توضیحات یک پزشک: 5 عادت بدی که باید ترک کنیم!

ممکن است بتوانید از حملات قلبی، سردردها، سرطان و دیگر مشکلات سلامت اجتناب کنیم؟ بله درست است که ما روی دنیا کنترل نداریم و گاهی هم اتفاقات بدی می افتد اما این کاملا واضح است که عادات منفی در بالا رفتن احتمال مشکل برای سلامت نقشی اساسی ایفا می کنند. دانستن اینکه این عادات اشتباه، […]

توضیحات یک پزشک: 5 عادت بدی که باید ترک کنیم!
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 10 دقیقه

تعداد بازدید 3976

تاریخ انتشار

ممکن است بتوانید از حملات قلبی، سردردها، سرطان و دیگر مشکلات سلامت اجتناب کنیم؟ بله درست است که ما روی دنیا کنترل نداریم و گاهی هم اتفاقات بدی می افتد اما این کاملا واضح است که عادات منفی در بالا رفتن احتمال مشکل برای سلامت نقشی اساسی ایفا می کنند. دانستن اینکه این عادات اشتباه، چه چیزهایی هستند و تلاش برای پرهیز از آنها می تواند زندگی تان را نجات دهد.

1- استرس داشتن

می پرسید که استرس بد چیست؟ استرسی که باعث واکنش آدرنالین مداوم و آسیب رسان در بدن شود به همراه کورتیزول بالا، قند خون بالا، فشار خون بالا و آسیب های ایمنی، بافتی و خونی استرس بد نام دارد. به عبارت دیگر مجموعه ای از همه چیزهای بد که باعث بیمار شدنتان می شوند.

همه استرس ها بد نیستند، برای مثال استرس خوب شامل موقعیتی می شود که باعث انگیزه گرفتن، وارد چالش شدن و قوی تر شدن فرد می شود. یک مثال از استرس خوب می تواند شغل جدید باشد که باعث می شود از نهایت قابلیت هایتان استفاده کنید و قلبتان را به تپش وا می دارد اینها همراه با حسی  استکه به شما انگیزه می دهد کارتان را کامل انجام دهید. کسانی که تازه شروع به رژیم یا ورزش می کنند، نیز چنین استرسی را تجربه می کنند و در اوایل کار به خوبی کمکشان می کند.

چطور می توانیم تفاوت بین این دو نوع استرس را بگوییم؟ استرس بد بیشتر باعث وحشت زدگی و تحریک می شود، احساس ناامیدی می کنید و خود را قربانی آن موقعیت می بینید، درست مانند گیر کردن در یک رابطه بد؛ با دوست، همکاران یا رئیستان. استرس خوب باعث می شود حس چالشی داشته باشید. استرس بد باعث می شود ترس زندگی و معیشت خود را داشته باشید. ببینید در زندگی و یا در حال انجام کارها و موقعیت هایی که در آن قرار می گیرید احساساتتان بیشتر به سمت کدامیک از این حالات می رود.

می توانیم گاهی استرس بد را تبدیل به استرس خوب کنیم؟ مسلما می توانیم. برای مثال وقتی ترسیده اید ممکن است از پس وظیفه ای که سر کار بر عهده تان  گذاشته اند برنیایید، پس کمی به خود فرصت دهید و نفس عمیق بکشید. آرامش را درون خود پیدا کنید. از دوست یا همکارتان کمک یا الهامی را که برای پیش رفتن نیاز دارید دریافت کنید و آن وظیفه را برای خود تبدیل به یک چالش کنید. چیزی که شما را نکشد، باعث می شود قوی تر شوید.

2- غذا خوردن ناخود آگاه

غذا خوردن ناخودآگاه شامل رفتن خودکار دست در ظرف شیرینی یا پاکت چیپس است. این حالت همچنین شامل تنوع غذا خوردنی می شود که هیچ ارتباطی با گرسنگی ندارد. اگر متوجه شدید به خاطر استرس شب امتحان روبروی یخچال ایستاده اید و دنبال بستنی می گردید، این نوع خوردن ناآگاه است. قسمت اول این جمله را می توان با دلایل دیگر مانند دعا کردن با دوست، احساس زیر فشار بودن و دیگر موارد مشابه نیز پر کرد. در واقع گرسنه نیستی، فقط ناراحت و مضطربید یا زیر فشارید.

به طور کلی می خواهید از آنچه وارد بدنتان می کنید آگاه باشید؟ تقریبا تمام غذاهای فرآوری شده برای بدنمان ضرر دارند، همینطور فست فودها و غذاهای بسته بندی شده. غذاهای بسته بندی شده، فرآوری شده و فست فودها را می توانیم عامل بیشتر بیماری های مزمنی بدانیم که بین مردم شایع هستند. بیماری های قلبی، سکته مغزی، سرطان، آرتروز و بیماری های خودایمنی تنها تعدادی از این مشکلات هستند که با غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده بدتر می شوند.
آگاهانه غذا بخورید. اگر واقعا به اینکه گرسنه هستید یا خیر، توجه کنید و آنچه را بخورید که بدنتان واقعا نیاز به خوردنش دارد، می توانید از بسیاری بیماری ها و همچنین غذا خوردن ناآگانه در امان بمانید.

3- نخوابیدن

کمبود خواب موجب افزایش وزن می شود که می تواند بعد از آن باعث دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و تشدید آرتریت شود. این افزایش وزن به این دلیل است که کمبود خواب باعث کاهش هورمون کاهش دهنده اشتها ( لپتین ) می شود و از طرف دیگر هورمون افزایش دهنده اشتها ( گرلین ) را بالا می برد. کمبود خواب همچنین اضطراب، افسردگی، خستگی، تحریک پذیری را افزایش و تمرکز و بهره وری را کاهش می دهد. می خواهید سالم و موفق باشید؟ آنقدر بخوابید تا احساس کنید خوب استراحت کرده اید.

4- مسواک نزدن و نخ دندان نکشیدن

بیماری های دهان و دندان که به خاطر نخ دندان نکشیدن، مسواک نزدن و عدم مراجعه مرتب به دندان پزشک به وجود می آیند، می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا دو برابر افزایش دهند. زیرا لثه های ناسالم اجازه می دهند باکتری ها و پلاک ها وارد جریان خون شوند و التهاب را افزایش دهند. این خیلی بد نیست؟ بیماری های دهان و دندان همچنین می توانند احتمال زوال عقل را بالا ببرند. از دست دادن یک دندان به خاطر مراقبت ضعیف از دهان و دندان ارتباط مستقیم با رژیمی نا سالم دارد و تمام مشکلات مزمن سلامت را افزایش می دهد.

5- یک جا نشستن زیاد

مشخص شده است افزایش ساعات نشستن با بالا رفتن میزان فشار خون، دیابت، کلسترول بالا و چاقی در ارتباط است. نشستن زیاد همچنین خطر مرگ به هر علتی را افزایش می دهد. فکر کنم همه اینها به اندازه ای ترسناک است که باعث شود همین حالا از جایتان بلند شوید.

مهم نیست چه کاری انجام می دهید، فقط از سر جای خود بلند شوید و در حالتی دیگر آن را انجام را ادامه دهید. از پشت میزتان بلند شوید، هنگام قرار ملاقات ها قدم بزنید، زمانی را که در ماشین سپری می کنید محدود نمایید و وقتی در خانه هستید، سعی کنید غیر از نشستن، کار دیگری برای انجام دادن پیدا کنید.

اگر بتوانید در بیشتر مواقع این عادات را از خود دور کنید، می توانید به سادگی در مسیر داشتن زندگی سالم تر و شادتر قرار بگیرید و طول عمرتان را افزایش دهید.

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*