت به آن بی علاقگی نشان دهید. احمد میگوید: روزهای اول ترک سیگار با خودم میگفتم چند سیگار در طول هفته چیزی را خراب نمیکند، اما میدانستم اگر لب به سیگار بزنم باز هم همان روزی 15 سیگار تکرار خواهد شد. احمد هر زمان که به فکر سیگار کشیدن می افتاد خود را با کاری مثل مطالعه سرگرم میکرد. او میگوید: فکر میکنم دلیل اصلی اینکه سیگار را کنار گذاشتم این بود که واقعا خواستم این کار را بکنم. با گذشت زمان کار ترک برایم آسانتر میشد. بعد از چهار هفته حتی دیگر آدامسهای نیکوتین دار را هم استفاده نمیکردم و حالا با افتخار میگویم از ماه رمضان دو سال پیش تا کنون سیگار را ترک کرده ام. امروز میتوانم به راحتی ورزش و فعالیت های فیزیکی را بدون اینکه به نفس نفس زدن بیوفتم انجام دهم. همسرم به من افتخار میکند و دیگر مجبور نیستم برای سیگار کشیدن در سرما و گرما بیرون بروم.

 

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*